Kei lief, super gevoelig en niet uit de wei te krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Kei lief, super gevoelig en niet uit de wei te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 00:23

Wij zitten met een kei lief en super gevoelig paard. Ik denk wel het meest gevoelig paard wat ik in veertig jaar tref. We zijn dus heel voorzichtig met hem want hij schrikt erg snel en we willen niet dat er daardoor ongelukken ontstaan.
We hebben hem nu een jaar en hij heeft zich ontwikkelt tot een top koetspaard, hij is inmiddels ook onder het zadel en dat gaat fantastisch. Niks in het afgelopen jaar is voor de lol geweest alles was training. Hij moest leren te ontspannen en werd omgeschoold van een rijtuig paard naar een marathonpaard.

Maar er is dus wel iets waar we geen oplossing voor hebben kunnen vinden. Caspert is niet uit de wei te halen. In het begin lukte het nog wel, maar sinds hij door heeft dat er dan de mogelijkheid bestaat dat er gewerkt moet worden kunnen we het echt schudden. Hij is dus ook nog eens een slim paard en loopt gewoon weg. Hij komt wel een brokje halen maar laat zich niet aan het halster pakken of stiekem een touw aan zijn halster doen. Hij komt wel voor de gezellig bij je staan of zijn nieuwsgierigheid bevredigen, maar als je je hand maar richting zijn hoofd doet smeert hij hem weer. Hij wil wel knuffelen, maar niet vast gepakt worden.
De enige manier om hem binnen te halen is de hele groep binnen te halen. Maar die zijn ook niet gek hebben daar inmiddels ook geen zin meer in.

We hebben al heel veel geprobeerd en zijn ook gaan zoeken in zijn verleden. Blijkbaar heeft hij dit altijd gehad, dat wil zeggen de tweede eigenaar die hij had heeft hem om deze reden verkocht en toen was hij drie.
We zijn niet op zoek naar tips en truuks, wel zijn we op zoek naar iemand die een methode weet om Caspert en ons te trainen en het voor alle partijen makkelijker te maken. Binnen houden is voor ons namelijk geen optie, apart zetten ook niet en verkopen daar denken we al helemaal niet aan.

xSlvna

Re: Kei lief, super gevoelig en niet uit de wei te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 00:27

Misschien een optie om eens "met lol" te trainen? Dier leren dat je af en toe ook hem zijn zin geeft?

Naar die van mij kun je fluiten als je 2 dagen achter elkaar enkel getraind hebt en geen ongein hebt uitgehaald, dan laat die zich dagen tot weken niet vangen, ook niet door de kudde weg te halen.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 00:34

Op de stal waar ik een tijd geleden stage heb gelopen lieten ze paarden die zich niet lieten pakken vaak met een halster in de stal of weide staan, met aan het halster een heel kort touwtje. De paarden hadden hier geen last van, en hierdoor kon je ze makkelijker pakken. Dit werd gedaan bij jonge, inderdaad gevoelige, onzekere paarden. Na een paar weken was dit vaak niet meer nodig, net even om dit te doorbreken. Misschien is dat een idee?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 00:48

Dat vind ik altijd zo gevaarlijk ... ze krijgen zo'n snok in de nek als ze erop gaan staan :oo

En gewoon los meenemen, heb je dat al eens geprobeerd ?
Laat hem eens gewoon achter je aan lopen, zonder een touw.
Zelf doe ik eigenlijk nooit anders :o

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 00:59

Grondwerk !
Wat hier werkte, was wegsturen, opnieuw vragen.
Niet komen, geen brokje...weg sturen ..hand uitsteken opnieuw vragen .. om heel eerlijk te zijn werd dat ook een leuk spelletje, want het leek wel of ze het geweldig vond om toch minimaal 3 maal weg gestuurd te worden en kwam dan vrolijk aan huppelen als ik weer opnieuw mijn hand uitstak na een paar keer en ik beloon altijd uitbundig ( dan pas, beslist niet eerder ) met een brokje of snoepje.

