Wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Just_Roos

Wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 18:07

Hallo allemaal!

Ik heb nu ongeveer 3 maanden een pony.
Met buitenrijden gaat alles super goed! In de bak ook!

Maar met wandelen... #)

Het is gewoon niet leuk, ik moet hem echt heel erg stevig vasthouden en ik loop ook al met een hengstentouw. Elke keer probeert ie me in te halen om langs me te draven en als ik hem corrigeer stijgert hij :oo De vorige keer kon ik hem bijna niet houden en ben ik met een megaaa hyper paard terug gelopen, hij fokt zichzelf helemaal op namelijk, zelfs als ik echt hard met hem heb gewerkt kan ik hem niet normaal aan het halster uitstappen, behalve op het erf... %)

Het rare is dat hij het met grondwerk enzo keurig doet.

Iemand tips? :=

Groetjes van wanhopige meisje :n

Equilis

Re: Wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:10

Wanneer begint hij zich op te fokken?
Als je buiten gaat rijden, ga je dan soms ook alleen?

Misschien zou je wat grondwerk kunnen proberen buiten het erf, vlak voor het punt waar hij zich begint op te fokken. En dat dan proberen uit te bouwen naar steeds een stukje verder van de stallen gaan?

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 18:40

Shariie schreef:
Wanneer begint hij zich op te fokken?
Als je buiten gaat rijden, ga je dan soms ook alleen?

Misschien zou je wat grondwerk kunnen proberen buiten het erf, vlak voor het punt waar hij zich begint op te fokken. En dat dan proberen uit te bouwen naar steeds een stukje verder van de stallen gaan?

Als we bij het gras komen hij wil gewoon gelijk eten eten eten -O-
Ja ik heb dit dus ook al geprobeerd...
En buiten rijden alleen gaat ook gewoon goed...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:15

Wat zie jij als grondwerk? Namelijk dingen als meelopen en stoppen en achterwaarts op commando, dat waar jij nu moeilijkheden mee hebt, zijn voor mij de meest belangrijke grondwerk oefeningen namelijk..

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:10

Is dat goed bevestigd, de voorbeelden die troi geeft?

Daarnaast heb je hem echt nog heel kort, wellicht vertrouwd hij je nog niet genoeg om mee te gaan aan de hand buiten? Dat zie je namelijk nog wel is, zelfs al is het onder het zadel geen probleem.

Probeer niet te veel te snel maar geef hem echt te tijd om aan je te wennen. Wat nu geïnterpreteerd wordt als ongewenst gedrag, kan ook onzekerheid zijn wat zich zo uit.

Een teken dat je wat stappen terug moet doen.

Fidoo07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 21:15

Neem een zolang mogelijk touw en een (longeer) zweep (of een stick als je die hebt?) mee. Als hij zo druk gaat doen laat je hem rondjes om je heen lopen. hoeft niet zo groot. of als hij je inhaalt "trek" je zijn hoofd naar je toe en loop je de andere kant op. Als hij zich zo gaat opfokken kun je hem het beste zo hard mogelijk laten lopen/werken.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt! Succes! :)

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 20:10

troi schreef:
Wat zie jij als grondwerk? Namelijk dingen als meelopen en stoppen en achterwaarts op commando, dat waar jij nu moeilijkheden mee hebt, zijn voor mij de meest belangrijke grondwerk oefeningen namelijk..

Dit zie ik jammer genoeg ook als grondwerk ;(

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 20:11

lisem94 schreef:
Is dat goed bevestigd, de voorbeelden die troi geeft?

Daarnaast heb je hem echt nog heel kort, wellicht vertrouwd hij je nog niet genoeg om mee te gaan aan de hand buiten? Dat zie je namelijk nog wel is, zelfs al is het onder het zadel geen probleem.

Probeer niet te veel te snel maar geef hem echt te tijd om aan je te wennen. Wat nu geïnterpreteerd wordt als ongewenst gedrag, kan ook onzekerheid zijn wat zich zo uit.

Een teken dat je wat stappen terug moet doen.

Dankjewel misschien ligt het wel gewoon aan mij |o

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 20:11

Fidoo07 schreef:
Neem een zolang mogelijk touw en een (longeer) zweep (of een stick als je die hebt?) mee. Als hij zo druk gaat doen laat je hem rondjes om je heen lopen. hoeft niet zo groot. of als hij je inhaalt "trek" je zijn hoofd naar je toe en loop je de andere kant op. Als hij zich zo gaat opfokken kun je hem het beste zo hard mogelijk laten lopen/werken.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt! Succes! :)

Bedankt voor de tip :j

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 00:53

Is je pony niet gewoon heel enthousiast?

Ik wandel momenteel nooit meer, maar toen ik dat wel eens deed was mijn paard na 15 min goed wakker en wilde hij 'meer'. Heeft hij met rijden na inmiddels 10 jaar ook nog steeds.

Ik kan hem met wandelen goed corrigeren maar zijn tempo ligt nu eenmaal qua stap ook wat hoger... Wellicht moet je met kortere stukjes beginnen en eens kijken wat je paard nou eigenlijk doet.

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 10:33

Lein_ schreef:
Is je pony niet gewoon heel enthousiast?

