Trailer problemen, paard komt over voorstang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Trailer problemen, paard komt over voorstang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 10:18

Inmiddels zit ik met mijn handen in het haar, lang getwijfeld maar toch besloten een topic aan te maken.

Helaas heb ik met mijn haflinger een redelijk heftige historie als het om vervoeren gaat. Ik heb hem gekocht als 2 jarige. Toen ik hem naar huis wilde halen heeft hij zich los getrokken (2 trailer kettingen en een halstertouw stuk getrokken), heeft zich omgedraaid en is vervolgens op een 80 km weg tijdens het rijden via de opening aan de achterzijde het asfalt op gesprongen.

Hierna heb ik hem met een 2 paards vrachtwagen vervoerd. Hierbij is hij over de stang heen geklommen en stond vervolgens in de zadelkamer.

Toen is eenmalig de keer geweest dat ik hem veilig heb kunnen vervoeren in de trailer. Wel onrust in de trailer, stampen, maar hij is destijds veilig aangekomen. Hierbij zat alles goed dicht.

De keer hierna is het weer mis gegaan, binnen 50 meter van stal hing hij over de voorstang.

Tussendoor heb ik hem een aantal keer vervoerd in een grote vrachtwagen, dit gaf geen problemen. Wel wat gesteiger, maar dat was het dan. Trailer niet meer geprobeerd.

Inmiddels heb ik zelf een trailer aangeschaft, een Ifor Williams 2 paards ivm het verleden van het paard. Ik wilde een hufterproof trailer.

Afgelopen weekend ben ik uitgenodigd om een 3 daagse trailer training met hem te gaan doen. We hebben hem erheen vervoerd in de vrachtwagen. Om te kijken wat hij hierin doet hebben wij hem erop geladen en 5 min de klep open gelaten. Hij is dan totaal niet in paniek, maar komt uit pure dominantie wel omhoog. Zo hoog dat hij uiteindelijk boven het schot uit steigerde. Zodra wij de klep dicht deden was dit klaar. We hebben hem in de gaten gehouden met de camera, hij stond stil. Het gedonder begon weer toen de klep naar beneden ging. Puur aandacht dus.

In de loop van de 3 dagen hebben we heel rustig en zonder druk geoefend, met genoeg tussen poses tussen de sessies. Steeds iets langer stilstaan, en na 3 dagen voorzichtig de motor gestart en 10 meter vooruit gereden. Als nood nog vast aan een leadrope en door het deurtje naar buiten. Deurtje zat verder gewoon dicht, er stond dus niemand bij in de trailer. Hij stond stil en niets aan de hand.
Volgende stap was 1 rondje over het erf rijden zonder leadrope aan hem vast, dit is enorm mis gegaan. Ondanks dat de stang erg hoog zat, hij helemaal vast stond tussen voor en achterstang, korte trailerlijnen (kon nog precies bij zijn hooinetje), heeft hij het voor elkaar gekregen om zo te steigeren en te springen dat hij zijn voorbenen over de stang heeft gekregen. Dit gebeurde compleet uit het niets, hij stond rustig, wel een heel klein beetje hupsen, en ineens uit het niks leek het wel blinde paniek.
Het is voor ons een compleet raadsel hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen, een normaal paard moet dit ook helemaal niet kunnen (heb al geroepen dat ik hem zou verkopen aan het circus).
Doordat de trailer zo stevig is en ik een goed zware auto voor de trailer had staan, zijn paard en trailer er ongeschonden uitgekomen op 2 kleine wondjes na. We reden langzamer dan stapvoets, geen gekke dingen.
Paard loopt er zo op, aarzelt ook geen seconde voor de laadklep. Begint gelijk te eten in de trailer. Ook na dit "ongeluk" hebben we hem nog op de trailer gelaten zodat hij niet leert dat steigeren gelijk uit de trailer betekend. Binnen 3 minuten stond hij weer van zijn hooi te eten alsof er niets gebeurd was.

