Paarden braver bij klein kind

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya10

Paarden braver bij klein kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 10:24

Ik had gister weer prive lesje en ik poets en zadel zelf het paard waar zij mij op indelen en mijn dochtertje van 2 was samen met de oppas meegekomen om paardjes te komen kijken.
Paard was een ruin maar was heel erg lief voor mijn dochtertje.
Zat haar helemaal te besnuffelen en ik heb haar even erop gezet op haar verzoek(mama ik ook paardje rijden) en hij bleef stok stijf staan oortjes gelijk naar haar gedraaid.
Laat het nou zijn dat toen ik erop ging zitten het een ontzettend heet en pittig paardje was en bij mij een stuk ongeduldiger overkwam in de omgang dan naar mijn dochter
Dan komt de vraag die ik al eerder had weer bij mij op.... Zijn paarden zich bewust van de kwetsbaarheid van kleine kinderen?
Dit maak ik overigens niet bij elk paard of pony mee, maar het valt mij op dat sommige paarden een buiten gewone interesse tonen in mijn kleine dochter.

Wat denken jullie?

Loraine1985

Re: Paarden braver bij klein kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:25

Ja, hier hetzelfde verhaal!! Mijn dochter is 4 en het is duidelijk te merken dat paarden anders (lees rustiger) reageren bij haar..

m_d3l13fj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:29

ik weet precies wat je bedoelt, zelf ben ik nog niet zo oud maar, na mijn les rijden altijd wat jongere kinderen en daar zijn vaak een stuk voorzichtiger mee, wat ik ook altijd wel grappig vind is dat ik 2 shetlanders verzorg en ik had op dit bedrijf ook stage gelopen (het is een activiteiten centrum voor ouderen, dan wandelen ze met de shetlanders) en een van de 2 is altijd veel voorzichtiger me de oudere mensen dan met mij :P maar die ander trekt het zich niks aan }>

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:30

Ik ken genoeg dieren die zich zéér bewust zijn van de kwetsbaarheid van een kind. Denk dat paarden dit ook hebben ja :j
Tuurlijk heb je er ook uitschieters bij zitten die je écht niet bij kids kunt zetten, maar volgens mij is het grootse deel zich er bewust van en reageert er dan ook voorzichtiger op :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:32

Ik denk dat dat komt omdat kleine kinderen niet willen domineren zoals wij grote dat willen.Dus paard heeft niks te "vrezen" en is alleen maar nieuwsgierig hahaha
Wij zien dat alsof paarden voorzichtig zijn maar volgens mij zijn ze gewoon ontspannen omdat ze voelen dat er verder niks gaat komen aan bevelen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:35

Ik denk dat ze dat inderdaad erg goed weten. Toen ik klein was mocht ik nog wel eens op de hengst van mijn opa zitten, en rondjes draven. Waar hij normaal steigert of bokt, deed hij nu zo zijn best! Sowieso in de omgang, poetsen etc. veel rustiger.

Voor de liefhebbers: Ik doe er ondertussen alles aan om hengstlief te laten castreren, omdat hij nu erg last van zijn hormonen krijgt, maar het is niet mijn paard ;)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:50

Heel herkenbaar
Mijn friese merrie heeft nogal last van haar hengstigheid en is dan erg sensibel als ik in de buurt ben maar zodra mijn kidz in de buurt zijn zet ze geen pas verkeerd
Maar ook buiten haar hengstigheid om is ze heel voorzichtig rondom mijn kinderen
Verbaas me elke keer weer
Erg bijzonder

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:53

Ik vind het prachtig om te zien hoe paarden veranderen in de buurt van kinderen of kwetsbare mensen.
Paarden (eigenlijk de meeste kudde/roedel/groepsdieren) weten precies wie ze tegenover zich hebben staan en passen daar hun hele gedrag op aan.
Ik werk op een zorgboerderij met mensen met lichamelijke en psychische problemen en ik ben de dieren elke dag weer dankbaar voor de liefde en rust die ze uitstralen naar de cliënten toe. En andersom stralen ook de cliënten zoon liefde en openheid uit naar de dieren. Wat mij betreft de perfecte combi: (kwetsbare) mens en dier!

