HELP! paard vangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

HELP! paard vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 19:17

Dag bokkers.

Ik zit momenteel een beetje met mijn handen in mijn haar. Mijn paard vertoond sinds een paar maanden een beetje vreemd gedrag. Het vermoeden bestaat dat hij een beetje staar aan het ontwikkelen is of gewoon wat slechter ziet, waar dit gedrag door veroorzaakt/getriggerd wordt. Hij is 21 jaar.
Doordat ik vermoed dat hij slechter ziet, staat hij niet meer met een vliegenmasker buiten, maar met zo'n vliegengordijntje. Hierdoor gaat het wel beter.

Probleem is als volgt.
Mijn paard staat elke dag buiten op het land, samen met een weidegenootje.'s ochtends en 's avonds staat hij ook nog in de paddock. Het probleem is nu echter dat hij zich niet meer wil laten vangen. En het is geen onwil, maar echt angst. Ik krijg hem nog wel te pakken, een heel enkele keer schrikt hij ook bij mij, maar dat is echt zelden.
Voor de rest zijn er (buiten mij) 2 stalgenootjes die de paarden binnen en buiten zetten. Allebei mijn stalgenootjes kent mijn paard zeer goed. Ze hebben er allebei meermalen op gereden, rijden er nog steeds af en toe op en zetten ze altijd buiten en binnen.
Ene stalgenootje zet de paarden sowieso elke ochtend in de paddock toen het weideseizoen nog niet begonnen was. Nu doet ze dat niet meer, want mijn paard laat zich niet meer vangen door haar.

Paard heeft bij één van de twee stalgenootjes echt een angst ontwikkeld wanneer zij in de buurt is. Het is een ontzettend lieve meid, heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan en is nog nooit boos geweest op hem. (eerlijk gezegd is er nog nooit iemand echt boos geweest op hem sinds ik hem heb, want het is een ontzettend braaf paard met een ontzettende wil to please. Hij zal nooit een stap verkeerd zetten, is dus ook nooit nodig om boos te worden) Wel heeft ze een zware/harde stem en kan daardoor misschien iets mannelijk overkomen. Paard heeft wel een hekel aan mannen. Maar dit is niet het eerste jaar dat zij ze binnen of buiten zet. Ze doet dit al een aantal jaren en dit is altijd goed gegaan. Dan mijn andere stalgenootje, die heeft ook nog nooit een vlieg kwaad gedaan en is nog nooit boos geworden op mijn paard. Zij kent hem al jaaaaaaaaaaaren en ze kennen elkaar dus ook goed. Ook bij haar laat hij vaak het angst gedrag zien en wil hij zich niet laten pakken.

Andere stalgenootjes (die hij niet/minder goed kent) ook laten proberen hem te pakken maar daar rent hij ook voor weg.

Het is echt heel gek gedrag. Als ze hem willen pakken uit het land/paddock/bak dan roepen ze hem en pakken ze het touw. Hij staat nu met halster op het land, ivm vliegengordijntje. Al die jaren zonder halster gestaan omdat ik dat veiliger vond, maar ivm deze situatie kan ik hem niet meer zonder halster laten staan. Paard komt gewoon naar iedereen toe, samen met de merrie waarmee hij in het land staat. Hij laat zich vaak wel gewoon aaien en staat gewoon rustig bij de mensen. Totdat ze het touw te voorschijn halen. Het zien vanh et touw gaat ook nog goed, totdat ze het onder zijn kin aan zijn halster vast willen klikken. Dan rent hij snorkelend achteruit en de paniek en angst is echt in zijn ogen te zien! Het is op dat moment geen onwil of vervelend gedrag, het is dan echt angst en paniek. Zodra het touw aan zijn halster vast zit, is hij weer de rust zelve en loopt hij braaf mee. Vorig jaar hielp mijn vader ook vaak om de paarden binnen te zetten als ik op werk zat, en mijn vader kon alles met mijn paard. Hij liet zich vangen en paste zich braaf aan aan de loopsnelheid van mijn (oude) vader. Dit jaar laat hij ook mijn vader niet in de buurt komen. Van het ene op het andere moment laat hij dit gedrag zien.