Helaas is het niet mogelijk om de voorstang uit de trailer te halen, deze geeft natuurlijk stabiliteit aan de trailer (bij ifor ook neem ik aan?)
Waarschijnlijk is dit paard gewoon niet te vervoeren in een trailer, maar ik wil alles even goed laten bezinken voordat ik een dure vrachtwagen aanschaf. De trailer is net in absolute topstaat gebracht.

Ik heb 300% vertrouwen in degene die mij heeft geholpen, dit is pas de 2e keer dat zij iemand moet adviseren om een vrachtwagen aan te schaffen. Er is nergens sprake geweest van dwang, alles is erg rustig op mijn haflinger zijn tempo gegaan, niets overhaast.

Voordat ik de trailer op marktplaats zet wilde ik toch ook het advies van bokkers horen. Misschien heeft iemand zijn trailer zo verbouwd dat je dit soort paarden toch veilig kan vervoeren? Laat ik wel voorop stellen, wat er ook gebeurd, veiligheid gaat 100% voor. Moet hij in een vrachtwagen dan schaf ik deze aan. Maar ik wil geen overhaaste beslissingen nemen, c rijbewijs halen en vrachtwagen kopen en dan achteraf spijt hebben.

Alvast bedankt voor het lezen van het lange verhaal.

Dakario

Re: Trailer problemen, paard komt over voorstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:22

een trailer kopen met een lage dak helpt niet? Dan zou uw paard minder gemakkelijker omhoog gaan en zo over stang gaan.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 12:08

Dakario helaas niet, we hebben de voorstang enorm hoog gezet omdat in dit geval veiligheid voor gaat. Het is een normale hoogte trailer (2.20 uit mijn hoofd), hij had echt maar een klein stukje ruimte. Hij doet op de 1 of andere manier zijn hoofd omlaag, nek omhoog met steigeren en krijgt op wonderbaarlijke wijze zijn benen er nog tussendoor. Het is "maar" een haflinger van 1.50, de stang zat echt boven zijn borst. We snappen niet hoe houdini daar zijn benen nog tussen kreeg. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:14

Sommige paarden hebben last van de richting waarin ze vervoerd worden. Ik weet niet of je de optie hebt om een trailer te vinden waarin de paarden schuin vervoerd worden. Aangezien hij op de vrachtwagen ook zijwaarts wordt vervoerd en hier veel minder problemen mee lijkt te hebben. Je hebt dan overigens ook geen voorstang meer waar hij overheen kan komen met zijn voorbenen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:34

muppetmayo schreef:
Inmiddels zit ik met mijn handen in het haar, lang getwijfeld maar toch besloten een topic aan te maken.

Helaas heb ik met mijn haflinger een redelijk heftige historie als het om vervoeren gaat. Ik heb hem gekocht als 2 jarige. Toen ik hem naar huis wilde halen heeft hij zich los getrokken (2 trailer kettingen en een halstertouw stuk getrokken), heeft zich omgedraaid en is vervolgens op een 80 km weg tijdens het rijden via de opening aan de achterzijde het asfalt op gesprongen.

WOW, heftig! :oo Dé nachtmerrie van elke paardeneigenaar...

Ik ga mee met bovenstaande tip voor een schuinslader (type fautras oblic o.i.d.). Daar heb je ook echt schotten langs het paard, nergens geen baren waar hij over kan springen (behalve de achterstang dan). Nu, helaas zijn die dingen ook redelijk duur, maar waarschijnlijk toch nog goedkoper dan een B- of C-vrachtwagen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:44

Paard achterstevoren vervoeren? :)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:02

Het lijkt me verschrikkelijk als je zoiets mee maakt.. Zeker omdat je niet weet waardoor het veroorzaakt wordt.. Ik ben geen voorstander van sederen maar omdat je schrijft dat hij van niks in blinde paniek kan raken. Misschien dat hij op een gegeven moment toch te veel "prikkels" krijgt te verwerken waardoor hij in paniek raakt. En er voor probeert te "ontsnappen of te vluchten" een sedatie haalt de scherpere kantjes ervan af en blijft hij misschien rustiger. Iets anders wat je zou kunnen proberen is dat je "proppen" in zijn oren doet wat het omgevings geluid dempt en hij hierdoor rustiger blijft..
Ik kan me voorstellen dat je aan de ene kant dingen wel uit wil proberen om dingen uit te sluiten maar dat betekent ook dat hij dan toch weer de trailer op moet..

