Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 18:02

Wat vandaag begon als een onschuldige wandeling eindigde in een gevecht en een huilbui. Om de 3 meter hapte hij naar het gras, waarover mij duidelijk verteld is dat dit gras besproeid is en dus gevaarlijk is. Het was gewoon niet leuk meer, ik kon schreeuwen en stampen en trekken wat ik wou, hij bleef maar eten. Ik ben niet sterk genoeg om hem bij het gras weg te houden maar ben ook niet van mening dat touwtje trekken de oplossing is. Ik ben zelf een groot voorstander van bitloos rijden en loop dus ook met alleen een halster (met rijden wel met bit omdat het mijn verzorgpaard is.) De eerste reactie van een vriendin was "hang het scherpste bit dat je kan krijgen erin en geef er dan maar eens een flinke ruk aan, en neem een zweep mee om hem een te knallen als het moet." Ik moest al bijna overgeven bij de gedachte alleen al, zo kruw als het in mijn hoofd uit zag.

Heeft iemand een meer paard vriendelijke oplossing hiervoor? Ik weet echt niet wat ik moet doen en ben bang dat dit heel slecht af kan lopen voor het paard als hij blijft eten.

nine1987

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:03

Zweepje mee.. Snel afgeleerd..

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:05

Misschien zou je kunnen gaan grondwerken, bijvoorbeeld met de clicker. Leren ze erg makkelijk aan en wanneer je hem op t gras zet en hij niet eet beloon je met een click en wat lekkers.

Persoonlijk zou ik echter gewoon een zweepje meenemen.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:07

inderdaad een zweep meenemen, nee is nee. als ie niet luisterd heeft ie pech, gewoon een tik geven

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:07

zweepje meenemen, en een tik geven als hij niet reageert op het trekken.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:08

Absoluut niet oplossen met een scherp bit. |o
Inderdaad gewoon een zweepje mee en tik op de neus geven.
Oefen eerst even met kort gras, dat is net iets makkelijker, en daarna met het hogere gras.
Mijn merrie had t direct afgeleerd. :j
Wel consequent blijven! Mag hij het 1 keer wel, dan zal hij het natuurlijk vaker gaan proberen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 18:10

Vooral omdat het niet mijn paard is wil ik geen drastische dingen doen, en bedoel je met de zweep een tik op de neus geven? (Zo lees ik het wel maar het klinkt raar.)

Dankjewel voor de reacties alvast.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:11

ik ken dit probleem als ik met de eigenaar van me verzorgpony's ga lopen doet de shetlander heel braaf maar het paard niet hij wil voordurend gras eten en we hebben al grondwerk gedaan en dan doet die niks en joinup alles goed. maar zodra we aan lopen zijn is het een drama. het paard trekt haar omver en is het een strijd. met zweep ook al geprobeerd maar dan is het paard beledigd die een tik krijgt. we zitten soms ook met handen in het haar.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:14

Zoiets is heel makkelijk af te leren, gewoon consequent zijn nee is nee en als een stemverheffing of een ruk aan het touw daarbij niet werkt zal je echt harder in moeten komen.
Ik zou eerst eens proberen om een touwhalster om te doen en daar een ruk aan te geven en anders toch echt een zweep mee en een flinke klets geven.
Misschien hoef je het maar een paar keer goed te doen en ben je van het probleem af en je kan wel vinden dat het zielig is, maar het paard toont gewoon geen respect als het niet luistert en dat kan tzt gevaarlijk worden en ik neem aan dat je daar ook niet op zit te wachten.

DianXX

Een tik op de neus geven ja. Helemaal niks mis mee naar mijn mening. Geen mishandeling. Als het paard zich netjes gedraagt is er niks aan de hand. Paard kiest er dan zelf voor om te gaan eten en dus die consequentie te ervaren.

