starten op gras zonder ijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaraBariton

starten op gras zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 09:24

Wie doet het of kent mensen die dat doen?
Ik heb een fries waarmee ik wedstrijden rijd en laatst was er een wedstrijd waarbij de B en L op gras was en de M en Z op zand (toevallig) ik reed dus op zand en losrijden was op gras. Nu ginghet losrijden echt prima op gras. In de buurt zijn veel wedstrijden op gras. Ik ga echter geen ijzers nemen en daar weer kalkoenen onder draaien omdat ze eigenlijk geen ijzers nodig heeft. Ze heeft best goed grip. Meningen zijn verdeeld in mijn omgeving. Ik ga natuurlijk niet als het heel slecht weer is dan zal de wedstrijd ook niet doorgaan vaak.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:33

Ik vind dat op droog gras het nog wel kan, maar het risico is dat je je op geeft en het vervolgens nat en glad is of je moet als laatste en het veld is al helemaal verlopen. Dan vind ik het dus niet meer gaan.
Wij starten eigenlijk heel verwend bijna altijd op alleen zand. En met gras toch zeker met ijzers en stiften.
E dit...je wil trouwens niet weten hoeveel wedstrijden gewoon door gaan bij baggerweer of als het terrein er als een knollenveld bij ligt.
Laatst bijgewerkt door Def op 17-05-14 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:33

mijn mening (en ervaring) is dat je paard maar een keer hoeft uit te glijden op gras en dat hij daarna nooit meer met zelfvertrouwen over een iets gladde ondergrond loopt. Ik rij dan ook nooit zonder ijzers en kalkoenen op gras. Ook kies ik uberhaubt nooit wedstrijden uit waar je los moet rijden op een andere bodem als de wedstrijdring

Pattypaard

Re: starten op gras zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:37

Ik heb nooit anders gedaan dan zonder ijzers op gras gereden en dat ging prima.
Zowel met de pony's als met de paarden geen probleem ondervonden, ook niet als het geregend had.
Waarom zou je niet op gras kunnen rijden? Ze staan toch ook in de wei en geloof niet dat ze daar enkel rustig grazen.

Als je paard ijzers heeft dan is kalkoenen draaien vaak wel weer een must op gras.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:38

Het kan prima. Ook met wat natter gras. Een blote paardenvoet heeft van zichzelf een prima grip. Er zijn paarden die minder bodemvast zijn en sneller glijden. Als een grasbodem compleet is omgeploegd hebben kalkoenen ook weinig zin meer, blessuregevaar is dan alleen maar groter.
Mijn idee is, als jouw paard prima loopt zonder ijzers op gras, lekker zo laten en geen ijzers er onder knallen omdat anderen vinden dat je dat moet doen.
Mijn paard liep op blote voeten (op gras) prima een springparcours en L cross door.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:46

Mijn paard heeft ook geen ijzers en ik start ook gewoon.
Van juli tot september ga ik wel voor ijzers, omdat ik op de grote volte in middengalop toch wel voel dat mijn paard zich wat inhoudt.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:50

Ik vind ook dat het prima kan zonder. Ontelbaar veel mensen gooien ijzers onder hun paard, terwijl het nergens voor nodig is. Lekker op blote voetjes laten lopen zolang dat kan. En als ik je verhaal zo lees, gaat het prima op gras met jullie!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:53

Ik had ook een paard die zo'n super grip had zonder ijzers dat ik altijd gestart ben met blote voeten. Wel als het heel erg geregend had, dan melde ik me af. Maar verder nooit problemen mee oid mee gehad..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:02

Ik ben laatst voor het eerst gestart op gras, zonder ijzers. Dat ging prima.

Ik heb wel gelet op de ondergrond, als het kleigrond is en het heeft vlak van te voren geregend zou ik het niet aandurven. Als het zandgrond is onder het gras dan gaat het goed.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 10:06

De meningen zijn nu al verdeeld merk ik haha. Maar dat is met alles zo

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:17

Ik heb vaak zonder ijzers gestart, maar soms reed ik dan wel even extra de hoeken door als het zo'n drassige boel was van al die vervelende mensen mét ijzers :P

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:32

Sheran schreef:
Ik heb vaak zonder ijzers gestart, maar soms reed ik dan wel even extra de hoeken door als het zo'n drassige boel was van al die vervelende mensen mét ijzers :P

Sorry, maar dit vind ik gewoon een domme opmerking. De drassige bende had er ook geweest als iedereen zonder ijzers had gestart. Heeft helemaal niks met ijzers te maken.

