Paard verzekeren, wel of niet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard verzekeren, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:15

Hoi bokkers :wave:

Regelmatig lees ik op bokt over paarden die verzekerd zijn en word ik toch wel erg nieuwschierig.
Zelf heb ik mijn paard nooit verzekerd gehad maar heb mij er ook nooit in verdiept, natuurlijk met elk paard kan wat gebeuren maar bij mijzelf denk ik dan, ik heb een spaarpotje achterwege dat ik dan daarvoor gebruik.

Toch ben ik benieuwd of jullie je paard verzekerd hebben, en hoeveel je dat in de maand kost en hoe vaak je er gebruik van hebt gemaakt?
Viel het toen mee of tegen en zou je het met een volgend paard weer doen?

Ik ben absoluut niet tegen het verzekeren van paarden, sta hier blanco in maar ben heel nieuwschierig hoeveel profijt jullie hiermee hebben (of juist niet).

Brand los *D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:21

Mijn eerste paard(wat ik nog steeds heb en nog leeft) heb ik van mijn ouders gekregen toen ik 12 was. Dit paard is toen omdat mijn ouders dat wilde verzekerd. Wel heel basis(alleen bij acute dood geloof ik) en van de verzekering nog nooit een cent terug gehad omdat ze daar niet voor verzekerd was.

Daarna een pony erbij gehad, verkocht en nu weer een 2e paard erbij. Deze zijn beide niet verzekerd, puur omdat ik een dure verzekering niet kan betalen en aan een basis verzekering heb je bijzonder weinig.
Ik heb nu een potje gemaakt en leg iedere maand het bedrag opzij wat ik aan een basisverzekering kwijt zou zijn. Mocht er dan iets gebeuren, dan heb ik een aardig bedrag achter de hand. Maar mocht er niks gebeuren zijn hele leven, dan heb ik daarna een leuk bedrag om ergens anders aan te besteden..

sanne1992

Re: Paard verzekeren, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:28

ik zit bij een onafhankelijke paardenverzekering. en ook alleen heel basis verzekerd. kost mij € 45 per half jaar.

Mocht mijn paard schade lopen door iemand anders schuld, en daardoor bijv. ook niet meer geschikt is voor de vorm van sport waar hij voor verzekerd is (bij mij recreatie) dan krijg ik daarvoor 80 % van de verzekerde waarde. En dus ook verwonding door iemand anders toe doen, of door zijn eigen actie in de wei of dergelijk, kan ik de dierenarts kosten voor een gedeelte declareren. En inderdaad bij overlijden 80 % van het verzekerd bedrag.

Nu moet ik zeggen dat ik ook een potje heb mocht er iets gebeuren, en ben niet zo'n van het declareren om elk wissewasje. bijv. de behandeling van verstopping en hooikoorts betaal ik gewoon zelf.

Ik ga er natuurlijk vanuit dat hij zijn hele leven niks krijg, maar mocht dat wel gebeuren dan is hij wel verzekerd. Mocht je het wel willen doen, gewoon even rondkijken, er zit natuurlijk een groot verschil tussen de verzekeringen, en ook tussen de prijzen en wat er daarmee verzekerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:30

Als je nu een verzekering al niet kn betalen... Wat wil je dan doen als je paard plots doodziek wordt en een poos op de kliniek moet doorbrengen? Dat kost je 100en zoniet 1000en euros... Met dat bedrag van die basisverzekering mag je dan eerst wel 10-15 jaar sparen...

Dat is leuk om 'erbij' te sparen maar als je geen verzekering hebt ben ik van mening dat je dan wel al een flink startbedrag moet hebben in geval van nood...

Ik ben dus wel verzekerd TS zowel mijn huidige paard als vorige pony. Mijn vorige pony heeft heeft veel problemen gehad, kliniek in en kliniek uit uiteindelijk ingeslapen... Dit is totaal wel rond de 1500 gekomen, hiervan heb ik alleen een paar keer het consult van 20 euro zelf betaald en dat was het dan. Na overlijden kreeg ik 1500 uitgekeerd (paard was voor 2000 verzekerd maar hier ging inslapen en gemiste slachtopbrengst nog vanaf)

Aan premie heeft die mij 2 jaar want ik heb haar 2 jaar gehad.. 80 euro per kwartaal gekost..

