Opknapproject: getraumatiseerd paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Nynke

Opknapproject: getraumatiseerd paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 15:50

Hoi Bokkers!

Sinds dat mijn eigen paardjes helaas naar Zweden verkocht zijn, ben ik nu nog half eigenaar van een 8-jarige Friese merrie van Ait 410 x Leffert 306. Toen zij beleerd werd is het -volgens mij- ergens gruwelijk mis gegaan, mevrouw flipt hem namelijk al helemaal bij het (alleen al) zien van een zadel of hoofdstel. Ik heb wel een aantal x (twee keer?) op haar gereden met behulp van een buurmeisje, maar ik hield niet van de manier waarop ze het aanpakte. Dit is al een aantal jaren geleden. Ik wil haar nu graag weer oppakken, omdat ik niet wil stoppen met rijden.
Aangezien ik volgens mij hier wel mag spreken van een getraumatiseerd paard wilde ik hier graag een soort volgtopic voor openen, leek mij wel leuk om de vorderingen bij te houden :j
Ik ga hier zeer zeker professionele hulp bij zoeken, maar hulp en tips zijn altijd welkom!!
Snel paspoortje voor de geïnteresseerden :) :

Sietske
Vader: Ait 410
Moeders vader: Leffert 306
Geboortedatum: 22-05-2005
Schofthoogte: 1.64
Papier: Stamboek

Sietske heeft door de jaren heen twee veulens ter wereld gebracht:

Geke Sietske
Vader: Sjouke 453
Geboortedatum: 09-04-2010
Verkocht naar Zweden
Afbeelding

En nog een veulen "zonder geslacht" in 2011. Deze is verkocht, en hier weet ik weinig vanaf.
Ook is Sietske bij de eerste poging om drachtig te worden (2009) gust gebleven.

Op het moment heb ik geen echt goede foto's van haar, maar dit is de dame in kwestie:

Afbeelding

Ik hoop op positieve reacties, en tips zijn dus zeer zeker altijd welkom!!

Groetjes, Nynke :j

Misschien goed om te vermelden: mevrouw is vrij eigenwijs en heel erg aanhankelijk, ik denk dat dit komt omdat ze opgegroeid is zonder moeder (moeder overleden een dag na de geboorte). Flessenveulen dus :)
Laatst bijgewerkt door _Nynke op 05-05-14 15:59, in het totaal 2 keer bewerkt

kel106

Re: Opknapproject: getraumatiseerd paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:52

Ben erg benieuwd! ik volgg!

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:53

Klinkt spannend! Succes alvast :P

Waarom ben je half eigenaar?

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 15:57

Ik heb je een PB gestuurd :j

Misschien goed om te vermelden: mevrouw is vrij eigenwijs en heel erg aanhankelijk, ik denk dat dit komt omdat ze opgegroeid is zonder moeder :j (moeder overleden een dag na de geboorte).

Luckyy80Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:01

Ik volg! Lijkt me een hele uitdaging, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:42

Mijn tip: behandel het paard niet als getraumatiseerd paard. Je weet niet precies wat er gebeurd is maar ga daarom ook niet te voorzichtig met haar om. Blijf evengoed consequent. Zoek niet de grens op en neem de tijd voor haar.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:46

Ik volg ook Nynke! :)

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:48

Behandel haar als een volledig groen paard, start echt weer bij het begin. Zodat ze de kans heeft om alles opnieuw te leren.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:50

Ik volg je, ben heel benieuwd!

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:55

Het paard is nu 9 jaar oud, was vanaf dag 1 een flessenveulen
en is nu eigenlijk nog 'groen' (dus niet doorgereden) maar flipt wel bij aanblik zadel?
En jij bent nu 17 jaar en voor de helft eigenaar van dit dier? Heb ik het zo goed begrepen?
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 05-05-14 17:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:58

Zorg voor goede, professionele begeleiding.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 17:10

Joolien, thanks voor de tip, is inderdaad het beste denk ik zo :)
Leuk Denise :D
Klopt Gemmeke, in principe is ze nog groen inderdaad :j
Hasjam_poe, paard is licht aangereden en kent de basis, is inderdaad een flessenveulen. Paard staat voor de helft op onze (mijn ouders) naam.
En Jetta, dat ga ik zeker doen! Zelf ben ik niet altijd zeker van mijn zaken dus het is wel nodig om hier een professioneel iemand bij te halen, ook voor mijzelf :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:17

Mijn eerste tip:
Zie dat je haar volledig in bezit krijgt (of je ouders dan toch), niet dat je straks een meningsverschil krijgt met de andere eigenaar of erger nog, dat je haar ook kwijtraakt als alles goed verloopt (of misschien ook wel als het niet goed verloopt) !

