buitenrit drunense duinen met kind

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hedwig1

buitenrit drunense duinen met kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 16:50

Wie weet een vertrouwd adres in de Loonse en Drunense duinen voor een vader met kind, beiden met weinig buiten-rijervaring, om onder begeleiding een buitenrit te maken? Dus ergens met brave en gezonde paarden in een niet al te grote groep, maar wel met een galopje hier en daar. Ik zie ze graag heelhuids terugkomen.

Vjestagirl

Re: buitenrit drunense duinen met kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:52

Hebben ze alleen weinig buitenrijervaring of gewoon weinig rijervaring?

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 16:57

Mijn man heeft sinds een half jaartje les en mijn dochter van 8 rijdt sinds twee jaar. Behalve een braaf ritje op Texel en Vlieland hebben ze geen buitenrij- ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:02

Dat zal niet meevallen. De paarden rond dat gebied zijn gewend flinke ritten te maken...ik persoonlijk denk dat ze te weinig ervaring hebben. Het kind nog te jong en klein voor zo een pony en je man niet handig genoeg.

Elke zomer lopen er weer paarden los die in volle rengalop terug naar stal gaan, afgevallen mensen en sommige echt wel gewond.

Ik zou voor een leuke manege rit gaan en dan verder een leuke dag in het gebied.

Dan kan de manege beoordelen welk nivo ze hebben en welke pony er bij past en dan als nog een keer gaan.

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 17:50

Dat klinkt niet erg hoopgevend. Maar ik neem aan dat er wel verschil is tussen de diverse stallen daar. Eerst een proefles is wel een goed idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:04

Ken de stallen, neem geen risico!

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:07

Ik woon zelf vlak bij de Drunense Duinen en ben er minimaal elke week een keer te vinden.
Op weg daar heen kom ik altijd langs manege D'n Dries. Nog vrij nieuw en altijd ontzettend druk! Ziet er netjes uit en ligt direct aan de bosrand. Ik weet ook dat ze buitenritten organiseren. In hoeverre betrouwbaar en hoe het met rijvaardigheid hoort te zitten, durf ik niet te zeggen. Maar qua uitstraling en ligging ziet het er goed uit :j Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:10

Het is nieuw en mooi, maar alles valt en staat met de handigheid van de beginnende ruiters....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:37

Als er weinig ervaring is, waarom dan galop? Is een leuke staprit met een klein drafje niet ook leuk? Daarbij is de kans op ongelukken in ieder geval kleiner (zeker als de paarden stapritjes gewend zijn). Een proefles is in ieder geval een goed plan, al is het maar een les voor de buitenrit (dus op dezelfde dag). Zo kunnen paard en ruiter aan elkaar wennen, en wordt snel duidelijk of het wel of geen goed idee is om daarna een klein rondje naar buiten te gaan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:16

Zeg Russel, ben je nou aan het rellen of bemoei je je met een topic waar je eigenlijk niet zoveel van af weet? Bijvoorbeeld omdat je hier helemaal niet vandaan komt...

Het is in de omgeving van de Drunense Duinen niet eenvoudig een manege te vinden die mensen onder begeleiding mee naar buiten neemt.
Bij manege van Loon in Loon op zand wordt dat wel gedaan, maar ik geloof dat zij alleen met grotere groepen gaan. Maar daar ben ik niet zeker van dus je zou kunnen informeren. http://www.hotelmanegevanloon.nl/cms/in ... itenritten

Aan de kant van Drunen heb je Maaikes adventure stallen. Laat je niet door de naam weerhouden want het gaat er niet wild aan toe. Misschien vind je iets op hun web-site http://www.adventure-stallen.nl/

Hierboven in het topic wordt ook een stal genoemd, de enige ervaring die ik met hen heb was dat de niet aardig waren, maar het kan natuurlijk zijn dat het gewoon tussen hen en mij niet boterde.

Er zijn vast nog meer mogelijkheden, succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:49

Pardon???? Ken jij mij of zo?

Hahaha, mag ik even smakelijk lachen, ik ken misschien wel meer mensen in dat hele gebied dan jij kan dromen en dat hele gebied meer dan op mij duimpje...en hoe vaak wij al paarden of mensen hebben op moeten vangen.....

Jij weet helemaal niet waar ik vandaan kom.

Heel erg bijzonder jouw reaktie....krijg er vraagtekens bij!

