Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Geerke, misschien is het wel leuk om dit artikel eens door te lezen. Of je nu een voorstander of tegenstander van de Parelli's bent, wat ze te vertellen hebben heeft zeker een grond van waarheid.
http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf

Cassidy schreef:Geerke, misschien is het wel leuk om dit artikel eens door te lezen. Of je nu een voorstander of tegenstander van de Parelli's bent, wat ze te vertellen hebben heeft zeker een grond van waarheid.
http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf

geerke schreef:een zweep mee nemen de wei in en hem een optater verkopen,dit is geen normaal gedrag.
En daar helpt grondwerk of noem het anders niet tegen....beest heeft geen respect en weet niet dat hij dit niet mag flikken.

fjordnina schreef:geerke schreef:een zweep mee nemen de wei in en hem een optater verkopen,dit is geen normaal gedrag.
En daar helpt grondwerk of noem het anders niet tegen....beest heeft geen respect en weet niet dat hij dit niet mag flikken.
Hier kan ik wel in meegaan, alleen zou ik het met een heel andere intentie aanpakken. Niet met de gedachte: Ik neem de zweep mee en zodra het paard in de buurt komt krijgt ie een lel' maar vanuit de gedachte 'ik neem mijn zweep mee als verlenging van mijn arm en daar maak ik in mijn eigen ruimte gebruik van. Ik tik overal om me heen op de grond de ene keer losjes, de andere keer fel. En als het paard te dicht bij me komt is mijn zweep toevallig net een felle slag aan het maken in zijn buurt. Ben ik niet duidelijk genoeg? Dan zal ik nog duidelijker moeten zijn dat de ruimte waar het paard nu in komt van mij is en dat ik die opeis. Dat alles nog steeds vanuit de ik-boodschap en niet vanuit de 'mijn paard moet..'variant'.
Lori_Ollie schreef:Buiten het meelopen, longeren en dergelijke neem ik er ook lessen natural horsemanship mee sinds ik hem heb, ik ken de namen van de kunstjes allemaal niet maar ik moet ook schriktraining doen en dergelijke.