Hoe moet een cap passen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pepermunt14

Hoe moet een cap passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 23:22

Hallo,

Sorry voor de slechte titel, inspiratie loos.

Maar hoe moet je cap zitten?
Daarmee bedoel ik moet hij veel of weinig bewegen, kan je het met iets testen?

Aangezien ik vorige week een cap hebt gekocht, waarbij als ik me hoofd omlaag doe hij een stukje naar beneden schuif. Is dat slecht? Ik heb er nog niet mee gereden.

Groetjes

Selina

Re: Hoe moet een cap passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:23

Je moet je cap omhoog bewegen en als je wenkbrauwen meebewegen is het goed.

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 23:24

Bedoel je als hij gewoon op je hoofd zit en dan bewegen? Want dan beweegt alleen de cap.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:25

pepermunt14 schreef:
Bedoel je als hij gewoon op je hoofd zit en dan bewegen? Want dan beweegt alleen de cap.

Als je hem op je hoofd gezet hebt, als dan alleen de cap beweegt, zit hij te los.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:26

Dan heb je een te grote.

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 23:27

Oké daar zat ik al aan te twijfelen.
In de winkel zei ze dat het goed was omdat een maatje kleiner te strak zat.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:28

pepermunt14 schreef:
Oké daar zat ik al aan te twijfelen.
In de winkel zei ze dat het goed was omdat een maatje kleiner te strak zat.

Dan heb je waarschijnlijk net een tussenmaat :+
Verstelbare cap is dan ideaal, of een ander model zoeken.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:33

wat ik geleerd heb om te kijken of de cap past: je hoofd naar voren/op de kop houden terwijl sluiting los is. blijft die hangen zit die goed, valt die dan is die te groot. krijg je hoofdpijn van de cap dan is die te klein.
daarnaast moet de cap natuurlijk ook rondom je hoofd goed aansluiten. caps waar je aan de zijkant je handen nog bij in kan steken terwijl die bij bovenstaande test zou blijven zitten zitten natuurlijk nog niet goed(dit heb ik bij veel caps, langwerpige hoofd :+ )

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:55

Hij moet inderdaad met vooroverbuigen blijven zitten als je de sluiting los hebt én hij mag geen rand op je voorhoofd laten zien :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 00:00

De op de kop manier doen ze bij divoza altijd :j
Verder past hij natuurlijk als hij gewoon lekker zit :) (ga ervan uit dat als hij te groot zit hij irritant heen en weer schuift en dus niet lekker zit en als hij te klein is je er hoofdpijn van krijgt en dus niet lekker zit)

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:38

Hoofdpijn krijg je pas als je hem wat langer op hebt.
Zie mezelf nou niet een kwarrtier met een cap op mijn hoofd staan in een winkel.

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 19:03

Haha denk dat ze je dan een beetje raar vinden.
Als ik de cap beweeg op me hoofd beweegt me wenkbrauwen wat mee.
Alleen onderste boven valt hij er af.
Ook als ik me hoofd een knikje naar benden doet schuift hij.

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:15

Moet ook een nieuwe kopen. Ben sinds 14 dagen weer begonnen met rijden na dik 20 jaar niet.
Leen er nu 1 van stal en die zit best fijn. Zal zaterdag eens kijken welk merk het is.

Yvon2034

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:18

Als met losse sluiting je cap niet afzakt is ie perfect. Iets ruimer kan wel, heb ik ook. maat 55 is bij mij te klein(hoofdpijn) en heb nu 56. Zit goed! Ook zit een goed passende cap gewoon lekker...

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:59

Dan is die je hebt inderdaad te groot, want als je voorover buigt moet die op je hoofd blijven, maar als je hoofdpijn krijgt is die te klein, en natuurlijk moet je ook voelen wat lekker zit.

