[PG] twee hafjes uit de achterhoek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Islien

[PG] twee hafjes uit de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 09:08

Hallo,

Een aantal weken geleden zijn mijn verzorghafjes verkocht,
ik heb ze twee jaar verzorgd.

En aangezien ik niet zeker weet of ze nog in leven zijn
zou ik graag duidelijkheid hierover willen.

Het gaat om:
Naam:Walter
leeftijd:tussen de 7 en de 10
bouw:stevige moderne haflinger
manen:wit (duh xd) en redelijk recht geknipt
bles: doorlopend van boven naar beneden
karakter:eigenwijs
foto(s)

Afbeelding
Afbeelding
Naam: Alfa
Leeftijd: tussen de 25 en de 30
bouw: aan de magere kant en niet al te groot
manen: niet geknipt
bles: soort kol
karakter: super lief en trouw zou nooit bijten trappen etc. kan op comando voetje geven, ga aan linker of rechter kant staan wijs zijn been aan en zeg voetje
fotos(s)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor vragen of meer fotos even reageren of pb sturen
alvast bedankt!!

Islien

Re: [PG] twee hafjes uit de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 16:39

Ow, het zijn beide ruintjes (:

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:43

Hoezo twijfel je of ze nog in leven zijn?

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 17:40

Axel_Valerie schreef:
Hoezo twijfel je of ze nog in leven zijn?

ik doe even pb :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:24

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal off-topic reacties verwijderd, zoals jullie in de Regels kunnen lezen mag je alleen reageren wanneer je meer informatie hebt over de betreffende dieren. Alle andere berichten kunnen via pb gaan.

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 22:24

eigenaar overleden .. kan geen toestemming vragen

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 15:55

ben ik zo gek of..
lijkt
Afbeelding
heel veel op
Afbeelding
Afbeelding

ik weet zeker dat ik ergens nog een gelijke foto heb.. zou hem even zoeken..
zijn er meer die het zien?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:13

dat het 'oudje' misschien naar de paardenhemel is gegaan (je moet immers wel een plekje kunnen vinden en indien er meerdere erven zijn, kan levende haven in een nalatenschap soms lastig zijn, je wilt er dus soms vlot vanaf), kan ik mij voorstellen..

maar waarom zou je denken dat de jongste niet meer zou leven? vaak kun je voor een relatief jong paard wel redelijk snel een goed tehuis vinden.. zelfs als hij naar een handelaar zou zijn gegaan toch?

wat zei de verkoper dat er met ze is gebeurd?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:16

Islien schreef:
ben ik zo gek of..
----

ik weet zeker dat ik ergens nog een gelijke foto heb.. zou hem even zoeken..
zijn er meer die het zien?

ik kijk even naar de foto's en het verhaal..

op de foto's van de verzorgster en het verhaal is het zomer als de ponies verkocht zijn..

op de foto van youtube die je laat zien is het winter of voorjaar, niet later want de bomen zijn nog kaal..
de tweede foto van jouw lijkt ook niet de zelfde verzorgen en betreft opnieuw winter/voorjaar (betreft dit nu de foto van de verzorgster of dezelfde als op youtube.. je geeft aan dat de tweede foto op die van youtube lijkt.. maar waar komt die tweede dan vandaan?)

de foto van youtube is dus niet van een later tijdstip dan het tijdstip van de verkoop (die heeft immers pas net plaatsgevonden)

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 16:23

klopt maar alfa lijkt in de winter als 2 druppels water op die pony
ik heb die foto aan meerdere mensen laten zien die alfa kennen en zeggen exact hetzelfde..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:33

Islien schreef:
klopt maar alfa lijkt in de winter als 2 druppels water op die pony
ik heb die foto aan meerdere mensen laten zien die alfa kennen en zeggen exact hetzelfde..

dat kan inderdaad, maar het is dan toch niet dezelfde pony. of in ieder geval is het geen aanwijzing, omdat die pony pas een paar weekjes weg is? of begrijp ik je verkeerd?

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:41

Weet je verder helemaal niks van waar ze ongeveer naartoe zijn verkocht?
Harlingers lijken vaak op elkaar vind ik, dus acht de kans klein dat dat hem is.

femke761

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:54

Ik denk dat die pony van dat you tube filmpje niet Alfa is.
Hetzelfde als elenaMM77 zegt.

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 17:43

femke761 schreef:
Ik denk dat die pony van dat you tube filmpje niet Alfa is.
Hetzelfde als elenaMM77 zegt.

Klopt denk ik ook niet... Leek mij idd ook onlogisch maar leek er zo erg op echt 2 druppels water ik zag gewoon alfa daar staan

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 17:45

Suzz14 schreef:
Weet je verder helemaal niks van waar ze ongeveer naartoe zijn verkocht?
Harlingers lijken vaak op elkaar vind ik, dus acht de kans klein dat dat hem is.