Bambolina

Klinkt een beetje alsof paardlief niet zo'n respect voor je heeft, eigenlijk negeert ie je gewoon! Dat kan veel oorzaken hebben, en pas als je die weet kan je aan een passende oplossing werken.
Probeer thuis in de bak is wat oefeningetjes zoals wijken voor druk (van je hand) zijwaarts, achterwaarts, etc, kijken of ie dat voor je wil doen. Vraag jezelf af: ben jij altijd even consequent? niet alleen tijdens het wandelen maar ook tijdens het poetsen, uit de wei halen, knuffelen? Hij mag nooit door je heen lopen! Verdiep je in het gedrag en in grondwerken (evt met een instructrice) en pas als je er zeker van bent dat ie respect voor je heeft weer met een halstertje gaan wandelen. Nu is het iets onschuldigs als gras eten, maar ook als paardlief besluit dat ie liever terug naar huis wil moet het niet zo zijn dat ie je vrolijk de weg over sleept!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:16

mnkortleve schreef:
Zoiets is heel makkelijk af te leren, gewoon consequent zijn nee is nee en als een stemverheffing of een ruk aan het touw daarbij niet werkt zal je echt harder in moeten komen.
Ik zou eerst eens proberen om een touwhalster om te doen en daar een ruk aan te geven en anders toch echt een zweep mee en een flinke klets geven.
Misschien hoef je het maar een paar keer goed te doen en ben je van het probleem af en je kan wel vinden dat het zielig is, maar het paard toont gewoon geen respect als het niet luistert en dat kan tzt gevaarlijk worden en ik neem aan dat je daar ook niet op zit te wachten.

Dat is gevaarlijk een touwhalster. als paard dan op zijn eigen touw staat als die los rukt of het touw blijft ergens achter hangen kan je paard naar de dierenarts brengen want touw snijd. touwhalster is beter bij grondwerk en poetsen maar nooit tijdens het wandelen

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:16

als ie t op bovenstaande manieren niet leert, kun je hem een longeersingel opdoen, touwtje achter de oren, door het bit, en dan vervolgens naar de bovenste ring op de singel.
Hoeft niet strak, maar op het moment dat hij naar beneden duikt "straft" ie zichzelf.

of google even op antigraas teugel. Het is supervriendelijk, qua timing kan het niet beter, en hij is er zo klaar mee denk ik

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:19

alltimapanda schreef:
mnkortleve schreef:

Dat is gevaarlijk een touwhalster. als paard dan op zijn eigen touw staat als die los rukt of het touw blijft ergens achter hangen kan je paard naar de dierenarts brengen want touw snijd. touwhalster is beter bij grondwerk en poetsen maar nooit tijdens het wandelen

poetsen met touwhalster? Je moet nooit een paard vastzetten aan een touwhalster..
Als je dan met het wandelen al een ander halster om wil doen zou ik eerder gaan voor een kaptoom of een halster waarbij je het touw over de neus langs kan halen.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:19

alltimapanda schreef:
mnkortleve schreef:

Als jij met het paard wandelt, dan zorg jij er toch voor dat die niet op het touw gaat staan?
Is niks mis met wandelen met een touwhalster.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:20

MorganeR schreef:
Vooral omdat het niet mijn paard is wil ik geen drastische dingen doen, en bedoel je met de zweep een tik op de neus geven? (Zo lees ik het wel maar het klinkt raar.)

Dankjewel voor de reacties alvast.

Ik zou het even met de eigenaar bespreken, als mijn bijrijdster niets zou doen op zulk gedrag dan zou ik daar niet blij van worden, vaak hebben ze dat zo goed door...ach ze doet toch niets dat kan ik wel ff flikken en weet je dat het dan van kwaad tot erger word en de eigenaar straks ook met een probleem zit.
Helaas heb ik dit al met zoveel dingen mee gemaakt.
Niet meer op kunnen stappen, paard bleef maar lopen.
Drammen om harder te gaan, hoor het haar nog zo zeggen ''ach een keer wat harder is toch niet erg''
Meelopen en steeds die kop naar beneden ''ja maar ze vind het gras zo lekker''
Een paar keer flink duidelijk zijn en het probleem is echt zo over.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:23

@dianxx touwhalster is ook niet veilig voor het wandelen als het paaard los rukt en hij gaat vandoor kan het halster niet kapot enzo. en gaat dus wonden veroorzaken bij het paard. een gewoon halster is minder erg en knapt vaak wel zelf los

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:25

MorganeR schreef:
Ik moest al bijna overgeven bij de gedachte alleen al, zo kruw als het in mijn hoofd uit zag.

