Vliegen...vliegen...en nog eens vliegen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Vliegen...vliegen...en nog eens vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 20:14

Hee,

Ja het vliegen seizoen is weer begonnen -O-
Zertab heeft er altijd veel last van. Erg druk met zijn hoofd. Laatst maakte hij het zo bont dat hij terwijl we aan het draven waren, ineens stil ging staan, om aan zijn been te krabben. Toen ben ik wel boos geworden. :') Voor de rest laat ik hem heen doen met zijn hoofd, hij kan er ook niets aan doen dat hij jeuk heeft. Vliegenspray werkt wel tegen steken, maar niet tegen zijn hoofd.

Ik denk niet dat het hooikoorts is. Aangezien ik de vliegen ook in mijn ogen krijg, en ik ze duidelijk op zijn hals zie zitten. Ik heb echt tips nodig, zo is rijden niet echt leuk...

Elegance_

Re: Vliegen...vliegen...en nog eens vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:03

Vliegenmasker op doen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:05

Elegance_ schreef:
Vliegenmasker op doen?

Tijdens het rijden? :')

Ik spuiten altijd vliegenspray op mijn handen en smeer het dan uit over zijn hoofd.
Echter, zodra de paarden gaan zweten heeft dit natuurlijk geen zin meer...
Een echte oplossing is er eigenlijk niet tegen vliegen :(

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:07

Ik gebruik(te) gewoon een vliegennetje met rijden hoor :j Ging prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:08

Ja tis echt waardeloos, bij ons voornamelijk muggen *zitten in het bos* en dalijk horzels natuurlijk. We zijn bijna allemaal blij met de zachte winter maar denk dat het een jaar vol insecten wordt. Zelf behandel ik mijn paard iig met butox tegen de ergste beestjes.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:08

Vliegenspray op een spons en dan even over zijn hoofd doen, als je zegt dat het op zijn lijf werkt, werkt het misschien op zijn hoofd ook wel ;).

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:09

Tijdens het rijden word op mijn vrijwilligerswerk ook altijd vliegenmaskers gebruikt bij de paarden die er extreem laat van hebben, gaat gewoon goed.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:09

M_D_H schreef:
Elegance_ schreef:
Vliegenmasker op doen?

Tijdens het rijden? :')

Ja hoor, waarom niet?? Ze kunnen gewoon zien door een vliegenkap heen!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:10

Vliegenspul op sponsje doen en het zo op het hoofd doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:14

Ja hoor, waarom niet?? Ze kunnen gewoon zien door een vliegenkap heen![/quote]
Vind een Vliegenmasker Tijdens het rijden echt not done...
Ze kunnen nauwelijks zien Door dat ding en de kans op ongelukken omdat ze dan in eens schrikken is erg groot...
Een vliegennetje oké maar een Vliegenmasker, nee not done en zelfs gevaarlijk...

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:19

je hebt een vliegenspay die zeg maar in de huid gaat zitten en die er dan juist uitkomt met zweten. cojosol heet dat volgens mij. daar heb ik altijd veel profijt van gehad. Deze moet je wel consequent iedere dag opsprayen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:20

jasmijn159 schreef:
Ja hoor, waarom niet?? Ze kunnen gewoon zien door een vliegenkap heen!

M_D_H schreef:
Vind een Vliegenmasker Tijdens het rijden echt not done...
Ze kunnen nauwelijks zien Door dat ding en de kans op ongelukken omdat ze dan in eens schrikken is erg groot...
Een vliegennetje oké maar een Vliegenmasker, nee not done en zelfs gevaarlijk...

Waar baseer jij dit op? Ze kunnen echt prima zien door een vliegenkap. Ooit al eens zelf doorheen gekeken?

Wij rijden hier in de zomer altijd met vliegenkap in het bos, anders zijn de paarden meer aan het headbangen dan rustig aan het lopen. Met kap niks aan de hand, behalve af en toe een vlieg op borst/buik die weg gehapt wordt.
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 08-05-14 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:21

M_D_H Paarden kunnen prima zien door een vliegenmasker hoor, anders zou je ze in de wei ook niet om kunnen doen. Ik rij altijd met vliegenmasker omdat ze anders alleen maar lopen schudden.
Laatst bijgewerkt door Elegance_ op 08-05-14 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:23

Rogan heeft er niet Zoveel last van maar anders deed ik gewoon vliegen frontje aan het hoofdstel vastmaken. Daarbij ook een vliegendeken met hals :j

hartje_silko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:37

Tijdens een buitenrit heb ik ook eens spul gehad dat goed werkte, ook als ze ging zweten. ik weet niet meer hoe het heet |o maar het bestaat in ieder geval wel ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:43

Natuurlijk heb ik er zelf doorheen gekeken. Ze zien echt een stuk minder. Leuk voor in de wei als ze rustig staan en lekker een beetje grazen en af en toe spelen, maar absoluut not done voor een training...
Of laat ik het dan anders formuleren, voor mij als spring en cross ruiter is het not done tijdens het rijden...

Ik vind het wel fijn als mijn paard volledig zicht heeft ipv een gefilterd rooster voor zijn ogen.

denisevanr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:45

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:48

Als ze er echt zo belabbert door zien zou ik het vertrouwder vinden tijdens het rijden (met mij als begeleiding) dan op de wei met alle kunsten die ze soms uithalen.

Ik rijd er al jaren mee en ze staan er ook mee in het land. Eentje omdat hij gewoon een vliegenmagneet is en de ander omdat ze erg gevoelig is op felle zon, krijgt ze ontstoken ogen van. Ze vinden het heerlijk en doen het er prima mee.

EDIT: ik gebruik trouwens deze, met een vaste vorm erin, zodat het net niet tegen de ogen kan komen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:50

Ik rijd 's zomers vaak met een vliegenfrontje idd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:53

denisevanr schreef:
Dit vliegennetje is speciaal om mee te rijden: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 5041/39767

Kijk als je zoiets gebruikt is dat ook prima, deze is een heel stuk doorzichtiger dan de reguliere Vliegenmaskers en bovendien speciaal voor het rijden... heel anders dus dan simpel in de wei staan...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:12

Ik wrijf vliegenspray ook op zijn hoofd uit, geen effect. En met warm weer zweet hij snel, en al helemaal als hij zich druk maakt om de vliegen...

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:14

je hebt toch ook rollers ofzo of zeg ik nu iets heel doms :o

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:28

Jasmijn159 schreef:
Wij rijden hier in de zomer altijd met vliegenkap in het bos, anders zijn de paarden meer aan het headbangen dan rustig aan het lopen. Met kap niks aan de hand, behalve af en toe een vlieg op borst/buik die weg gehapt wordt.

Geniaal. Headbangende paarden. Zie mn knol al staan voor aan bij Iron Maiden... =:)
(Al mag ie dan wel eerst wat meer manen en voorpluk kweken. Anders komt ie niet echt geloofwaardig over als echte metalhead) :')

Maar idd. Rijden met een vliegenkap vind ik ook goed kunnen. Ze zien er prima door...

sharonwhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:30

kan je tijden het rijden niet zo'n vliegenfrontriem gebruiken dan?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 07:59

Die van de paardendrogist is heel fijn. Ze zien er genoeg door en het valt ook niet zo op.