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 16:27

Ik had ook een maatje kleiner op gehad die wel bleef zitten als je onderste boven hing. Die had ik 10 minuten op maar kreeg hoofdpijn van.
Dus dan toch een maatje groter.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:32

Misschien past het merk ook gewoon niet lekker bij jou.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:34

Is het niet een optie een verstelbare te nemen?
Moet ik eigenlijk ook altijd hebben, dit is mn derde cap en mn tweede was niet verstelbaar, kreeg er inderdaad ook hoofdpijn van. Heb er uiteindelijk maar 2 jaar mee gedaan, niet eens altijd op heb toen eigenlijk het meest mn eerste opgehad die wel verstelbaar was. (Die was alleen niet helemaal veilig meer verwacht ik, maar goed die zat beter. Vandaar nu ook een nieuwe)

En voor merk; ik denk eerder de soort (elk merk heeft wel verschillende pasvormen, zo bedoel ik). De tweede was een HH pro leather cap en mijn derde was ook een HH, maar nu een HH challenge. Heeft totaal andere pasvorm en is dus verstelbaar, zit voor mij veel beter.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:40

Dat klinkt als te groot en dan dus ook niet veilig. Een verstelbare is misschien een goede optie. Ik zit ook altijd precies tussen 2 maten in (51/52).
De pasvorm kan per merk en zelfs per model veel schelen. Ik zou iig terug gaan naar de winkel met deze en wat anders proberen :j

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:45

ik zit ook tussen de 2 maten in maar heb al 6 jaar een heerlijke cap waarbij ik zweer weet niet meer welke t is maar een tip van mij is meet met een centimeter de omtrek ( dus rondom ) van je hoofd bij mij is dat 58.5 ( ja ja groot hoofd) en heb capmaat 59 / 7. 1/4 inch

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:48

Ik had laatst ook hetzelfde probleem als jij. 58 was te groot en 57 net iets strak. Heb uiteindelijk toch voor 57 gekozen, en na een paar keer dragen zat hij wel goed. Hij is net wat meer naar mn hoofd gaan staan. Dus misschien toch een krappe kopen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:50

Dat schuiven is inderdaad niet veilig. Ik kijk altijd of ik hem met weinig kracht al kan bewegen zowel op/neer als links/rechts en of het voorhoofd iets mee beweegt zeg maar. En idd 10 minuutjes ophouden is de beste optie bij twijfel om te checken of je hoofdpijn krijgt ;)
Het kan heel goed zijn dat deze vorm cap gewoon niet bij je hoofd past. ZElf heb ik ook verstelbare (BR viper en een Uvex Exxential) omdat dit het enige is wat goed zit bij mijn kleine smalle, lange hoofd :P

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:56

Dat dacht ik ook, hij zal nog wel wat naar mijn hoofd gaan staan.. maar nee dat deed hij bij mij niet. Bleef er hoofdpijn van houden, en ik had er niet een groter genomen omdat die dus wel van mijn hoofd af viel.
Inderdaad als je twijfelt ga dan alsjeblieft voor een verstelbare want die zitten in principe altijd goed, en als je hoofd nog groeit kan je er ook langer mee doen. (Met de eerste zon 5 jaar mee gedaan, van mn achtste tot mn dertiende, en toen ik mijn tweede had heb ik hem ook nog vaak op gehad. Pas er nu net niet meer in op zn grootst, maar goed was ook wel goed want dan kon ik tenminste een nieuwe kopen.)

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 21:29

Ik vind verstelbare cap niet fijn. Heb dan ook liever een cap die wat meer om je hoofd zit. Ik heb nu maat 59 (groot hoofd).

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:01

pepermunt14 schreef:
Ik vind verstelbare cap niet fijn. Heb dan ook liever een cap die wat meer om je hoofd zit. Ik heb nu maat 59 (groot hoofd).

Mijn verstelbare zit anders prima om mijn hoofd heen hoor, biedt echt niet minder bescherming. Maar het kan inderdaad wel dat je het niet prettig vind zitten, het past niet bij ieder hoofd ;)