Er moet iets gebeurd zijn in het land of het is echt te wijten aan zijn ogen, dat hij slechter ziet. Hij kan ook in paniek raken als de grond onder hem ineens een andere kleur krijgt van bijvoorbeeld ander asfalt. Of als zijn touw op de grond hangt en hij dat ziet, dan kan hij ook in paniek raken. Ook in het donker is hij angstiger dan anders. Allemaal dingen waar hij nooit problemen mee gehad heeft.

Hij heeft wel reflexen aan beide ogen, kan zo niet zeggen welk oog slechter is en of er daadwerkelijk een oog slechter is.

Hij weet ook dat er altijd eten in zijn stal ligt en hij hoeft ook niet altijd te werken als hij uit het land komt (soms rijd ik hem sochtends al als ik avonddienst heb bijvoorbeeld). Het is dus niet dat hij per sé in het land wil blijven staan. Hij is gewoon echt bang op zo'n moment. En als het touw eenmaal vast zit, dan is er niks meer aan de hand.

Ik heb er ook een aantal keer bijgestaan om te kijken hoe hij reageert. Ene keer was ik zichtbaar erbij tijdens het vangen door een ander, dat lukte haar toen niet, maar hij kwam toen wel direct naar mij toe. Andere keer bleef ik buiten beeld om een hoekje staan wachten, waar hij mij dus niet zag, en toen liet hij zich in eerste instantie ook niet vangen. Uiteindelijk wel gelukt, maar hij rende wel weer paar keer weg, en laat dan even niemand meer in zijn buurt komen.

De laatste paar weken proberen we het met voer. Ik krijg hem wel altijd te pakken, maar ook ik neem elke keer een stukje appel of wortel mee als ik het land in ga om ze te halen, zodat hij weet dat er altijd wat lekkers is als hij uit het land gehaald wordt. Stalgenootje 1 doet het eventjes niet meer, omdat hij bij haar wel extreem angstig reageert (ze mocht maandje geleden zelfs niet aaien als hij in de paddock stond, dan rende hij al weg) en bij stalgenootje 2 doet ze het met beetje brokjes in een bakje en dan als hij met zn neus in bakje zit, stiekum halstertouw eraan klikken. Dan ziet hij het niet en is het goed. Dan vertoont hij ook niet het angstige gedrag. Stalgenootje 1 laat ik nog heel eventjes rusten. Ze zit er zelf best wel mee dat hij zich niet meer laat vangen door haar en misschien is het beter om ze even allebei rustig te laten worden een tijdje en daarna weer opnieuw te proberen.
Zij zet ze overigens wel elke ochtend buiten zonder problemen.

Heb haar ook al eens voorgesteld om gewoon met haar merrie naar stal te lopen en de mijne los erachter aan te laten lopen. Hij volgt altijd wel bij mij, en loopt bij mij ook vaak los mee en hij kent de weg naar stal ook prima, maar bij haar loopt hij of een hele andere kant op, of loopt wel naar stal maar laat zich dan op stal ook door haar niet meer vangen. Dat wil zeggen dat ze de staldeuren van de loods aan beide kanten dicht moet doen, en dan mijn paard in zijn stal moet "jagen" of helemaal aan de andere kant van de stal gaan staan en hopen dat hij er vanzelf in loopt.

Probleem is wat nu?? Hoe nu verder?? Het lijkt wel al beterder te gaan, maar er is geen touw aan vast te knopen. Ene keer laat hij zich wel makkelijker pakken door beide stalgenootjes, andere keer niet.
Probleem is dat hij nu niet meer los komt 's ochtends in de paddock omdat stalgenootje hem gewoon echt niet te pakken krijgt. Nu is dat niet een heel onoverkomelijk probleem, want hij gaat rond 9 uur half 10 het land op. Dus de ochtend-paddock kan hij in de zomer wel overslaan. Maar in de winter vind ik het wel fijn als hij weer lekker buiten komt ;s ochtends zonder dat ik me zorgen moet maken omdat hij zich niet laat vangen!

Mijn vader kan ook niet meer inspringen, omdat mijn paard die ook niet meer vertrouwd. Ik heb een baan met onregelmatige werktijden dus ik kan ook niet altijd komen wanneer ze hem niet te pakken krijgen. Ben een beetje hopeloos momenteel! Weet iemand hier raad mee of heeft iemand hier ervaring mee? Dan hoor ik het graag!

