Merrie dekt merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linny__93

Merrie dekt merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 17:34

Hallo,

Ik heb sinds oktober een quarter merrie ze is 7 jaar en erg dominant!
Ze kan bijna niet met andere paarden op de wei of paddock want ze valt ze gewoon aan.
Nu heeft ze wel haar vriendinnetje deze is 3 jaar jong en lijkt net haar 'veulen' ze beschermt haar en noem maar op ! Wel heel fijn dat ze een maatje heeft maar telkens als de andere merrie hengstig is gaat mijn merrie haar dekken :-s. Iemand enig idee wat dit is en wat ik eraan kan doen?? Anders moeten ze maar uit elkaar. Mijn merrie is zelf niet drachtig want had gelezen dat dan dit wel vaker voorkomt.

Alvast bedankt!

Groetjes linda

LukieBradley

Re: Merrie dekt merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:39

Ik volg even mee.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:53

linny__93 schreef:
Wel heel fijn dat ze een maatje heeft maar telkens als de andere merrie hengstig is gaat mijn merrie haar dekken :-s. Iemand enig idee wat dit is en wat ik eraan kan doen?? Anders moeten ze maar uit elkaar.

Waarom is dit zo'n probleem dat ze anders uit elkaar moeten?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:56

Bij koeien weet ik dat ze dit doen uit dominantie. Misschien dat dit bij je paard ook het geval is.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:59

Het kan een hormonaal probleem zijn, ik zou haar eens goed door laten lichten alvorens het op
dominantie te gooien.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:00

Kwestie van dominantie denk ik inderdaad, of de jongere merrie die de oudere uitdaagt.
Zo erg is het toch niet? Onze merrie wordt ook steeds gedekt door een ruin van stal. Houdt ze niks aan over hoor ;)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:04

Mariett schreef:
Onze merrie wordt ook steeds gedekt door een ruin van stal. Houdt ze niks aan over hoor ;)

Je merrie kan daar anders een behoorlijke baarmoederontsteking aan over houden. Zo onschuldig als je het doet voorkomen is het niet.

Als een merrie een merrie dekt dan kan het dominantie zijn, maar het kan ook een medisch probleem zijn. Zoals een tumor op één van de eierstokken. Ik zou dat toch zeker uit willen sluiten als ik de TS was.

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:19

Dit doet ze uit dominantie wat je ook al zegt over aanvallen als ze samen op de wij staan, laat voor de zekerheid nakijken dat het geen medisch probleem is maar anders is ze gewoon erg dominant.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:21

dit is gewoon om te laten zien dat ze dominant zijn , ik zal er niet een heel groot probleem van maken

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 19:25

Ik maak er ook geen probleem van maar ik wil ook niet dat de rug van de andere merrie kapot gaat , vandaar mijn vraag of er iets aan te doen is ;-)

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:26

linny__93 schreef:
Ik maak er ook geen probleem van maar ik wil ook niet dat de rug van de andere merrie kapot gaat , vandaar mijn vraag of er iets aan te doen is ;-)

daar heb ik ook geen oplossing voor , ik denk dat het over een tijdje wel over gaat

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:29

Ik wil je niet bang maken, maar ik heb dit ook meegemaakt en de pony bleek een tumor te hebben op haar eierstokken. Bloedprikken voor hormonen is ook wel een goed idee.
Mij mij ging het om een ponymerrietje dat op mijn paardenmerrie ging zitten, dus de belasting viel nog iets mee, maar ik was er ook niet blij mee. Ze had steeds krassen op haar rug staan door de ijzers van de pony.

N.B. Honden gaan er bovenop zitten uit dominantie, maar bij paarden hoeft dat helemaal niet het geval te zijn. De winnende hengst krijgt de kans om de merries te dekken, maar dat is ook de enige vorm van dominantie die erbij komt kijken. Mijn dekkende merrie stond altijd het laagst in rangorde en dekte het paard dat het hoogst in rangorde stond (die is nogal enthousiast als ze hengstig is). Daar is ook nooit iets aan veranderd.

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 19:37

Had uw pony daar nog andere symptomen bij lorette??

