Niet verzekerd zonder ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cindequil

Niet verzekerd zonder ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:33

:wave:

Na aanleiding van een pijnlijk incident van vanmiddag (lees hier: Cindeeh @ [HK] 1 voor allen, allen voor 1 (april) #2), stelde mijn vader mij een vraag wat mij aan het denken heeft gezet.

Ik heb geen ruiterbewijs, ik reed rond op buitenrit en kwam te val.
Stel ik had zwaar letsel en moest opgenomen worden in het ziekenhuis, werd dit dan niet verzekerd omdat ik geen ruiterbewijs had, en dus in hun ogen onverantwoordig bezig was? (ik heb zeker de kennis en ervaring om normaal buiten te kunnen rijden, dit was gewoon een samenspeling van alles bij elkaar.

Een ruiterbewijs is niet verplicht en in sommige gebieden zelfs niet nodig. Ik ben er ook niet naar gevraagd.

Dus ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met deze kwestie. :)

Groetjes, een beurse ruiter die veel geluk heeft gehad. :*

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:36

Dit vraag ik me inderdaad ook af.
Mijn vader had laatst al de vraag of de eigenaar van mijn bijrijdpaard WA verzekerd is. Maar hoe dat zit met een ruiterbewijs..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:38

Je zorgverzekering vergoedt gewoon de zorg.

De verzekering die bij het ruiterbewijs zit is alleen een Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP), dus als jij schade aan anderen toebrengt. Maar een gewone AVP dekt dat vaak ook, dus ruiterbewijs is daarvoor niet noodzakelijk. (Overigens, een AVP wordt meestal nog 'WA' genoemd, en verder zou eigenlijk iedereen die gewoon moeten afsluiten.)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:38

Nee, is niet verplicht.

En je vader zou het na moeten kijken, maar als je ongelukken met je paard veroorzaakt bij anderen die dan schade hebben, zou je vader (en jouw) AVP dat moeten dekken.
Om dat zeker te weten zou je de verzekering moeten bellen.
Paarden vallen bij veel verzekeringen onder de huisdieren en zijn zo meeverzekerd met je normale AVP.
Er zijn een paar uitzonderingen bij verzekeraars schijnt het, vandaar dat je het na moet vragen.

Als je zelf in de park ligt door je eigen paard, dan heb je daar gewoon je ziektekosten verzekering voor.
En je paard in de prak door je eigen schuld is gewoon zelf betalen.

Als je op buitenrit rond rijdt op andermans paard is in principe (er zijn wel uitzonderingen) de eigenaar van het paard aansprakelijk. Dus moet de eigenaar van het paard netjes verzekerd zijn,
voor een particulier is dat anders dan voor iemand die bedrijfsmatig zijn paarden inzet.

PS.. was het dus je eigen paard of die van iemand anders?
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 11-06-14 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:39

Nee, het is niet verplicht en nee als jij "schade" opgelopen zou hebben wordt dit gewoon verzekerd.

Ruiterbewijs verzekerd schade aan derde toegebracht door jou of jouw paard (dus NIET van mede ruiters), veel WA-verzekeringen doen dit ook, maar vaak moeizamer. Wanneer je ruiterbewijs hebt wordt het gewoon (zonder rompslomp) uitbetaald tot € 750.000,- per geval en een maximum tot € 1.500.000,- per jaar.

Zie bron: http://srr-nederland.nl/index.php/veel- ... erzekering

Als jouw WA verzekering gewoon uitkeert is een ruiterbewijs dus geen moeten, echter in sommige gebieden is het wel verplicht en veel paarden eigenaren die zijn/haar paarden verhuurt stellen het als een eis. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:41

Sjolvir schreef:
Nee, is niet verplicht.

En je vader zou het na moeten kijken, maar als je ongelukken met je paard veroorzaakt bij anderen die dan schade hebben, zou je vader (en jouw) AVP dat moeten dekken.
Paarden vallen bij veel verzekeringen onder de huisdieren en zijn zo meeverzekerd met je normale AVP.
Er zijn een paar uitzonderingen bij verzekeraars schijnt het, vandaar dat je het na moet vragen.

