Zweten in leren rijlaarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Catoohh

Zweten in leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 22:53

Hoihoi,

Ik heb sinds ongeveer drie weken voor het eerst leren rijlaarzen gekocht :o . Ik rij drie keer per week waarvan één keer intensief. Daarmee bedoel ik dat ik echt 'hard' werk en daarna ben ik altijd helemaal kapot. De andere keren is op de manege en gewoon op stal in de bak. Dat is soms serieus maar meestal een beetje hobbelen :+ .
Nu heb ik een 'probleempje'. Na het rijden (intensief) zitten er aan de binnen- en buitenkanten van mijn laarzen enorme zweetplekken. Ik vroeg me af of meerdere mensen dit hebben, en wat ik er tegen kan doen, want als het eindelijk is opgedroogd dan is er een soort witte uitslag aan de buitenkant (zout). Ik poets hier gewoon schoencrème overheen. Maar ik vind het toch wel een beetje jammer na 3 keer intensief rijden.
Als ik dus hobbel heb ik het niet. Ik heb overigens sokken tot mijn enkels, een rijbroek en lange sokken aan.

Ik hoop dat jullie tips/ideeën kunnen geven. Alvast bedankt! :)
Sorry voor de foto's, ze zijn een beetje 'goor'. Maar dat was de enige manier om te laten zien wat ik bedoel.... :=

Zo ziet de binnenkant eruit.
Afbeelding
Afbeelding

en zo tot nu toe de buitenkant (ongeveer 3 uur na het rijden).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Valerie_V

Re: Zweten in leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:33

Aan de buitenkant van de laars zit gewoon het zweet en huidvet van je paard. Dit kun je gewoon het beste na het rijden eraf poetsen met zadelzeep. Mijn laarzen zien er ook altijd zo uit als mijn paard flink heeft gezweten. Dat voorkom je gewoon niet.
Zweten aan de binnenkant van je laarzen hou je echt niet tegen met dit weer. Je moet gewoon even goed laten drogen voordat je er laarzenspanners of iets dergelijks in doet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:39

De binnenkant vind ik er wel echt vreemd uitzien, als je zweet zou je verwachten dat de binnenkant nat zou zijn op meerdere plekken... De buitenkant is inderdaad wat Valerie_V zegt, zweet en huidvet van je paard.

Ik heb in de bijna 8 jaar dat ik mijn leren laarzen heb nog nooit gezweet, hoe intensief ik ook reed, alles was nat, behalve m'n onderbenen en voeten. Dat vind ik juist zo fijn aan leer. Ik zit ook sterk te betwijfelen of het wel je eigen zweet is en niet het zweet van je paard dat door het leer naar binnen trekt?

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 15:58

Daar heb ik nog niet echt helemaal over nagedacht inderdaad, dat zou ook kunnen. Ik zal proberen er de volgende keer op te letten. Want ik heb het alleen als we in de les hebben gereden.

Mijn laars ziet er nu zo uit, nadat hij is opgedroogd:
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor de reacties trouwens!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:59

Eerlijk? Zo van de foto lijkt het mij puur opgedroogd paardenzweet. Je moet dat trouwens wel echt schoonmaken, leer wordt niet mooier van zweet.

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 16:01

Als ze opgedroogd zijn neem ik een vochtige doek en veeg ik het eraf. Maar ik wou het er even oplaten voor de foto's. Ik heb het er zostraks wel afgehaald. En daarna ga ik met zwart schoencreme eroverheen.
Alleen wat doe ik met die kringel in de binnenkant? niks?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:06

Aan de binnenkant kan je niets doen, goed laten drogen. Ik heb altijd leerdoekjes van de action bij mijn laarzen zodat ik ze meteen kan afvegen mocht er zweet op zitten want dit is echt slecht voor het leer! Gelukkig heb ik nog nooit zweet aan de binnenkant gehad, zijn de laarzen wel van echt leer?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:10

Misschien toch contact met je verkoper opnemen? Dit lijkt echt meer vocht wat van buitenuit naar binnen trekt. Aangezien je de laarzen nog niet zo lang hebt, zullen dingen nu nog onder garantie vallen, moet er wat gedaan worden.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:11

Weet je zeker dat het echt leer is, de binnenkant van de laars ziet er nog al kunststofachtig uit. Heb zelf ook wel last van zweetplekken aan de binnenkant van de laars, dit laat ik altijd even opdrogen voordat ik ze in de kast of laarzentas zet.

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 16:12

Oh dat is inderdaad een goed idee. Die ga ik aanschaffen denk ik.
Ja de laars is Mondoni Kendal. En hij was van echt leer zeiden ze met een coating (?) eroverheen.
Wel jammer dat ze geen informatie hebben gegeven toen ik de laars kocht. :\

@Lithya Toen dit voor de eerste keer gebeurde heb ik ook naar Divoza gebeld. Die meneer zei dat ik er gewoon schoencreme overheen moest poetsen. :\
Laatst bijgewerkt door Catoohh op 25-05-14 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:15

Ik zal de foto's even mailen naar divoza, misschien dat zij een oplossing weten. Heb zelf ook mondoni's maar die zien er wat anders uit van de binnenkant.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:17

Die leerdoekjes van de action zijn echt fijn, gebruik ik ook steeds.
Vind wel je zweetplek er vreemd op die plek en die cirkel zie je ook goed aan de buitenkant.
Zou ook even contact opnemen met de verkoper want dit heb ik ook nog nooit gezien.