Ik heb hier al heel wat theorie en boeken liggen, maar is er toevallig iemand die hier wel eens wat over opgezocht heeft: hoe het bijvoorbeeld komt dat het dier zo braaf en rustig wordt?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:53

Dit stukje heb ik al eerder in een ander topic gepost, dus ik kopieer het gewoon:

Ik heb ook vaak gemerkt dat de meeste paarden blijkbaar aanvoelen dat ze een kwetsbare "diersoort" voor zich hebben. Mijn twee mini-appaloosahengsten (van twee en 6 jaar oud), die altijd het hoogste woord hebben, zijn zo voorzichtig met kinderen en gehandicapten.

Pepito, die met alle paarden wil knokken, hoe groot ze ook zijn. Die op de kliniek in Wolvega zelfs op de vuist wou met het dekfantoom, want dat rook naar de concurrentie. Dat hij er onderdoor kon lopen was voor hem niet van belang. Hij maakte zo'n boze herrie dat er overal hoofden om deuren verschenen om te kijken wat er aan de hand was.

Spotje, die met zijn amper 2 jaar levenservaring nog wat lomp en onbeholpen kan zijn in de omgang.

Zo hadden we vorige zomer een voorstelling met Pepito op een gehandicaptenmanege. Op het laatste moment hadden we Spotje (de jongste) ook meegenomen, omdat ze samen zo leuk kunnen spelen. Dat deden ze dan ook volgens verwachting: knetterhard achter elkaar de rijbak door: grote pret!

Na het vertonen van al zijn kunstjes door Pepito (en de drie kunstjes van Spotje...) kwam het knuffeluurtje. Ik zie die twee kleine, dappere en stoere mannen nog zo staan, tussen de kinderen, al dan niet met rollator en rolstoel en soms zo spastisch en ongeremd. Uiteindelijk zag ik van Spotje alleen nog maar zijn staartje (ik had Pepito vast en hun 11-jarige verzorgster Catharina had Spotje) tussen het gewoel. Geen probleem, zo rustig en zo voorzichtig.
Rolstoelers gingen wandelen met Pepito. Hij had al snel door dat het werkblad van een rolstoel vaak vol ligt met kruimels en gemorste ranja en was er niet bij weg te slaan. Geen pas verkeerd gezet.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:03

Hier zie ik duidelijk verschil bij alle 4 paarden, 1 merrie is nogal kopschuw maar mijn kids van 2 en 3 jaar mogen hun armen om haar hoofd slaan en hun hoofd op de hare leggen, ze blijft rustig met het hoofd naar beneden staan, hoef ik niet te proberen :')
Mijn eigen ruin idem dito, gaat voor niets zijn hoofd uit de voeremmer halen maar toen mijn jongste zoon struikelde en zijn richting op viel, sprong hij achteruit, gaat ook echt samen met de merrie bij het draadje staan, koppies naar beneden en de kids mogen neus peuteren, oren peuteren, soms verdenk ik ze ervan het gewoon lekker te vinden :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:08

Ja TS dat klopt. als onze kleinkinderen aan de longe op Hercule gaan dan komt er zo'n typische "puppy" blik in zijn ogen en dan zet hij geen pas verkeerd. Toen mijn angstige kleindochter van een pony was afgevallen op de manege en hier kwam rijden om vertrouwen op te bouwen ging dat zelfs zo ver, dat zij die behoorlijk stug en hard van angst in de hand was en verkrampt op hem zat, hij een smekende blik naar mij wierp na een tijdje van "haal haar aub van me af, want dit doet te veel pijn. Dat heb ik natuurlijk gelijk gedaan en ik wist als ik er op ga de eerste keer dan krijg ik me toch een bok partij, omdat hij zich af moet reageren, laat ik er maar gelijk op gaan. Dus na fluisteren tegen moeder, werd kleinkind afgevoerd en ging ik erop en inderdaad alle verwachtingen kwamen uit. }>
Maar de jongste is te "klein en gevoelig" en die zal niet voor anderen, laat staan voor kinderen zorgen want dat is zelf een kind ondanks dat ze al 11 jaar is. Dat zal ook nooit veranderen. Daar zal ik nooit een kind op zetten.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:15

Hier ook heel herkenbaar!

