Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
muppetmayo schreef:Inmiddels zit ik met mijn handen in het haar, lang getwijfeld maar toch besloten een topic aan te maken.
Helaas heb ik met mijn haflinger een redelijk heftige historie als het om vervoeren gaat. Ik heb hem gekocht als 2 jarige. Toen ik hem naar huis wilde halen heeft hij zich los getrokken (2 trailer kettingen en een halstertouw stuk getrokken), heeft zich omgedraaid en is vervolgens op een 80 km weg tijdens het rijden via de opening aan de achterzijde het asfalt op gesprongen.
Dé nachtmerrie van elke paardeneigenaar...
Een schuine trailer zou idd het idee nog kunnen zijn (nouja, schuin vervoeren dan
)kvika schreef:in een vrachtwagentje vervoeren? daar staan ze vaak zij of achterwaarts.
als je dan toch in een trailer vervoeren gaat,voorkeur anderhalfs paard en daar de stangen uithouden. kort met kop links vast zetten, zodat tie geen ruimte heeft om omhoog te komen.
muppetmayo schreef:Dank jullie voor het meedenken! Zo zie je maar, meerdere mensen hebben meerdere oplossingenEen schuine trailer zou idd het idee nog kunnen zijn (nouja, schuin vervoeren dan
)
Kimberly achterstevoren zou ook nog een idee kunnen zijn, ik heb ook een voorlader dus ik kan hem er in tegenover gestelde richting inladen. Praktische zaken waar ik dan gelijk aan denk, waar laat ik zijn hoofd? (achterstang zit natuurlijk gelijk tegen de klep) Is dit dan niet te donker? (raampjes zitten dan achter hem) Waar laat je in zo'n geval je hooinet?
Miezelke dit was zeker 1 van mn ergste nachtmerries (ofja, ruin hihi). Ik zal nooit vergeten hoe we ineens een haflinger hoofd met oortjes naar voren en wapperende manen mee zagen kijken in de rijrichting. Toen we bijna stil stonden is hij naar beneden gesprongen. Wonderbaarlijk had hij hierna geen schade, alleen 1 plekje waar het haar vanaf was.. that's it. Ik heb met hem al zoveel engeltjes op zijn schouder gehad dat ik me echt afvraag wanneer ze allemaal opgebruikt zijn...
Flitzz je omschrijft precies waar ik tegen aan loop.. Hij moet de trailer weer op.. Vandaar dat ik twijfel of ik dit uberhaupt nog moet doen. Maar wil eerst alles afgewogen hebben voor mezelf voordat ik de trailer weg doe. Deze is nu in top staat, en het zou zonde zijn als ik hem wegdoe en ik straks toch weer een trailer nodig heb.
Sederen durf ik niet zo goed, ik ben bang dat hij daar ineens doorheen breekt, en dan hebben we helemaal paniek. Het is geen omgevingsgeluid, dit hebben we ook geoefend, hebben staan kletsen, bezemen, rinkelen, kloppen op de trailer, maakt allemaal niets uit, dan blijft hij rustig eten.
Er blijft ook constant door mijn hoofd spoken, hadden we het toch anders moeten doen? Hadden we er toch een maatje naast moeten zetten? Maar veiligheid gaat voor.. als hij in paniek raakt, is de kans dat hij het andere paard verwond erg groot.
Hadden we de bovenkant af moeten sluiten? Maar dan hadden we weer niet kunnen zien wat hij uitspookte... Door het super snelle handelen van de ervaren mensen zijn er nu geen ongelukken gebeurd... Ik weet niet of ik dit risico nog wil lopen...
Overigens blijf ik voor 300% achter de mensen staan die mij geholpen hebben. Zij hebben goede keuzes gemaakt, we hebben alles wel 100x overwogen. Met mijn hadden we... denken trek ik absoluut hun kennis en kunde niet in twijfel. Vind het ook zo enorm fijn dat zij mij verder willen helpen.
Caatje87 schreef:Maar hoe kan hij over de achterklep heen gegaan zijn? Was het niet zo een hoge klep?
En hoe kan hij niet zodanig geblesseerd geraakt zijn als je met 80 over de wegging terwijl hij eruit sprong? Niet dat ik je niet geloof, maar ik ben hier wel heel erg benieuwd naar!
Verder zou je moeten navragen of de voorstang daadwerkelijk nodig is voor ondersteuning van de trailer zelf. Ik denk zelf van niet, ik denk eerder dat het is om het paard steun te geven.
Heb je al een Annemarie van der Toorn gedacht?

Haarbal schreef:Oef, drama! Even een heel gek idee, maar is kluisteren misschien iets? Op zo'n wijze dat hij zijn voorbenen niet meer omhoog kan krijgen? Dan kan hij hopsen wat hij wil, maar krijgt hij nooit zijn benen over de stang. Risico is dan wel dat hij op zijn gat komt te zitten, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. En voordat je kan uitladen moet je er eerst bij in om de kluisters af te doen, ook niet veilig.
). Ben zo blij dat de auto's achter en in tegengestelde richting het zagen gebeuren, die hebben gelijk de weg afgezet.
)
Maar als er dan nog paniek uitbreekt heb ik straks ook nog een gewond maatje.. Dat is een beetje de reden waarom ik dat niet durf.. Dat hij zichzelf verwond is al erg genoeg, ik wil niet dat straks zijn maatje er ook niet meer op durft omdat hij in elkaar getrapt wordt op de trailer.