Met een halster op de wei met een kort touwtje, daar zou ik ook niet aan durven beginnen.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 01:02

Bij een heel kort touwtje kan het denk ik niet zo veel kwaad, ligt er ook aan wat voor touw je gebruikt. een kort, dun strotouwtje glipt zo onder de hoef door, een heel dik halstertouw lijkt me inderdaad gevaarlijk. Nooit problemen mee gehad.
Los achter je aan laten lopen kan ook heel gevaarlijk zijn, vooral bij een paard dat liever niet met je mee gaat. Genoeg paarden die dan misbruik maken van de situatie, en als ze ergens van schrikken heb je weinig te vertellen. Hier moet al veel grondwerk aan vooraf gaan en dan nog kun je de veiligheid van jou en je paard niet garanderen.
Beginnen met grondwerk is denk ik sowieso heel verstandig en zal zeker helpen!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 01:03

VSW -> OPG

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 01:32

Probeer eens op catching game parelli te googlen... zijn genoeg informatieve artikelen en Youtube clips van te vinden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 08:55

xslvna: Vink done that. Maar zoals ik al zei hij is dus ook nog een slim. Voor de lol doet hij alles, maar zich laten pakken...NOT. Wat moet jij ook een geduld gehad hebben met je beest
Karin-Gracia: Dit is overwogen, punt is alleen dat deze jongen zijn hoofd heul hoog op kan lichten en er dan vandoor spurt vasthouden is dan niet te doen. Dat lukt met een langer touw wel omdat je dat kunt laten vieren, maar daar beginnen we dus echt niet aan. Beginnen met grondwerk zal niet lukken, daar zijn we al een jaar mee bezig.
Los mee laten lopen... ja tot het hek, en dan draait hij zich om... zucht
Lonan, dit doet hij prima zo lang de lijn er aan zit. Maar los komt hij wel zijn brokje halen maar je krijgt hem echt niet te pakken.
De catching game, daar wordt nog mee gewerkt. Caspert komt naar ons toe laat zich aaien een tilt vervolgens zijn hoofd vijf meter hoog (fijn zo'n tuiger) en doet een stapje terug.
Maar misschien moeten Pat eens uitnodigen om te kijken hoe hij daar dan mee omgaat. :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:16

Raar idee misschien maar al eens geprobeerd hem in flink tempo weg te sturen op het moment dat hij weg wilt gaan?
Dan weer naar je toe vragen en dit blijven herhalen. Tot hij geen initatief tot weggaan meer vertoont.

Nu is weglopen lekker makkelijk en behaalt zijn doel ermee. Als hij weggestuurd wordt en daarna ook nog even flink door moet lopen (dus ook werken) is weglopen ineens niet zo relaxed meer. En is braaf blijven staan en meelopen veel makkelijker. (Zorg dus ook dat er iets fijns volgt als hij wel braaf stil blijft staan)

Fidoo07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 20:52

Wat heel goed werkt is, het touw om je pols knopen en dan het snoepje uit je hand geven. Ga hem daarna, gewoon met het touw aan je pols, lekker kriebelen (ook over zijn hoofd). Als hij dat accepteert, haal je het touw van je pols en ga je hem met het touw aaien. Je kan het touw ook nog op z'n hals leggen en achter z'n oren. Etc. Als hij dan nog wegloopt moet je hem inderdaad heel hard weg jagen. Als hij naar jou kijkt, vraag je hem naar je toe en probeer je het nog eens. En ga net zolang door totdat hij het opgeeft. :)

Ik heb ook zo'n paard gehad. Maar dit was de oplossing.

Succes! :)

Fantasycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:47

Ik denk dat je in ieder geval ook af en toe wat leuks moet doen, want zo de hele dag werken lijkt mij ook vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:05

mrie schreef:
Niks in het afgelopen jaar is voor de lol geweest alles was training.
Ik denk dat je met elk paard dit probleem zult krijgen op die manier. :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:22

Als ze bij mij niet komen, prima. Dan gaan we wandelen. Maar dan wel op mijn tempo. Geen tijd om grasjes te eten. Oja we gaan ook om de 5 seconden heel abrupt van richting veranderen. Meeste paarden zijn dit binnen een paar minuten zat. Tip: oefen van te voren even in de bak, als het paard al weet wat de uitkomst gaat zijn van het spel geven ze zich steeds sneller over. Op den duur laat je ze 2 keer van richting veranderen, je zegt ho halt en je kunt ze pakken. Veel succes!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:30

Vaak uit de wei halen en dan de meeste keren niets mee doen maar eenmaal uit de wei wat koekjes geven en dan weer terug de wei in laten.
Probeer de associatie met 'werk' te doorbreken.