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 13:11

Dank jullie voor het meedenken! Zo zie je maar, meerdere mensen hebben meerdere oplossingen :) Een schuine trailer zou idd het idee nog kunnen zijn (nouja, schuin vervoeren dan :+ )

Kimberly achterstevoren zou ook nog een idee kunnen zijn, ik heb ook een voorlader dus ik kan hem er in tegenover gestelde richting inladen. Praktische zaken waar ik dan gelijk aan denk, waar laat ik zijn hoofd? (achterstang zit natuurlijk gelijk tegen de klep) Is dit dan niet te donker? (raampjes zitten dan achter hem) Waar laat je in zo'n geval je hooinet?

Miezelke dit was zeker 1 van mn ergste nachtmerries (ofja, ruin hihi). Ik zal nooit vergeten hoe we ineens een haflinger hoofd met oortjes naar voren en wapperende manen mee zagen kijken in de rijrichting. Toen we bijna stil stonden is hij naar beneden gesprongen. Wonderbaarlijk had hij hierna geen schade, alleen 1 plekje waar het haar vanaf was.. that's it. Ik heb met hem al zoveel engeltjes op zijn schouder gehad dat ik me echt afvraag wanneer ze allemaal opgebruikt zijn...

Flitzz je omschrijft precies waar ik tegen aan loop.. Hij moet de trailer weer op.. Vandaar dat ik twijfel of ik dit uberhaupt nog moet doen. Maar wil eerst alles afgewogen hebben voor mezelf voordat ik de trailer weg doe. Deze is nu in top staat, en het zou zonde zijn als ik hem wegdoe en ik straks toch weer een trailer nodig heb.
Sederen durf ik niet zo goed, ik ben bang dat hij daar ineens doorheen breekt, en dan hebben we helemaal paniek. Het is geen omgevingsgeluid, dit hebben we ook geoefend, hebben staan kletsen, bezemen, rinkelen, kloppen op de trailer, maakt allemaal niets uit, dan blijft hij rustig eten.

Er blijft ook constant door mijn hoofd spoken, hadden we het toch anders moeten doen? Hadden we er toch een maatje naast moeten zetten? Maar veiligheid gaat voor.. als hij in paniek raakt, is de kans dat hij het andere paard verwond erg groot.
Hadden we de bovenkant af moeten sluiten? Maar dan hadden we weer niet kunnen zien wat hij uitspookte... Door het super snelle handelen van de ervaren mensen zijn er nu geen ongelukken gebeurd... Ik weet niet of ik dit risico nog wil lopen...
Overigens blijf ik voor 300% achter de mensen staan die mij geholpen hebben. Zij hebben goede keuzes gemaakt, we hebben alles wel 100x overwogen. Met mijn hadden we... denken trek ik absoluut hun kennis en kunde niet in twijfel. Vind het ook zo enorm fijn dat zij mij verder willen helpen.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:15

in een vrachtwagentje vervoeren? daar staan ze vaak zij of achterwaarts.
als je dan toch in een trailer vervoeren gaat,voorkeur anderhalfs paard en daar de stangen uithouden. kort met kop links vast zetten, zodat tie geen ruimte heeft om omhoog te komen.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:21

Ik zou inderdaad ook kijken of je hem schuin kunt vervoeren.
Zodat hij als het ware met zn snufferd richting de zijwand staat zodat hij net meer over de voorstang heen kan.
Dan staat hij dus eigenlijk net als op de vrachtwagen.
Misschien eens kijken in trailers die voorzien zijn van dit systeem zoals fautras?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:24

kvika schreef:
in een vrachtwagentje vervoeren? daar staan ze vaak zij of achterwaarts.
als je dan toch in een trailer vervoeren gaat,voorkeur anderhalfs paard en daar de stangen uithouden. kort met kop links vast zetten, zodat tie geen ruimte heeft om omhoog te komen.