Ik wandel momenteel nooit meer, maar toen ik dat wel eens deed was mijn paard na 15 min goed wakker en wilde hij 'meer'. Heeft hij met rijden na inmiddels 10 jaar ook nog steeds.

Ik kan hem met wandelen goed corrigeren maar zijn tempo ligt nu eenmaal qua stap ook wat hoger... Wellicht moet je met kortere stukjes beginnen en eens kijken wat je paard nou eigenlijk doet.

Hij is vooral een vreetzak, hij wil naar het gras... :') Maar als ik hem niet laat gaan wordt ie weer zo hij is dan boos of iets, maar als ik niet langs het gras loopt doet hij eigenlijk ook zo... Maar enthousianst, mmmmh het kan wel maar ik denk eerder gewoon druk...

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 18:19

Iemand nog een idee?

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 18:19

%)

PIPPER

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:39

Misschien kun je hem longeren voordat je met hem gaat wandelen? Dan is hij zijn energie alvast een beetje kwijt.

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 20:22

PIPPER schreef:
Misschien kun je hem longeren voordat je met hem gaat wandelen? Dan is hij zijn energie alvast een beetje kwijt.

Ik heb dat gedaan, ik heb serieus een uur met hem gelongeerd en daarna was hij nog steeds druk... -O-

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:19

Druk, wat is druk....
Zo heb ik mijn paard ook heel lang gezien en sinds jaren zie ik gelukkig jn dat hij enthousiast is!
Onthoud dat, hij gaat niet 'druk doen' om jou te pesten, vervelen of wat dan ook.
Wrs vindt hij het juist leuk en wilt hij meer, gaan, leuk!

Zo heb ik mijn paard ook lang geprobeerd 'rustiger te krijgen' maar juist door actiever te rijden maar consequent te zijn heb ik er een heel lief, braaf en niet meer gefrustreerd paard aan overgehouden.
Door me te ergeren werd het een draak.

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 22:05

Lein_ schreef:
Druk, wat is druk....
Zo heb ik mijn paard ook heel lang gezien en sinds jaren zie ik gelukkig jn dat hij enthousiast is!
Onthoud dat, hij gaat niet 'druk doen' om jou te pesten, vervelen of wat dan ook.
Wrs vindt hij het juist leuk en wilt hij meer, gaan, leuk!

Zo heb ik mijn paard ook lang geprobeerd 'rustiger te krijgen' maar juist door actiever te rijden maar consequent te zijn heb ik er een heel lief, braaf en niet meer gefrustreerd paard aan overgehouden.
Door me te ergeren werd het een draak.

Hoe heeft u dit verholpen dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:08

Grondwerk is het meest belangrijke dat je met een dergelijk dier kunt doen.

Wat is grondwerk?

Grondwerk is je paard vanaf de grond naar voren, naar achteren, en stapjes opzij naar links en naar rechts te laten zetten, en daarbij het dier niet binnen je persoonlijke ruimte te laten komen.

Ga eerst maar even de verhoudingen vanaf de grond rechtzetten. In je ruimte komen is een no-go, aan je voorbij lopen ook, en steigeren bij correctie al helemaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:20

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 21:54

Bedankt voor de tips allemaal! Hij doet het veel beter! Ik loop nu alleen nog maar met bit, maar ik denk dat we gewoon nog meer wat moeten wennen aan elkaar.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:04

je moet niet wennen aan elkaar, jij moet gewoon de leider zijn en blijven , altijd als je in de nabijheid van je paard bent.
Dat is nu helemaal niet zo, en dat is dus het probleem nu, er is onvoldoende respect aanwezig.

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:31

Ik heb dit probleem ook gehad, Ik werd er zo gek van dat ik het halstertouw 2x om de neus heb gedaan, terug door het ringetje. paard protesteerde eerst maar loopt nu braaf naast me. misschien een idee?

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 21:45

aeolusnr1 schreef:
je moet niet wennen aan elkaar, jij moet gewoon de leider zijn en blijven , altijd als je in de nabijheid van je paard bent.
Dat is nu helemaal niet zo, en dat is dus het probleem nu, er is onvoldoende respect aanwezig.

Raar genoeg lukt het nu anders wel terwijl het eerst niet lukte :')

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 21:47

BeatTheElite schreef:
Ik heb dit probleem ook gehad, Ik werd er zo gek van dat ik het halstertouw 2x om de neus heb gedaan, terug door het ringetje. paard protesteerde eerst maar loopt nu braaf naast me. misschien een idee?

Ik heb vanmiddag met halster en met een hengsten ketting + voor de zekerheid een zweepje mee. Dit alles bij elkaar pakte goed uit! Terwijl het eerst nog horror was, ik denk dat ik het wel uitbouw zo.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:46

haahahaha en ik ken ook een prachtige merrie die gewoon erg enthousiast is
vind het wel leuk :D
zij gaat draven stoer lopen en showen buiten is ze erg anders terwijl ze met grondwerk het braafste paard dat ik ken, is
ik doe inderdaad een pasje bij goede work out voor ons beiden en ik vergeet mijn stalen neuzen nooit meer hahahaha