Dazenspray

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anri

Dazenspray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 12:50

Welk product gebruiken jullie om jullie paard te beschermen tegen dazen?
Ik heb in de ruitershop "Anky dazenspray" gekocht voor 24,95€, dus dan mag het al iets goeds zijn, maar mijn paard heeft toch nog last van dazen, ook als we 's morgens vroeg gaan wandelen. En er zijn zooooveel dazen dit jaar |( .
Sommige mensen hebben een zelf gefabriceerd huismiddeltje, maar of die beter zijn...
Wat is jullie ervaring? Of vliegendeken?

Scum

Re: Dazenspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:03

Vliegendeken is wel het fijnste.

De enige dazenspray die werkte was die met hertshoornolie erin. Koop dus een klein flesje van dat spul en doe dat door je bestaande vliegenmiddel heen. Dat werkt wel, totdat je paard heel hard gaat zweten.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:08

Zo jammer dat Atexdazenspray niet meer verkocht mag worden, ben dus ook op zoek naar een goede alternatief.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:10

Ik heb idd ook een halve liter hertshoorn olie gekocht via de goedkoopste online aanbieder, twee flesje van de 'gewone' vliegenspray 750ml in de ruitersportzaak en dan meng ik zelf.

Ik doe 30ml hertshoornolie, 100ml vliegenspray en de rest aanvullen met kraanwater. Werkt perfect, ik haal uit die drie flessen samen zo'n 15 volle flessen aangemaakt vliegenspray. Kan ik weer een zomertje vooruit. Ze stinken een uur in de wind, maar dat vinden de dazen ook :D (Niet voor lichte paarden overigens)

Anri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 08:49

Hé, waar vind je die hertshoornolie? Nooit van gehoord!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:54

Peerke ruitersport verkoopt ze in ieder geval :)

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:02

dynamiek schreef:
Zo jammer dat Atexdazenspray niet meer verkocht mag worden, ben dus ook op zoek naar een goede alternatief.

Als je online op website's kijkt zie je dat Atexdazen spray nog steeds te koop is

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:07

Atex is nog gewoon te koop, alleen is de hertshoornolie eruit gehaald. Ging om iets in de richting van dat de samenstelling verboden was. Wel is dat apart verkrijgbaar. Mix het en je hebt de oude Atex weer terug. Bij Divoza staan ze zelfs naast elkaar. Gaat nergens over.

Zelf heb ik een eigen middel uit een Engels boek dat erg goed werkt.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:15

keep off extra van de welkoop zit het ook nog steeds door hoor het is niet overal uit

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:19

cojosol gebruik ik. dat werkt echt superfijn

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:25

Gewoon een flesje hertshoornolie kopen en dat mengen. Ik heb spray waar het al inzit. maar de volgende keer ga ik het ook gewoon zelf mengen.

Ik heb ook een vliegendeken voor hem. Als dan met een langere rit de spray een beetje is uitgewerkt heeft hij de deken nog als bescherming.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:25

Atex mag idd niet meer verkocht worden. (web)winkels die het wel nog verkopen riskeren een boete.

Hertshoornolie mag los nog wel verkocht worden, er zijn ook kleine flesjes van 5 ml te koop voor € 3.25

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:21

Ik heb 500ml hertshoornolie voor 35 euro, dat kun je gewoon in online drogisterijen krijgen (bijv http://www.voedingssupplementennederlan ... deddefault)

Ze hebben de hertshoornolie en ook de teatree olie overigens verboden om nog op de Nederlandse markt in producten vermengd te verkopen. Waarom is me niet helemaal duidelijk, ik dacht iets dat het op de lijst van verboden chemicaliën geplaatst is wat me bijstaat.

Samxbilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:24

ik gebruikte ook anky dazenspray maar ben gestopt omdat het niet werkte :( nu gewoon maar een vliegendeken....