Kijk in je profiel, nee ken jouw niet en jij mij niet, verwachte zo een reaktie van een tiener... :(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-05-14 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:52

russel schreef:
Pardon???? Ken jij mij of zo?

Hahaha, mag ik even smakelijk lachen, ik ken misschien wel meer mensen in dat hele gebied dan jij kan dromen en dat hele gebied meer dan op mij duimpje...

Jij weet helemaal niet waar ik vandaan kom.

Heel erg bijzonder jouw reaktie....krijg er vraagtekens bij!
Ik krijg ook vraagtekens bij jouw reacties :=

TS, zelf zou ik inderdaad kiezen voor een stap / drafritje. Als je er dan nog eens terug gaat dan weet je hoe het er aan toe gaat en kun je altijd nog kiezen voor een langere rit met eventueel galop. Elke stal is weer anders en schat wat een rustig ritje is weer anders in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:55

Een meisje van 8 jaar! Jawel en iemand die 6 maanden wat manegelesjes heeft gehad. Juist deze mensen kwamen in de problemen, elke zomer weer....

Voor de nieuwsgierigen, maar ik heb jaaaaaren daae gewoond, aan de bosrand en weet echt wel waar ik over praat. Als we weer iemand zonder paard tegen kwamen, hadden we, " daar gaan we weer"..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:04

Ts zelf weten hoe je met veiligheid om wil gaan. Bedenk je kind is pas 8 en als er een paard schrikt of niet onder controle is en gaat rennen, gaat de hele kudde mee, 8 jaar is niet echt iets wat wat te vertellen heeft over een vreemde pony. Je man is nog een beginneling, om hem ervaring op te laten doen met een vreemd paard die het gebied op zijn duimpje kent, dus weet waar er wordt geknalt en dar gaat echt had op de vlaktes of weten de snelste weg naar huis...

Mijn advies, neem eerst wat lesjes, dan is er zicht op nivo e.d iets wat heel normaal is en vroeger was dat normaal....

En voor de rel bokkers, joh post je onzin in het topic ipv achterlijke pbtjes sturen...en ja ze gaan omgelezen de prullenbak in!

willievdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:18

Bij manege van Loon hebben ze volgens mij ook ritten met de hittax, dan staan de pony's aan een soort van kar vast. Je hoeft niet te sturen en je gaat dan alleen stappen en draven. De website is hierboven al genoemd.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:19

Ik ben het wel eens met Russel TS. Wees voorzichtig met deze acties en startende ruiters. Begin met rustige ritjes (zonder galop!) want uit ervaring weet ik dat de paarden in de manege geen handgalopje nemen buiten maar veelal hard gaan tegen race aan. Zeker over de zandvlaktes! Je dochter is nog jong. Bij meer ervaring in het rijden en als ze ouder is dan is het een fantastische ervaring maar voor nu twijfel ik ook aan de veiligheid. Overigens beide manege's zowel adventure stallen als manege den Dries verhuren paarden. Bij de adventure stallen kun je ook volgens mij als particulier een pony voor x aantal uurtjes huren. Misschien een idee om 1 pony te huren voor je dochter en zelf als begeleider met de buitenrit mee te lopen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:23

Apart om Russel's reacties als "vreemd" te bestempelen. Ik persoonlijk vind het verstandig advies en ben zelf ook een moeder van een rijdende dochter van 9.

Wij hebben al pony's sinds onze dochter nog net geen 3 was en ik moet er niet aan denken om met onze dochter op buitenrit te gaan op vreemde paarden in een vreemd gebied en wij rijden zelf eigenlijk ook alleen maar buiten door bossen en polder!

edit: Ik zou gezellig gaan wandelen in het gebied en kijken of je voor je dochter een 'handpony' kunt huren. Zo kan zij toch rijden en blijft het allemaal veilig :)
Laatst bijgewerkt door nathalie2302 op 29-05-14 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:27

Russel brengt het misschien ietwat lomp maar ze heeft wel helemaal gelijk hoor :j
Een half jaar ervaring vind ik echt niet verantwoord om op buitenrit te gaan, en 8 jaar erg jong. Ergens een rustig sukkelgang buitenritje zou misschien wel kunnen maar in dat gebied zitten die plekken niet..