Als je zelf in de park ligt door je eigen paard, dan heb je daar gewoon je ziektekosten verzekering voor.

Als je op buitenrit rond rijdt op andermans paard is in principe (er zijn wel uitzonderingen) de eigenaar van het paard aansprakelijk. Dus moet de eigenaar van het paard netjes verzekerd zijn,
voor een particulier is dat anders dan voor iemand die bedrijfsmatig zijn paarden inzet.

Dit is niet helemaal waar, als je het paard alleen mee neemt (dus zonder de eigenaar er bij) ben jij in principe verantwoordelijk. :)
Is het onder begeleiding van de eigenaar, dan niet.

Edit: Dat is tenminste vanuit SRR verteld, maar twijfel nu even...
Laatst bijgewerkt door Quir op 11-06-14 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:41

Ik heb ooit (tijd geleden al) wel gehoord dat als je buiten rijd en het paard een ongeluk veroorzaakt bij derden (maar ik neem aan dat dat niet de ruiter is) dat dan de eigenaar van het paard verantwoordelijk is, en niet de ruiter.
Dan zou dus, als je paard op het kruispunt een fietser had plat gerend, de eigenaar een WA-verzekering moeten hebben om namens het paard te betalen.

Hoe dit zit naar de ruiter toe weet ik niet zo goed... Ik denk gewoon je eigen ziekteverzekering dat die dat dekt, die dekt toch ook gewoon de enkel die je verzwikt in de sporthal, of de knie die je verdraait?

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:43

Sjolvir schreef:
Nee, is niet verplicht.

Mijn vader heeft een WA (AVP dus, is dat hetzelfde?) verzekering, hij zegt dat ik onder hem val wat dat betreft(we wonen nog op hetzelfde adres.

Het ging om verzorgpony, dus dat zal ik nog even moeten navragen. Dus dan zou ik haar moeten vragen naar haar WA/AVP verzekering?

mirriezz

Re: Niet verzekerd zonder ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:44

Ja, dat zie je correct, volgens mij is een WA een AVP (ben niet zeker).
Maar zou je eigenaresse even vragen naar de WA verzekering van haar ja.
Je huisartsbezoekje enzo zou je eigen ziektekosten uit moeten betalen.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:47

Dus in dit geval, want ik was alleen op pad, was ik zelf de verantwoordelijke en val ik dus onder mijn vader zijn WA verzekering.

Toch wel handig om de eigenaresse te vragen alsnog naar haar verzekering. Ongeluk zit in een klein hoekje, je weet maar nooit, ook met iemand erbij!

Dat ruiterbewijs komt dan wel weer als ik het eens wat gemakkelijker financieel heb.

Bedankt voor het meedenken. :-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:48

Quir schreef:
Sjolvir schreef:
Nee, is niet verplicht.

Dit is niet helemaal waar, als je het paard alleen mee neemt (dus zonder de eigenaar er bij) ben jij in principe verantwoordelijk. :)
Is het onder begeleiding van de eigenaar, dan niet.

Edit: Dat is tenminste vanuit SRR verteld, maar twijfel nu even...

Noop.. als iemand mijn paard meeneemt en daarmee een aanrijding veroorzaakt op de A15, komen ze bij mij klagen en geld halen.
(er even van uitgaand dat paard daar zelf is heen gerend. als ruiter hem bewust de A15 op stuurt denk ik dat die persoonlijk kan gaan dokken. :D )

TS je zegt je verzorgpaard?
Dan moet de eigenaar van je verzorgpaard (als dat geen berijfsmatig houder van paarden is) een AVP hebben die ook zijn paarden dekt.
Stel ... je breekt van alles, omdat zijn paard onverwachts bovenop je springt, dan heb je zelf wel een zorgverzekering, maar bv. eigen risico kan je dan verhalen op zijn verzekering evenals bijvoorbeeld blijvende invaliditeit (is flut uitkering, maar beter iets dan niets).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:49

Er zijn op bokt 2 mensen die je echt kunnen vertellen hoe het zit, ben even de namen kwijt.
Iets met een L..?? En Floortje of zo?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:50

