stampen in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

stampen in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 21:33

Hoi bokkers,

Ik heb op het forum enkele vergelijkbare problemen gelezen, maar nergens komt het overeen met mijn probleem, vandaar dat ik een nieuw topic open.

Ik heb een 6 jarige tuiger, een paard dat snel gespannen is, maar wel zonder moeite te laden is. Alle nieuwe situaties zijn eng/spannend.
We zijn al vaak met de trailer weggeweest, maar het stampen wordt steeds erger. Hij heeft altijd gestampt, maar nu lijkt het wel alsof hij door de bodem wil, zo hard gaat het. Hij stampt zowel de heen als de terugweg...terug vaak het hardst.
Wat we al geprobeerd hebben:
We hebben een hooinet erin gehad, hooi los in de trailer (in de bak boven de zadelkamer)....maakt geen verschil. We hebben met en zonder beschermers gereden, maakt geen verschil. We hebben hem vast en los gezet, maakt geen verschil.
Nu kwam hij laatst zelfs met een winkelhaak op zn bil de trailer. Zn staart zat nog over de bilstang, nergens een uitsteeksel te voelen, geen haartje te zien. Hoe dat is gebeurt blijft een raadsel.
Vandaag kreeg hij het voor elkaar om de voorstang los te krijgen. Aangezien we geen camera hebben, heb ik geen flauw idee wat hij heeft gedaan.
Het stampen wordt erger als hij voelt dat je remt. Vol op de rem staan is zinloos...hij stampt alleen maar harder. Het stampen is minder als je optrekt en minimaal 80km per uur rijdt.

Hij staat op een tweepaardstrailer die echt groot genoeg is voor hem. Hij staat alleen rustig als een ander paard naast hem staat. Dit kan natuurlijk niet altijd...
Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij de hele weg minder stampt?

Pandameisje

Re: stampen in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:37

ik weet niet of dit ook voor trailers zijn maar een mat ofzo op de plaats waar die het meeste stampt en alss die die dat doet krijgt hij schok. ik weet wel dat ze voor in de stallen zijn

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:44

Nou en dan meemaken wat er gebeurd in een trailer....
Wat een advies...

Je paard doof maken met watten al geprobeerd?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 21:46

Idd...werd er al een beetje huiverig van.

Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd. Kun je me uitleggen waarom je denkt dat dit werkt (ik wil graag toelichting :) )?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:48

Ik volg even, die van mij stampt echt niet normaal, je voelt de hele auto gewoon heen en weer gaan steeds en hoort ook gebonk

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:52

Dieselpaard schreef:

Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd. Kun je me uitleggen waarom je denkt dat dit werkt (ik wil graag toelichting :) )?

nou het is het zelfde effect met schrik draad stampt je paard ook als de trailer stil staat. zo ja leg dan zo matje neer als de trailer stil staat ofzo.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:53

Veel dravers worden vervoerd met watten, het maakt ze minder gevoelig voor prikkels in hun omgeving. In jouw geval dus niet alleen reisgeluiden, maar ook het geluid van zijn eigen gestamp. Dit kan rust geven :) . Vooral in een trailer zijn er veel omgevingsgeluiden terwijl een paard niets ziet, je maakt het zintuig gehoor dus wat minder gevoelig.

Wil je ze goed doof krijgen kan je met een orenkap werken :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:56

Hoe heb je hem vast staan, lang of kort.
Mijn eigen merrie stampte nl. ook als we weg gingen met de trailer. Heb haar toen heel kort vast gezet. En het gestamp was over. Ze stampte toen alleen nog maar als er verkeer te dicht achter de trailer zat.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 21:58

Pandameisje schreef:
Dieselpaard schreef:

nou het is het zelfde effect met schrik draad stampt je paard ook als de trailer stil staat. zo ja leg dan zo matje neer als de trailer stil staat ofzo.

Hij stampt altijd, de hele weg. Als we op het terrein zijn wordt het erger, want dan staat ie er ook bij te hinniken.
Hij is als de dood voor schrikdraad. Leg een lijntje op de grond waar stroom op zit en hij blijft voor dat lijntje. Hij gaat daar echt niet overheen. Ik ben dus terughoudend om dit te gaan gebruiken in de trailer...

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 22:00

ruitje schreef:
Veel dravers worden vervoerd met watten, het maakt ze minder gevoelig voor prikkels in hun omgeving. In jouw geval dus niet alleen reisgeluiden, maar ook het geluid van zijn eigen gestamp. Dit kan rust geven :) . Vooral in een trailer zijn er veel omgevingsgeluiden terwijl een paard niets ziet, je maakt het zintuig gehoor dus wat minder gevoelig.

Wil je ze goed doof krijgen kan je met een orenkap werken :)

Gezien het nerveuze gedrag van meneer, zou dit nog wel eens kunnen werken. Het is het proberen waard. Heb je misschien een link naar zo'n orenkap? Daar ben ik nieuwsgierig naar geworden.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 22:01

FriesWytske schreef:
Hoe heb je hem vast staan, lang of kort.
Mijn eigen merrie stampte nl. ook als we weg gingen met de trailer. Heb haar toen heel kort vast gezet. En het gestamp was over. Ze stampte toen alleen nog maar als er verkeer te dicht achter de trailer zat.

