Categorie op leeftijd - Springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Categorie op leeftijd - Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 00:07

Hallo Bokkers!

Weet iemand waarom de categorieën paard/pony op leeftijd zijn ingedeeld en niet op wat voor paard of pony je hebt? Bij de dressuur kan ik er aardig in komen. Bij springen, vind ik het vooral heel erg jammer dat het zo is geregeld.

Ik ben zelf bijna 21 en rijd een fjord bij. Eentje die aardig goed kan springen. Maar, een parcours van een meter vind ik echt te veel voor hem. Ik heb gemerkt hoeveel moeite een sprong van een meter kostte, en dan een heel parcours zie ik onszelf nooit doen. Wellicht na een hele tijd van oefenen dat het kan hoor, maar dat is dan ook echt de max.

Wat ik dan dus enorm jammer vind, is dat ik met dit paard niet tussen de pony's mag starten. Qua afmetingen is het een D'tje (1.45). Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is gedaan?
En dan, mag je wel HC starten tussen de pony's als "paardenruiter"?

Ik vind het zo jammer dat ik om deze redenen geen springwedstrijdjes officieel kan starten :\

LoveChamp

Re: Categorie op leeftijd - Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:11

Als je 18 bent moet je naar de paarden en dat kan met een pony maar dan wel op paarden niveau. Nu is dit zo gedaan volgensmij omdat je al 18 jarige 'volwassen' bent. En dan blijft het voor de kleintjes ook leuk. Vooral omdat je eerder met vreemde leeftijds genoten praat dan als 21 jarige met een klein hommeltje van een jaar of 10

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 00:15

LoveChamp schreef:
Als je 18 bent moet je naar de paarden en dat kan met een pony maar dan wel op paarden niveau. Nu is dit zo gedaan volgensmij omdat je al 18 jarige 'volwassen' bent. En dan blijft het voor de kleintjes ook leuk. Vooral omdat je eerder met vreemde leeftijds genoten praat dan als 21 jarige met een klein hommeltje van een jaar of 10

Ja oke, dat snap ik opsich wel. Maar het niveau van de paarden bij springen is gewoon te hoog om dat met een pony te doen toch? Er zijn genoeg ponyruiters die veel beter springen dan sommige paardenruiters toch :P

Dus ik vond het eigenlijk gewoon raar dat de categorieën niet zijn afgesteld op hoe hoog je paard is...

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:19

Daar ben ik het wel met je eens. Dat ze voor de D/E pony's dan de hindernissen moeten aanpassen op hoogte en ik weet dat dat veel werk ik voor de parcours bouwers want help zelf ook elk jaar mee op HIO. Daarin moeten ze dan een dag in bijv. het half jaar organiseren waarop de 18+ pony spring ruiter bij elkaar komen en dat er dan gekeken word wat de pony kan en dat daar mee word bepaald of je tussen de ponys of paarden moet.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:29

Je mag geen HC tussen de pony's starten als paardenruiter. Wel kun je eerst een tijdje BB starten, dat is 80 cm. Er is de laatste tijd regelmatig een klassement dus dan kan je ook gewoon prijzen rijden. Je hebt er nieteens een startpas voor nodig, een lidmaatschap bij een rijvereniging (en dus ook KNHS) is alleen nodig. Zodra je B wilt rijden heb je wel een startpas (en een winstpunt in de dressuur) nodig.

Normaal loopt ook iedereen te 'zeuren' dat een fjord officieel een paard is ondanks de schofthoogte, dan moet 'ie ook gewoon de normale paardenhoogtes springen naar mijn mening :o maar dan is het ineens wel een pony. Het is een eindeloze discussie. Nou wil ik niet zeggen dat jij dat zegt, maar ik wilde het toch even aanhalen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:33

Als hij geen B aan kan is het gewoon geen paard om werstrijden mee te springen en slaat de opmerking dat hij aardig goed kan springen nergens op. Er zijn zelfs C pony's die met gemak over 1.10m komen. Voor wedstrijden geldt nou eenmaal dat je daarvoor een geschikt paard moet hebben.
Je kunt toch ook gewoon leuk onderling 60cm springen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 11:32

Fjorden zijn ook paarden. Maar dat neemt niet weg dat hij Door zijn hoogte het officiële spring werk gewoon niet aan kan. En mij hoor je daar niet over zeuren hoor. Ik start net zo lief tussen de pony's aangezien hij wel van formaat pony is.