Mijn zoontje van 4 is veel tussen de paarden en het is heel bijzonder om de omgang tussen kind en paard/pony te zien.
Nu moet ik ook zeggen dat ik wel verschil merk bij de paarden bij verschillende kinderen.
De paarden spiegelen enorm, zo is Ryan heel rustig en respectvol, ik merk dat de paarden dit heel erg waarderen. Ze zijn voorzichtig naar hem maar ook "happy"
Onze Gipsy is mijn zoontjes beste vriend, ze kunnen ontzettend leuk samenwerken met elkaar. Gipsy geniet ervan en is beduidend een echt heertje bij kinderen terwijl hij bij onszelf ook heel goed uittesten kan :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:19

Hangt heel erg van het paard af. De één zal de kwetsbaarheid opmerken, de ander is liever omdat het kindje gewoon niet veel vraagt en een volwassene wel. Maar het blijft leuk om te zien :)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:22

Ik denk het te maken heeft met de onbevangenheid en openheid van de mensen en de kinderen. Misschien spiritueel.... Ik ben op zich niet zo van al het "vreemde" maar je ziet het gebeuren. Iemand die niet "denkt" en niet "verwacht" staat er zo open in, dat voelt zo'n paard blijkbaar. Er was eens iemand die mij vol overtuiging zei dat een paard in plaatjes denkt en de gedachte van een mens dus in plaatjes voor zich ziet.
Een klein kind "denkt" niet "wat als..." maar staat er helemaal blanco in. Het lijkt alsof een paard dat dan ook zo reageert. Kan natuurlijk nooit bewijzen dat dat zo is, maar het zou kunnen. En net zoals niet elk mens gevoelig is voor de andere mens en rekening houdt met elkaar, zal niet elk paard op dezelfde manier reageren.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:25

Erg herkenbaar!
Ik rijd een haflinger merrie bij en die kan naar ons toe echt een bitch zijn. Ook met rijden kan ze een draak zijn ineens schrikken van elk grassprietje dat verkeerd ligt. Maar zet er een klein kind op en ze is spontaan de liefste op aarde.
Zet geen stap bij baas uit de buurt, als je der aande longe doet loopt ze op eieren heel voorzichtig en zodra het kind maar iets aan evenwicht verliest staat ze stokstijf stil in de angst dat ze vallen.

Heerlijk om naar te kijken overigens dat wel haha.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:31

Hier ook zo'n merrie :j Kids tot een jaar of 10 kun je er zonder probleem en begeleiding op laten rijden in de (afgesloten) bak, tenminste zodra ze oud genoeg zijn om met de benen onder het zadel uit te komen anders zet ze geen stap :D Ze doet dan ontzettend haar best om te begrijpen wat precies te bedoeling is en zet echt geen stap verkeerd, heel leuk om te zien!

Voor een deel zal het inderdaad liggen aan het feit dat ze nauwelijks hoeft te werken, maar ze is daarbij wel veel voorzichtiger, dat merk je ook in de omgang. Jonge kinderen die bij het aaien even hun hele hand in d'r neusgat duwen (ieuw!), om d'r benen hangen of er half onder gaan staan, ze vindt alles best en zal geen stap meer zetten terwijl ze normaal vrij weinig geduld heeft.

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:39

Ik denk dat veel paarden het aanvoelen wanneer er kinderen bij zijn! Toen mijn broertje ook graag wou rijden kwam hij mee naar stal. Ik ben er eerst even op het paard gaan zitten, omdat ze nog wel eens streken wou uithalen en ze was pas 5 dus af en toe kon ze met 4 benen de lucht in gaan. Die dag was ze best vervelend dus twijfelde of ik mn broertje er wel op moest zetten.. maar hij wou zo graag en was speciaal mee gegaan dat ik het toch heb gedaan! En wat was ze braaf! ze verzette geen stap, continu 1 oortje naar achteren gericht en ik kon dr zelfs los laten terwijl mijn broertje dr zelf reed. Ook liep ze super voorzichtig, terwijl ze normaal een heel voorwaarts paard is. mn broertje kon er werkelijk alles mee!