Klopt maar zoals alfa zijn er weinig hij heeft een groot hoofd.. Voor een haflinger heeft een andere bouw als de normale gemiddelde haflinger en heeft soms wat weg van een arabier

Nee waarschijnlijk leven ze dus niet meer

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:13

wat zegt de verkopende partij wat er met ze gebeurd is..

en opnieuw.. dat het oudje mogelijk niet meer leeft vind ik plausibel.
maar de andere is relatief jong voor de slacht.. die raak je voor een zacht prijsje op zich wel vlot kwijt aan een ruitertje voor recreatieve doeleinden en zelfs nog wel voor de sport als hij een beetje aanleg heeft en iemand wil laag starten (weet niet of hij ooit gestart heeft).. een haflinger van 7-10 jaar oud, moderne bouw heeft in mijn ogen nog alle kansen..

dus vraag mij af waarom jij denkt dat die niet meer zou leven?

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 18:06

@elenaMM77
Er word heel raar en verdacht over gedaan volgende week probeer ik opnieuw contact te maken met de gene die ze *waarschijnlijk* verkocht heeft

Alfa naar de slacht..
kan het me niet voorstellen is een super leuk paard
echt het braafste paard dat ik ooit tegen ben gekomen in al die jaren
en voor zijn...vgm 26/27 jaar was hij nog super actief!
je kunt er nog lekker mee door het weiland crossen
of door het bos galloperen

ik denk eerlijk gezegd dat weinig mensen opzoek zijn naar een paard als walter..
een paard dat in gezicht en arm van mensen bijt
trapt tijdens opzadelen en mensen door hekken probeert te gooien tijdens het rijden..tja..
tenzij zoals sommige mensen die opzoek zijn naar een GROTE uitdaging

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:58

Waar zijn ze naar verkocht ?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:24

om heel eerlijk te zijn,

als jij een recreatief paardje zoekt om lekker mee in de wei en in het bos te lopen.. zou je dan gaan voor een 26/27 jarig paardje? vergeet niet, dat is oud.. je weet nooit hoelang je er nog mee kunt rijden.. dus als rijden je doel is dan laat je haar staan, hoe lief ook.. en ze hebben jou er niet mee bezig gezien, dus ze moeten alleen af gaan op het uiterlijk en leeftijd (denk niet eens dat zo'n pony voorgereden is).

blijft over gezeldschapspony voor een ander paard. opnieuw zit je dan met de leeftijd.. je wilt toch een pony hebben die zeker een flink aantal jaartjes voor de boeg heeft, zodat je over een paar jaar niet opnieuw weer een maatje moet zoeken.

en de kosten. ouderdom komt met gebreken en die zullen zeker komen, ook al heb je ze nog niet gezien. ook al kun je zo'n pony net boven de slachtprijs kopen.. we weten allemaal hoeveel extra kosten erbij komen kijken.. en voor een pony die toch echt over niet al te lange tijd grotendeels met pensioen zal gaan. onverwachte DA kosten kun je dus zeker verwachten.

dat jij het paardje direct zou hebben gekocht als je gekund had, komt door de emotionele waarde die eraan zit voor jou.. die heeft een toekomstige koper niet.. Die ziet een paardje dat tegen bejaarde leeftijd aan zit.

-----------------------

walter daarentegen is jong genoeg om heropgevoed te worden, zelfs al wordt er net boven de slachtprijs gevraagd.. de kosten voor heropvoeding zelfs als je het laat doen, zie je wel terug in het aantal jaren dat je nog plezier van hem kunt hebben. in normale omstandigheden kan hij rustig nog 10-15 jaar mee toch.

Je wilt niet weten hoeveel mensen er rondlopen om een paard dat slechts goed opgevoed moet worden aan de slag willen, immers daar is de prijs dan ook naar. Dat wil niet zeggen dat jij hem niet goed hebt opgevoed, maar dat er wellicht geen goede klik tussen jullie was, waardoor het gedrag niet rechtgezet kon worden..

legio mensen denken dat ze dat wel kunnen, en sommigen daarvan zullen het ook echt kunnen..

als ik er persee een zou moeten kopen voor net boven de slachtprijs.

dan koop ik zelf toch Walter, omdat hij nog een toekomst heeft waarvan ik onderdeel zou kunnen uitmaken. Als het mij zelf onder begeleiding niet zou lukken, zou ik m dan een paar weken ergens onderbrengen om her opgevoed te worden.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:45

