buitenrijden en niet te stoppen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VantLis

buitenrijden en niet te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 09:26

Mijn pony is buiten erg druk en sterk.
Als ik een drafje of galopje wil doen dan krijg ik hem bijna niet meer terug.
ik moet hem dan temet de bosjes in sturen. Als ik hem terug wil nemen gaat hij alleen maar harder. Iemand een tip?

fourseasons

Re: buitenrijden en niet te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:33

Ben je in de bak wél de baas over hem? Ga je alleen op buitenrit?

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 09:38

In de bak ben ik de baas daar doet ie niks en loopt ie super.

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:39

als iemand een keer mee gaat op buitenrit????

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 10:22

Dat heb ik geprobeerd met een ander.
maar dan is ie alleen maar drukker als diegene voor je gaat draven gaat enorm hoog bokken haha. Alleen is rustiger niet bokken enzo, alleen gaat ie hard en is moeilijk terug te krijgen.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:25

Dit had ik ook gehad met mijn pony van een paar jaar geleden. Zodra we aan het galopperen waren was ze erg lastig terug te krijgen. Ik heb me er uiteindelijk gewoon bij neergelegd dat het zo zou zijn en eigenlijk ging het daarna veel beter.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:41

Als het in de bak helemaal in orde is dan kan dit zo niet zijn buiten, dus jouw interpretatie van alles gaat goed in de bak is volgens mij niet helemaal correct.
laterale buiging op een heel zachte vraag, achterhand verzetten, voorhand verzetten, ... eerst deze dingen op orde krijgen en dan pas weer buiten.
De fout zit bij jou en bij jouw training , dus niet bij het paard.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:47

Hou je paard eens bezig in de bossen als hij zo heet wordt. Stelling en buiging vragen, opzij voor been, stukjes verzamelen en weer verruimen, eventueel een volte draaien.
Nu rij je waarschijnlijk gewoon alleen maar over het pad heen rechtuit, dan krijgen veel paarden snel het idee dat ze ook wel kunnen scheuren in alle vrijheid, bezig houden laat ze eraan denken dat ookal zijn ze buiten, dat ze nog steeds net zo moeten doen als in de bak, tempo en alle aandacht bij jou.

youaremylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 02:18

Is dit alleen bij jou of ook bij andere zo als er een ander op de pony zit?

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 14:32

Met mijn training is niks mis. Krijg goed les.
Hij is gewoon heet buiten dat heb niks met een training te maken.

ik ben indd nu veel overgangen aan het oefenen.

Als ik er andere mensen op laat doet hij nog veeldrukker das dat doe ik niet meer.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:59

Net hetzelfde hier...
Onze oudste merrie, intussen 17 jaar, zat ooit in de drafrennen (zijn we pas na aankoop te weten gekomen).
Binnen of in de buitenbak is ze perfect te rijden, geen problemen (wel erg vooruit, maar te corrigeren), gemakkelijk overgangen te rijden, ...

Op buitenritten is ze al jaaaaaaren ongelofelijk hevig.
Eenmaal ze 'in haar bloed komt' en eventjes heeft gedraafd of gegaloppeerd, is ze niet meer tegen te houden (door mij).
Ze krijgt geen haver of ander energiek voedsel, gewoon geweekte bietenpulp met een handje recreatiemengeling...
Mét gezelschap of alleen, ze is ALTIJD zo: schrikkerig én niet te stoppen.
Ze neemt haar bit vast en gaat er vandoor. (Dat heeft ze uiteraard in haar verleden geleerd: GAAN en BLIJVEN GAAN.)
Ik rijd haar niet meer op buitenrit, enkel mijn pa rijdt haar nog... (Maar hij ondervindt hetzelfde probleem... Ikzelf ben er wat bang op geworden...)

We hebben alles geprobeerd: training, andere bitten, rustgevende bloesems, samen met de mijne (het toppunt van kalmte buiten) wandelen, ... Niets lijkt te helpen. Ze lopen hier de hele dag in de paddock / op de weide, dus ze hoeft niet stil te staan in een stal.
Ik volg graag mee met je topic.