Ik denk dat het ligt aan het feit dat kinderen geen "bedreiging" voor hun vormen. ze kunnen hun niet kwaad doen en hebben zelfs eerder bescherming nodig. en ik denk dat dat paarden heel fijn aanvoelen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:41

Ik verbaas me daar steeds weer over. Ik merk het zo vaak met kinderen en met mensen met een handicap - de meeste paarden en pony's zijn dan zo lief.
Voorbeeldje 1: een fjord die bezig was mij in mijn arm te happen bij het aansingelen draaide als een blad aan de boom om toen de ruiter erbij kwam staan (man met een beperking.) Oren half, hoofd laag, en geen beweging.

Voorbeeldje 2: ik was rond aan het lopen met een peutertje van 1 of 2, die vrolijk in het oog van een paard prikte. Paard keek mij een beetje beteuterd aan, 'eigenlijk vind ik dit niet zo geslaagd hoor' - maar deed niets. Niet met z'n hoofd zwaaien of wat dan ook, wat toch wel de logische reactie is.

Voorbeeldje 3: in mijn 9 jaar dat ik vrijwilliger ben bij gehandicapten is er nog nooit ook maar 1 paard geweest die misbruik heeft gemaakt van moeilijke situaties. Er zijn wel eens ruiters vanaf gevallen, maar nooit tijdens boze buien, als een ruiter erg angstig is, terwijl een kind door het lint ging, een ruiter een epileptische aanval kreeg of wat dan ook. ( <- die dingen komen gelukkig niet vaak voor, maar het gebeurt wel eens. En altijd blijven de paarden dan juist extreem rustig.)

Die vriendelijkheid vind ik zooo mooi om steeds weer mee te maken :+:

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:50

Ik heb me er ook altijd over verbaasd. Niet elk paard reageert zo, maar veel toch wel.
Mijn lompe fjordentank kan echt zo totaal geen respect voor mensen hebben, dat is soms niet grappig meer. Mn moeder, wat onzeker, probeerde hem mee te nemen maar binnen drie passen werd ze tegen een boom aangedrukt en meneer weigerde te luisteren. Echt eentje die je kalm, wel streng maar eerlijk moet behandelen, anders heb je een probleem. Maar een klein kind? Dan doet ie geen pas meer verkeerd, het lompe is gewoon verdwenen. Hij blijft braaf stil staan en laat de kindjes doen wat ze willen. Hoe druk ze ook zijn, hoe onzeker ze ook zijn, het maakt hem niks uit. Hij eet ze hooguit op in de hoop iets lekkers te krijgen.
Mijn andere paard is sowieso gek op alles wat klein is. Even snuffelen en een aaitje vind hij dan ook ehct prachtig. Maar een kind kan niks met hem beginnen. Poetsen? No way, daar loopt hij hard voor weg, daar is hij veel te onzeker voor en de kids te onvoorspelbaar. Dus in vrijheid zonder iets van zn lijf te willen, dan vind hij het gezellig.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:06

Ja , vooral bij mijn hengst.

Hoe weinig vertrouwen hij in volwassenen kan hebben zo blind vertrouwt hij kinderen.

Ik heb toen ik hem net had even een moment gehad dat ik geen adem meer durfde te halen.
Een vriendin had een kindje mee van iemand en we hadden haar heel duidelijk gemaakt dat ze niet zo maar bij de paarden erin mocht lopen.

Uiteindelijk in een onbewaakt ogenblik was ze op het hek geklommen van het land waar mijn hengst liep.
Op het moment dat ik het zag , zag ik hem er al met een bloed gang naar toe rennen.
Gaf nog een schreeuw.
Meisje lachen , mormel stond heel der benen af te lebberen :+

Ik had hem op dat moment net en hij was nogal een bijter.