Overigens: hiermee vertelt het paard wel wat hij van 'werk' vindt. Iets om over na te denken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:41

mrie schreef:
Niks in het afgelopen jaar is voor de lol geweest alles was training.

Volgens mij ligt toch echt hier het probleem. Het paard laat duidelijk weten dat hij het niet leuk vind om zo hard te moeten werken.

Neem een stapje terug en ga een dag of 3 in de week alleen maar leuke dingen doen. En dan bedoel ik dingen die leuk zijn voor het paard :)

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:58

Leg een keer het zadel op en laat hem ergens lekker grazen. Dan denkt hij bij het zadel niet gelijk van oliebol ik moet werken. En beloon hem vooral heel goed na het harde werk. en gun hem ook wat leuks dan alleen maar trainen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:45

Ik heb geen geduld nodig bij die van mij (oke, heb wel eens 1 tot zelfs 3 uur er achteraan gelopen als ik echt mijn zin wilde krijgen) maar een goeie band.

Ik kan 1 keer in de week in de piste trainen als ik verder niks doe (uitrijden en crossen, gewoon rennen laten vind ze prachtig) en zelfs dan heb ik vaak pech en kan ik de tweede dag alleen lopen. Ik moet iedere dressuurtraining of longeersessie echt afsluiten met een flinke rengalop, een rondje door het bos of met wat speels vrijheidsdressuur. Anders kan ik het me echt bekijken, en dat na 5 jaar oefenen. Mijn pony verteld me gewoon dat ze geen zin heeft in dat hard en geconcentreerd werken, dan moet ik dat maar accepteren. Heb me geen dier aangeschaft om enkel en alleen te doen wat ik wil en raad eens, met twee keer in de week intensief trainen en de rest het paard (deels) haar zin geven kom je ook al ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:53

Leer hem dat weglopen in de wei niet leuk is, en er uit gehaald worden wel.

Zodra hij weg loopt, wegsturen. En dat herhalen tot hij naar je toe komt.

Die van mij deed het ook, ik heb haar de hele wei door laten gaan. En toen ze moe werd nog een keer.

Als je hem op stal hebt een worteltje geven en meer afwisselen in zijn training. De lol er in brengen dus. Dan leert hij dat het niet loont om weg te lopen, maar om naar je toe te komen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:55

Kun je niet eens soort fuik van draad maken nadeel is dat ze dat ook snel doorhebben er er niet meer in lopen. Hier op stal heb ik twee apart staan in een stuk weiland wat afloopt in een schuine punt.. dan kunnen ze niet meer weg.. dit zijn wel twee makke die niet door stroomdraden gaan maar gewoon nog niet op stal willen als er gras is. In een heel weiland kan je het wel vergeten. Dit zijn niet mijn eigen paarden dus die ga je.niet trainen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:58

mrie schreef:
De catching game, daar wordt nog mee gewerkt. Caspert komt naar ons toe laat zich aaien een tilt vervolgens zijn hoofd vijf meter hoog (fijn zo'n tuiger) en doet een stapje terug.
Maar misschien moeten Pat eens uitnodigen om te kijken hoe hij daar dan mee omgaat. :D

Vrees dat je de catching game dan ofwel niet goed begrepen hebt, ofwel iets anders voor ogen hebt..
De catching game houdt namelijk in dat, zoals hier ook in het topic al gezegd wordt, je er een spelletje van maakt. Loopt je paard van je weg dan zeg je "ok, prima" en je komt zelf ook in actie, je gaat je energie richten op de achterhand van het paard. Het is makkelijker als je al wat grondwerk achter de rug hebt omdat je paard dan doorgaans heeft geleerd dat energie op de achterhand (kijken, touw, stick, zweep, whatever) betekent dat die de achterhand voor je moet wegdraaien (maar in principe doet elk paard dat van nature, dus kan ook zonder voorbereidend grondwerk). En wat gebeurd er als die de achterhand wegdraait? Juist, dan komt de voorhand naar je toe, en die kant moet je hebben ;)