Sizzle slaat natuurlijk ook nergens op. Jij b kan hartstikke goed springen maar een parcours van een meter zit er gewoon niet in. Naar mijn mening heeft de hoogte ook niks te maken met Hoe goed een paard kan springen. Er zijn zat Shetlanders die ook goed kunnen springen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:36

En daarom spring ik in België en rij dressuur in NL. In België is er ook gewoon opdeling op leeftijd maar heb je ook paardenproeven vanaf 60cm. Meestal wordt er vanaf 80cm proeven georganiseerd voor paarden, wat nog bijlange geen 1m is. Voor jonge paarden kan dat een verschil maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:21

Er zijn in nederland ook BB parcoursen.
Jonge paarden parcoursen vind ik een ander verhaal, maar hier gaat het om een ouder paard als ik het goed begrijp.
Ik snap persoonlijk gewoon niet waarom je zou zeggen dat een dier goed springt terwijl het geen B parcours kan lopen.
Ik heb een paard dat bij 60cm vast ook leuk rond komt, maar bij een B parcours de poten breekt, dat paard kan dus gewoon niet springen hoe jammer ik dat ook vind :+
Een E pony van een vriendin liep echter nationaal 1.40-1.50 tussen de paarden. Dus stokmaat is geen argument.
Ik snap nooit waarom wedstrijdsport aangepast zou moeten worden naar de zwaksten, het is immers bedoelt om talenten eruit te krijgen.
Misschien ben ik een lompe zak, maar ik ben bang dat de KNHS er een vergelijkbare gedachte op na houdt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 13:34

Sizzle schreef:
Er zijn in nederland ook BB parcoursen.
Jonge paarden parcoursen vind ik een ander verhaal, maar hier gaat het om een ouder paard als ik het goed begrijp.
Ik snap persoonlijk gewoon niet waarom je zou zeggen dat een dier goed springt terwijl het geen B parcours kan lopen.
Ik heb een paard dat bij 60cm vast ook leuk rond komt, maar bij een B parcours de poten breekt, dat paard kan dus gewoon niet springen hoe jammer ik dat ook vind :+
Een E pony van een vriendin liep echter nationaal 1.40-1.50 tussen de paarden. Dus stokmaat is geen argument.
Ik snap nooit waarom wedstrijdsport aangepast zou moeten worden naar de zwaksten, het is immers bedoelt om talenten eruit te krijgen.
Misschien ben ik een lompe zak, maar ik ben bang dat de KNHS er een vergelijkbare gedachte op na houdt.

Nou een lompe zak ben je zeker. Want je hele bericht slaat werkelijkwaar nergens op ;)
Het paard is 13. En na een goede training kan een B parcours misschien nét (staleigenaar is er van overtuigd dat ie het kan), maar daar gaat deze hele discussie niet over.
Ik zeg nergens dat de wedstrijdsport volledig aangepast moet worden. De hoogtes in de parcoursen blijven toch gewoon hetzelfde?

Ik vind het gewoon raar, dat de regels geen rekening houden met ponyruiters. Een E-pony is in het buitenland ook gewoon een paard, dus ook dat slaat weer kant noch wal. En ook dan, heb je een warmbloed die veel beter is in springen dan natuurlijk een koudbloed. Daar hoef je geen onderzoek op los te laten :=

Ik zou het zelf leuk vinden om ook wat te kunnen bereiken in het springen, en dus te kunnen starten in een B-parcours wat geschikt is voor zijn hoogte. Dus D-pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:39

Tja als jouw fjord geen meter parcours springt dan issie gewoon niet goed genoeg voor de B paarden zo simpel is het.... Er zijn zat haflingers/fjorden en andere pony's die wel bij de paarden springen dus het kan prima... Kwestie van trainen en aanleg....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-14 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:39

Maar zwitserland verhuizen, hier kan het wel.
Je ziet daar regelmatig mensen al 15 jaar hetzelfde parcours springen tussen de fanatieke kindjes.
Vraag me af of dat zo leuk is als je steeds verliest van 10 jarigen :=
Maar goed het antwoord is: in NL kan het afgezien van een BB parcours verder niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 13:41

Yvank_ schreef:
Tja als jouw fjord geen meter parcours springt dan issie gewoon niet goed genoeg voor de B paarden zo simpel is het.... Er zijn zat haflingers/fjorden en andere pony's die wel bij de paarden springen dus het kan prima... Kwestie van trainen en aanleg....