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:20

Mijn tip; doe zadel hoofdstel en dekje apart van elkaar oefenen. dus zadel zonder dekje aan het halster, dekje zonder zadel aan het halster, hoofdstel zonder zadel of dekje. de dingen apart van elkaar zijn vaak minder eng en makkelijker te verwerken. Begin bij het begin, een goed zadelmak paard schrikt niet van het zadel op de hals, klapperende stijgbeugels, schuiven en een klap op het zadel. Je schiet er namelijk niets mee op als je kunt opzadelen en erop kunt maar ze onder je vandaan schiet als de beugelriem langs het zadel glijd :Y)

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 17:34

Bedankt voor de tip Shirley, daar zijn we nu dus mee bezig om dat voor elkaar te krijgen :)

ShamalArabs, goeie, dankjewel :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:36

Dat zou geweldig zijn, gun het je van harte :D

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 17:47

Na mijn examens ga ik beginnen met haar, dan heb ik alle tijd en zit dat stomme leerwerk niet meer achter mij aan :D Dan kan ik rustig zonder stress bezig, dat is beter voor ons allebei. Tot die tijd denk ik dat ik wat grondwerk ga doen :j

Haha dankjewel Shirley :D

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:51

veel succes! ik weet niet waar je woont maar ik weet anders nog wel iemand die je kan helpen. (wel een professional hoor)

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 18:11

Dankjewel mie123gie, ik woon in Friesland :j

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:18

Tip: zorg dat jouw helft heel snel van iemand anders wordt :+ en zoek gewoon een leuk ongecompliceerd paard.

_Nynke schreef:
Ik wil haar nu graag weer oppakken, omdat ik niet wil stoppen met rijden.

Is er niet gewoon een leuk paard voor je om te rijden?
Je motivatie (blijven rijden) lijkt me niet passen bij een dergelijk "project"...
Daarnaast denk ik, dat je niet beginnen moet aan dit project als je nu al zulke basic dingen op een forum moet vragen :o .

Want in feite zeg je: "jongens ik heb geen idee waar ik beginnen moet; roep maar iets" :o . En met een simpele basistip (shamalarabs) ben je al blij. Dat spreekt mijns inziens(!) van onvoldoende basis bij jezelf, voor een dergelijk project.

Als je echter een stevige uitdaging wilt, dan ben je met dit paard aan het juiste adres.
Maar dat is niet wat je schrijft; je schrijft dat je "niet wilt stoppen met rijden".
Niet-stoppen-met-rijden (dus "blijven rijden") gaat mijns inziens echter beter lukken, bij een minder gecompliceerd paard ;)

_Nynke schreef:
Misschien goed om te vermelden: mevrouw is vrij eigenwijs en heel erg aanhankelijk, ik denk dat dit komt omdat ze opgegroeid is zonder moeder (moeder overleden een dag na de geboorte). Flessenveulen dus :)

Wat bedoel je precies met "heel erg aanhankelijk"? Welk gedrag laat de merrie dan zien?
Ik vraag ernaar, omdat haar basis (flessenveulen) als rode draad blokkerend -kan/ zou kunnen- werken in de verdere africhting.
Is haar gedrag (in het algemeen) de reden, dat ze niet verder doorgereden is maar gebruikt is als fokmerrie?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:24

Hasjam_Poe schreef:
_Nynke schreef:

Is er niet gewoon een leuk paard voor je om te rijden? Je motivatie (blijven rijden) lijkt me niet passen bij een dergelijk "project"...

Dit dacht ik ook meteen. Zo te lezen zal het rijden ook nog ver weg liggen.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 18:46

Hasjam_Poe schreef:
Tip: zorg dat jouw helft heel snel van iemand anders wordt :+ en zoek gewoon een leuk ongecompliceerd paard.

_Nynke schreef:

Is er niet gewoon een leuk paard voor je om te rijden?
Je motivatie (blijven rijden) lijkt me niet passen bij een dergelijk "project"...
Daarnaast denk ik, dat je niet beginnen moet aan dit project als je nu al zulke basic dingen op een forum moet vragen :o .

Want in feite zeg je: "jongens ik heb geen idee waar ik beginnen moet; roep maar iets" :o . En met een simpele basistip (shamalarabs) ben je al blij. Dat spreekt mijns inziens(!) van onvoldoende basis bij jezelf, voor een dergelijk project.