Ik ben overgestapt naar het westernrijden met een nieuwe merrie.
Verkopen op haar 17-jarige leeftijd met die kenmerken, is geen optie.

Welk voer krijgt jouw paardje?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:10

Je training is ongetwijfeld goed. Maar het is wel slim je paard buiten oefeningen te geven die zijn hersens bezig houden. Dat kun je doen met de oefeningen zoals Ilse_123 noemt. Die oefeningen kunnen dus een middel zijn om je paard te leren zijn aandacht bij jou te houden in plaats van zijn kop vooral op "JAAAAaaaa Rennen!!!!!" te zetten. Snappie

Yvon2034

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:19

Misschien kan je een keer rustig langs de weg met een (sterk) iemand met fiets+Touw eraan vast, soms voltes draaien en de oefeningen die voorheen genoemd zijn in dit topic. Misschien leert ze dan zich te gedragen met iemand erbij, dan alleen maar met 2 of meer gaan rijden?

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:22

aeolusnr1 schreef:
Als het in de bak helemaal in orde is dan kan dit zo niet zijn buiten, dus jouw interpretatie van alles gaat goed in de bak is volgens mij niet helemaal correct.
laterale buiging op een heel zachte vraag, achterhand verzetten, voorhand verzetten, ... eerst deze dingen op orde krijgen en dan pas weer buiten.

Ik vind niet dat je gelijk hebt, mijn paard heb ik ook prima onder controle in de bak maar op buitenrit vindt ze het gewoon zo leuk dat ze steeds harder wil en tsja dan krijg je haar moeilijk terug. Ligt echt niet aan de training ;)

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:30

ik heb dat probleem ook met mijn paardje, in de bak perfect te rijden met wijken en alles, maar zodra we de wei uitrijden is het een ramp, moeilijk terug te nemen na een galop. Ikzelf rij nu met een stang (ben er niet zo een voorstander van eigenlijk :( ), maar ik heb hem nu wel beter onder controle

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:31

Oh ik snap zo wat je bedoelt. Gek wordt ik soms, dan wil ik zo graag eens lekker ontspannen met los teugeltje buiten rijden. Op zo'n fanatiekeling die steeds knoert hard wil of perse voorop moet lopen of zelf denkt te kunnen bedenken waar we heen gaan is er geen lol aan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:04

Dan moet jij maar eens meer rijden met ons op buitenrit, ieder paard wordt daar toch wat milder door.
Het ligt altijd aan de training, de fout moet je bij de ruiter zoeken en niet bij het paard.

Paardje_x schreef:
aeolusnr1 schreef:

Ik vind niet dat je gelijk hebt, mijn paard heb ik ook prima onder controle in de bak maar op buitenrit vindt ze het gewoon zo leuk dat ze steeds harder wil en tsja dan krijg je haar moeilijk terug. Ligt echt niet aan de training ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:59

Je hebt nu een groot verschil tussen in de bak rijden, en buiten rijden, probeer het niet als iets verschillends te zien, maar juist als hetzelfde. Tenslotte verwacht je ook van je paard dat hij hetzelfde op jouw hulpen reageert.
Heel vervelend en naar, maar dit is een kwestie van oefenen. Ze zal altijd heet blijven buiten, maar controle kan je wel krijgen. Probleem is alleen dat het inderdaad gevaarlijk is, omdat je zoveel ruimte hebt. Waarschijnlijk is je houding ook anders omdat je het zelf spannend vind, dus weer een verschil tussen bakwerk en buitenwerk.
Plan is misschien om eerst lekker in de bak te rijden, werken aan diverse punten waardoor ze de hele tijd aandacht bij jou moet hebben, en dan even een klein rondje buiten (gelijk erachter aan, niet eerst met lange teugel uitstappen), en dan gewoon doorgaan met aan dezelfde punten werken. En dat zo een beetje uitbouwen.

