hoofdstel aankrijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mimipony

hoofdstel aankrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:27

Dag forumers.

Ik probeer mijn verzorgpaard te trainen. onlangs ging voor de eerste keer het hoofdstel erin. Dit ging super. De tweede keer had ze het ook in.Toen was ik haar aan het longeren en opeens begon het te hagelen. Ik heb alles uitgetrokken en ben naar binnen gegaan. Op het moment dat ik het hoofdstel uitdeed schrok ze heel erg. vandaag ben ik terug gegaan en probeerde weer het hoofdstel in te krijgen. Het lukt redelijk totdat ik het hoofdstel over dr oren moet trekken. Dan steigert ze en bokt ze haar los... Ik heb dit daarna aan paar keer geoefend met een halster en het ging super. Dus ik probeerde weer met het hoofdstel. Ze bleef maar wild doen dus ik heb dr dan maar met halster gelongeerd... Hoe zorg ik ervoor dat ze weer normaal doet om een hoofdstel aan te doen? ze is wel enorm groot dus als ze dr hoofd naar boven doet kan ik er niet meer aan.....

help me aub x
Laatst bijgewerkt door mimipony op 02-07-14 15:36, in het totaal 2 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: hoofdstel aankrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:29

Ik snap er niks van -O-

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:32

billy3105 schreef:
Ik snap er niks van -O-

sorry, ik zit op mijn mobiel en kan niet zo goed typen..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:34

Probeer het op de Pc nog eens opnieuw rustig uit te leggen. In volgorde.
Ik probeer ook door je tekst heen te kijken en het basisprobleem te zien, maar je schrijft alles door elkaar, het is mij nu ook niet duidelijk.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:35

Ik dat dat je tijdens het haastig afdoen van het hoofdstel het paard zeer hebt gedaan in de mond. Waarschijnlijk is het bit tegen de tanden aangeklapt, het paard associeert die pijn met het hoofdstel en daarom wil hij hem niet meer in, best logisch!
Je hebt zijn vertrouwen beschadigt en het zal lang duren voordat dat terug is.

sanne1992

Geduld. Die van mij gooide ook zijn hoofd erop, daardoor lukte het mij ook niet.
Dus heel rustig. teugels over het hoofd, daarna het hoofdstel voor hem gehouden op een afstand.
Vervolgens zodra hij naar beneden kwam, steeds dichter bij gebracht, en daarna gewoon het bit voorgehouden en gewacht tot hij zijn mond open deed. En toen heel rustig over de oren gedaan.

Wat je anders ook kan proberen is om de bakstukken langer te maken. Zodat je het hoofdstel al wel om kan doen, maar het bit er nog onder hangt. en daarna het bit pas in te doen en bakstukken weer op lengte te maken.

Of 1 kant bit los, en zodra hoofdstel om is het bit indoen en weer vast maken.

Belangrijkste is geduld, en zodra hij het braaf doet, compleet de hemel in prijzen. direct elk stapje belonen met je stem of een aai.

Firefly4

Vertaling:

Ik probeer mijn verzorgpaard te trainen. Onlangs ging voor de eerste keer het hoofdstel erin. Dit ging super. De tweede keer had ze het ook in. Toen was ik haar aan het longeren en opeens begon het te hagelen. Ik heb alles eruit getrokken en ben naar binnen gegaan. Op het moment dat ik het hoofdstel uitdeed schrok ze heel erg. Vandaag ben ik terug gegaan en probeerde weer het hoofdstel in te krijgen.
Het lukte redelijk totdat ik het hoofdstel over haar oren wou trekken. Dan steigert en bokt ze zich los. Ik heb dit daarna een paar keer geoefend met een halster en het ging super. Dus ik probeerde weer met het hoofdstel. Ze bleef maar wild doen. Heb ik haar maar met halster gelongeerd. Hoe zorg ik ervoor dat ze weer normaal doet om een hoofdstel in te doen?
Ze is wel enorm dus als ze haar hoofd naar boven doet, kan ik er niet meer bij

Hopelijk beter leesbaar zo ;)

Het is ook niet slim geweest om het hoofdstel eruit te trekken als het gaat hagelen. Je bent hopelijk niet van suiker, waarom dan niet voorzichtig het bit / hoofdstel af/uitdoen?? Je paard heeft vermoedelijk een klap van het bit tegen zijn tanden gekregen en dat is nu een schrik reactie. Jammer voor jou, maar je moet nu rustig overnieuw beginnen. EN niet opgeven, want dan wint het paard. Nu heeft ze alweer een stap gewonnen, want ze stijgert en bokt en jij stopt.
Haal er anders proffesionele hulp bij!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:37

mimipony schreef:
Toen was ik haar aan het longeren en opeens begon het te hagelen. Ik heb alles uutgetrokken en ben naar binnen gegaan.