Als je echter een stevige uitdaging wilt, dan ben je met dit paard aan het juiste adres.
Maar dat is niet wat je schrijft; je schrijft dat je "niet wilt stoppen met rijden".
Niet-stoppen-met-rijden (dus "blijven rijden") gaat mijns inziens echter beter lukken, bij een minder gecompliceerd paard ;)

_Nynke schreef:

Wat bedoel je precies met "heel erg aanhankelijk"? Welk gedrag laat de merrie dan zien?
Ik vraag ernaar, omdat haar basis (flessenveulen) als rode draad blokkerend -kan/ zou kunnen- werken in de verdere africhting.
Is haar gedrag (in het algemeen) de reden, dat ze niet verder doorgereden is maar gebruikt is als fokmerrie?

Ik ga niet zorgen dat mijn helft zo snel mogelijk van iemand anders wordt, ik ken haar sinds dat ze een jaarling is en heb genoeg meegemaakt met haar, waaronder hele gevechten met haar gehad. Welke we ook overwonnen hebben samen, dus ik geloof dat er best een mogelijkheid is om dit ook samen te doen. Dat ik graag wil blijven rijden is ook niet mijn enige motivatie, ik rijd namelijk ook nog een haflinger voor iemand anders, maar Friezen zijn en blijven mijn passie en zal dan ook graag een Fries willen blijven rijden. Ik hoef geen nieuw paard, ik bouw liever iets op met dit paard. Daarbij komt ook nog dat ik graag meer ervaring met inrijden wil krijgen, aangezien ik dat nog niet heb.
Ik weet dat dat Penny klinkt :+
Haar gedrag is niet de reden dat ze als fokmerrie gebruikt werd, ik heb op haar gereden nadat ze haar laatste veulen heeft gehad. Ze is destijds stil komen te staan omdat ik niet genoeg tijd had en geen professioneel iemand kon vinden om te helpen (buurmeisje werkte zelf op een handelsstal).
Inmiddels heb ik meer ervaring en veel bijgeleerd dus ik durf de uitdaging nu weer aan. En zeker met behulp van een professioneel iemand.

En over dat ik blij ben met een "basic" tip, ik bedank ShamalArabs alleen maar voor de tip, dat betekent niet dat ik daar zelf nog niet over na had gedacht :+

Ik probeerde eigenlijk ook niet de "jongens ik heb geen idee waar ik beginnen moet; roep maar iets" op te wekken, aangezien er duidelijk bij staat dat het bedoeld is als een volgtopic, om de vorderingen in bij te houden. Vond het alleen wel leuk om dat met bokt te delen :)
Volgens mij vroeg ik ook niet om tips, ik heb alleen gezegd dat tips welkom zijn omdat twee altijd meer weten dan één :)

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:55

Ik volg ook ben benieuwd succes!

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:12

Ok, dan heb ik het inderdaad anders opgepikt dan je bedoelde :) Je weet -zo te lezen- dan in ieder geval waar je het voor doet en dat dit niet de gemakkelijkste manier is ;) En je zit nu als stip in mijn overzicht :Y) , dus als je een concrete vraag krijgt, vind ik het wel leuk om mee te denken. In ieder geval heel veel succes met dit project.

Nieuwsgierig vraagje (omdat je haar als veulen al kent); wat voor een persoon heeft haar ingereden?
(het gaat me daarbij niet om een naam, maar de achtergrond van de africhter).
En weet je wanneer (en hoe) die angst voor zadel en hoofdstel ontstaan is?
Vooral "hoe" die angst ontstaan is, vind ik interessant voor de vervolgaanpak :P

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 19:18

Dankjewel :)
En antwoord op je vraag:
Ik heb geen idee wie haar precies ingereden heeft, ik weet alleen dat ze hierheen is gegaan:
http://www.stalwijdewormerkwadijk.nl/
Helaas heb ik ook geen idee hoe de angst is ontstaan, ze is destijds wel teruggekomen zonder problemen (niks over vermeld, is ook aangespannen beleerd en in het verkeer gereden) dus daar weet ik helaas weinig vanaf.. Ik denk dat ze ruw aangepakt is (ze is snel op haar teentjes getrapt, met name wanneer ze haar zin niet krijgt, dus dat werkt niet altijd in haar voordeel).

Ik zeg niet té ruw. Dit paard heeft een beetje de neiging om in een hoekje weg te kruipen als je haar een tik verkoopt. Wanneer ze opdringerig word doe ik dit wel eens, dan is het net alsof ze zich schuldig voelt en is de enthousiasme er direct uit.