Paard loopt niet mee & bijt naar hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

Paard loopt niet mee & bijt naar hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 11:21

Hallo!

Mijn paard is een schat van een beest, en er zit geen kwaad in. Ze is erg lief.... Maar sinds het landseizoen vallen mij een paar dingen op:

- naar de wei / paddock loopt ze prima mee, maar ze neemt vaak de leiding over
- naar de poetsplaats moet ik haar werkelijk sleuren en stopt om de 2 meter
- ze heeft 3 opvolgende dagen, als ik haar hoofdstel om wilde doen - lees teugels al over de hals - een hapbeweging ervaren naar het hoofdstel. Zo'n soort hap als bij aanslingeren!

..... Ik loop met een klein zweepje nu. Maar voel mij eigenlijk schuldig..... Wil niet dat poetsen en meelopen / opzadelen een probleem wordt?

Voor de zekerheid laat ik haar tanden ook checken komende vrijdag!

MerleSimone

Re: Paard loopt niet mee & bijt naar hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:23

Consequent zijn en de baas blijven, lijkt alsof zij dominant over jou doet. Straffen kan in die situaties zeker geen kwaad, jij bepaald wat er gebeurd en niet zij. Goed dat je de tandarts laat komen :)
Bijten mag gewoon nIet dus een tik over de neus kan imo geen kwaad op dat moment.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 11:24

Nee ik dacht meer met snoep werken.
Corrigeren, en goed gedrag belonen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:26

Ga zeker niet met snoep werken, dan werk je een bietsend paard in de hand. De druk eraf halen werkt vaak al genoeg.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:27

Wat is aanslingeren nou weer? :+ :=

Verder, met het naar het land brengen bijv, zodra zij voor je uit loopt, stop je met lopen. Stilstaan, en ze moet bij je blijven. Doe dit rustig een paar keer achter elkaar, aandacht op jou. Loop jij harder, moet je paard volgen, loop je langzamer, moet je paard hierop reageren, zonder grote druk op het touw. Ga je stil staan, moet je paard dit ook doen. Dit kan je ook doen met het naar de poetsplaats brengen. Maak het van jou. Bijten mag niet, dat mag je rustig afstraffen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:32

Dikke kans dat dit inderdaad komt door het land. Hoe lang staat ze er nu op?

Ook mijn paard reageert heel anders. Is jouw paard de alfa-merrie van de groep? Dan wil ze waarschijnlijk niet van het land af om haar kudde te beschermen. Die van mij loopt ook met zijn hoofd verkeerd op zijn lijf heel schootvoetend mee, en maar poepen onderweg, maar door consequent te blijven wordt dat beter. Hou haar bij de les, ze moet op jou letten. Zoals LoveUggs al zei: hou haar bezig. Stukje sneller lopen, halt houden, paar pasjes achterwaarts. Ik heb zelf ook een zweepje mee omdat die van mij erg heftig kan zijn. Het ligt er maar net aan hoe je hem gebruikt of je je er schuldig over moet voelen. Ik gebruik hem voornamelijk als een verlengde van mijn arm: als hij over me heen wil lopen door zijn schouder te ver naar voren te doen, tik ik hem terug. Als ie stilstaat waar ik dat niet wil, tik ik hem bij. Je hoeft haar echt niet meteen een rotmep te geven, maar aandacht vragen en luisteren moet wel! Ik geef hem wel vaak een klein handje muesli als ik hem van het land heb, zodat hij wat te halen heeft bij mij.
Persoonlijk zou ik haar toch echt een poeier geven als ze naar me bijt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:34

LoveUggs schreef:
Wat is aanslingeren nou weer? :+ :=

Verder, met het naar het land brengen bijv, zodra zij voor je uit loopt, stop je met lopen. Stilstaan, en ze moet bij je blijven. Doe dit rustig een paar keer achter elkaar, aandacht op jou. Loop jij harder, moet je paard volgen, loop je langzamer, moet je paard hierop reageren, zonder grote druk op het touw. Ga je stil staan, moet je paard dit ook doen. Dit kan je ook doen met het naar de poetsplaats brengen. Maak het van jou. Bijten mag niet, dat mag je rustig afstraffen.

Idd, en het paard met niet met haar schouder voorbij je lopen, dan loopt het paard als het ware al voorop. Ga niet met al teveel bombarie aan de gang, maar blijf rustig maar consequent. Zodra ze je voorbij loopt, zet je druk op het halster en zodra ze reageert haal je de druk eraf, dat is eigenlijk al een beloning op zich. Als ze doorloopt of om je heen wilt lopen kun je je linkerhand gebruiken om te blokkeren, je kunt dan je hand voor haar hoofd plaatsen dat ze niet voor je langs kan draaien, maar echt rustiger gaat lopen.

Overigens is mijn trainingspaard ook ineens wat anders, dus dat is niet zo gek.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:45

Even een toevoeging;
Mijn verzorgpaard is een grote draver, heeft altijd flink de pas erin. Ook als ik erop zit, loopt hij echt door, is zijn basistempo. En het geluk heb ik wel, dat het totaal geen dominant paard naar mensen toe is, hij is de liefheid zelf. En als ik dan rustig met hem wandel op de parkeerplaats, mag hij doen en laten wat hij wil. (lees; lopen waar hij wil), maar zodra we het terrein af gaan, moet hij bij me blijven. En ik heb precies gedaan wat ik net beschreef. Dit is hij dan in het begin helemaal vergeten, maar zodra ik 1x stop, en hem aan kijk, blijft hij bij me.