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Het is wel een lang verhaal geworden...

RobinvR

Re: HELP! paard vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:48

hoe weet je zo zeker dat het angst en paniek is? Wij kunnen wel een beetje paardentaal snappen maar nog lang niet alles.
Probeer eens een stuk wei af te zetten en dan gewoon achter hem aan blijven lopen( of in een paddock) laat hem maar weg rennen maar blijf rustig achter hem aan lopen, blijf rustig tegen hem praten en misschien krijg je hem dan wel te pakken
dit moet ik altijd doen bij mijn verzorgpony, die heeft een trauma aan het halster.
succes.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 20:56

Ik krijg hem sowieso te pakken, dus bij mij is er geen probleem. Wel als anderen hem willen vangen, waaronder dus 2 bekende mensen voor hem die hem al jaaaaaaaren binnen en buiten zetten. Altijd zonder problemen.
Het is echt paniek, omdat ik hem ken. Hij faked nooit paniek en hij is altijd eerlijk. In dit geval zie ik de angst in zijn ogen! (ben er een paar keer bij geweest als ze hem vangen, zowel zichtbaar voor het paard dus dat hij zag dat ik er was als onzichtbaar, dus dat hij niet zag dat ik erbij was, dan bleef ik om het hoekje staan). Ik zag ook echt de angst bij hem. Hij laat het wit van zijn ogen zien, en rent snorkelend naar achter en weg. Ik ken hem ook al ruim 10 jaar. Hij heeft dit gedrag nooit eerder vertoond. Nog nooit. Is dit jaar voor het eerst.

paulien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:51

Begin ook last van gehad maar na een loop van tijd ging het beter. Was denk ik eerst gewoon wennen aan elkaar.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 06:22

In dit geval gaat het niet om wennen aan elkaar. Paard kent mij en mijn 2 stalgenootjes al heel erg lang. En het is niet het eerste jaar dat hij buiten of binnen gezet wordt door hun. Dat gebeurd al jaaaaren....
En plotseling van de één op de andere dag laat hij zich niet meer vangen door hun. Dus er moet iets gebeurd zijn in het land, óf zijn ogen zijn slechter geworden.. Wat wel weer te rijmen is met zijn andere paniek acties als het touw los op de grond hangt, of het asfalt een andere kleur krijgt..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 06:52

Gaat het hem niet om het geluid wat de clip maakt? Klinkt als schrikdraad klap, misschien maakt hij die associatie, omdat hij pas schrik heeft bij het aanklippen.

Als ze nu eens het touw om de hals slaan en hem zo meenemen, in plaats van onder het hoofd vast te houden.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 06:54

Of aan de ring aan de zijkant vastklippen ipv onder z'n kin ?
Heb je gecontroleerd of hij daar gestoken is of een wond heeft ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:35

Wat heel veel doet bij een paard dat slecht(er) ziet is benoemen wat je doet. Dus voordat je wil aanklippen eerst zeggen dat je dat gaat doen. Gewoon op conversatietoon is goed zat, rustig vertellen dat je hem komt halen om naar stal te gaan (ofzo) en dat je daarom het touw wil aanklippen.
Als het om het geluid van de klip gaat is een touw zonder klip wellicht een idee. Maar heel belangrijk is het benoemen wat er gaat gebeuren.
In ieder geval nooit gaan "vangen", want dat geeft altijd spanning.
Sterkte ermee, het is best lastig om je weg hiermee te vinden.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 21:00

bedankt voor jullie tips! Het touw niet aanklikken maar onderh et halster door doen hebben ze ook al geprobeerd, maar zodra je het halster aan de onderkant vastpakt om te klikken of doorheen te doen is hij al weg.
Aan de zijkant van het halster doen, of het touw om zijn hals heen is wel een goede! Dat ga ik de komende tijd even uitproberen met stalgenootjes! Dan hoort hij de klik ook niet.

Het zou inderdaad heel goed kunnen dat hij een stroomschokje heeft gehad en daardoor zo heftig reageert. Daar heb ik helemaal niet aan gedacht, maar dat zou wel heel goed mogelijk kunnen zijn!

