Omzetting niveau buitenland naar KNHS moeilijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura01234

Omzetting niveau buitenland naar KNHS moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 19:49

Hallo,

Ik zal eerst even mijn verhaal uitleggen

Ik heb tot mijn 16e in Nederland wedstrijden gereden, daar ben ik met mijn pony M2 met winstpunten geworden en 2 paarden L1 met winspunten.

Toen ging ik naar Zwitserland verhuizen en wilde niet op het laagste niveau beginnen (lees: ruiterbrevet halen waar je moet laten zien dat je kan opstappen/afstappen/lichtrijden/galopperen hindernis van 40 cm enz.)
dus heb ik contact op genomen met de Zwitserse bond en bij de KNHS al mijn resultaten opgehaald en alles was prima ik kon zo met mijn paard op een goed niveau voor mij verder. (ongeveer M niveau)

Ik ben toen op een ander paard gaan rijden waar ik in Zwitserland op ongeveer M2 niveau wedstrijden reed en nu is dat paard in Nederland en wil ik met hem rustig aan gaan starten in Nederland. Ik mag dus in de L1 beginnen omdat ik 4x L1 ben geweest maar ik zou het liefst in de L2 of M1 starten aangezien ons niveau ongeveer op M niveau ligt.

De omzetting van Nederland naar Zwitserland ging zo makkelijk en simpel maar nu wil ik dus weer terug en lijkt het zowat onmogelijk. KNHS zegt dat ze niks met mijn resultaten uit Zwitserland komen omdat ze de niveaus niet begrijpen (heb zelfs proeven en video's van de proeven doorgestuurd maar hier konden ze niks op baseren)
en de Zwitserse bond (FNCH) kan de niveaus ook niet omzetten omdat het systeem zo anders is en de FNCH niet bekend met het Nederlandse systeem is.

Ik heb maar beperkte middelen en moet elke keer vrij vragen voor een wedstrijd dus daarom zie ik het niet zitten om steeds weer dagen vrij te vragen en inschrijfgeld+benzinekosten te betalen om wedstrijden te gaan rijden die eigenlijk beneden ons niveau zijn om hogerop te komen. Ik heb dat tijd en geld immers al besteed ;) en buiten dat vind ik dat ook gewoon een beetje saai

Ik weet niet of iemand tips hiervoor heeft of dit ook heeft meegemaakt? Ik weet namelijk dat je dispensatie kan aanvragen (wat ik dus nu een soort van probeer) maar het schiet dus niet echt op :P
Laatst bijgewerkt door Laura01234 op 06-06-14 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura01234

Re: Omzetting niveau buitenland naar KNHS moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 19:56

De site van de KNHS ligt er trouwens nu ook uit bij mij... weet niet of dat overal zo is?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 20:05

Maar als het niveau zo laag (en dus makkelijk) is voor je, ben je toch zo die klasses door lijkt me?

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 20:06

ja maar de reden waarom ik het dan nog niet wil staat in het topic beschreven

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 20:18

Ja ik lees geld, tijd en saai. Geld en tijd is heel jammer maar als de KNHS niet weet hoe zij met de zwitserse klasses om moeten gaan dan kan je daar niets aan veranderen helaas. De saaiheid rijd je zo doorheen. Maar een poging wagen kan inderdaad geen kwaad, wie weet levert het je wat op. Daar succes mee in elk geval! ;)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 20:23

KNHS site geeft de hele tijd al problemen. Ik heb vanmiddag al gebeld en gemaild met hen. Niemand kan nu protocollen afdrukken. Wij konden al dagen de proef die mijn dochter moet rijden niet openen. Het is vanmiddag even goed gegaan maar nu ligt hij er inderdaad opnieuw uit.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 20:24

Ik heb trouwens de stand van mijn paard uit Duitsland wel vrij gemakkelijk over kunnen zetten naar NL. Ook tussen Nederland en Belgie gaat het vrij soepel. Maar uit die landen komen er natuurlijk veel meer dan uit Zwitserland.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 20:27

De knhs is een beetje logge instantie. Stop je je energie in die twee klassen dan is het geen verspilde moeite. Je weet zeker dat je dan komt waar je wil zijn. Ga je op de knhs wachten kost het je veel meer energie en frustratie.
Volgens mij heb je in Almelo elk jaar een soort van wedstrijd week. Kan veel starten en snel door de klassen stromen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 20:28

Bekend probleem, maar met veel mails en telefoontjes uiteindelijk wel op te lossen. Je moet daar gewoon even de juiste persoon te pakken krijgen, die op dat vlak net wat meer kennis heeft.
Als het ook nog toevallig een hengst is kun je binnenkort ook nog een brief verwachten dat je niet geoorloofd bent om hengsten uit te brengen. (Ook al start je daar al jaren internationaal mee.)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 20:28

Heel vervelend maar soms moet je bij dingen neerleggen. Een hobby kost nu eenmaal tijd en geld. Als je echt op hoger niveau rijdt kan je waarschijnlijk wel 4 winstpunten rijden per wedstrijd en kan je met 6 wedstrijden M zijn. Bij mij in de buurt zijn er ook op woensdag of vrijdag avond regelmatig wedstrijd en zijn er zo 2/3 wedstrijden per week in de straal van 20 km dus gewoon je wedstrijdplanning aanpassen aan je eigen rooster. Zo die ik het ook, werk namelijk vaak in het weekend

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:33

CaPrIoLe`79 schreef:
Als het ook nog toevallig een hengst is kun je binnenkort ook nog een brief verwachten dat je niet geoorloofd bent om hengsten uit te brengen. (Ook al start je daar al jaren internationaal mee.)