Elke keer als de aandacht van het paard zich op jou richt stop je met reageren, ga je glimlachen en word je neutraal in je houding. Draait je paard zich weer weg? Dan ga je weer op die achterhand richten. Heel snel zal je paard het spelletje wel doorkrijgen dat het veel interessanter is om die ogen en oren in jouw richting te houden ipv die achterhand.. En dan kan je van daaruit heel snel verder en krijg je eigenlijk automatisch dat los meevolgen ..

Dus je hebt daar Pat zelf helemaal niet voor nodig, je moet alleen alles wel juist interpreteren en uitvoeren ;) En haal je paard ook eens uit de weide voor een lekkere kriebel/borstelbeurt als die dat fijn vind. Of laat hem eens los in de piste, eens rollen, en daarna even borstelen en terug naar de weide. Maak eens een wandeling aan de hand waarbij die (als jij dat aangeeft) grasjes mag eten.. Dat soort dingen.. Niet enkel als je actief met hem wat wil gaan doen .. dat blijft geen enkel paard leuk vinden ..

ZowieZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:16

Misschien is laten weten dat werk ook leuk kan zijn? Het is toch logisch dat een paard denk 'ja doei, ik ga niet mee als ik alleen maar stomme dingen moet doen en vervolgens weer hier terug gezet wordt, dan blijf ik wel lekker hier'. Het is sowieso altijd verstandig om veel verschillende dingen te doen, en dus ook afwisseling tussen leuk en niet leuk. Dan zul je ook merken dat hij het werken ook leuker gaat vinden. En dan heb je toch wel gelijk de basis van het probleem opgelost, want als hij weet dat hij misschien iets leuks gaat doen, wil hij maar al te graag mee. Ook het werken zelf kan je leuker maken.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:26

Misschien een wat meer lol toevoegen in het trainen? kan ook wel naar mijn paard fluiten als ik 2 dagen train zonder lol

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:35

Precies, ik zou hem wat vaker gewoon uit het weiland halen om het uit het weiland te halen.. Niet omdat hij aan het werk moet. Uit de wei halen, een kriebel, een aai, een borsteltje erover, een snoepje, en weer terug. Dit een paar keer in de week, naast de training. Uit de weide komen moet leuk zijn en hij weet maar al te goed dat uit het weiland komen betekend dat hij hard aan het werk moet. Ja, dan snap ik hem wel :P

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:38

Als mijn paard systematisch van mij weg zou lopen in de wei, zou ik toch eens nagaan wat ik eigenlijk verkeerd doe dat mijn paard het zo erg 'haat' om met mij mee te gaan.

Dat een paard niet iedere dag evenveel zin heeft om met zijn mens mee te gaan, dat is normaal. Maar als het iedere dag een gevecht is gewoon om hem te halsteren en mee te nemen, zou ik eens heel eerlijk en heel objectief kijken naar wat ik beteken voor mijn paard. En als jij zegt dat het het laatste jaar puur training geweest is en geen lol, dan denk ik dat je daar je antwoord al hebt.
Zorg voor afwisseling, zo haal ik mijn paard uit de wei om even verderop haar een vijftal minuten van het langere gras te laten genieten en dan zet ik haar weer terug. Soms halster ik haar en hang ik er een touw aan, loop met haar naar de uitgang van de wei, geef een snoepje en loop terug naar de plek waar ze stond om haar dan weer vrij te laten. En dat doe ik best wel regelmatig.
En minstens 2 keer per week loop ik gewoon naar haar toe in de wei, geef haar een aai of een snoepje en loop weer weg, geen halster, geen druk, niets.

Maak ook van de piste geen plek waar constant getraind moet worden, maak ook eens tijd vrij om gewoon het paard te laten razen, speel spelletjes of wees eens een training gewoon wat losser. Gaat het niet perfect, "ach, jammer dan, vandaag blijf ik eens niet pushen tot het wel goed gaat, morgen gaan we dan weer wel aan de slag".