Mijn huidge paard heb ik wederom voor ziekte kosten en dood verzekerd hij voor een hoger bedrag. Betaal voor hem €105 per kwartaal.

Een basis verzekering is alleen voor dood en blijvend ongeschiktheid.. Niet voor ziektekosten dat moet je nog apart verzekeren. Dat heb ik dus wel gedaan.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:35

Ik heb mijn paard(en) verzekerd gehad. Mijn merrie is 6 jaar geleden door DA afgekeurd als rijpaard en de verzekering heeft haar (het vezekerd bedrag - slachtprijs) keurig uitbetaald. Ik heb nog 5 jaar van haar mogen genieten, vorig jaar heb ik haar alsnog in moeten laten slapen omdat ook weidegang niet meer mogelijk was. De ruin heb ik ook verzekerd, welliswaar niet voor een superhoog bedrag, maar gewoon...wat hij waard is als recreatiepaard.
Bij mijn merrie heeft het dus echt zin gehad om haar te verzekeren. De ruin is verzekerd en daar ben ik ook blij mee al heb ik verder nog nooit wat hoeven claimen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:36

Was dat als reactie op mijn post Yvank?
In geval van echte nood mogen ze bij mij de paarden inslapen. Ze gaan bij mij echt geen dagen naar de kliniek. Niet alleen omdat ik dat niet kan betalen, maar ook omdat ik het vaak niet eerlijk vind tegenover paard(dat laatste hangt uiteraard wel van de situatie af waarom ze naar de kliniek zouden moeten). Maar bijv een koliekoperatie, geen haar op mijn hoofd hoor. vind ze veel te risicovol. En daarnaast, woon ik op een eiland en ben daarmee bootafhankelijk. Zoiets gebeurd altijd op een moment dat het niet uitkomt en ik een tijd moet wachten tot er weer een volgende boot gaat, ik ga niet een paard laten creperen van de pijn en dan nog eens een paar uur op de trailer zetten om ze ook nog even te laten opereren.

Dat is gewoon een keuze die ik heb gemaakt en daar mag iedereen van vinden wat die wil...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:36

Ja zoals Sanne1992 had ik mijn paard ook verzekerd. Totdat ze idd wat kreeg, breuk hoefbeen en ik maar moest gaan aantonen dat het geweld buitenaf was ipv overbelasting. Dat is natuurlijk iets onmogelijks en ze hebben dus mooi niks uitgekeerd. Vanaf dat moment heb ik alles uit de verzekering getrokken.
Het heeft gewoon weinig nut en als er wat gebeurd moet je al mazzel hebben dat het iets is waarover ze niet kunnen gaan mekkeren.

waarbij je je ook moet bedenken dat een paard van 16 ook al uit de verzekering gegooid wordt. Daar wordt het risico dat ze wat krijgen voor de verzekeringsmaatschappij te groot, en dus doen ze vanaf die leeftijd niet meer verzekeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:42

ijssnuiver schreef:
Was dat als reactie op mijn post Yvank?
In geval van echte nood mogen ze bij mij de paarden inslapen. Ze gaan bij mij echt geen dagen naar de kliniek. Niet alleen omdat ik dat niet kan betalen, maar ook omdat ik het vaak niet eerlijk vind tegenover paard(dat laatste hangt uiteraard wel van de situatie af waarom ze naar de kliniek zouden moeten). Maar bijv een koliekoperatie, geen haar op mijn hoofd hoor. vind ze veel te risicovol. En daarnaast, woon ik op een eiland en ben daarmee bootafhankelijk. Zoiets gebeurd altijd op een moment dat het niet uitkomt en ik een tijd moet wachten tot er weer een volgende boot gaat, ik ga niet een paard laten creperen van de pijn en dan nog eens een paar uur op de trailer zetten om ze ook nog even te laten opereren.

Dat is gewoon een keuze die ik heb gemaakt en daar mag iedereen van vinden wat die wil...

Dat had idd tegen jouw. Ik heb het ook niet over dagen creperen? Maar zoals in mijn geval ik had een probleem aan de hoeven (ontsteking in het hoefbeen) heeft totaal zo'n 1500 gekost.. Dat was toen nog geen directe aanleiding tot inslapen en dat had overigens geen DA toen ook gedaan. Pas toen het probleem erger werd en meer dingen hebben we dat gedaan.. Het is geen verwijt maar een opmerking dat een ongeluk in een klein hoekje zit... En niet alles is een reden tot inslapen maar kán wel een heel duur grapje worden.