De stangen zorgen voor stabiliteit van de trailer en die kun je niet zomaar eruit laten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:28

Wat gebeurd er als je hem ipv aan de trailerlijnen gewoon in het midden kort vast zet met een ketting of touw?

Hooinet kort voor z'n neus vastknuppen zodat hij er bij kan.

Als hij kort staat kan hij niet omhoog als je de stang zo hoog hebt staan. Dus dan de benen er niet meer overheen. Of breekt hij dan in blinde paniek overal door heen?
(dan is het te link want als het lukt om los te komen hangt hij ook nog eens in het net natuurlijk).

Lastige situatie hoor. Vind je trouwens super handelen en nadenken, complimenten daarvoor!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:30

Kun je ipv de stang niet een heel schot laten maken met een soort weefrek vorm er in?
Dan kan precies de hals er door en verder niet.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:30

kimberly1995 schreef:
Paard achterstevoren vervoeren? :)

kan een optie zijn maar of dit slim is weet ik zo niet , waar moet hij dan zijn hoofd laten ..

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:32

Ik snap en begrijp je twijfel hierin helemaal. Maar vergis je niet wat voor geluid je in een rijdende trailer hebt. De trailer die geluid maakt (wind of misschien rammelt er wel iets in), langs rijdende auto's, motor's, vrachtwagens muziek noem het maar op.
Ik heb een paard gehad die vroeger een ongeluk op de trailer heeft gehad. (ook over de voorstang "gevallen") De vorige eigenaar heeft haar nooit meer op een trailer gekregen en altijd met een vrachtwagen vervoerd.
Helaas heb ik geen vrachtwagen en ben ik gaan oefenen met de trailer het heeft een tijdje geduurd voordat ze het vertrouwen weer had. Na een tijdje oefenen stond ze weer relaxed op de trailer maar onder een brug of viaduct of door een tunnel rijden vond eng en werd ze erg onrustig, gelukkig geen ongelukken meer gebeurt.
Maar rij maar eens door een tunnel met je ramen open.. Dan schrik je van al het geluid of ga zelf eens in een rijdende trailer staan.. Ik vond dat echt een eye-opener..

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:33

Maar hoe kan hij over de achterklep heen gegaan zijn? Was het niet zo een hoge klep?
En hoe kan hij niet zodanig geblesseerd geraakt zijn als je met 80 over de wegging terwijl hij eruit sprong? Niet dat ik je niet geloof, maar ik ben hier wel heel erg benieuwd naar!

Verder zou je moeten navragen of de voorstang daadwerkelijk nodig is voor ondersteuning van de trailer zelf. Ik denk zelf van niet, ik denk eerder dat het is om het paard steun te geven.

Heb je al een Annemarie van der Toorn gedacht?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:33

muppetmayo schreef:
Dank jullie voor het meedenken! Zo zie je maar, meerdere mensen hebben meerdere oplossingen :) Een schuine trailer zou idd het idee nog kunnen zijn (nouja, schuin vervoeren dan :+ )

Kimberly achterstevoren zou ook nog een idee kunnen zijn, ik heb ook een voorlader dus ik kan hem er in tegenover gestelde richting inladen. Praktische zaken waar ik dan gelijk aan denk, waar laat ik zijn hoofd? (achterstang zit natuurlijk gelijk tegen de klep) Is dit dan niet te donker? (raampjes zitten dan achter hem) Waar laat je in zo'n geval je hooinet?