Ruiterbewijs
Aanvraag examen € 65,00

Volgens SRR Nederland. Maar is dit voor het gehele examen dus ook rijden ect of enkel voor de theorie?
Ik meende dat het een stuk duurder was, rond de 200 daardoor heb ik het nooit gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:50

Je ruiterbewijs is inderdaad voor schade aan derden (je mag er 2 meenemen om precies te zijn), tenminste, dat is wat mij verteld is, maar ik heb dat ding al :j

Het is niet verplicht, maar wel handig

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:51

Het gaat inderdaad om een verzorgpaard.
Eigenaresse is helaas niet rijk, maar ik zal haar eens aan haar jasje trekken.
Het gaat hier om particuliere paardenhouderij. Zij heeft haar paard op een stalling en ik rijd haar paard bij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:51

Saaams schreef:
Ruiterbewijs
Aanvraag examen € 65,00

Volgens SRR Nederland. Maar is dit voor het gehele examen dus ook rijden ect of enkel voor de theorie?
Ik meende dat het een stuk duurder was, rond de 200 daardoor heb ik het nooit gedaan.

Dit is enkel de theorie volgensmij... Ik heb een tijdje terug mijn ruiterbewijs succesvol afgelegd en moest hier toen 175 euro voor betalen :j

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:52

Saaams schreef:
Ruiterbewijs
Aanvraag examen € 65,00

Toen ik ging kijken, enkele jaren terug, was het rond de 300 euro.

Ik ben nu werkeloos en ga vrijdag nog op vakantie. Ik kan dat geld gewoon niet missen,
Daarnaast ga ik 1,5 maand werken in het buitenland(met paarden, dat dan weer wel), en er is tegen mij niets gezegd over een ruiterbewijs in Polen.

Dus voorlopig heb ik er nog niets aan, maar wel iets goed om voor in de toekomst naar te kijken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:53

Wil niet vervelend doen hoor, maar aan je ruiterbewijs heb je niets/weinig.
Behalve dat het in een paar gebieden verplicht is.

Als jij zelf (je ouders) goed verzekerd zijn en de eigenaar van je verzorgpaard ook dan is er weinig aan de hand.
Erger nog.. .... ruiterbewijs keert eventueel alleen maar uit als er verder nergens wat te halen is,
in eerste instantie gaan ze het gewoon halen bij je AVP of elders.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:54

Werkloos, zie net in je profiel dat je 20 bent, dan zal je als je op jezelf woont zelf een AVP hebben.
(moeten hebben in de zin van zeer verstandig) dus zelf even je verzekeraar bellen.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:57

Sjolvir schreef:
Ha, deze zocht ik!!!

Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Ik heb veel moeite met lappen tekst en moeilijke woorden met verzekeringen :+ Maar ik denk dat ik dit wel redelijk begrepen heb. Dankjewel :-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:57

Cindeeh: een AVP is niet zo duur (een paar euro per maand), dus dat moet vast wel lukken voor de eigenaresse. En als je vader ook een goede verzekering heeft waar gezinsleden meeverzekerd zijn, is er geen reden om je zorgen te maken :j

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:57

Sjolvir schreef:
Werkloos, zie net in je profiel dat je 20 bent, dan zal je als je op jezelf woont zelf een AVP hebben.
(moeten hebben in de zin van zeer verstandig) dus zelf even je verzekeraar bellen.

Ik woon bij mijn vader in huis :-)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:59

Shadow0 schreef:
Cindeeh: een AVP is niet zo duur (een paar euro per maand), dus dat moet vast wel lukken voor de eigenaresse. En als je vader ook een goede verzekering heeft waar gezinsleden meeverzekerd zijn, is er geen reden om je zorgen te maken :j

Oke dankjewel, ik zal het navragen eer ik weer naar buiten ga met hem.
Daarnaast is het vertrouwen ook wat beschadigd dus dat komt mooi uit. :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:59

Dan val je onder de zijne als het goed is (en aangezien je vader over verzekeren begon ga ik ervan uit dat hij zijn kinderen netjes mee verzekerd heeft).