Ikzelf vind het veel fijner met ijzers te starten. Net zoals hiervoor al eens iemand had gezegd. Je paard/pony hoeft maar één keer een goede uitglijer te maken. Wat ook kan gebeuren als het erg nat is en je wel ijzers hebt. Maar met ijzers ben ikzelf net even wat zekerder, wat ik dan dus ook weer doorgeef aan mijn paard.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:28

Tja...
Ik rij nu zelf sinds 2 buitenseizoenen weer wedstrijden. En steeds de eerste buitenwedstrijd gestart zonder ijzers..

Om er dan tussen de eerste en tweede buitenwedstrijd tóch weer ijzers onder te laten doen. Geen idee of het alleen mijn gevoel is, of dat het echt zo is, maar ik ga zelf zonder ijzers gewoon "benauwd" zitten, heb steeds het gevoel dat we gaan glijden. En heb dus ook het idee dat mijn pony zich dan toch wat in houdt ( en geen idee omdat dat komt omdat hij van zichzelf dan voorzichtig is, of dat hij op mij reageert, maar het netto resultaat is in ieder geval een ingehouden boel...)

En elke keer áls ik dan ijzers onder heb, weer die twijfel of ik daar dan wel goed aan doe en of het dan ook echt niet zonder zou kunnen ( vind ijzers toch ook wel de nodige nadelen hebben..)

Kortom: ik ben er nog steeds niet uit :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:36

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:52

Je moet het heel erg per paard bekijken. Ik had een Washington die ik moet blote voeten echt niet in het land kon rijden, bij bijna elke bocht lagen we weer languit (gelukkig altijd goed gegaan) Maar als het gras droog is draai ik 9 van de 10 keer niet eens punten (als je paard vast te been is) Tot de M2 gaat dat goed, als ik M2 ga starten neem ik achter ook ijzers omdat ik merk dat met die slangenvoltes in contra de grip wel nodig ben. :)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:09

Je moet doen waar jij je goed bij voelt, als jouw paard zonder ijzers fijn loopt zou ik niet weten waarom je hem/haar op ijzers zou zetten.....

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:18

bliver schreef:
mijn mening (en ervaring) is dat je paard maar een keer hoeft uit te glijden op gras en dat hij daarna nooit meer met zelfvertrouwen over een iets gladde ondergrond loopt. Ik rij dan ook nooit zonder ijzers en kalkoenen op gras. Ook kies ik uberhaubt nooit wedstrijden uit waar je los moet rijden op een andere bodem als de wedstrijdring

Hier iemand met een paard dat twee keer echt vol onderuit is gegaan op het gras, die totaal niet dezelfde ervaring deelt. Mijn paard heeft nooit angst ondervonden, zelfs niet het moment direct erna. Hij loopt nog altijd op zijn dooie gemakje over alle gladde oppervlaktes. Ik daarentegen heb wel een flinke deuk in mijn zelfvertrouwen, ondanks dat ik er relatief goed vanaf ben gekomen, kan ik nou niet zeggen dat het een pretje is om onder je paard te liggen.

Of je met ijzers moet rijden, vind ik heel erg verschillen per paard. Een paard dat stevig op zijn voeten loopt, en ook juist gereden wordt, het prima kan redden zonder ijzers. Denk dat je als ruiter zelf moet oordelen of je het wel of niet aankan met je paard.
Laatst bijgewerkt door RusselNuwell op 17-05-14 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:18

Eh.. nee, Pizza64, je moet doen waar je PAARD zich goed bij voelt, zou ik willen zeggen.

Niet alle paarden zijn op gras even "voetvast". Het gaat er ook een beetje om wat ze qua houderij gewend zijn. paarden die dag en nacht 24/7 buiten gewend zijn, of vaak buitenritten maken, zijn doorgaans veel zelfverzekerder te voet. Ik heb het niet over ervaring met een paddock, maar echt diverse terreinen onbeslagen in alle gangen hebben leren kennen.

Met name(nat) gras, moddersituaties, in galop en in voltes.

Het hangt echt van het individuele paard af.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:28

Uhm Terpentijn zeg ik toch? "Als jouw paard zonder ijzers fijn loopt" ......... Als je paard niet fijn loopt zit je zelf ook niet fijn?
En inderdaad verschilt het per paard.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:31

Paard van mijn dochter liep prima zonder ijzers en heeft een goed evenwicht. Toch staat hij nu op ijzers. Dressuur ging nog wel maar bij het springen en zeker als er tempo gemaakt moet worden in de barrage kan het toch wel glad worden waardoor hij soms weggleed en daardoor niet goed uitkwam.

