bakwagen ombouwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnetB

bakwagen ombouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 17:09

Hallo,

Zijn er mensen die ervaring hebben met het ombouwen van een bakwagen tot een paardenvrachtwagentje waar je dus met een B(E) rijbewijs meer pony's mee kan vervoeren?

Ik hoor het graag :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:46

Ja, ze zijn standaard veel te zwaar en daarmee totaal ongeschikt omdat je simpelweg te weinig laadvermogen over houdt. Wegen, wegen en nog eens wegen en heel erg goed nadenken voordat je gaat knutselen want elke kilo hout of ijzer die je erin stopt, gaat van je laadvermogen af!

Triest dieptepunt is een bokker die op mijn advies eerst liet wegen voordat de koop gesloten werd en tot de ontdekking kwam dat de wagen leeg al 3800kg woog!!! Let wel, deze wagen werd verkocht als "geschikt voor B-rijbewijs"!!
Let dus heel erg goed op voordat je ergens aan begint!

palousa_boy

Re: bakwagen ombouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:52

En als je toch perse een bakwagen wil ombouwen, dan zou ik m'n C rijbewijs ook halen, dan ben je veel minder gebonden aan dat lage gewicht.
Het kost een beetje extra maar dan ben je veel vrijer.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:17

Moet je niet na ombouwen nog bij de RDW langs om (administratief) de opbouw te laten wijzigen van "gesloten" naar "veevervoer" ? (ik dacht dat de term "inrichtingsomschrijving" was)

Verder ben ik het met bovenstaanden eens, bespaar je de ellende van het op de kg nauwkeurig wegen, en ga voor een C-rijbewijs.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 14:35

Met een C rijbewijs kan ik ook gewoon een vrachtwagentje rijden toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:59

APCIII schreef:
Moet je niet na ombouwen nog bij de RDW langs om (administratief) de opbouw te laten wijzigen van "gesloten" naar "veevervoer" ? (ik dacht dat de term "inrichtingsomschrijving" was)

Verder ben ik het met bovenstaanden eens, bespaar je de ellende van het op de kg nauwkeurig wegen, en ga voor een C-rijbewijs.

Klopt. RDW moet die goedkeuring afgeven en het kenteken aanpassen.

AnnetB schreef:
Met een C rijbewijs kan ik ook gewoon een vrachtwagentje rijden toch?

Met een C-rijbewijs mag je een zwaardere auto rijden. Ook eentje die 5000kg mag wegen.

Overigens is er nog wel een mogelijkheid om met B-E rijbewijs een wagen te rijden tot ca 5000kg TMM maar dan kan er geen aanhanger meer achter.
De truc die ze dan uithalen is een aanhanger (TMM 1500kg in dit voorbeeld) "vast" aan de wagen verbinden en mee te laten dragen. De aanhanger draagt dan een deel van het gewicht en die optelsom mag meer zijn dan 3500kg.

http://www.fiatprofessional.nl/nl/Oplos ... tenlaadbak en dan even naar beneden scrollen naar B+E combi.....

Goedkoop zijn deze oplossingen niet, dus of het opweegt kun je je afvragen. Met enig zoeken zullen dit soort combi's intussen ook wel beschikbaar zijn op de tweedehandsmarkt.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:04

Wij hebben een Mercedes 410 gebouwd tot paardenwagen. Mijn man heeft de hele indeling zelf gemaakt. He zure was dat hij gestolen is, nog geen jaar nadat hij klaar was. Omdat hij wa verzekerd was kregen we niets terug.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:14

EN wat mocht je laden?

Wij hadden een 407, alles zo licht mogelijk gemaakt om toch nog veilig te zijn en we mochten toch maar net nog 1 paard en getuig laden...

Zelfs de knappe B-vrachtwagentjes die je ziet (bv bij Roelofs, Stephex, Nuyts, Equitrek etc) mogen zelden 2 paarden laden...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:20

Om een vb'je te geven:
http://www.2dehands.be/paardensport/tra ... 59136.html

1100kg laadvermogen.

Neem 2 mensen in de cabine, dan ben je al snel aan 150kg, dus nog 950kg over.
Neem 2 zadels, 2 hoofdstellen, peesbeschermers, laarzen, cap, vest, water en wat poetsgerief: alles bij elkaar makkelijk 75kg, dus nog 875kg over.
Een volwassen paard weegt vlotjes 500kg, dus als je er 2 wilt laden zit je al meer dan 100kg over je limiet.