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:18

In de Loonse en Drunense duinen zou ik het idd niet aandurven. Het is een heel druk gebied en bij de stallen waar ik gereden heb (oa Van Loon) ga je met grotere groepen. Ook al heb je zelf een braaf paard, er zijn daar ook veel drukkere en het rijdt niet lekker als ze aan alle kanten er vandoor schieten. Mocht Drenthe een optie zijn kan ik je wel Manege Knollegruun in Schoonloo aanbevelen. In overleg is daar van alles mogelijk. De standaard buitenritten zijn misschien te hoog gegrepen, maar je kan aangeven dat je met je eigen groepje een rustige rit wilt en de ervaring niet overdrijven dan kan je daar fijn in het bos rijden op lieve paarden en pony's.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:24

Ik moet zeggen dat ik het ook wel eens ben met Russel,

Mijn zusje is nu 10 en kan machtig rijden, crosst met elke pony zo weg, maar die zie ik nog niet op een wildvreemde pony opstappen en de duinen door rijden...
Mijn vriend heeft ook al een paar keer gereden en kan in galop, maar die laat ik ook liever nog even thuis :=

Weet dat ze in de duinen vaak een flink stuk galop meepakken en die paarden in zo'n groep zijn gewend om gewoon te volgen, dus het gaat hem ook niet worden om maar een klein stukje mee te gaan in galop.

Misschien gewoon een stap/draf ritje? Kan ook gewoon leuk zijn en is al een stuk safer dan een 'gevorderde rit met galop'

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 10:33

Bedankt voor alle reacties. Zo te lezen is het toch maar beter om dit niet te doen in de Drunense duinen. We gaan wel op zoek naar iets anders om te doen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:42

je kunt ook zelf gaan kijken en daar duidelijk aangeven wat je wensen zijn. niet dat ik de adviezen overboord wil gooien hoor.
Zelf vind ik het ook wel erg spannend, jong kind en onervaren ruiter op buitenrit.
maar misschien kan de manege, stal, of what ever, mee denken in oplossingen, begeleiding met 2 ervaren ruiters die de andere paarden ad hand mee nemen ofzo?

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:00

russel schreef:
Ts zelf weten hoe je met veiligheid om wil gaan. Bedenk je kind is pas 8 en als er een paard schrikt of niet onder controle is en gaat rennen, gaat de hele kudde mee, 8 jaar is niet echt iets wat wat te vertellen heeft over een vreemde pony. Je man is nog een beginneling, om hem ervaring op te laten doen met een vreemd paard die het gebied op zijn duimpje kent, dus weet waar er wordt geknalt en dar gaat echt had op de vlaktes of weten de snelste weg naar huis...

Mijn advies, neem eerst wat lesjes, dan is er zicht op nivo e.d iets wat heel normaal is en vroeger was dat normaal....

En voor de rel bokkers, joh post je onzin in het topic ipv achterlijke pbtjes sturen...en ja ze gaan omgelezen de prullenbak in!

inderdaad mijn zus is zelf ook een keer op zo'n rit gegaan toen was dat ergens anders maar het was een strandritje , die paarden hebben daar al zovaak gereden die kennen dat gebied nog beter dan iemand die daar woont , en die zijn dan echt niet meer te houden door een acht jarig meisje.
dus ik zou wel ff voorzichtig je beslissingen nemen ts of je dit wel echt wil doen , het is namelijk niet de bedoeling dat jouw dochter dadelijk een trauma hier van krijgt en dadelijk niet meer op een pony durft omdat ze simpelweg gewoon niet te sterk is voor zo'n vreemde pony die als een gek de weg naar huis kan galoperen.
ik moet zeggen was Russel zegt is echt geen onzin hoor!!

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:08

Paardrijden is natuurlijk hartstikke leuk, ook wanneer je nog niet zo goed kunt rijden! Buiten lijkt me ook nog een beetje eng op een vreemd paard....maar waarom ga je niet gewoon lekker in de bak rijden met je dochter en man? Laat ze lekker oefenen en voor je het weet....zijn ze getraind om mee naar buiten te gaan! Wel leuk zeg dat jouw man t aandurft! Die van mij durft niet jammer genoeg! Veel plezier samen +:)+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:24

Ik zou het daar ook niet aandurven met zo weinig ervaring. Ik ben daar jarenlang op ponykamp geweest in die regio en ik durf te wedden dat er niets veranderd is in al die tijd. De paarden daar weten dat ze op het zand mogen crossen. Ieder jaar waren en weer bange kinderen en ongelukken.