Twijfels bij paard kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowbird

Twijfels bij paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 19:03

ik ben aan het kijken voor een eigen paardje te kopen. Nu ben ik gisteren gaan kijken en de man heeft me een paard laten zien dat beter bij me zou passen. Degene waar ik voor ging kijken was erg groot en had een mankement. Dus dat andere paardje maar eens bekeken en er op proef gereden.
Het beestje liep lekker, niet heet in het hoofd en we zijn ook nog even naar buiten geweest om te kijken hoe hij daar zou reageren.

Eenmaal buiten was ik zenuwachtiger dan peerd zelf haha. Hele hoop fietsers tegengekomen, auto's en twee tractors. Piece of cake. Beestje keek wel maar liep lief door.

Ik ben dus op zoek naar een betrouwbaar paard om mee buiten te gaan rijden. Zowel alleen als in de groep. Ik wil absoluut geen heethoofd, daar ikzelf een zenuwpees ben.
En voor zover lijkt dit paard daaraan te voldoen en loop ik stiekem wel warm voor hem.

Maar... Deze man had hem diezelfde dag pas gekocht, en weet het karakter dus nog niet. En na wat speuren op internet kwam ik wat verontrustende dingen tegen.
Wat is nu wijsheid.. Paard is 17 jaar. Als ik hem zou kopen zou ik wel een klinische keuring willen laten doen. Of is het toch verstandiger verder te kijken en deze langs te laten gaan?

herintreder1

Re: Twijfels bij paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:07

Bij twijfel niet doen. Rustig verder zoeken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:09

Bij twijfel niet doen.... Als hij toch in je hoofd rond blijft spoken kun je altijd nog een keer onverwachts op bezoek gaan, kijken hoe hij dan is. Ik vind het zo verdacht dat je voor het ene paard komt en het andere zou beter bij je passen, was hij ook duurder dan paard nummer 1. Paste hij wel in je budget of ben je nu geneigd meer uit te geven dan je van plan was.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 19:18

Nee hij is zelfs goedkoper dan het paard waar ik voor kwam. Hij is zo'n dikke 10 cm kleiner dan de andere.
En aangezien ik maar 1.67 ben en 50 kg dacht hij dat het paardje van 1.60 beter bij me zou passen.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:22

Over wat voor verontrustende dingen hebben we het hier?
Kun je de oude eigenaar vragen naar karakter van het paard?
In ieder geval nog een keer terug gaan, het liefst zonder afspraak, of afspraak op hele korte termijn, bv bellen of je langs kan komen terwijl je al voor de deur staat zodat er geen kans is dat het paard gesedeerd wordt als je komt kijken en daarom zo rustig is. En natuurlijk wel laten keuren, in ieder geval klinische maar ik zou voor de zekerheid ook bloed laten afnemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:22

Wat zijn verontrustende dingen? Over het paard zelf?
Ik vind het in de eerste plaats al gek dat die man zegt een paardje te hebben staan dat beter bij jou zou passen, terwijl die het dier zelf nog maar een dag heeft en dat dus eigenlijk totaal niet kan inschatten.
Ga nog eens rijden, neem een ervaren persoon mee, laat die rijden, ga een derde keer onverwachts langs en als je toch tot kopen overgaat, laat hem keuren!!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:24

Wat voor een verontrustende dingen kwam je tegen dan?

Waar ben je bang voor? Dat het paard gedrogeerd is? Dan nog een keer gaan rijden en daarna gelijk bloed na laten kijken (als dat lukt).

En bij twijfel: laten staan! Er komen nog genoeg andere paarden langs.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:26

Yellowbird schreef:
Nee hij is zelfs goedkoper dan het paard waar ik voor kwam. Hij is zo'n dikke 10 cm kleiner dan de andere.
En aangezien ik maar 1.67 ben en 50 kg dacht hij dat het paardje van 1.60 beter bij me zou passen.

Op zich vind ik dat geen raar advies.
Veel mensen kopen een paard wat niet bij ze past maar nemen hem mee om er maar bij te horen.

Ik zou eens vragen of je het dier niet 2 weken op proef mag krijgen want als ik zo lees pas je er zelf wel bij.
In die 2 weken kan je de DA een klinische keuring laten doen.

En ja verontrustende dingen...die zijn van iedereen wel te vinden. belangrijker is dat het paard aan jou eisen voldoet en in dusdanige gezondheid is dat jij ermee kan doen wat je wilt.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 19:27

Het is een handelaar. Dat wist ik nog niet toen ik op de advertentie reageerde.
Verontrustend als in, berichten tegenkomen over paarden met mankementen kopen en doorverkopen.
Ben niet echt bang dat hij gesedeerd was, beestje keek oplettend en was niet sloom.
Alleen ben ik bang om een paard te kopen en dan ineens toch mankementen hebben.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:28

Goeie Cowgirl, ik ga met jou mee...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:29

Cowgirl schreef:
Yellowbird schreef:

Op zich vind ik dat geen raar advies.
Veel mensen kopen een paard wat niet bij ze past maar nemen hem mee om er maar bij te horen.