En zelf een bakwagen ombouwen gaat je nooit 1100kg laadvermogen opleveren...
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 02-07-14 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:21

Het is bijna zinloos om te gaan doen. het kost veel tijd en wat er al gezegd word je houd weinig laadvermogen over. Indd wat hierboven gezegd word, zelfs de bekende paardenautotjes met B rijbewijs hebben vaak niet eens een laadvermogen voor 2 paarden, terwijl ze wel zo verkocht worden en half nederland er ook gewoon met twee paarden in rond rijd.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:23

Je hebt te weinig laatvermogen , als je hem een beetje goedkoop gaat ombouwen (zware materiale ) kan er miss net nog een ponytje op van 300 kg

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:28

s0173957 schreef:
EN wat mocht je laden?

Wij hadden een 407, alles zo licht mogelijk gemaakt om toch nog veilig te zijn en we mochten toch maar net nog 1 paard en getuig laden...

Zelfs de knappe B-vrachtwagentjes die je ziet (bv bij Roelofs, Stephex, Nuyts, Equitrek etc) mogen zelden 2 paarden laden...

Die wagentjes die jij bedoeld (veelal Frans standaardspul) hebben 1200kg BRUTO laadvermogen. Daar moet je dus jouw rekensommetje nog op loslaten (dat best heel aardig klopt).

Er is eens een Bokker geweest met een oude Renault Traffic bestelbus en die had 1400kg laadvermogen (Inkl weegbriefje). Die wagen is van zichzelf al erg licht gebouwd en de betreffende Bokker had er een hele simpele, lichte constructie in staan. Dat is hoe ver je kunt gaan, andere opties zijn er niet.......

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:37

Dus de beste optie is gewoon je C rijbewijs halen, dan ben je van al het gezeur en geweeg af.
Kost alleen wel iets meer ;)

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 17:43

Las dat er nu ook een C1 camper rijbewijs is. Je mag dan Max 7500 kilo vervoeren. Zo'n rijbewijs zag ik bij Bruinsma staan voor 1500 euro.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:50

AnnetB schreef:
Las dat er nu ook een C1 camper rijbewijs is. Je mag dan Max 7500 kilo vervoeren. Zo'n rijbewijs zag ik bij Bruinsma staan voor 1500 euro.

dat is denk ik zonder theorie. Ik heb bij elkaar 2600 euro betaald voor mijn C1

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 17:54

Heb het nagezocht, €1535,- inclusief 2 theorie examens.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:55

is dat dan niet zonder praktijk? kan het me bijna niet voorstellen namelijk

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:07

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:10

dit is indd heel wat anders dan ik heb gedaan, dit is niet de uitgebreide theorie die ik heb gehad want daar redde je het niet mee met alleen de boeken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:27

Kwestie van gewoon leren theorie is gewoon hetzelfde hoor alleen zelfstudie

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:04

Echwel schreef:

Denk niet dat de theorie hetzelfde is hoor. Lijkt me niet dat jij ook de techniek van een vrachtwagen hoeft te weten en administratie.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:28

bliver schreef:
Echwel schreef:

Denk niet dat de theorie hetzelfde is hoor. Lijkt me niet dat jij ook de techniek van een vrachtwagen hoeft te weten en administratie.

Techniek en administratie is toch alleen nodig als je ook CCV-B doet (tegenwoordig code 95)? Ik vond die techniek trouwens zwaar tegenvallen. Net als het leuk en interessant begon te worden, stopten ze...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:39

ja klopt maar dat was toen ik mijn C haalde gewoon verplicht om alles erbij te doen, maar blijkbaar hoeft dat dus niet meer. Ik had trouwens 0 fout bij de techniek O:) was ik toen wel erg trots op als vrouw tussen al die mannen. Die administratie dat vond ik pas tegenvallen

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:54

bliver schreef:
ja klopt maar dat was toen ik mijn C haalde gewoon verplicht om alles erbij te doen, maar blijkbaar hoeft dat dus niet meer. Ik had trouwens 0 fout bij de techniek O:) was ik toen wel erg trots op als vrouw tussen al die mannen. Die administratie dat vond ik pas tegenvallen

Wel stoer, vooral als die jongens-met-grote-mond wel fouten hebben :+
Maar helemaal mee eens, administratie is lastig. Al dat zeur over vergunningen en zo...

Ik had trouwens overal mondelinge examens voor. (dus verkeer, techniek en administratie) Dat is leuk als je alles goed beheerst, maar een ramp als je het niet (goed) geleerd hebt. Ik heb voor m'n gevoel gewoon "een uurtje" gezellig zitten praten en met speelgoedvrachtautootjes spelen, ipv zitten zweten bij verkeer en techniek :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 07:16

Er is nog steeds een heel klein gedeelte techniek, maar ik praat voor mijn dochter die het momenteel leert en die leert het gewoon zelf uit de boeken.