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 16:18

@wil94 Ja, dat was ik ook eerst van plan maar ik heb geen idee hoe dat moet want ik kan alleen zien hoe je een 'klachtenformulier' moet invullen en daar kun je geen foto's bijvoegen. Dus ik dacht ik vraag het eerst even op Bokt. Misschien wisten jullie iets.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:20

Laatst bijgewerkt door wil94 op 25-05-14 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:20

Catoohh schreef:
@wil94 Ja, dat was ik ook eerst van plan maar ik heb geen idee hoe dat moet want ik kan alleen zien hoe je een 'klachtenformulier' moet invullen en daar kun je geen foto's bijvoegen. Dus ik dacht ik vraag het eerst even op Bokt. Misschien wisten jullie iets.

Foto's uitprinten en met de laarzen terug gaan naar Divoza. En je vooral ook niet laten afschepen (zijn ze goed in), want dit hoort echt niet :).

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:28

Volgens mij is de mondoni lijn van Divoza geen super kwaliteits leer. Ik heb ze ook omdat ik dan wat beter contact heb met mijn paard. De petrie's die ik heb staan zijn totaal anders van kwaliteit.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:31

Ik heb dat zweten ook aan de binnenkant maar krijg er geen vlekken van, droogt mooi egaal weer op.

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 16:57

Bedankt voor alle antwoorden!
Ik ga er wat mee doen.

Ik heb alleen geen idee hoe ik zo'n topic weer sluit...

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 17:02

_San87_ schreef:
Catoohh schreef:

Foto's uitprinten en met de laarzen terug gaan naar Divoza. En je vooral ook niet laten afschepen (zijn ze goed in), want dit hoort echt niet :).

Tsja het probleem is dat de dichtsbijzijnde Divoza in Heteren zit. En dat is ongeveer 45 minuten hiervandaan. Ik wil zeker weten dat ze er iets aan kunnen doen of dat ik garantie/nieuwe laarzen krijg voor ik er heen rijd.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:05

Waarom draag je twee paar sokken? Is toch veel te warm in de zomer? Geen wonder dat je zweetvoeten krijgt

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 17:10

Marie111 schreef:
Waarom draag je twee paar sokken? Is toch veel te warm in de zomer? Geen wonder dat je zweetvoeten krijgt

Ik draag enkelsokken en daarover heen dunne lange sokken (iets lager dan mijn knie). En ik heb geen zweetvoeten, alleen echt op die plek waar mijn been het paard/zadel raakt. :\

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:17

Wat een dikke laag. Kom ik aan met mijn dunne sokken. Anders bel je op en legt het probleem voor. Dan zeggen zij wel wat verder te doen.

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 17:21

Lithya schreef:
Wat een dikke laag. Kom ik aan met mijn dunne sokken. Anders bel je op en legt het probleem voor. Dan zeggen zij wel wat verder te doen.

Tja dat hoor ik wel vaker, maar ik doe het altijd al zo en ik vind het gewoon fijner.. :')
Ik denk dat ik inderdaad begin deze week nog een keer bel. Dan zie ik wel verder.

Erg bedankt voor alle reacties! :)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:08

Hoe is dit uiteindelijk afgelopen?
Ik heb precies hetzelfde probleem, alleen dan bij mijn De Niro laarzen.. Dus wel kwaliteitsleer..

Ook krijg ik van die witte zweetkringen aan de buitenkant, maar dat is een kwestie van heel goed poetsen en schoonhouden, zeker met dit weer. Binnenkant duurt een eeuwigheid voordat het droog is, ik heb ze nu staan met kranten, in de hoop dat dat het vocht opneemt..

Bij mij is het wel heel vochtig en ik kom niet met overdreven doorweekte pootjes van mijn paard af, dus lijkt me dat het zweet van het paard er doorheen komt.

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 19:10

Laura_ schreef:
Hoe is dit uiteindelijk afgelopen?
Ik heb precies hetzelfde probleem, alleen dan bij mijn De Niro laarzen.. Dus wel kwaliteitsleer..

Ook krijg ik van die witte zweetkringen aan de buitenkant, maar dat is een kwestie van heel goed poetsen en schoonhouden, zeker met dit weer. Binnenkant duurt een eeuwigheid voordat het droog is, ik heb ze nu staan met kranten, in de hoop dat dat het vocht opneemt..

Bij mij is het wel heel vochtig en ik kom niet met overdreven doorweekte pootjes van mijn paard af, dus lijkt me dat het zweet van het paard er doorheen komt.

Als ik eerlijk ben heb ik er op gegeven moment geen aandacht meer aan geschonken en heb er op gegeven moment ook geen last meer van gehad. Als ik nu terug denk is mijn verzorgpaard wel van zadel gewisseld, maar ik weet niet of dat heeft uitgemaakt. Inmiddels kan ik niet meer met m'n laarzen rijden omdat de rits kapot is (en ik geen zin heb om het weer te laten maken), dus ik rijd nu met chaps.
Ik had inderdaad ook vooral het idee dat de kringen van het zweet van het paard waren.. Dus ik weet zo ook niet wat je er aan kan doen.
succes verder