Bitloos dressuur starten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Punt

Bitloos dressuur starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 11:27

Hallo!

Wat een feest, we mogen bitloos starten vanaf
April 2014 *\o/* maar het is niet duidelijk met welke optoming dat mag. Simpelgezegd is mijn paard geen fan van kruislingse modellen en de sidepul schuift altijd.

Ik rijd met de hackemore, mag ik met de korte scharen of de bloem starten?

Ik kon helaas alleen vinden dat de knhs het toelaat sinds april.

Groetjes :)

JayBo

Re: Bitloos dressuur starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:36

volgensmij is elk bitloos hoofdstel gewoon prima

JayBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:37

en als ze je erover aanpreken gewoon eerlijk zeggen dat je het niet wist en vragen welk hoofdstel het dan moet zijn :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:39

d'r zijn zeker wel regels waar ze staan weet ik niet maar je kan ze zelf vinden... zo zijn er oa regels over dikte touw. geloof dat hackamore niet mag.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:43

Op KNHS is als je even zoekt wel de regelementswijziging te vinden waarin ook staat wat er is toegestaan.

"De volgende bitloze optomingen zijn toegestaan:
- De Sidepull,
- Het kingekruiste bitloos hoofdstel,
- Het kaakgekruiste bitloos hoofdstel,
- Regulier toegestaan hoofdstel zonder bit waarbij de teugels direct aan de neusriem worden bevestigd.
Het hoofdstel moet van leer zijn waarbij de neusriem een minimale breedte van 2 cm heeft. Er mag zich geen
metalen kern in de neusriem bevinden. Bij het gebruik van een kin- of kaakgekruist hoofdstel moet wanneer er
gebruik gemaakt wordt van koorden, deze een minimale diameter van 6 mm hebben. (zie ook bijlage 4) "

Edit... even de bijlage opgezocht.. en dat is deze volgens mij https://www.knhs.nl/media/5973457/bijlage-wedstrijdreglement-dressuur-2013.pdf

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 22:53

Ja die vond ik ook maar die regels zijn niet bijgesteld sinds april 2014? Zou het helpen als ik mail?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:56

De toegestane optomingen zijn niet gewijzigd, enige dat veranderd is is dat het geen aparte rubrieken met apart jurylid meer zijn.

Een hackamore is niet toegestaan.
Dit mag pas in het springen vanaf de klasse Z en is bij de dressuur op geen enkel niveau toegestaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:57

Volgens mij niet.. als je de wijzigingen leest dan hebben ze alleen maar doorgestreept dat er aparte wedstrijden voor moeten worden georganiseerd. Dus de bijlage is niet gewijzigd.
Maar je kan natuurlijk mailen of deze bijlage nog geheel van toepassing is. Al vermoed ik dat ze hackemore niet zo snel goedkeuren.

(edit: nou daar heb je je antwoord al.)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 12-07-14 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:57

Punt schreef:
Ja die vond ik ook maar die regels zijn niet bijgesteld sinds april 2014? Zou het helpen als ik mail?

nee... en bovendien ga jij met contact rijden op hack? nope....

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:18

unihorses schreef:
Punt schreef:

Ik snap je niet, ik rijd met licht contact met de hack, dat is n.l veel vriendelijker dan een kaakgekruisd hoofdstel.
Heel fijn om dressuur mee te rijden.

Het was bovendien maar een vraag, mijn paard reageerd heel heftig op andere optomingen helaas en het leek mij leuk ook eens te starten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:22

Ben het niet met je eens dat een hackamore vriendelijker inwerkt dan een kaakgekruist hoofdstel.
Unihorses bedoeld dat een hackamore niet bedoeld is om continu contact te houden aan de voorkant, en aanleuning is natuurlijk in de dressuur wel heel anders dan in het springen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:23

Punt schreef:
unihorses schreef:

Ik snap je niet, ik rijd met licht contact met de hack, dat is n.l veel vriendelijker dan een kaakgekruisd hoofdstel.
Heel fijn om dressuur mee te rijden.

Het was bovendien maar een vraag, mijn paard reageerd heel heftig op andere optomingen helaas en het leek mij leuk ook eens te starten.

ik bedoel dat een hack niet is voor contact en dus niet voor dressuur. hoe kom jij erbij dat het vriendelijker is dan kaakgekruisd? ik vind hack niet zo vriendelijk namelijk .

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:57

We doen het anders prima in de dressuur volgens mijn instructrice, daarom wilde ik ook gaan starten. Het ligt er heel erg aan hoe je hem gebruikt en wat voor een je hebt. Mijn neusriem zit hoog en dus niet op het neusbot, bovendien heb ik er een lekker bontje omheen ipv een ketting(wat misschien het hele hefboomeffect tegenhoud).