@rina dan staat zoiets ook in je voorwaarden... kan je dat op de voorhand toch nagaan? Ik had geen breuk in het hoefbeen maar wel een kapot hoefbeen bij mijn paard.. Alles uitgekeerd en alle DA rekening betaald. Eigen toedoen in de wei zoals sanne zegt gaat om acuut trauma zoals een gebroken been oid. Bij de meeste verzekeringen staat dit in de kleine lettertjes.

Het probleem met verzekeringen is dat er vaak niet goed naar de voorwaarden wordt gekeken.. En dat men denkt voor iets verzekerd te zijn maar wat dan niet zo is..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:45

Ik had mijn 3jarige paard niet verzekerd, en spijt als haren op mijn hoofd. Een behandeling had ik prima kunnen betalen, trainingen had ik sowieso ook zelf moeten betalen dus twijfel wel over verzekeren voor ziekte, maar ik zou in ieder geval verzekeren voor dood. Inmiddels heb ik hem in moeten laten slapen, en heb dus geen startbedrag meer om een nieuwe te kopen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:47

Dat creperen was meer om aan te geven dat mijn woonsituatie daarin wat lastig is... Ik snap best dat jij dat niet bedoelde namelijk.
Ik begrijp dat een ongeluk in een klein hoekje zit en iets kleins ook heel duur kan worden. Maar ik zou me dan afvragen of ik dat geld heb... In mijn situatie is de keus of niet verzekeren of basis en een basisverzekering dekt zoiets ook niet, dus dan kan ik net zo goed niet verzekeren. En iedere maand dat bedrag opzij loop best op hoor, al die maanden dat er niks gebeurd staat dat geld daar namelijk gewoon.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:51

Ik heb mijn paard niet verzekerd. Zelf had ik al bewust een prima potje achter de hand buiten het aankoop-bedrag om en die blijf ik per maand gewoon goed bijvullen.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:52

Mijn pony is ook verzekerd, en ik raad het zeker aan! :) Ze heeft dan nog nooit wat schokkends gehad, maar als het een keer zou gebeuren zijn we iniedergeval goed verzekerd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:00

Mijn pony is ook verzekerd...
Voor alles... zelfs voor blikseminslag in de wei...
Alles hebben wij verzekerd.

Wij hebben maar 1 keer wat opgegeven en dat was een kreupelheidsonderzoek en de daarbij behorende onkosten (medicijnen etc). Dit hebben wij gewoon netjes teruggekregen.

Nu wil ik hen laten onderzoeken voor CPL en ook dat gaan we gewoon terug krijgen van de verzekering.

Wat wij per kwartaal betalen? Ik heb geen idee dat wordt door mijn vader geregeld. Maar ik weet wel dat ik dit de volgende keer gewoon weer zo zou doen.

Oh en een verzekering kan leeftijdgebonden zijn, maar er zijn ook verzekeringen die dat niet zijn... dat is een keuze :

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:04

Maar is het niet zo dat als je je paard niet verzekerd hebt maar zoals ijssnuiver wel elke maand geld opzij zet wat normaal je voor de verzekering betaald het bijna op hetzelfde neerkomt?
Risico is dan natuurlijk dat je nog niet genoeg geld opzij kan hebben als er wat gebeurd maar aan de andere kant denk ik dan moet je niet zorgen dat je al een aardig bedrag opzij heb staan voor je aan een paard begint?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:06

Romy, ligt eraan wat je verzekert natuurlijk. Ik wilde de mijne verzekeren voor dood voor een bedrag van E5000, maar vond die kans bij een 3jarige erg klein. Had me E30 per maand gekost. Na nog geen twee jaar (dus E720 aan verzekering) is ie ingeslapen en blijf ik met veel verdriet achter, maar ook met lege handen want al mijn geld zit in mijn paard. Had ik hem verzekerd, dan had ik in ieder geval een startbedrag gehad voor een nieuwe. Sparen was geen optie aangezien de ellende al na 3 maanden begon...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:11

Romy1234 schreef:
Maar is het niet zo dat als je je paard niet verzekerd hebt maar zoals ijssnuiver wel elke maand geld opzij zet wat normaal je voor de verzekering betaald het bijna op hetzelfde neerkomt?
Risico is dan natuurlijk dat je nog niet genoeg geld opzij kan hebben als er wat gebeurd maar aan de andere kant denk ik dan moet je niet zorgen dat je al een aardig bedrag opzij heb staan voor je aan een paard begint?