Miezelke dit was zeker 1 van mn ergste nachtmerries (ofja, ruin hihi). Ik zal nooit vergeten hoe we ineens een haflinger hoofd met oortjes naar voren en wapperende manen mee zagen kijken in de rijrichting. Toen we bijna stil stonden is hij naar beneden gesprongen. Wonderbaarlijk had hij hierna geen schade, alleen 1 plekje waar het haar vanaf was.. that's it. Ik heb met hem al zoveel engeltjes op zijn schouder gehad dat ik me echt afvraag wanneer ze allemaal opgebruikt zijn...

Flitzz je omschrijft precies waar ik tegen aan loop.. Hij moet de trailer weer op.. Vandaar dat ik twijfel of ik dit uberhaupt nog moet doen. Maar wil eerst alles afgewogen hebben voor mezelf voordat ik de trailer weg doe. Deze is nu in top staat, en het zou zonde zijn als ik hem wegdoe en ik straks toch weer een trailer nodig heb.
Sederen durf ik niet zo goed, ik ben bang dat hij daar ineens doorheen breekt, en dan hebben we helemaal paniek. Het is geen omgevingsgeluid, dit hebben we ook geoefend, hebben staan kletsen, bezemen, rinkelen, kloppen op de trailer, maakt allemaal niets uit, dan blijft hij rustig eten.

Er blijft ook constant door mijn hoofd spoken, hadden we het toch anders moeten doen? Hadden we er toch een maatje naast moeten zetten? Maar veiligheid gaat voor.. als hij in paniek raakt, is de kans dat hij het andere paard verwond erg groot.
Hadden we de bovenkant af moeten sluiten? Maar dan hadden we weer niet kunnen zien wat hij uitspookte... Door het super snelle handelen van de ervaren mensen zijn er nu geen ongelukken gebeurd... Ik weet niet of ik dit risico nog wil lopen...
Overigens blijf ik voor 300% achter de mensen staan die mij geholpen hebben. Zij hebben goede keuzes gemaakt, we hebben alles wel 100x overwogen. Met mijn hadden we... denken trek ik absoluut hun kennis en kunde niet in twijfel. Vind het ook zo enorm fijn dat zij mij verder willen helpen.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe je dat doet met achterwaarts vervoeren in een trailer, maar ik weet dat het wel gebeurt! Misschien dat google je kan helpen of mensen die er wel ervaring mee hebben? Mijn paard is zelf in een vrachtwagen achterwaarts vervoert en ik ben er heilig van overtuigd dat dit zeker een goede methode is, omdat je paard met de achterhand alles 'klappen' op kan vangen. Ik denk dat iedere simpele paardenliefhebber wel snapt dat de achterhand een stuk meer op kan vangen dan de borst. Ik kan je hier dus helaas niet verder mee helpen, maar ik wens je veel succes en ik hoop dat je een oplossing kan vinden voor het probleem!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:34

Caatje87 schreef:
Maar hoe kan hij over de achterklep heen gegaan zijn? Was het niet zo een hoge klep?
En hoe kan hij niet zodanig geblesseerd geraakt zijn als je met 80 over de wegging terwijl hij eruit sprong? Niet dat ik je niet geloof, maar ik ben hier wel heel erg benieuwd naar!

Verder zou je moeten navragen of de voorstang daadwerkelijk nodig is voor ondersteuning van de trailer zelf. Ik denk zelf van niet, ik denk eerder dat het is om het paard steun te geven.

Heb je al een Annemarie van der Toorn gedacht?

Dat gaat sneller dan je denkt.
Mijn vriendin is toentertijd (22 jaar terug?!) op de snelweg een shetlandveulen "verloren".
Deze was over de achterklep heen gesprongen.
Beestje had diverse schaafwonden, maar geen ernstige schade.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 05-05-14 13:35, in het totaal 2 keer bewerkt

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 13:34

Kvika dat is dus nu de afweging die ik aan het maken ben. Waarschijnlijk ga ik nu toch maar voor mijn c rijbewijs, ik wil eigenlijk niet met een B wagentje gaan rijden, dat wordt allemaal net aan niet. Ik heb tenslotte ook een 2 paards trailer gekocht omdat ik weleens met een stalgenoot weg zou willen.
Ik wil niet de stangen uit een trailer halen, omdat je hierbij komt aan de stabiliteit van de trailer. Zeker met zo'n springend paard erin, dat risico wil ik niet lopen. Ik wil hem veilig kunnen vervoeren.