Dus als ik het goed begrijp, het is gaan hagelen en jij heb toen snel het hoofdstel eraf getrokken en de rest? Ipv rustig naar binnen te gaan en daar op je gemak het hoofdstel af te doen. Een pony die geen hoofdstel gewend is kan daar behoorlijk van schrikken en een negatieve ervaring aan over houden.

Hoe je het op kan lossen? Heel veel geduld, proberen in te doen, stukje bij beetje eerste keer snel tevreden zijn en de dag erna weer proberen, hij hoeft niet in 1 keer weer om, beetje bij beetje steeds iets verder, maar word niet boos en beloon je pony. Laat je pony zien dat het niets ' ergs ' is. Succes

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:38

Probleem: Paard heeft de laatste keer hoofdstel te ruw af gekregen. Sinds dien krijgt ze het hoofdstel niet meer om.
Even wat enters enzo toegevoegd :Y)
Dag forumers.

Ik probeer mijn verzorgpaard te trainen.
Onlangs ging voor de eerste keer het hoofdstel erin.
Dit ging super.
De tweede keer had ze het ook in.
Toen was ik haar aan het longeren en opeens begon het te hagelen.
Ik heb alles uitgetrokken en ben naar binnen gegaan.
Op het moment dat ik het hoofdstel uitdeed schrok ze heel erg.
Vandaag ben ik terug gegaan en probeerde weer het hoofdstel in te krijgen.
Het lukt redelijk totdat ik het hoofdstel over dr oren moet trekken.
Dan steigert ze en bokt ze haar los...
Ik heb dit daarna aan paar keer geoefend met een halster en het ging super.
Dus ik probeerde weer met het hoofdstel.
Ze bleef maar wild doen dus ik heb dr fan maar met halster gelongeerd...
Hoe zorg ik ervoor dat ze weer normaal doet om een hoofdstel aan te doen?
Ze is wel enorm groot dus als ze dr hoofd naar boven doet kan ik er niet meer aan.....

Help me aub x

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:44

Aha, bedankt 'vertaler"!

Ja, het is vervelend om te zeggen, maar tijdens het gehagel heb je alleen aan jezelf gedacht en niet aan de beleving van het paard. Zeer goed mogelijk dat het pijn heeft gedaan (ketsen tegen tanden) en/of schrik heeft gebracht (haastig uit doen omdat je zelf naar binnen wilde) tijdens je impulsieve actie.
Je had ook beter alsof er niets aan de hand was door kunnen gaan met longeren, tijdens de hagelbui.

Het paard verwacht nu hele vervelende dingen als je met 't hoofdstel aankomt.

Echte beginners/beleringsfout.
Kan veel tijd kosten het geknakte vertrouwen van het paard weer terug te winnen.
Probeer in het vervolg wat beheerster met alles wat je doet om te gaan, TS.

Snelle impuslieve en haastige handelingen horen niet thuis in deze fase van paard aan optoming laten wennen/beleringsfase.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:46

ik zou het over laten aan iemand die er we verstand van heeft voordat je er nooit meer een hoofdstel in gaat krijgen!

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:48

Dankjullie voor de raad en vertalingen..

Ik voel me er ook best slecht over anders had ik het hier niet geplaatst. Ik weet dat het een slecht handeling was maar ik kan de tijd niet terugdraaien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:49

Dus zul je engelen geduld moeten hebben met de volgende keer hoofdstel aandoen. Of een ervaren iemand meenemen. Eigenlijk is dat laatste, in combinatie met engelen geduld, het beste. Succes.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:49

Het is maar hagel.. ga je niet dood van.
je kon beter gewoon rustig hem naar binnen brengen, maarja denk dat je veel moet oefenen weer met het hoofdstel