Maargoed, daarom zou ik dus graag bij de pony's starten omdat je dan dus wel verder zou kunnen komen :P
Ik rijd hem nu 2 jaar, hij heeft daarvoor nooit veel gesprongen dus daar kan ik zelf helaas weinig aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:43

Maar dat is toch het probleem van de KNHS niet?

Dan ga je BB starten, dan is 80/90 cm dat moet je in de B pony's ook springen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:48

Ik ben het eens met Sizzle. Tuurlijk is het jammer dat je niet echt kunt starten met het fjordje dat je rijdt, maar daar kun je niets aan veranderen. Als hij niet beter springt dan is het helaas niet zo.

Je kunt wel op zoek naar onderlinge wedstrijden, recreantenwedstrijden, manegewedstrijden enz... enz... daar kun je vaak lager starten. Vanwege je leeftijd blijf je helaas bij de meter moeten beginnen bij een officiele wedstrijd. Je kunt BB starten, maar dat is geen echte wedstrijd, je kunt geen prijs winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:49

Dat is niet waar Annetje BB is tegenwoordig voor prijzen :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:51

Oh oké, dan is dat iets nieuws. Ik heb tot twee jaar terug BB gesprongen en dat was gewoon een oefenparcours. Kan inderdaad zijn dat het veranderd is, ik houd het niet meer bij :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 13:52

Ja maargoed dan blijf je dus eeuwig in de BB en bereik je helemaal niks.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:54

Dat is een keuze die je zelf hebt gemaakt. Wil je verder komen in de springsport zal je een paard aan moeten schaffen die bij je ambities past.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:54

Bij onze onderlinge wedstrijden zijn de deelnemers ingedeeld in 2 groepen, mensen <18 en 18+.
Zelf ben ik de enige onder de 18 die met een paard rij, en dus moet ik met mijn paard tegen een stuk of 15 ponyruiters. In zo'n klein parcours in de binnenbak ben je met een pony natuurlijk veel sneller af. Bovendien springen we wel eerlijke hoogtes, zij bijvoorbeeld 60 cm en ik 1m.
De afgelopen 3 wedstrijden heb ik mijn tijd + stijlcijfer vergeleken met de 18+ mensen en was ik dus 3 maal eerste geweest als ik gewoon met de paarden had meegereden. Het komt er dus op neer dat ik als IK een half jaar ouder was maar PRECIES hetzelfde had gereden ik 3x eerste was.. Ook erg krom vind ik .....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 13:55

Lekker makkelijk. Ja is goed ik schaf even een paard aan. Geld plukken van de geld boom :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:03

Marjoow schreef:
Lekker makkelijk. Ja is goed ik schaf even een paard aan. Geld plukken van de geld boom :')

Verander wat je niet accepteren kan en accepteer van de niet veranderen kan ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:54

Marjoow schreef:

Bij de ponys zou je dan toch ook eeuwig in de B of L blijven hangen, wat is het verschil? Daar is het enkel frustrerender omdat de kinderen met hun ponys wel doorgroeien terwijl jij daar als volwassene een beetje achteraan hangt.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:36

Marjoow schreef:

Wanneer je wel tussen de pony's zou mogen starten, dan zou dat betekenen dat je bij de D pony's moet. Dit is 80 cm. Jij geeft zelf aan dat dit wel zou gaan. Echter heb je het ook over promoveren naar hogere klassen. Denk je hier niet tegen hetzelfde probleem aan te lopen als in de B paarden? En naast dat de parcoursen hoger worden, worden ze naarmate de klassen hoger worden ook een stuk technischer.

In jouw geval zou ik dus BB blijven starten, zoals al eerder door anderen aangegeven wordt hier tegenwoordig vaak klassement van opgemaakt, dus mijn inziens verschilt het tegenwoordig niet veel meer van de klasse B. (Behalve de toegankelijkheid dan)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:51

De reden dat jij met je bijna 21 jaar niet meer tussen de pony's mag rijden heeft te maken met de andere deelnemers.
En het verschil van fanatisme tussen volwassenen en kinderen.
Daarbij wil ik aangeven dat er heus wel hele fanatieke kids zijn en hele recreatieve volwassenen.
Maar zou jij het als kind van zeg 10 leuk vinden als een 21 jarige de prijzen weg rijdt?
En de meeste kinderen realiseren zich niet dat dat je als 21 jarige heus niet altijd wint.
Maar vinden de strijd wel on eerlijk.
En dat is meer dan terecht.

De sfeer op een pony wedstrijd is veel gemoedelijker dan op paarden wedstrijden.