Mijn 2 verzorgpaarden hebben allebei een papier (moet je voor betalen geloof ik) dat ze niet naar de slacht mogen, ook al worden ze doorverkocht. Misschien hebben Alfa en Walter dat ook? Oude(re) paarden doen ze inderdaad nogal snel naar de slacht omdat er weinig vraag naar is, veel mensen vinden een paard van 16-20 al "oud". Bovendien krijg je (jammer genoeg) ook geld wanneer je een paard naar de slacht doet. Daarom doen mensen met een "oud" paard dit vaak omdat ze denken dat het paard "op" is en iedereen weet dat een paard een lopende rekening is.
Dus dit zou ik zeker even nachecken. Als je geen kopie ofzo hebt moet je even nadenken. --> Weet je of je paarden ooit medicatie hebben gehad? Met medicatie bedoel ik geen natuurlijke medicatie maar zeg maar chemische medicatie. Als ze dit hebben gehad wilt het zeggen dat ze een papier hebben dat ze NIET naar de slacht mogen. Ik leg het even uit... Paarden die naar de slacht gaan mogen geen chemische medicatie hebben gehad WANT deze medicatie zit dan ook in het paardenvlees dat mensen opeten, wat dus niet goed is voor onze gezondheid.

Verder hoop ik voor jou dat je ze ooit terugvindt en ze in goede handen zijn. Zou je me eventueel kunnen PB'en? Heb nog een vraagje.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:59

ninietje_x schreef:
Mijn 2 verzorgpaarden hebben allebei een papier (moet je voor betalen geloof ik) dat ze niet naar de slacht mogen, ook al worden ze doorverkocht.

dat geldt alleen maar voor de eerste verkoop..
als die hem door verkoopt mag de volgende er mee doen en laten wat hij wilt..

het enige dat die clausule volgens mij inhoudt is dat de volgende eigenaar hem niet zelf mag slachten of naar een slager mag verkopen..

maar zelfs dat is in redelijkheid.. als de koper van jouw verzorgpony's te maken krijgt met bijvoorbeeld een ernstige blessure, dan mag hij alsnog het dier naar de slacht brengen, zodat hij er nog iets voor terug krijgt (ipv een spuitje laten geven dus).

of als hij het 10 jaar gehouden heeft, dan mag hij het ook rustig op de oude dag van zo'n pony alsnog naar de slacht brengen.

---

gezien het verhaal van de verzorgster denk ik niet dat de ponies, deze papieren hebben. het gaat om het overlijden van het baasje en verkoop door de nabestaanden?

en om heel eerlijk te zijn, als ik de foto van alfa zie op het profiel (ervan uitgaande dat dit alfa is) dan ligt de ruggegraat wel heel erg hoog, en is ze behoorlijk magertjes.. gewoon ouderdom, daar kan zo'n pony of verzorger of eigenaar verder niets aan doen (ga ik vanuit natuurlijk). maar een koper zal niet denken, heeeee mooi dier, daar kan ik nog jaren plezier van hebben, lekker naar de bossen/strand.

zo'n pony had op het land waar hij stond nog mooi oud kunnen worden onder de handen van de verzorgster.. maar als ik heel eerlijk ben.. op deze leeftijd nog verkopen gaf die pony eigenlijk geen kans.

en als koper zou ik met een leeftijd van 26-27 jaar geen genoegen nemen van een niet-slacht clausule.. het moment dat je een spuitje moet geven of moet gaan laten slachten ligt immers op de loer op die leeftijd.. dat kan nog 8 jaar duren, nog 5, maar zou ook zomaar 6 maanden kunnen zijn.. immers de stress van verkoop verhuizen op die leeftijd kan ook gevolgen hebben

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 15:24

zou erg jammer zijn,
mocht alfa nog in leven zijn wil mijn moeder de gok nemen om hem hier dicht bij te stallen
zou erg jammer zijn als hij naar de slacht zou gegaan of ingeslapen is
het was zon leuke pony mijn zusje van 6 reed er zo mee weg
en hij wil ook heel graag voor je werken verder is hij nog erg energiek!
die laatste fotos op mijn profiel, onder het zadel zijn van ong 2 maand geleden denkik :j

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 15:33

btw de dochter van de eigenaar heeft de ponysverkocht zonder dat de eigenaar hier iets van wist,
de eigenaar is een paar dagen na de verkoop zelf gestorven

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:49

onder het zadel zag hij er nog wel redelijk ok uit..
maar doelde vooral op de foto waar hij in het land lag en jij naast m zat..

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 16:54

elenaMM77 schreef:
onder het zadel zag hij er nog wel redelijk ok uit..
maar doelde vooral op de foto waar hij in het land lag en jij naast m zat..

snap ik hij was een tijdje ziek
na hem goed te verzorgen (uiteraard zonder dierenarts of iets dergelijks)
was hij er de volgende dag al helemaal boven op
had hem daarna even rust gegeven...