Maar stel nou... Je paard krijgt wat en je geld wat je opzij hebt gelegd gaat op... vervolgens binnen een korte tijd gebeurt er weer wat en heb jij nog niet gespaard... Wat dan?
De verzekering staat altijd klaar... wij kunnen zo ver gaan als we willen in onze pogingen om het paard te redden... Waarom? Omdat hij voor alles verzekerd is...
En mocht hij dood gaan... Krijg ik het aankoopbedrag terug...
En kan ik weer opnieuw beginnen...

Als jij maandelijks wat op zij legt heb je dat niet :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:15

heb mijn paard gelukkig verzekerd tegen ziektekosten, kost ruim 500 per jaar maar heb 3 jaar achtereen meer dan 3000 euro kosten gehad.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:16

Inderdaad wat danoesje zegt. Als je nu een paard koopt en binnen een half jaar moet je hem in laten slapen en hij is bv verzekerd voor 3000 euro. Dan kan jij in een 6 maand echt niet tot 3000 euro sparen. De verzekeringskosten waren dan misschien 250 euro geweest, dat had je dan gespaard. Maar als je niet verzekerd dan zit je dus met een ingeslapen paard en geen geld. Dan kan je dus ook niets nieuws kopen bv. Ik zou zeker verzekeren. In ieder geval voor dood, dat is ook niet zo heel duur.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:19

danoesje schreef:
Romy, ligt eraan wat je verzekert natuurlijk. Ik wilde de mijne verzekeren voor dood voor een bedrag van E5000, maar vond die kans bij een 3jarige erg klein. Had me E30 per maand gekost. Na nog geen twee jaar (dus E720 aan verzekering) is ie ingeslapen en blijf ik met veel verdriet achter, maar ook met lege handen want al mijn geld zit in mijn paard. Had ik hem verzekerd, dan had ik in ieder geval een startbedrag gehad voor een nieuwe. Sparen was geen optie aangezien de ellende al na 3 maanden begon...

Als je hem verzekert voor dood krijg je alleen uitbetaald als hij echt dood neervalt vanwege een ongeluk of koliek of bliksem, brand etc.
Niet omdat je hem moet laten inslapen vanwege blessures of in jouw geval vanwege een nekwervel/rugprobleem. Dan krijg je helemaal niets.
Dan had je hem helemaal rondom moeten verzekereren, ook tegen ongeschiktheid voor de sport.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:22

Suzanne F. schreef:
danoesje schreef:

Als je hem verzekert voor dood krijg je alleen uitbetaald als hij echt dood neervalt vanwege een ongeluk of koliek of bliksem, brand etc.
Niet omdat je hem moet laten inslapen vanwege blessures of in jouw geval vanwege een nekwervel/rugprobleem. Dan krijg je helemaal niets.
Dan had je hem helemaal rondom moeten verzekereren, ook tegen ongeschiktheid voor de sport.

Ah naja dat bedoelde ik dan ook. Ik ben er niet in thuis, maar wilde even een voorbeeld meegeven. Wat kost het dan om een paard rondom te verzekeren, ook tegen ongeschiktheid? Ik zie hier bedragen van 500 euro p/j langs komen, zelfs in zo'n geval ben je goedkoper uit mocht je paard binnen een jaar iets krijgen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:23

M_D_H schreef:
Romy1234 schreef:

Maar stel nou... Je paard krijgt wat en je geld wat je opzij hebt gelegd gaat op... vervolgens binnen een korte tijd gebeurt er weer wat en heb jij nog niet gespaard... Wat dan?
De verzekering staat altijd klaar... wij kunnen zo ver gaan als we willen in onze pogingen om het paard te redden... Waarom? Omdat hij voor alles verzekerd is...