Het is echt een kwestie van aandacht bij jou houden, en duidelijk maken wat je bedoeld. Een flinke ruk aan het touw snapt je paard niet, enige wat hij dan zou denken is; wat doe ik fout? Een zweepje vind ik daar dan dus ook geen nut in hebben, idd zoals danoesje schrijft; enkel als verlenging van je arm.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 11:46

Aanslingeren T9 --- aansingelen..

Dank voor de tips!

Ze is idd een alpha merrie...

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 11:51

Ik vind vlot meelopen eigenlijk minder erg dan dat 100000x stoppen onderweg en dan met de benen muurvast aan de grond ;)

Soms met zweepje erbij, en nog blijft ze staan..... Frustratie ten top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:59

SG1985 schreef:
Ik vind vlot meelopen eigenlijk minder erg dan dat 100000x stoppen onderweg en dan met de benen muurvast aan de grond ;)

Soms met zweepje erbij, en nog blijft ze staan..... Frustratie ten top!

Daar heb je even geduld voor nodig maar probeer het maar eens op druk, dat werkt vaak beter. Zodra ze stilstaan, houd dan voorwaartse druk op het touw, niet hard gaan rukken, of losvast, maar gewoon een constante druk. Je mag er zelfs wat lichaamsgewicht in gooien, als de druk maar constant blijft. Als ze weer doorloopt haal je de druk eraf. Soms duurt dit in het begin even, maar ze moet leren dat stilstaan geen optie is en respect krijgen voor jou e niet voor het zweepje of voedsel.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 12:04

Nee ik vind het heel naar, vooral omdat mensen op stal meteen komen vragen of ze moeten helpen. Als ze dan achter haan staan loopt ze wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:08

SG1985 schreef:
Nee ik vind het heel naar, vooral omdat mensen op stal meteen komen vragen of ze moeten helpen. Als ze dan achter haan staan loopt ze wel!

Het gaat er ook juist om dat jij nit de leider bent voor haar en ja dat is idd lastig. Ik zou dit overigens gewoon eens op de grond ook oefenen, niet alleen maar van en naar de weide toe.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 12:14

Bedankt!!! Erg goede tips!
Dus gewoon druk houden al duurt het uren... Ze geeft zich dan wel over...

Nu ben ik vaak ongeduldig en wil ik snel zadelen... Dus 'moet' ze mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:16

SG1985 schreef:
Bedankt!!! Erg goede tips!
Dus gewoon druk houden al duurt het uren... Ze geeft zich dan wel over...

Nu ben ik vaak ongeduldig en wil ik snel zadelen... Dus 'moet' ze mee...

Ja neem er even de tijd voor, en laat je vooral niet gek maken door mensen om je heen. Ga dus ook niet harder trekken of iets, het gaat puur om druk erop- druk eraf. En dat hebben ze vaak snel genoeg door.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:59

Idd wat joolien zegt. :j
Wat doet ze als je in de bak bijvoorbeeld met haar loopt? Of als je een rondje gaat lopen buiten aan de hand?

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:03

Die van mij had daar de eerste maanden dat ik hem had ook een handje van, totaal geen respect voor mij en niet mee willen lopen vanuit de wei, duurde dik een kwartier voordat ik hem op stal had. Ik ben met hem aan de hand gaan werken en af en toe heb ik echt streng moeten wezen en heeft hij ook wel eens eens een tik van mij gehad. Tegenwoordig loopt hij netjes mee en blijft schuin achter me, als hij al eens stopt omdat hij iets ziet hoef ik alleen nog maar wat te zeggen en hij volgt weer netjes.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 13:13

LoveUggs schreef:
Idd wat joolien zegt. :j
Wat doet ze als je in de bak bijvoorbeeld met haar loopt? Of als je een rondje gaat lopen buiten aan de hand?

In de bak, longeerkraal en wei loopt ze achter mij aan. Zonder morren.

Het is enkel straatje terug paddock / wei naar stal. En vanaf haar buitenstal de hoek om naar de poetsplaats.... Die hoek is een drama!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:21

Ik zal er vooral veel op oefenen. Neem eens een dagje, waarbij 'niets moet'. Geen haast om te rijden, of wat anders te doen, gewoon een dagje oefenen. Oefen een paar keer, en neem even rust, en pak het nog een paar keer op. Beloon als het goed gaat, en negeer wanneer het niet goed gaat. Dan begin je weer opnieuw.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 13:23

Ik heb het idee dat ik door mijn frustratie ook een verkeerde positie inneem. Dan sta ik half tegen over haar en een potje te 'touwtrekken'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:26

SG1985 schreef:
Ik heb het idee dat ik door mijn frustratie ook een verkeerde positie inneem. Dan sta ik half tegen over haar en een potje te 'touwtrekken'

Probeer idd niet recht voor je paard te gaan staan maar met je schouder naar haar toe. Zo blokkeer je haar ook niet.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 13:34

Met rug naar haar toe blijven dus? Aan haar zijde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:46

SG1985 schreef:
Met rug naar haar toe blijven dus? Aan haar zijde?

Ja of wel voor haar gaan staan maar dan met je schouder naar haar toe, niet recht voor haar gaan staan. Als jij namelijk recht voor je paard staat ben je dominant, dus kan ook een reden zijn om niet door te lopen.
Zie onderstaande foto met 1 schouder naar het paard toe, eigenlijk ook nog met het hoofd wat weggedraaid.
Afbeelding

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 13:55

Super!!! Thanks!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:21

Heb je haar achterwaarts geleerd? Mijn paard doet ook wel eens langzaam en dan ga ik of met lichte druk afwachten terwijl ik hem verder negeer of als het me te lang duurt hem achterwaarts laten gaan. Dan mag hij dus min of meer kiezen, of achterwaarts of voorwaarts. De meesten paarden lopen veel liever voorwaarts. Bovendien hou jij als mens zo de leiding.