Dat is natuurlijk onzin, want TS is in het verleden ruimschoots L-geklasseerd geweest bij de KNHS :+

Ik denk dat je vooral de juiste persoon aan de telefoon moet krijgen, meestal gaat dit niet zo moeizaam :n

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:39

Ik weet dat het onzin is, maar die brief komt er dan toch en daar moet je weer achter aan gaan bellen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:40

ik zou de proeven en evt een relevant stuk van het zwitsers reglement vertalen incl jouw vergelijking met de NL proeven (en een bewijs van je eigen klassering in Zwitserland) en dat aan de juiste persoon sturen met verzoek om de correcte indeling, met verwijzing naar het artikel in het NL reglement (dat ik zo niet uit mijn hoofd weet). Of evt via het dispensatieformulier dat op de site staat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:42

Laat je paard een keer door een ander in het m2 starten, dan mag je daarna zelf ook m2 starten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:51

Moet diegene eerst wel een winstpunt halen fokfanaat, meestal is dat ook een aardig kostenplaatje :+

@Lielle: artikel nummer 110 van het disciplinereglement dressuur ;)

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 23:13

@friendly en paardjes123: ik weet dat het kan het is andersom ook goed gegaan dus waarom niet proberen, als het makkelijker kan waarom niet proberen

@blue_sky: oké goed om te horen! ik heb de zwitserse bond ookal voorgesteld om de klasses om te zetten naar Duitse klasses, misschien dat dat wel werkt.

@lielle: precies dat heb ik gedaan maar daar konden ze niks mee ;)

@fokfanaat: haha ja ik denk niet dat zo iemand dat even gratis doet :+

ik ben ondertussen achter zo genaamde observatiewedstrijden gekomen, deze kan je rijden op een reguliere wedstrijd met uitzondering om te kijken of je in dat niveau mag starten, de jury bepaald het dan

maar ik snap nog niet helemaal hoe het werkt want de knhs site doet het nog steeds niet :P dus als iemand daar ervaring mee heeft? :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 23:19

ik heb echt nog nooit van observatiewedstrijden gehoord. tip, probeer g.ert n.aber te pakken te krijgen, die zou je moeten kunnen helpen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 23:20

Met het KNHS verhaal kan ik je niet helpen.

Mocht je toch al je punten moeten halen hebben ze op verschillende plekken dressuurweken, hier kan je dagelijks 2 proeven rijden, ook een kostenplaatje maar zo zou je in 1 week wel 10 proeven bij elkaar kunnen rijden en 1 misschien wel 2 klasses in een kort tijdsbestek doorlopen (aangenomen dat de klasses zo eenvoudig voor jullie zijn dat je direct wp rijdt)

Of inderdaad een ander die M2 mag starten met je paard laten starten, maar dan zitten natuurlijk wel de (verkorte) startpas kosten etc aan vast.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 23:53

Als de kNHS niet gaat lukken zou zoiets wel een optie zijn ja..

@lielle: ik hoorde het net van een jury lid :) zodra de site het weer doet ga ik op onderzoek daarover ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:16

Observatiewedstrijden heb ik ook nog nooit van gehoord :n Daar zou ik als jury dan toch ooit weleens iets van meegekregen moeten hebben?

Kan er op de KNHS-site en in het reglement ook niets over vinden :n

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:20

gomir schreef:
Moet diegene eerst wel een winstpunt halen fokfanaat, meestal is dat ook een aardig kostenplaatje :+

@Lielle: artikel nummer 110 van het disciplinereglement dressuur ;)

Het paard is toch nu op dat niveau, als je een ervaren ruiter hebt en een achteraf concoursje uitzoekt lijkt me dat geen enkel probleem.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:51

Of zelf een M2 geklasseerd paard zoeken en daarmee starten.
Dan ben je zelf 2x m2 geweest

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 19:17

helaas heb ik al die middelen niet :P

en ik hoorde dat van een jurylid over die observatie wedstrijd! dat hij/zij wel eens een vrouw uit Amerika moest jureren die twijfelde of ze in de Z2 of ZZL moest starten en zo werd beoordeeld waar ze mocht starten (met 2 jury's)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:05

Succes met het regelen met de KNHS iig.

Ze zijn meestal niet de makkelijkste.

Laat je nog weten wat de oplossing wordt?

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 23:12

ja doe ik :) zal alleen wel even duren voor ik weer reactie heb ivm pinksteren!