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:54

Nou, Annelove16x... (totaal off topic) ik was eens aan het lesgeven, in een buitenbak, tussen de weilanden, geen beschutting, aan een niet zo'n ervaren ruitertje op haar pony. Ging goed, tot ik een bui zag aankomen. Donkere wolken, niet normaal. Ik zag een muur van hagel op me afkomen. Ruitertje van de pony laten gaan, "ren jij maar naar stal". Ik met de pony aan de hand gewoon terug gelopen. Pony stuiterde alle kanten op van de grote hagelstenen op z'n kontje. Zielig gewoon, echt grote stenen. Wat was ik blij dat het kind er af was en dat ik de pony aan de hand meenam. Anders had kindlief er echt naast gelegen. Wat een stuiterbal was die pony, en ze kon er echt niets aan doen. Het dier was doodsbenauwd.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:58

rien10 schreef:
Nou, Annelove16x... (totaal off topic) ik was eens aan het lesgeven, in een buitenbak, tussen de weilanden, geen beschutting, aan een niet zo'n ervaren ruitertje op haar pony. Ging goed, tot ik een bui zag aankomen. Donkere wolken, niet normaal. Ik zag een muur van hagel op me afkomen. Ruitertje van de pony laten gaan, "ren jij maar naar stal". Ik met de pony aan de hand gewoon terug gelopen. Pony stuiterde alle kanten op van de grote hagelstenen op z'n kontje. Zielig gewoon, echt grote stenen. Wat was ik blij dat het kind er af was en dat ik de pony aan de hand meenam. Anders had kindlief er echt naast gelegen. Wat een stuiterbal was die pony, en ze kon er echt niets aan doen. Het dier was doodsbenauwd.

Soms is het erg jaa haha. Maar toch vindt ik dat je niet moet gaan haasten omdat het hagelt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:00

Nee,(of ja :+ ) helemaal met je eens. Daarom heb ik toen ook het leskindje snel naar stal laten gaan. Ik nam de pony mee in stap. Kind had het dier nooit kunnen houden.

LesterJasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:01

Mijn paard heeft dit ook gehad, maar dit kwam doordat ze iets aan haar kaakbeen had (waar we later pas achterkwamen)
Het gaat nu nog steeds niet heel gemakkelijk met bit indoen. Ze toont gelukkig geen verzet meer, maar het moet wel heel voorzichtig en rustig gebeuren.
Dus zorg ervoor dat je er in het vervolg rustig mee omgaat en dan zal het weer goedkomen :j

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 16:53

Even voor de duidelijkheid; ze doet gewoon haar mond open en het bit erin steken gaat goed.
Alleen wil ze het hoofdstel niet over haar oren.

LesterJasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:01

Als het hoofdstel over de oren gaat, komt het bit ook pas op de goede plaats te liggen en wordt het tegen de mondhoeken aangedrukt. Dan komt die reactie op het bit

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:12

Dat is op zich niet zo bijzonder TS: er zijn heel veel meer paarden die het over de oren doen erg vervelend vinden.
Je kunt in de bithand (traditioneel links) een kwartje appel doen, of het bit met appelstroop insmeren (hand laag houden )vaak zijn ze dan zo gefixeerd op dat lekkers dat je ondertussen het hoofdstel al over de oren hebt.

Weet je zeker dat het hoofdstel wel PAST en achter en voor de oren niet te krap zit (komt zeer vaak voor namelijk), er moet minimaal 1 centimeter breedteruimte zitten tussen de riem die achter de oren langs gaat en de oren zelf, en de frontriem moet ook 2 cm ruimte vanaf de oren hebben.

Aanvulling: bovenstaande poster heeft ook een sterk punt, het bit kan tekort in de mond liggen, waardoor het op pijnlijke wijze de mondhoeken optrekt op het moment van "aandoen' van het hoofdstel.

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:36

Voordat je het hoofdstel over haar oren doet, kan je misschien ook eerst even bij de oren kriebelen met je hand, en daarna rustig over haar oren doen.
Anders laat je het een groter iemand proberen mss?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:52

Bakstukken wat langer maken zodat je wat meer ruite bij de oren krijgt, daarna op de goede maat doen als hij om zit. Maar nogmaals niet te veel gaan rommelen hiermee laat het iemand doen die er verstand van heeft anders krijg je hem nooit meer in.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:51

Hey,

ik heb niet alle reactie's gelezen. Als je nou gewoon begin met oefenen. Als het heel erg moeilijk is is stap 1, teugels om de nek en haar vast houden bij haar neus. Als ze dat braaf doet beloon je haar en haal je het hoofdstel weg. Als je dit blijf volhouden steeds een stapje verder kan het je mssn helpen. Een arabier bij mij op stal vind het ook vervelend als je haar oren aanraak. Had hij of zij dat dan nooit eerder? (Iritatie bij oren aanraken.)

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:44

Misschien ook even met de eigenaar van het paard overleggen.
Misschien wil die het zelf oplossen.