Ik zou eens vragen of je het dier niet 2 weken op proef mag krijgen want als ik zo lees pas je er zelf wel bij.
In die 2 weken kan je de DA een klinische keuring laten doen.

En ja verontrustende dingen...die zijn van iedereen wel te vinden. belangrijker is dat het paard aan jou eisen voldoet en in dusdanige gezondheid is dat jij ermee kan doen wat je wilt.

En laat bloed afnemen en onderzoeken!!

Maar bij twijfel niet doen. Zijn meer paarden in het land die aan jouw eisen voldoen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:29

Maar heeft de handelaar gelogen over de mankementen? Een paard met mankementen als zodanig verkopen is niet strafbaar. Een paard met mankementen als gezond verkopen, is natuurlijk een ander verhaal.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:30

Is er geen proeftijd mogelijk? Dan kan je direct zien of het paard thuis ook braaf blijft natuurlijk. 17 is niet echt jong meer om bij een handelaar terecht te komen, maar hoeft zeker niet te betekenen dat het paard wat mankeert. Je gevoel volgen, bij twijfel niet doen, er staan nog veel meer andere paarden te koop!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:31

Als het enige punt de klinische keuring is zou ik dat gewoon laten doen, want als ik het zo lees vind je dit paardje wel een paardje voor jou..
Probeer anders eens de eigenaar voor de handelaar te zoeken. Miss dat je dan wat wijzer wordt?

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:32

Ik zou verder zoeken.
Twijfel is niet goed.
Je moet erg echt 100% achter staan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:38

Ikzelf heb als ervaring dat paarden drie dingen kunnen doen op een nieuwe stal:
1 hetzelfde blijven
2 drukker worden
3 compleet overdonderd zijn en alles over zich heen laten komen.

Het zal de eerste niet zijn die na twee weken op zijn nieuwe stek ineens zelfvertrouwen krijgt en in een draak veranderd :+

Hoe eerlijk was de handelaar over het probleem van het andere paard? Dat zegt ook wat :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:40

xRiiannex schreef:
Ik zou verder zoeken.
Twijfel is niet goed.
Je moet erg echt 100% achter staan.

Juist als je er 100% achter staat ga je fouten maken.
Beetje twijfel is niet erg dat houd je scherp zoals TS nu is.

Vind je het paard leuk...ja TS vind paard leuk. Dus ga je verder: proef tijd met keuring.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 19:49

Hij was inderdaad wel eerlijk over het mankement bij het andere paard.
Deze zou niets mankeren. De man was op zich wel eerlijk en alles, maar een echte boer haha.

Zo op het eerste gezicht sprak het paard me niet echt aan, maar na erop gereden te hebben wel. Karakter is in ieder geval belangrijker dan het uiterlijk.

Proefperiode is inderdaad wel een goede. Weet alleen niet of die kerel daar voor open staat.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:56

afhankelijk van de verontrustende zaken betreffende dit paard.

Maar ik zou zeker nog een keer gaan kijken als het paard je aanspreekt en de klik er is.

Indien je twijfelt gewoon verder zoeken en staan echt heel veel paarden te koop.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:59

Sowieso helemaal laten keuren en foto's nemen van de gebieden die mankementen zouden vertonen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:13

Heb je zojuist een uitgebreide mail gestuurd over desbetreffende handelaar. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:43

Wat zijn je twijfels dan? Alleen 't feit dat ie het paard zelf nog maar een dag had? Want dan kun je nog gewoon een paar keer gaan kijken. Bloed onderzoekje en iig klinisch keuren. Paard is 17 jaar.. foto's nemen vind ik zelf een beetje teveel van het goede op die leeftijd en zeker als het een paard voor de recreatie is. Als het paard niet goed uit een bepaalde test komt kun je altijd nog foto's nemen van dat gebied.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 23:01

Na een duidelijke pb is het voor mij duidelijk. Dit gaat hem niet worden.
Dank jullie allemaal voor het meedenken :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:05

Ben ik toch wel benieuwd waarom niet. Je moet de pb niet volledig uit de doeken doen, maar waarover ging het? Het paard zelf, de handelaar?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:10

Wie zegt dat die persoon de waarheid spreekt. Vind t beetje kort door de bocht om op een enkele PB te vertrouwen :=
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-05-14 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt