Paardenvrachtwagen (b rijbewijs) huren? Kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Paardenvrachtwagen (b rijbewijs) huren? Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 17:09

Hallo :wave:

Omdat ik geen trailerrijbewijs heb (en het niet aandurf om er dan wel mee te gaan rijden) ben ik benieuwd of iemand weet of je ook B rijbewijs vrachtwagens kunt huren hier in Nederland?
Ik heb er nog nooit van gehoord, weet hier ook alleen mensen die aanhangers verhuren.

Als iemand iets wil aanbieden, ik woon in Loosdrecht, enigszins in de buurt zou wel fijn zijn :Y)

ruitje

Re: Paardenvrachtwagen (b rijbewijs) huren? Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:11

Country stables doen dat, is alleen niet echt in de buurt :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:37

Al eens gegoogled op "paardenvrachtwagen b-rijbewijs huren"? Komt genoeg naar voren.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:40

Ik heb er in nieuw-vennep eentje gehuurd om mijn paard met gebroken been op te halen in de kliniek.
Prachtig materiaal en erg goed onderhouden maar hou het bij deze ene keer aangezien ik ruim 200 euro kwijt was voor 2 uurtjes.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:43

Met een voldoende zware auto mag je ook zonder BE rijbewijs een anderhalf paards trailer met paard trekken.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:46

Vervloed in Hoofddop / Nieuw-vennep doet dat; maar dat is inderdaad niet goedkoop :o

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 18:52

blue_sky schreef:
Met een voldoende zware auto mag je ook zonder BE rijbewijs een anderhalf paards trailer met paard trekken.

Dat weet ik, alleen ik heb ook geen ervaring met het trailer rijden en zou het dus levensgevaarlijk vinden als ik daarmee op pad moet. :Y)

Dat het niet goedkoop is was ik al achter gekomen :') Maargoed, dat moet dan maar. Die in Nieuw Vennep zal ik eens kijken, bedankt!

Gegoogled had ik al maar niet echt iets bruikbaars.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:55

Maar zo'n vrachtwagentje is ook heel anders dan een personenwagen hoor. Het is echt niet zo moeilijk om met een trailer te rijden. Gewoon rustig rijden en de bochten naar rechts wat ruimer nemen dan gebruikelijk. En verder in het begin proberen zo te parkeren dat je niet achteruit hoeft om weg te rijden.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:00

Vrachtwagentjes rijdt ik vaker :D Ik vind het gewoon dood eng zo'n trailer. Ik moet naar Ameland, dus ook met de boot, krap parkeren, allemaal kleine weggetjes die ik niet ken. :Y) Liever niet!

cberst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:04

Ik verhuur mijn vrachtwagen af en toe. Staat in de buurt van Rotterdam. Stuur me een Pb als je meer informatie wilt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:15

Borisje schreef:
Vrachtwagentjes rijdt ik vaker :D Ik vind het gewoon dood eng zo'n trailer. Ik moet naar Ameland, dus ook met de boot, krap parkeren, allemaal kleine weggetjes die ik niet ken. :Y) Liever niet!

Dat gaat je knaken kosten! Zo'n wagentje is wel te huur, o.a. bij Anemone: http://www.anemone.nl/pages/nl/verhuur.php
Let erop dat je laadvermogen (1200kg bruto) erg beperkt is! ALLES wat je in die auto stopt, inkl jezelf, moet binnen die 1200kg blijven. Overbelading is geen overtreding maar een economisch delict en daar staan flinke boetes op!

Afhankelijk van wat de bedoeling is, zou een taxi weleens goedkoper kunnen zijn.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 10:31

Dat het veel gaat kosten ben ik me van bewust, dat is geen probleem, als het maar veilig is. En d'r gaat een paard van 150/200 kg in dus met het gewicht moet het wel goedkomen denk ik. :+

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:36

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 10:37

Met die bokker heb ik inderdaad contact gehad. Bedankt voor het mee denken! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:43

Borisje schreef:
Dat het veel gaat kosten ben ik me van bewust, dat is geen probleem, als het maar veilig is. En d'r gaat een paard van 150/200 kg in dus met het gewicht moet het wel goedkomen denk ik. :+

Zo'n klein pony-tje kan toch geen punt zijn. http://www.marsman-hati.nl/ maakt zgn Shetlandtrailers die zelfs binnen de 750kg-marge blijven. Je kunt waarschijnlijk goedkoper zo'n nieuwe trailer kopen en wat oefenen dan een bestelbus huren.........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:18

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:13

Als het een kleine pony is kun je 'm zelfs in een bestelauto zetten. Zolang er maar een goed tussenschot is dan mag dat gewoon. Gaat het om een veulen, tja dan haal je het wsl met de hoogte niet.

Edit; het zal wel iets in de trant van een Boris of Eliberty zijn? Dan kun je rustig bijvoorbeeld een Renault Kangoo of iets dergelijks huren. Is een stuk goedkoper dan een vrachtwagen en het rijdt ook veel fijner. Mocht je bang zijn dat de auto te breed is, teveel bewegingsruimte dan leg je er een pak hooi naast en heeft ie ook wat te doen onderweg. :D
Laatst bijgewerkt door Taucha op 22-05-14 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 20:15

Taucha, mag dat officieel? Ik dacht altijd dat dat niet mocht. :Y)
Maar eigenlijk, als je je aan het maximum gewicht houdt, zou ik niet weten waarom het niet mocht.
Het gaat om een pony van 150/200 kilo.

Ikke bedankt voor het zoeken! Alleen, ik zoek niks om te kopen, omdat ik eigenlijk nooit een trailer gebruik (en er daarnaast niet mee kan rijden, en geen auto met trekhaak heb) :)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:18

Met honden mag het ook, dus waarom met paarden niet? Zolang je ze maar veilig vast kunt zetten. Meeste bestellers hebben flink wat ogen en andere bevestigingspunten ook op de zijwanden, dus dat moet geen probleem zijn.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 20:23

Ja ik zou ook niet weten waarom niet :Y) Dacht altijd dat het niet mocht.
Veiligheid is inderdaad wel wat om naar te kijken. Maar het zou mijn hele reis wel een heeel stuk goedkoper maken _O_

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 07:49

dames, dat mag niet! Een pony is geen grote hond, qua formaat misschien wel maar qua diersoort valt een hond onder de huisdieren en een pony onder vee en vee mag niet in een normale auto/bestelwagen die daarvoor niet is ingericht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:10

Borisje schreef:
Taucha, mag dat officieel? Ik dacht altijd dat dat niet mocht. :Y)
Maar eigenlijk, als je je aan het maximum gewicht houdt, zou ik niet weten waarom het niet mocht.
Het gaat om een pony van 150/200 kilo.

Ikke bedankt voor het zoeken! Alleen, ik zoek niks om te kopen, omdat ik eigenlijk nooit een trailer gebruik (en er daarnaast niet mee kan rijden, en geen auto met trekhaak heb) :)

Ik wil je de overweging van kosten geven. Je zou de trailer na gebruik ook weer kunnen verkopen :)*

Gewoon in een bestelauto mag inderdaad niet, zoals cissy ook al omschrijft. Een auto waar je paarden in vervoerd, moet daarvoor goedgekeurd zijn. Dit staan dan ook op je kenteken.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:15

Taucha schreef:
Als het een kleine pony is kun je 'm zelfs in een bestelauto zetten. Zolang er maar een goed tussenschot is dan mag dat gewoon. Gaat het om een veulen, tja dan haal je het wsl met de hoogte niet.

Edit; het zal wel iets in de trant van een Boris of Eliberty zijn? Dan kun je rustig bijvoorbeeld een Renault Kangoo of iets dergelijks huren. Is een stuk goedkoper dan een vrachtwagen en het rijdt ook veel fijner. Mocht je bang zijn dat de auto te breed is, teveel bewegingsruimte dan leg je er een pak hooi naast en heeft ie ook wat te doen onderweg. :D
Taucha schreef:
Met honden mag het ook, dus waarom met paarden niet? Zolang je ze maar veilig vast kunt zetten. Meeste bestellers hebben flink wat ogen en andere bevestigingspunten ook op de zijwanden, dus dat moet geen probleem zijn.

Ik val bijna van mijn stoel van verbazing.. Ik mag toch hopen dat je dit niet serieus meent.
Zoals Cissy al gezegd heeft dit mag niet. Buiten dat dit niet mag wat denk je te gaan doen als het paard/ pony/ veulen in paniek raakt en begint te trappen.. Niet alle bestelauto's bussen hebben een "houten beschot" die de eerste klappen kunnen opvangen.. Ik wil niet graag de beschadigde benen zien of erger.
Bestelauto's- bussen zijn echt niet ingericht op vervoer van paarden.. Tenzij deze zijn omgebouwd en goedgekeurd voor het vervoer van paarden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:21

in een kangoo of busje kan wel, maar niet zonder (definitieve) aanpassingen al veevervoer.

mocht je dat willen dan zou ik gewoon de instanties bellen die daarover gaan, rdw, ministerie voor vee.

dan weet je waaraan het laadgedeelte moet voldoen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:24