Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

xAnthea schreef:Spons kan je zeker eens proberen
Ik zou haar ook niet vast zetten als ze bang is. Je kan best met een 2 zijn, eentje houdt haar vast, de andere spuit haar af. Eerst gewoon de hoeven en de benen.
Ze zal wss de hele tijd weg willen en irritant doen, maar jij blijft haar 'lastig vallen' met het water tot zij stilstaat. Staat ze stil, dan haal jij ook het water weg. En zo bouw je het eigenlijk op.
Succes ermee

Jolliej schreef:Iedereen hun tips afzeiken is een leuk idee. Maar niet alle paarden reageren hetzelfde. Dus gewoon maar af gaan spuiten en wachten tot het paard ontspant, ja.... Dat gaat werken met een super angstig paard...

Jolliej schreef:Okay, nou ja ik heb inderdaad wel paarden gehad waarbij het afsluiten niet werkte en het emmertje water wel. Maar goed, ieder zijn eigen keuze natuurlijk. Ik ken de methode van het afspuiten wel, maar als een paard echt volledig in paniek raakt kan hij zichzelf behoorlijk bezerenq lostrekken van halster etc. Ik zou wel kijken of je paard daar geschikt voor is of niet.

Cassidy schreef:Een paard dat het emmertje water wel accepteerde was misschien bang voor de tuinslang, of het geluid van het water, en niet voor het water zelf. Ook daar dien je verschil in te maken. En ieder paard is geschikt voor de methode die ik heb aangegeven.
Wat het in paniek raken betreft: veilig vastzetten doe je met de Aussie Tie ring of de Safe Clip. Links naar uitleg zijn eerder in dit topic geplaatst. Ophangen, bezeren, lostrekken komen dan niet meer voor. En confrontatie met water dient toch echt te gebeuren zonder dat je hem vastzet.