Bedankt voor jullie meedenken! Ik hoop dat het snel opgelost is, of beter werkbaar voor zowel het paard als mijn stalgenootjes! Best vervelend als niemand anders je paard te pakken krijgt!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 11:50

Gister heeft stalgenootje waarbij hij het meest angstig is, weer geprobeerd en het is mislukt. Ze had een appel bij zich en gaf die aan hem. Toen ze touw tussen halster doorw ilde doen toen schoot hij ook weer angstig weg.
Vanavond ga ik hem gewoon weer pakken, morgen doet stalgenootje 2 het weer als het goed is.

Stalgenootje 1 is er even helemaal klaar mee...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:58

Hoe reageert hij verder op druk aan zijn hoofd.

Kan het niet zijn dat hij een keer vast heeft gezeten met z'n halster ergens aan en is gaan trekken. Daardoor pijn achter zijn oren of onder zijn kin heeft?

Aanklikken of doorhalen van het touw zal druk veroorzaken en dat weer pijn/angst enz.

Aangezien dit iets is van de laatste tijd zou ik zijn hoofd/nek eens goed nakijken (of laten kijken) op wondjes of verrekte spieren.

Balen dat het gisteren weer mis is gegaan met je stalgenootje.

Bovenstaande trouwens wel de note er bij dat het vreemd is dat hij het bij jou dan niet doet, maar dat kan natuurlijk ook een kwestie van vertrouwen zijn. Als 'baasje' zijnde heb je waarschijnlijk meer credits en geef je een veiliger gevoel dan dat hij zal hebben bij je vader of stalgenootjes.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 12:33

Marlies, bedankt voor je bericht, ik heb daar nooit bij stil gestaan!

Vanavond komt "toevallig" de fysio voor mijn paard, ik zal het hele gedoe ook eens aan haar voorleggen, msschien dat zij daar gelijk naar kan kijken.
Hij is wel altijd wat gevoeliger geweest precies achter zijn oren, ook met behandelingen met fysiotherapie. Hij heeft met halster omdoen ook altijd wat meer hoofdschuddingen, normaal eigenlijk nooit. zit ook een kaal plekje achter zijn linker oor, misschien dat dat de reden dan kan zijn? Dat zou wel aannemelijk zijn, of in ieder geval een hele hoop verklaren!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:47

En als je eerst met je ene hand het halster vastpakt en daarna met je andere hand het touw vastklikt?

Of desnoods... je ene hand over zijn oog leggen en dan met de andere het touw vastklikken. Als hij bodemschuw is geworden ineens zou dat denk ik voor hem wat minder eng zijn.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 22:31

Fysio is geweest, zij denkt het probleem verholpen te hebben, we zullen het deze week zien!

@ Koper, hij wil ook geen aanraking aan halster, dan schrikt hij ook enorm.
Hij is sinds dit hele gebeuren ook kopschuw geworden (in het land en in de paddock, op stal niet), hij wil dus sowieso geen aanraking op hoofd. Hals mag je aaien en vind hij prima dan bij stalgenoten, maar zodra ze in de buurt van zijn halster of hoofd komen wordt hij bang.

Bij mij is hij overigens niet kopschuw of bang, ook niet naar aanleiding van gister, waar ik wel bang voor was.
lord had toen bij stalgenootje 1 dr arm bijna uit de kom getrokken maar zij bleef vasthouden (aan halster, zonder touw).daardoor raakte hij in paniek en werd nog banger. Uiteindelijk werd hij rustig. Ik was wel bang dat dit voor mij nu ook problemen zou geven, omdat de paniek gister dus langer duurde dan anders omdat ze vast bleef houden. Maar gelukkig vandaag geen problemen, hij liep zelfs los mee. Had hem op het pad weer los geklikt en hij volgde gewoon braaf.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:45

Fysio wel wat gevonden dus? Hopelijk is het nu opgelost.

Sterkte voor je stalgenootje ook, lijkt mij een pijnlijke ervaring.

Soms zou het wel fijn zijn als die dieren konden praten hè.

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:04

Mijn paard heeft zich ook een tijd niet laten vangen, alleen nog door mij en de eigenaresse van de stal die haar al heel lang kent liet ze zich nog wel vangen. We zijn er nooit achter gekomen wat er aan de hand was maar bij haar zag het er niet uit als paniek. Inmiddels is ze er overheen gegroeid en doet ze het nog maar heel af en toe. Hopen dat de fysio de oplossing heeft gevonden! Hou je ons op de hoogte?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 12:32

Fysio heeft wel wat gevonden inderdaad. Ik hoop deze week te merken of het daadwerkelijk geholpen heeft... We zullen zien!