Kinderen kan ik ook zo op zijn rug zetten , standje heeft omlaag en sjokt dan braaf zijn rondjes kent hij dan ineens erg goed :Y)

En ook een autistisch jongetje wat stiekem wel een rondje wou maar niet zo goed durfde heeft hij over de drempel weten te trekken door vreselijk voorzichtig te zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:40

Geweldig om al die verhalen te lezen.
Onze Hercule bedacht ik later heeft het ook bij beginnende volwassenen en/ of ruiters die heel bang zijn omdat ze watmee hebben gemaakt.
Zo heb ik ooit een amazone op hem laten rijden die al jaren niet meer gereden had want de laatste keer had ze alles gebroken wat je maar breken kunt. Dus zij op HErcule. Ruiter kon Z rijden, maar och (begrijpelijk) wat was ze bang. Als een angstig klein meisje zat ze verkrampt op het paard en met name als paard langs de wei reed waar andere paarden stonden te spelen (had te maken met ongeluk). Dus Hercule iedere kaar als ze langs de wei kwamen draafde hij heel voorzichtig en op het moment dat ze in huilen uit wilde barsten stapte hij uiterst rustig langs de wei. Op de lange zijde weer mooi drafje nadat hij keurig alle hoeken mooi uitliep. Een kind deed de was met hem.
Na een half uur kwam er een grote grijns op gezicht van amazone, ze ging RIJDEN, en opeens: "Pien waarom rijdt hij nu NIET de hoeken mooi uit?". Ik: "Tja, omdat je nu dus echt gaat rijden en dan heeft hij ook zo iets, jij wil rijden OK, maar dan moet je ook echt GOED rijden, want ik doe precies wat jij zegt, want je doet nog niets met je binnenbeen". <3 Mooi hé, vind ik prachtig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:56

Ik denk dit sterk per paard verschilt. Dat heb je met honden ook.

Er wordt niet voor niets vaak genoeg gewaarschuwd om het kleine grut NIET bij dergelijke dieren te laten. Want zeker niet ieder paard/hond heeft deze consideratie.

Met mijn Tinker x Fries Jaopie hoef je dat niet te proberen, dat gaat mis. Ook angstige of onzekere oudere ruiters moet je daar niet naast of op zetten.

Maar ik heb al vele jaren Dobermanns (ik woonde toen in Den Haag) en de grootste, meest waakse reu liet zich aan een los riempje, uiterst voorzichtig manoeuvrerend, door een klein bebrild jongetje (zoontje van een kroegbaas uit het Centrum) dwars door die drukke binnenstad een blokje om meenemen.
Ongekend! Hij liet zich door niets of niemand afleiden en had alleen een (wellicht beschermend?) oog op dat jongetje.Zette geen pas verkeerd.En het was normaal een behoorlijke rauwdouwer.

Daarentegen had ik een teef die weer de kriebels kreeg van kleine kinderen, moest ze helemaal niks van hebben.

Sommige dieren voelen zo iets perfect aan. Maar zeker niet allemaal.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:02

Mijn ruin vind kleine kinderen vreselijk en moet er niets van hebben, onze vorige merrie daarentegen is verzot op het kleine spul :j

_Anjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:42

Ik denk dat sommige paarden zich wel bewust zijn van de kwetsbaarheid van een kind ja :). Misschien ligt het er ook aan dat ze bij een kind wat even op hun rug zit ze niet echt hoeven te werken en als jij er zelf op rijd dat hij dan wel echt aan het werk word gezet en zich daar tegen verzet oid.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:50

Mijn tinker merrie is sowieso al super braaf maar bij kinderen was ze nog veel liever. Meteen stoppen als ze merkte dat de balans weg was en zelfs hele bange kinderen durfden op haar te stappen, ze werkte in principe net zo kalmerend naar het kind dan het kind naar haar. Als ik dan zelf op haar stap is ze een stuk 'feller' (ze is niet fel, maar ze wil wel wat harder bij mij). Ook onze quarter liet zo makkelijk kinderen op zich rijden terwijl hij mij hard liet werken. Denk eigenlijk wel dat ze kinderen niet bepaald als een dreiging zien waarvan ze van verwachten hard te moeten werken terwijl ze weten dat hun baasjes dat wel doen wanneer ze het zadel zien.