Paard loopt ook prima met ijzers. Hem maakt het niet uit maar nu draaien we wel altijd de kalkoenen in op wedstrijd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:40

Hoe dan ook: "safety first" natuurlijk, beslagen of onbeslagen.

Er zijn ook paarden met ijzers die wegglijden, maar ook ijzerlozen die evengoed juist op iets als een wedstrijd glijerig worden (kan spanning, onzekerheid, vreemde omstandigheden op wedstrijdterrein etc. zijn).

Paarden die ijzerloos in vrije loop en onder de man jarenlang diverse soorten terrein hebben leren kennen, zijn natuurlijk wat voetvaster, met name op nat gras en hobbelig/zompig terrein, maar ook daar kan het nog wel mis gaan door eerdergeoemde spaning/onzekerheid als we het over een wedstrijdsituatie hebben.
Daar tegenover staat dat gekalkoende (spring) paarden ook nog steeds wel op een natte graswei uitglijden, of ook lastig voluit te rijden zijn as ze nr. zoveel in de starlijst zijn.. het terrein is dan (vooral rondom de sprong behoorlijk verreden door de voorgaande deelnemers.

Het is met name link als het paard ZELf onzeker wordt, of mega veel spanning opzamelt.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 15:12

Bedankt alvast voor jullie verhalen en meningen! Ik heb gemerkt dat mijn paard niet zo snel uitglijdt op gras en niet te voorzichtig loopt en ik het dus toch wel een keertje wil proberen. Gaat het niet dan zal ik ook eerlijk zijn en het niet meer doen. Maar er ijzers onder laten slaan ga ik dus zeker niet doen. :) dan maar alleen naar de vereniging in de buurt op zand.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:23

DaraBariton schreef:
Bedankt alvast voor jullie verhalen en meningen! Ik heb gemerkt dat mijn paard niet zo snel uitglijdt op gras en niet te voorzichtig loopt en ik het dus toch wel een keertje wil proberen. Gaat het niet dan zal ik ook eerlijk zijn en het niet meer doen. Maar er ijzers onder laten slaan ga ik dus zeker niet doen. :) dan maar alleen naar de vereniging in de buurt op zand.

Als een paard redelijk vast ter been is en lekker door zijn lijf loopt en de ruiter hem niet uit balans brengt dan kun je rustig zonder starten. Vaak letten dieren die een klein slippertje maken ook goed op.
Wij reden vroeger tot en met M2 altijd zonder, het ene dier liep wel wat voorzichtiger dan de ander maar over het algemeen weinig problemen gehad.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:46

tsja, ik vind; ijzers liever niet als het niet MOET, mijn paarden hebben dan ook geen ijzers, maar.... "wonen" zo ongeveer buiten op het land, ik ben ook totaal niet voorzichtig met het rijden van de oudste van 9 jaar, een Tinker x Fries kruising: we doen heel wat volgens Bokt "rare' dingen, maar ik heb het volste vertrouwen in zijn voetvastheid en land-beoordelingsvermogen (bijv. bij een buitenrit)
zijn wij wel eens gevallen?
Ja! Een keer.
Maar dat was in stap op droog asfalt nota bene, lag-ie opeens op z'n twee voorknieeen.
(Het paard naast hem schrok ergens van).Hij was toen 4,5.
daarna nooit meer.
Ik kies de weg, HOE we die weg gaan "overleg' ik met hem... als hij niet in galop een berm door wil denk k ook even na: is het wel safe... hij kent de situaties van land en grond beter dan ik.
Hij weigert zelden of nooit, maar ik neem het wel serieus.

Uiteraard veranderen die omstandigheden en voorwaarden als je op wedstrijd gaat of bent.

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:15

Ik heb vier jaar lang met die van mij outdoor wedstrijd gereden zonder ijzers. Ging eigenlijk altijd prima. Ook met slechter weer. Echter merkte ik toen wel dat die niet helemaal 100% vol uit liep. Dus heb hem nu 3 weken op ijzers staan en toevallig gisteren voor het eerst met ijzers en punten in op gras gereden. En merkte toch wel verschil. Bodem was dan ook prima, niet te glad, gewoon fijn. Maar hij liet zich wel meer zien, vooral in de middengangen. En hij durfde ook wat meer te lopen als voor heen, zonder ijzers. Zonder ijzers had ik altijd het idee dat die zich net wat inhield.
Hij heeft overigens alleen voor ijzers.

Denk dat het ook heel erg verschilt per paard/pony. Wij hebben ook een pony gehad, die absoluut niet zonder ijzers op gras kon lopen. Een keer gedaan, omdat het toch aanzienlijk in kosten scheelt, maar dit was geen succes.