Overdrijven is ook een vak....
Maar ga met de rest mee, zweep mee en nee is nee,ten alle tijde.
Heb een paard gekend die at tijdens werk alleen op commando ;) kon je mee op gras gaan staan, maar zolang je geen "toe maar" zei, ging ie ook niet eten ;)

Altimapanda, met die visie kan je een touwhalster dus nooit gebruiken... Er kan tenslotte altijd iets gebeuren...

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:28

Hoe gaat het verder met je paard in de omgang?
Klinkt mij in de oren als een paard die normaal gesproken alles uiteindelijk mag als hij maar doorzet en steeds weer probeert en dus niet echt respect heeft.

Nee is nee.

Je moet het gedrag van het happen naar het gras voor zijn. Gedrag doorbreken en heel consequent zijn.
Komt alleen al de neiging? Dan gelijk afstraffen met een stemverheffing, als hij dan nog doorgaat een beste ruk aan het touw. Werkt voor mijn paard heel goed.
Op het moment dat je paard met zijn neus bij het gras is ben jij al te laat met reageren ;)
Laatst bijgewerkt door Karin92 op 04-05-14 18:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:29

Een tik op de neus vind ik ook wat enthousiast..
Maar idd een goede NEE, ruk aan het touw en dan geen reactie kan je best een tikje geven met een zweep, maar dat zou ik dan eerder op z'n bil doen en puur om reactie te krijgen dan als een bestraffende tik.

En echt consequent zijn, nee is nee en probeer hem voor te zijn, hou je tempo in je wandeling en hou je touw kort zodat je makkelijker en sneller kan corrigeren.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:33

Gewoon je voet onder zijn neus langs (schuiven) halen, tilt ie vanzelf zijn hoofd op en kan je weer verder lopen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 18:37

We wandelen al op een flink tempo en ik houd hem aan het begin van het touw bij het halster vast. Hij trekt me gewoon op een gegeven moment kompleet mee.

Als we gewoon met grondwerk bezig zijn reageert hij werkelijk op minimale druk en op stemcommando's zoals "steh"(duits voor sta), hij staat dan ook meteen stil en beweegt geen milimeter totdat je zegt dat het mag. Hij loopt ook nooit door me heen of duwt me om. (Behale soms een speels klein duwtje als we even een knuffel momentje hebben.)

@miryam, tilt hij dan zijn hoofd niet maar een seconde op en eet dan verder?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:40

Als je blijft staan wel :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 18:41

Volgens mij gaat hij dan gewoon naast mijn voet verder (heb hem namelijk al eens weg proberen te duwen door tegen zijn hoofd te duwen met mijn knie)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:44

MorganeR schreef:
Volgens mij gaat hij dan gewoon naast mijn voet verder (heb hem namelijk al eens weg proberen te duwen door tegen zijn hoofd te duwen met mijn knie)

Opzij duwen heeft ook niet veel zin aangezien je wilt dat hij stopt met eten dus zijn hoofd omhoog wilt hebben.

Heb je al eens geprobeerd om niet het wandel tempo omhoog te schroeven maar hem juist buiten aan het werk te zetten? Met dezelfde grondwerk oefeningen als die je in de bak doet?
(Halthouden, passen achteruit zetten, ineens omdraaien en de andere kant op wandelen bijv..)
Hij moet dan op jou gefocust blijven en kan zich dan niet gaan permitteren om te gaan eten want dan is zijn focus weg. Probeer hem met zijn gedachten bij jou te houden en niet bij het gras.