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:00

De eerste jaren alleen bij vlagen hengstengedrag in zeer lichte mate. Ze is toen onderzocht, maar er kwam niets uit. We dachten toen dat ze een beetje last had van hengstigheid en hebben haar zeer kort op 1/8 van de voorgeschreven dosering regumate gehad, nog geen ml per dag. Dat ging perfect en na korte tijd konden we hier mee stoppen, alle symptonen waren weg en kwamen niet terug. Ze is later verkocht.
Na enkele jaren hebben wij haar weer teruggekocht, omdat ze uit de wedstrijdsport werd gehaald en ze bij ons met pensioen mocht. De symptomen zijn toen steeds erger geworden. Brullen, slaan met voorbenen, dekken, etc. We dachten aanvankelijk dat ze weer last had van haar hengstigheid, maar ze ging op het laatst bij vlagen in haar flanken happen. Ze was niet meer zichzelf. Ze had op dat moment al cushing en toen ze verder is onderzocht, bleek ze een grote tumor te hebben op haar eierstokken. Die was inmiddels zo groot als een volleybal. En dat terwijl ze in voorgaande jaren bij een andere kliniek ook was gescand.... Maar geen tumor opgemerkt. De tumor was te verwijderen, maar er kleefde een jaar boxrust aan en dat wilden wij haar niet aandoen. Zeker niet i.c.m. de cushing. Wij hebben haar toen in laten slapen. De tumor was wellicht veel eenvoudiger te verwijderen geweest (met korere revalidatie) als deze nog niet zo groot was geweest.

Van het dekken had ik wel beeldmateriaal, maar kan ik zo niet vinden. Ze deed het heel serieus, heel anders dan de ruinen die er wel eens op sprongen. Die hingen erop en dachten vervolgens 'tja, en nu?', maar de kleine merrie was heel serieus bezig. Ik was blij dat de pony geen ruin was, want ik was dan ook nog bang geweest voor ontstekingen en beschadigingen aan de vulva van mijn paard, zo fanatiek was de pony. Ze beet zich ook flink vast in de schoft. En mijn paard vond dat helaas totaal niet erg.

Ik heb wel een filmpje vlak voor het einde. Ze komt net uit de trailer en loopt naar haar weidemaatjes toe. De vos is de merrie die ze altijd dekte. De ander is een ruin. Hier was ze niet meer zichzelf en vond ik het ook niet meer vertrouwd. Voor mij is het echt een akelig filmpje om te zien.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:03

Bij koeien is het zo dat de bijna tochtige koe op de tochtige koe springt, bij gebrek aan een stier. Een goede indicatie voor de boer wanneer het tijd is om te insemineren ;-) Hoe het bij paarden precies is, durf ik niet te zeggen. Misschien inderdaad een hormonen probleem, of een tumor of iets dergelijks. Waarschijnlijk toch het beste om er een dierenarts bij te halen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:04

Ik moest ook denken aan tochtige koeien. Heb er bij paarden eigenlijk nog nooit van gehoord.
Pony in het filmpje hier doet wel enorm hevig. Zo heb ik al wat hengstjes zien doen :P
Ik zou ook eens checken bij DA op een hormonaal probleem ofzo..

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:06

Mijn vorige merrie deed dit ook, al vanaf toen ze 3 was, ze dekte merries incl flemen en brullen. Uiteraard direct laten onderzoeken maar medisch was er niets. Of te wel een hormonaal probleem, oplossing voor mij was haar bij de ruinen te zetten. Ze liet zich niet dekken en kon heerlijk ravotten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:08

Anoeska27 schreef:
Het kan een hormonaal probleem zijn, ik zou haar eens goed door laten lichten alvorens het op
dominantie te gooien.

Nee, dit IS een hormonaal probleem.

Dominantie is een onzin-verhaal maar het doet het zo leuk. Alles is tegenwoordig maar dominantie, het scheelt je namelijk een lastige zoektocht naar de werkelijke oorzaak. Arm paard......

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:09

Edit; mijne was niet zo heel extreem als op het filmpje maar zij kon er ook flink wat van. Vooral bij onbekende merries.

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 20:17

Heftig filmpje.. Gelukkig doet de mijne zo niet wel allemaal beschermen als een paard in de wei ernaast komt kijken. Iedereen bedankt voor de info ga morgen de DA bellen .

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 20:21

ikke schreef:
Anoeska27 schreef:
dominantie te gooien.

Nee, dit IS een hormonaal probleem.

Dominantie is een onzin-verhaal maar het doet het zo leuk. Alles is tegenwoordig maar dominantie, het scheelt je namelijk een lastige zoektocht naar de werkelijke oorzaak. Arm paard......

Vandaar dat ik het ook vraag he ikke ;-)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:25

Ja, hormonaal probleem idd.
Mijn merrie heeft het tijdelijk gedaan, in een vroege fase van haar dracht. Ervoor en erna heeft ze het nooit meer gedaan.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:27

Koeien doen dat ook niet om de dominantie hoor maar omdat ze tochtig zijn!!

paulien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:34

Gewoon dierenarts bellen die weet vast meer hierover

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 16:00

Gister naar de DA geweest laten scannen niks te zien alles zag er tip top uit DA zelf vond het ook niet nodig om het verder te onderzoeken omdat ze gewoon goed in dr vacht etc zit. Mocht ze het blijven doen nadat de andere merrie niet meer hengstig is dan wel even onderzoeken. Voor nu uit elkaar dus. Wil niet dat de andere merrie er onder lijd :-p