Redelijk kort en zelfs het andere uiterste: los. Het maakt geen verschil. Los lijkt zelfs erger. Hij wil wel altijd alles kunnen zien, dus ik kan m ook niet te kort zetten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:11

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:12

Eerst doe je watten of sponsjes in de oren, dan gaan er rubberen oren over jouw paard zijn oren heen en dan die kap. Je moet hem dan wel een neusriem omdoen, anders kan hij 'm afschudden :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 10:14

Thnx ruitje. Ik ga het over 2 weken uitproberen (we rijden om de week met de trailer).

Als er nog meer ideeën zijn, zijn die natuurlijk ook welkom!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:25

Zonder tussenschot of aan de andere kant zetten al eens geprobeerd?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:30

Pandameisje schreef:
Dieselpaard schreef:

Ja, maar in een wei met schrikdraad kan een paard wegrennen (= vluchtdier). In een trailer wil je dat toch niet? Geen paard dat de volgende keer weer de trailer op gaat na zo'n ervaring.
En dan ben je nog veel verder van huis.

Is er een mogelijkheid om een camera op te hangen om eens te zien wat hij doet op welk moment?
Doet hij het ook als je stilstaat met de trailer?
Mijn idee zou een balansprobleem zijn als hij het alleen met rijden doet. Met tussenschot staan ze over het algemeen redelijk stabiel, maar er zijn paarden die bijvoorbeeld liever wat wijdbeens staan voor evenwicht, wat in een 2paards natuurlijk niet kan. Dan zou je er aan kunnen denken om eens een 1,5 paards te proberen, of de bodem zo maken dat je het tussenschot een stukje opzij kan zetten aan de achterkant. Maar dan moet je ook een langere stang hebben. Mijn stalhouder had dit toen gemaakt in een 2paards. Zo hebben ze wel de ruimte om wat wijder te kunnen staan.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:41

Laatst bijgewerkt door Pandameisje op 06-06-14 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:42

Het gaat om het idee van een stroomstoot. Een paard is een vluchtdier, hij krijgt een stroomstoot en kan nergens heen. Die van mij zou door de stang en klep naar achter naar buiten gaan. Hoe veroorzaak je een trailerprobleem....

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 11:50

Nimmy schreef:

Het tussenschot kan er bij ons niet zomaar uit. Ik heb ook geen lange voor en bilstangen, dus dat heb ik niet geprobeerd.
De andere kant zetten...daar heb ik wel aan gedacht, maar bij ons loopt de weg nogal af, dus dat vind ik zelf erg spannend. Heb jij dat wel eens gedaan?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 11:54

@Amanda: hij doet het ook als we stilstaan. Het begint als we net bij stal zijn weggegaan en stopt als we daar weer terug zijn. De rest van de tijd staat hij maar te rammen met die voorbenen.
We hebben hem wel al eens op een andere trailer gehad (1,5 paards), maar ook dit maakte geen verschil. De 2paardstrailer van een vriendin maakt ook geen verschil.
Je begrijpt natuurlijk dat ik nog niet die trailer zomaar ga verbouwen, voordat ik alle 'goedkopere' oplossingen heb uitgeprobeerd.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:55

ik heb je pb gestuurd TS

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:09

Haha, nee, verbouwen moet je niet doen als het simpel kan.
Moeilijk om de reden te achterhalen.
Heb je hem wel eens met een vrachtwagen vervoerd? Of zo'n trailer waarbij ze dwars staan met schotten?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:17

Die van mij stamp ook in de trailer, altijd, met ander paard zonder ander paard als we stilstaan of rijden het maakt allemaal niet uit, maar ze stampt niet in een vrachtwagen! Helaas hebben we niet het geld om zo iets aan te schaffen, maar er zit dus wel verschil in het rijden daarmee wat voor haar een aanleiding geeft om te stampen. Die van mij heeft nog wat moeite met stabiel staan en je ziet haar ook altijd wat trillen en nerveus zijn op de trailer terwijl ze op een vrachtwagen staat of het haar stal is.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:30

Dieselpaard schreef:
Nimmy schreef:

Het tussenschot kan er bij ons niet zomaar uit. Ik heb ook geen lange voor en bilstangen, dus dat heb ik niet geprobeerd.
De andere kant zetten...daar heb ik wel aan gedacht, maar bij ons loopt de weg nogal af, dus dat vind ik zelf erg spannend. Heb jij dat wel eens gedaan?

Ja, mijn vorige paard stond rechts al aanzienlijk rustiger en heb heel wat km op die manier gereden. Uiteindelijk gekozen om een lange stang te maken, dat scheelde nog meer, kon hij wijdbeens schuin in de rijrichting staan.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 12:42

Amanda schreef:
Haha, nee, verbouwen moet je niet doen als het simpel kan.
Moeilijk om de reden te achterhalen.
Heb je hem wel eens met een vrachtwagen vervoerd? Of zo'n trailer waarbij ze dwars staan met schotten?

Nee, dat heb ik nog nooit geprobeerd. Ik moet ook zeggen dat ik niet zo gauw iemand ken die een vrachtwagen of trailer met dwarse schotten heeft...
Daar zou het idd ook nog aan kunnen liggen...