Vooralsnog zijn voor mij nu de opties schuine trailer (volgens mij hebben Fautras en Ifor dit? zijn er meerdere die dit hebben?), of een C vrachtwagen.

MarliesV helaas heb ik geen enkele stang maar 2 losse stangen. Ik heb hem nu kort vastgeknoopt aan beide kanten met nylon trailerlijnen (want deze kan ik in nood doorsnijden). Hij kan net aan bij zijn netje. Helaas breekt hij overal doorheen.. We hadden hem zo kort staan dat het voor ieder normaal paard onmogelijk is om zijn benen er bovenuit te krijgen. Het stuk dak/trailerstang is vrij kort. We snappen met zn allen nog steeds niet hoe hij dit nou voor elkaar gekregen heeft :+
Dank je wel voor het compliment trouwens :o

Sizzle ook daar hebben we aan gedacht. Nadeel van een weefrek is alleen dat het spijlen zijn, en we zijn bang dat hij daar zn benen door gewurmd krijgt. Het is nog wel een optie om een constructie te maken die gewoon helemaal dicht is.

Vind het wel top dat jullie zo meedenken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:35

Ik zou ook zeker geen spijlen nemen hoor, ik dacht meer aan een houten constructie.
Een ander alternatief is natuurlijk kluisteren, maar dat brengt ook de nodige risico's mee.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:39

Kan het zijn dat hij erg introvert is en dat hij al spanning heeft zonder dat jullie er erg in hebben? Dat de bom op een gegeven moment ploft door één laatste dingetje dat hij niet kan handelen?
Ik vind "aandacht trekken" namelijk altijd een wat gevaarlijke conclusie, daar geloof ik niet zo in :)

Wat een rotsituatie zeg, kan me voorstellen dat je wanhopig bent

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:45

Oef, drama! Even een heel gek idee, maar is kluisteren misschien iets? Op zo'n wijze dat hij zijn voorbenen niet meer omhoog kan krijgen? Dan kan hij hopsen wat hij wil, maar krijgt hij nooit zijn benen over de stang. Risico is dan wel dat hij op zijn gat komt te zitten, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. En voordat je kan uitladen moet je er eerst bij in om de kluisters af te doen, ook niet veilig.

Of toch een maatje proberen... eentje die 100% niet gek wordt.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:49

Haarbal schreef:
Oef, drama! Even een heel gek idee, maar is kluisteren misschien iets? Op zo'n wijze dat hij zijn voorbenen niet meer omhoog kan krijgen? Dan kan hij hopsen wat hij wil, maar krijgt hij nooit zijn benen over de stang. Risico is dan wel dat hij op zijn gat komt te zitten, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. En voordat je kan uitladen moet je er eerst bij in om de kluisters af te doen, ook niet veilig.

Ik wil het écht niet meemaken dat een gekluisterd paard in paniek geraakt in een trailer... :n

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 13:54

Jeetje wat een hoop reacties! Ik kom er gewoon niet tussen hihi.

Sizzle dat is idd nog wel een optie, ik ga daar eens verder over nadenken. Het moet natuurlijk wel stevig zijn, niet dat hij dit ook nog sloopt, of door het laagste gedeelte van het weefrek heen komt.

Flitzz we reden nog langzamer dan stapvoets, in dit geval geloof ik bijna niet dat het geluid is geweest bij hem. Ben het helemaal met je eens overigens dat in de trailer een hoop herrie kan zijn hoor! Vind het ook super dat er zo wordt meegedacht!