Heb je toevallig een zandverstuiving in de buurt? Flink veel lopen door zwaar zand en ze zijn zo hun plezier in rennen kwijt :+ .

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:02

Hier is het enige wat helpt een scherper bit dus daar verander ik niks aan (en is wel zo veilig).

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:13

Hierbij een aantal tips voor een heet paard waarmee je naar buiten gaat

- zorg ervoor dat paard dagelijks voldoende beweging krijgt door bijvoorbeeld weidegang
- gooi het paard los in de bak voordat je er op stapt
- installeer alle knopjes erop in de bak (stop, stap, sneller, langzamer, etc.), ga dan pas naar buiten
- oefen veel met tempowisselingen buiten
- begin met tempowisselingen in de stap (ietsjes harder, zachter, af en toe stoppen)
- zodra ze goed luistert, kan je meer ontspannen en mag ze gecontroleerd sneller stappen
- zodra je paard goed aan de hulpen is in de stap, kan je naar de draf
- oefen opnieuw met tempowisselingen, beloon door haar gecontroleerd harder te laten gaan
- af en toe controleer je haar gehoorzaamheid door af te remmen
- zodra je paard goed aan de hulpen is in de draf, kan je naar de galop
- opnieuw oefenen met tempowisselingen
- check af en toe of ze goed luistert door in te houden
- oefen op stoppen: zorg ervoor dat ze binnen drie tellen halt houdt
- als jullie het bovenstaande kunnen, kan je haar tempo verhogen in galop, maar ze mag nooit onder je uit lopen!

Waarschijnlijk zal ze door het bovenstaande trouwens niet meer zo heet zijn. Succes!

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:34

Een vriendin van me heeft dit ook gehad. Zij heeft een scherper bit genomen om haar paard beter onder controle te krijgen op buitenrit (die gebruikte ze ook alleen op buitenrit, in de bak was het niet nodig) en toen het eenmaal veilig genoeg was heeft ze haar 'normale' bit er weer bij gepakt. Bij haar heeft dit heel erg geholpen, maar elk paard is anders. Een paard kan ook heel anders reageren op een sterker bit waardoor het alleen maar gevaarlijker wordt.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:30

@anneke bij paard krijgt horsefood powermix.
omdat hij in de bak vaak wat slomerig was.

in de bak heb hij de tempowisseling goed onder controle en is hij goed aan de hulp.
Maar zodra ik de bak uitrij gaat ze kop omhoog en denk hij oee we gaan naar buiten spannend..

Wat kunnen mensen soms bot en raar reageren :o. Dat is wel jammer van bokt.
maar bedankt voor de tips ilse ga hem bezig proberen te houden haha.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:35

VantLis schreef:
in de bak heb hij de tempowisseling goed onder controle en is hij goed aan de hulp.
Maar zodra ik de bak uitrij gaat ze kop omhoog en denk hij oee we gaan naar buiten spannend..

Wat kunnen mensen soms bot en raar reageren :o. Dat is wel jammer van bokt.
maar bedankt voor de tips ilse ga hem bezig proberen te houden haha.

Ik denk er net zo over.

Raad vragen bij een probleem of ervaringen delen, lijkt me aangenamer.

Ik denk dat een deel te maken heeft met (dagelijkse) training, een deel met karakter en een deel met de opvoeding...
Net zoals bij mensen.
Wij hebben hier ook een ander bit voor buiten (Myler bit met korte shanks eraan).

Yvon2034

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:56

Misschien een slofteugel? Martingaal ? Elastiek? Borsttuig? Dit kan misschien helpen zodat ze haar hoofd niet omhoog doet, maar dan doe je het losser ofzo.. Ik ben geen held op dit gebied maar ik pikte mee dat ze haar hoofd omhoog doet dus misschien helpt dit :)

(Vat dit niet aanvallend op, zo bedoel ik het niet...)

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 20:51

Heb gister met slofteugel gereden voor het eerst en hij was een stuk braver!
Heel ander paard, hopelijk helpt het de volgende keer ook en komt het niet door dat ie net op het land staat en daardoor wat minder druk was..