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:35

Ik heb een vliegenspray die opzich wel redelijk goed werkt.
Ga eens met wat stalgenoten kijken om samen zo'n grotere fles hertshoornolie aan te schaffen.
5 ml kost rond de 3 a 4 euro en 500 ml 35 en heb ergens ook al 1 liter gezien voor 50 incl verzendkosten.
Blijkbaar heb je per fles ongeveer 5 ml nodig dus je doet wel erg lang met zo'n grote fles, maar is prijstechnisch wel echt veeeeeel aantrekkelijker.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:57

Volgens mij verkopen ze hier, in België, de atex dazenspray nog wel. Als ik van de week nog bij de ruitershop kom zal ik eens kijken of het de echte atex is met hertshoornolie

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:02

Wat echt enorm goed werkt is Endure. Het is duur maar paarden hebben geen last meer van dazen en het stinkt ook nog eens niet zo :) Het valt alleen wel onder doping. Ik heb de vliegendeken er mee ingespoten aangezien ze daar nog doorheen prikten en nu staat mn paard heerlijk rustig in de wei.

Verder heb ik zelf ook nog een spray gemaakt met een flesje hertshoornolie, teatrea olie en citronella en dat aanvullen met water en een heel klein scheutje dreft (anders mengt het niet)

Anri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 18:03

kiki1976 schreef:
Atex mag idd niet meer verkocht worden. (web)winkels die het wel nog verkopen riskeren een boete.

Hertshoornolie mag los nog wel verkocht worden, er zijn ook kleine flesjes van 5 ml te koop voor € 3.25

Als het niet verkocht mag worden is het misschien gevaarlijk voor de paarden?

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:15

Mijn paard heeft er ook veel last van. Er schijnt dit jaar een ernstige vliegenplaag te zijn. Ik gebruik dazenweg van de paardendrogist, maar dit werkt maar heel kort, dus ik heb toch maar de stap genomen om een vliegendeken te kopen.

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:32

Ik maak zelf altijd m'n vliegenspray:
Halve liter citroen thee
Halve liter azijn
Scheutje hertshoornolie
Paar kruidnagels

Werkt echt perfect! :j

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:35

Ik maak de mijne ook zelf en heb daarbij een stick van zzimply om mee te nemen onderweg.
Was laast met een vriendin rijden en zij had een speciale spray, moest 8 uur houdbaar zijn.
Zij had last van dazen en ik niet met mijn eigen gemaakt brouwsel :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 00:17

Anri schreef:
kiki1976 schreef:

Als het niet verkocht mag worden is het misschien gevaarlijk voor de paarden?

Nee niet omdat het gevaarlijk is voor paarden.

Zie:
Citaat:
Producten waarbij op de verpakking staat vermeld dat ze insectenwerend of –dodend zijn vallen onder de Gewasbeschermings- en biocideverordening. Tot nu toe vielen de vliegenmiddelen die voor paarden verkrijgbaar waren onder de ‘Regeling Uitzondering Bestrijdingsmiddelen’ en waren daardoor vrij in de handel. Dat blijkt echter in strijd met de wet. Ze moeten dus van de schappen en fabrikanten kunnen toelating aanvragen. Een proces dat zo duur is, dat vrijwel niemand daaraan begint.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:13

Wij hebben hier in Duitsland een goede spray tegen Dazen enz. Bremsenshooter heet dat. Komt bij onze klanten echt goed aan en we hebben zelfs al een aantal bokkers die het het steeds bestellen. Ik gebruik het zelf ook en het is echt een van de weinige producten die werkt. het stinkt ook niet zo verschrikkelijk.
http://www.reitshopcuxland.de/lang-nl/i ... stark.html

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:18

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:23

Ik heb van de week de Dazenex van Sectolin gehaald. Bij mijn paard werkt deze erg goed, hij heeft beduidend minder last van de dazen.
Voor nu is dit bij hem nog voldoende, als het aantal dazen meer wordt is het enige wat helpt een deken.