Caatje87 we snappen het zelf ook niet hoe dit nou zo goed is afgelopen. Ik weet niet meer welk merk het was, de bovenkant was niet bizar groot ofzo (ik dacht destijds een vrij nieuwe atec of hotra?) We hadden een enorm grote pick up voor de trailer staan. Achteraf maar goed ook.. We voelden wel iets van stommelen.. maarja, paardje was pas bijna 2, moet het nog leren. Heel rustig gereden en laat maar stommelen... Totdat we dus dat hoofd ineens zagen... gelijk remmen (niet te hard want dan zou hij sowieso eroverheen kukelen). Hij heeft zich schijnbaar ergens afgezet en hij smakte zo op het asfalt. We reden gelukkig niet echt hard meer, zijn de auto uit gesprongen, en hebben hem gepakt (gelukkig is het een haflinger, hij ging in de berm gras staan eten :+ ). Ben zo blij dat de auto's achter en in tegengestelde richting het zagen gebeuren, die hebben gelijk de weg afgezet.

Annemarie vd Toorn heb ik nog geen contact mee gehad. We zijn wel onder super begeleiding van een andere deskundige. Wil de naam eigenlijk niet gelijk noemen omdat ik bang ben dat mensen dit als een slechte ervaring van diegene zouden kunnen zien, terwijl ik alleen maar vind dat we echt super hulp krijgen. Dit zou hij bij ieder ander ook gedaan hebben. We hebben zulke kleine stapjes genomen, elke keer op zijn tempo. Je moet hem toch een keer los laten.. Dit ging dus gelijk mis... Ben wel blij dat dit niet op de snelweg gebeurde maar op een parkeerplaats van de stalling.
Niet dat ik geen vertrouwen in Annemarie vd Toorn heb trouwens, maar heb zulke goede ervaringen gezien van deze persoon dat ik hier echt het volste vertrouwen in heb. Dit had bij ieder ander ook gebeurd...

Haarbal kluisteren is ook een paar keer door mijn hoofd gegaan, maar wil ik eigenlijk niet proberen. Mocht het toch angst zijn, dan helpt het niet dat zijn benen aan elkaar zitten. Ik ben bang dat als hij dan steigert, hij zichzelf dan onderuit trekt als het ware. Dan zijn we nog veel verder van huis (als dat überhaupt nog kan :+ )
Ik heb ook getwijfeld om zijn maatje ernaast te zetten, dit is een hele brave op de trailer. Echt een dooie :+ Maar als er dan nog paniek uitbreekt heb ik straks ook nog een gewond maatje.. Dat is een beetje de reden waarom ik dat niet durf.. Dat hij zichzelf verwond is al erg genoeg, ik wil niet dat straks zijn maatje er ook niet meer op durft omdat hij in elkaar getrapt wordt op de trailer.

Corelli er zit wel iets van spanning, dat ontken ik niet. Hij mag het ook best spannend vinden. Maar hij eet wel gewoon door, hoofd laag, schudden, kauwen. Ook met oefenen (hele kleine stapjes) zie je eigenlijk niets. Ook niet mesten bijvoorbeeld..
Over aandacht trekken, hij begon op de vrachtwagen met steigeren toen we de klep open lieten en weg liepen. Het steigeren stopte toen we de klep dicht deden van de vrachtwagen, en begon weer toen we de klep weer opende.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:26

Als hij jullie dus niet ziet (klep dicht) op de vrachtwagen lijkt het goed. Jullie zien is er uit willen en dus spanning, gekkigheid en proberen los te komen.

Probleem is natuurlijk dat hem dat al een aantal keren is gelukt. Niets ten nadele van jullie want zo te lezen wordt er echt alles aan gedaan om dit te voorkomen.

Weefrek plaatsen vind ik geen verkeerd idee, maar dan een stevige stalen die je met rubber bekleed. Zodat je geen gaten er in getrapt krijgt en hij de boel (knieën ed) niet beschadigd als hij het toch probeerd.
Voor mij zou dat de laatste optie zijn voordat ik zou gaan denken over een vrachtwagen en bijbehorende kosten en moeite.