Bedankt Marlies!

Fijn jetski dat die van jou eroverheen gegroeid is. Ik hoop dat dat bij mijn paard ook gaat gebeuren. En dan het liefst nog voordat de winter begint ;) Dan kan hij namelijk weer gewoon de ochtendpaddock-ronde mee. Vanmiddag zet ik ze zelf binnen, vrijdag zet ik ze ook zelf binnen, zaterdag vraag ik of stalgenootje 2 ze binnen wil zetten. Dan ben ik benieuwd hoe het zal gaan.

Ik hou jullie op de hoogte! Bedankt voor het meedenken en voor alle tips!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:38

Kan het noet zo zijn dat hij met zijn halster ergens in vastgehangen heeft? En daarom niets meer aan zijn halster accepteert? (de angst die je omschrijft, laat me daaraan denken)

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:23

Als hij zo braaf is zou ik gewoon een touwtje om zijn hals doen en daar aan mee laten lopen.

Dit is natuurlijk niet de oplossing van het probleem.

Hopelijk helpt dat wat de fysio gedaan heeft. Paarden zijn gewoonte dieren, dus het zou kunnen dat dit gedrag nog een tijd blijft.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 13:26

Jeanine, nee hij kan nergens aan blijven hangen in het land, dus in het land kan dat niet gebeurd zijn. Op stal staat hij zonder halster, dus ook op stal is er met halster niks gebeurd.

Sumsum, bij mij is het een braaf dier, maar bij anderen laat hij nu dit angstige gedrag zien. Ze hebben ook geprobeerd halstertouw over de hals te doen, zonder resultaat.

Het zal inderdaad misschien nog een tijdje duren, maar uiteindelijk zal het gedrag wel gaan slijten hoop ik!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:30

Pff balen.. Dan heb ik ook geen idee.. Sorry.. :(

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 06:24

Vandaag is de dag! Vandaag gaat stalgenootje 2 hem uit het land halen. Stalgenootje 1 is gister meegelopen, maar alleen meegelopen om haar paard te pakken, ik heb die van mij gepakt. Afgelopen dagen ook zelf de paarden uit het land gehaald. Hij was gewoon braaf, maar dat was hij voor die tijd bij mij ook al. Vandaag dus de proef op de som nemen. Ben benieuwd of hij zich laat vangen door mn stalgenootje!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 06:44

:):) spannend.

Maar niet proberen...................gewoon doen. Als ze er al van uit gaat, dat hij zich niet laat vangen, dan lukt het zeker niet.
haha gemakkelijker gezegd dan gedaan.

It's all in the energy, zegt Cesar Millan Dogwhisperer altijd.

Veel praten tegen je stalgenootje, ontspannen, lachen............dan komt hij vanzelf.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 07:33

Kan het zijn dat er iemand in het land is geweest toen er niemand van jullie bij was? Dat idee heb ik. Omdat het zo plotseling is ontstaan.
Wat ik doe is mijn jongelingen met een kort touw waarin ze niet kunnen verstrikken in het land zetten. Dan gaan ze af en toe op het touw staan en leren dan te blijven staan of achteruit te lopen.

Als je zo'n touwtje aan hem vastknoopt kun je daarna het andere touw met clip bevestigen.
Ik zou dan beginnen om het aan te doen als je de tijd hebt zodat je het langzaam op kunt bouwen. Touw om de hals om ze te pakken doe ik sowieso bijna altijd.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 07:38

Als je de oorzaak hebt weggehaald, kan het gedrag er soms nog zitten. Zeker als iets pijn heeft gedaan gaat een paard dat liever uit de weg.

Vraag aan je stalgenoten of ze elke keer als ze op stal zijn, even langs je paard willen. Een touwtje mee, touwtje vast klippen aan het halster, stukje appel, wortel of brokje geven en weer losklikken en gaan. Als ze dat een paar keer herhalen is de negatieve associatie weg (het paard komt al op ze aflopen in de wei). Als hij komt bouw je de beloning weer af, maar extra motivatie is hier wel op z'n plaats.