Brr vind dit zo naar.. Het spijt me zeer, maar als mijn paard nu overlijd staat er geen nieuw paard meer hier op stal hoor.. Niet binnen korte tijd en wie weet ook niet binnen lange tijd, dus of ik dan 1500 of 2000 euro terug zou krijgen interesseert me echt geen reet.
Ik heb mijn paard ook niet verzekerd. Ik heb met mezelf afgesproken dat als hij iets krijgt ik er alles aan doe hem te redden, MITS hij erna nog een paardwaardig en pijnloos leven kan lijden. Als de kans op genezing niet groot is is het jammer maar helaas en dan neem ik afscheid van hem voordat ik hem al die ellende aan doe.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:23

Een verzekering keert heel weinig uit. Wel heb ik een aansprakelijkheidsverzekering als ze wat zou slopen.

Ik heb ook een potje. Madam mag ziek worden voor 10.000 euro. Als ze zieker is dan dat bedrag ben ik toch bang dat ik haar naar de eeuwige groene weides laat lopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:27

Rondom verzekeren, ook tegen ongeschiktheid ligt rond de 10 procent van het verzekerde bedrag per jaar. Dus dat ligt er net aan. Als je maar voor 5000 wilt verzekeren dan kost het inderdaad 500 euro.
Beter kan je een offerte opvragen bij een verzekeringsmaatschappij.

Maar vergeet niet dat je allerlei uitsluitingen hebt. Ze doen vaak heel moeilijk over uitkeren en als ze al uitkeren krijg je nooit 100% van de waarde maar 75% en daarbij is de uiteindelijke keuring waarin het paard afgekeurd wordt ook niet verzekerd, dus die trekken ze er ook nog vanaf. (is vaak ook over de duizend euro)

Al met al vind ik de verzekeringen vaak laaielichters en alleen leuk als je een heeeeeeeel duur paard hebt en een paar duizend euro per jaar makkelijk kan missen als premie.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:29

SuperAssie schreef:
M_D_H schreef:

Brr vind dit zo naar.. Het spijt me zeer, maar als mijn paard nu overlijd staat er geen nieuw paard meer hier op stal hoor.. Niet binnen korte tijd en wie weet ook niet binnen lange tijd, dus of ik dan 1500 of 2000 euro terug zou krijgen interesseert me echt geen reet.
Ik heb mijn paard ook niet verzekerd. Ik heb met mezelf afgesproken dat als hij iets krijgt ik er alles aan doe hem te redden, MITS hij erna nog een paardwaardig en pijnloos leven kan lijden. Als de kans op genezing niet groot is is het jammer maar helaas en dan neem ik afscheid van hem voordat ik hem al die ellende aan doe.

Ik zou er ook alles aan doen om hem te redden, echt alles... en dat kan ik ook omdat ik hem verzekerd heb.
En ik zeg niet dat als hij overlijd dat er dan de volgende dag een nieuwe staat...
Maar ik heb dan in ieder geval het geld er wel weer voor... en dan kan ik dat als ik er aan toe ben besteden aan een nieuw dier.

ik kan niet zonder paarden. Dus een nieuwe komt er sowieso...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:29

Ik heb mijn paarden verzekerd. En ik heb daarbij een uitgebreide ziektekosten verzekering.
Bij mijn vorige paard heb ik er veel aan gehad. Vooral die laatste bewuste avond.
Zware koliek, meerdere keren dierenarts, door naar de kliniek en daar uiteindelijk ingeslapen.
Was in totaal 1200 euro aan rekeningen. Waarvan ik 75% vergoed heb gekregen (met aftrek van de euthanasie, die moet je zelf betalen)
Daarnaast betrof het hier een noodslachting, waardoor ik 100% van het verzekerde bedrag uitgekeerd heb gekregen.

Op dat moment zat ik echt niet op dat geld te wachten. Ik vond het verschrikkelijk dat ik mijn meisje kwijt was. Maar later heb ik daar dus wel een ander paard voor kunnen kopen.

Ik heb mijn huidige paarden ook weer uitgebreid verzekerd.
Je zal het er misschien niet altijd uithalen, maar in geval van nood vind ik het wel een fijn idee.
Ze zijn beide voor 2500 euro verzekerd en daarbij de uitgebreide ziektekosten en ben per paard ongeveer 30 euro in de maand kwijt.