Een kaakgekruist hoofdstel heeft weinig tot geen release en houd dus constante druk op het hoofd wat mijn paard echt niet toestaat.
Je moet het eigenlijk eens proberen, echt een fijne vriendelijke optoming.

Ik ga het eens met een sidepull proberen :j

Heel erg bedankt Evelijn, ik kon het helaas niet vinden, jammer maar wel duidelijk.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 02:05

Ik vind de regels wel duidelijk, maar jij nu waarschijnlijk ook. :D

Een hackamore is niet gemaakt om te rijden met constante aanleuning. Een bontje is vriendelijker dan een ketting uiteraard, maar houdt absoluut geen hefboomwerking tegen... Je neusriem zit wel op het neusbot, maar niet op het zwevende gedeelte. Uiteraard heb je verschillende hackamores maar het blijft een hoofdstel met een duidelijke inwerking. Let op: ik zeg niet dat er iets mis is met een hack, maar denk alsjeblieft goed na hoe je het gebruikt, ga daar bewust mee om. :)
Ik ben ook geen fan van hoofdstellen met kruislingse teugelvoering maar vind een sidepull wel heel prettig. Als je sidepull schuift kun je wellicht een ander proberen, let goed op de juiste maat, de pasvorm (bakstukken!) en ook de lengte van de frontriem (te kleine frontriem valt vaak niet op maar trekt soms ook het hoofdstel richting ogen).

Succes!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 09:53

Je hoeft ook niet met gekruist hoofdstel te rijden.. sidepull of een hoofdstel waar je de teugels aan de neusriem bevestigd mag ook.
Een hackmore is niet bedoeld voor constante druk... en zal dus niet de juiste dressuur aanleuning mogen hebben... ik zou gewoon eens wat anders gaan proberen met je paard.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 10:57

TurdusMerula schreef:
Ik vind de regels wel duidelijk, maar jij nu waarschijnlijk ook. :D

Een hackamore is niet gemaakt om te rijden met constante aanleuning. Een bontje is vriendelijker dan een ketting uiteraard, maar houdt absoluut geen hefboomwerking tegen... Je neusriem zit wel op het neusbot, maar niet op het zwevende gedeelte. Uiteraard heb je verschillende hackamores maar het blijft een hoofdstel met een duidelijke inwerking. Let op: ik zeg niet dat er iets mis is met een hack, maar denk alsjeblieft goed na hoe je het gebruikt, ga daar bewust mee om. :)
Ik ben ook geen fan van hoofdstellen met kruislingse teugelvoering maar vind een sidepull wel heel prettig. Als je sidepull schuift kun je wellicht een ander proberen, let goed op de juiste maat, de pasvorm (bakstukken!) en ook de lengte van de frontriem (te kleine frontriem valt vaak niet op maar trekt soms ook het hoofdstel richting ogen).

Succes!

Ik ben al hard op zoek! :)

Bedankt voor alle tips en info *\o/*

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:26

Dit staat gewoon in de reglementen met afbeeldingen en al er bij dus vraag me af waar je dan gezocht hebt.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 23:07

Nies_ schreef:
Dit staat gewoon in de reglementen met afbeeldingen en al er bij dus vraag me af waar je dan gezocht hebt.

Heb jij een poedersuiker ofzo? Ik heb gewoon op google en de knhs site gezocht en kon het helaas niet vinden, het spijt me zeer.. god wat een poedersuiker.. moet dat nou?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:16

Maak je niet zo druk Punt. En een tip voor de volgende keer: disciplinereglement dressuur.
Kun je zo downloaden via de knhs-site en daar staat praktisch alles in wat je moet weten aan regelgeving.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 16:52

Dankje Gomir, zal me voortaan minder drukmaken :+

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:24

misschien een hele stomme vraag maar mag je zomaar bitloos starten?

om het even bij mezelf te houden:
ik rijd op het moment L1 dressuur met 6 winstpunten, maar mijn paard is erg gevoelig in zijn mond.

mag ik dan zomaar omschakelen naar bitloos en doorrijden in de L1 en bij 10 winstpunten promoveren naar de L2 of moet ik opnieuw in de B beginnen?

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:17

Naar mijn weten mag je gewoon starten waar je gebleven bent zegmaar. Alleen mag je tot nu toe alleen bitoos starten tm de L2. Ik ben laatst ook bitloos gestart (b) met een sidepull en ze deden er helemaal niet moeilijk over.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 23:41

Ja voorheen mocht je zelfs pas overstappen naar bitloos vanaf de L. Nu mag je starten met of zonder bit. Dus je mag gewoon de overschakeling maken.
Fijn he? :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:31

Uh nee. Je mocht t/m L2 starten in speciale rubrieken.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 00:03

Oh dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen! Sorry O:)