Paard wordt gemeen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tribeworld

Paard wordt gemeen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 13:39

Mijn 7 jarige merrie wordt met de dag gemener.
Heb haar vanaf haar 3 de maar sinds een half jaar is ze begonnen met bijten en dan voornamelijk kinderen.
Ik heb dit constant gecorrigeerd en ook blijven de kinderen uit de buurt bij haar(wat ze overigens ook nooit gedaan heeft nam aan dat dit om voer ging).
Nu begint ze ook naar volwassenen naar te doen laatst beet ze iemand zowat in het gezicht.
De enige waar ze eigenlijk nog normaal tegen deed was ik.
Dat is nu ook veranderd vandaag bijv. Deken omdoen in stal doen we al jaren geen enkel probleem,
Nu wou ik de buiksingels dicht doen beet ze me gericht in mijn arm en dit heeft ze daarna nog 5 keer geprobeerd.
Ik baal hier heel erg van aangezien ze dit gedrag nooit heeft vertoond.
Zij was altijd de liefste en rustigste van het stel en deed geen vlieg kwaad.

Gea99

Re: Paard wordt gemeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:43

Klinkt mij in de oren alsof haar iets dwarszit.
Ik zou haar laten nakijken denk ik.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:46

Stap één; een rotklap verkopen voor dit slechte gedrag.

Stap twee: Dit dier laten controleren, want plotselinge agressiviteit heeft vaak een lichamelijke of psychische oorzaak.

Stap één is er voor om te voorkomen dat dit slechte gedrag ook na behandeling van de oorzaak een gewoonte word.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:48

Wat doe je verder met haar? Komt ze buiten, heeft ze contact met andere paarden, etc. Ik zou in ieder geval haar medisch goed na laten kijken om uit te sluiten dat ze pijn heeft.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:52

Ik zou niet gaan meppen als je niet weet wat het gedrag veroorzaakt. Corrigeren met stem en met lichaamstaal. Misschien probeert ze je wel iets duidelijk te maken? Laat iemand haar onderzoeken, want geen een paard word zomaar uit het niets gemeen en of agressief.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:56

Hoe wil je corrigeren met lichaamstaal als je paard je zojuist in je arm gebeten heeft? Ten eerste je bent geen paard, jou lichaamstaal kan nooit zo geavanceerd worden geuit dat het paard ook daadwerkelijk begrijpt dat je niet wil dat hij bijt; en ten tweede moet je negatief gedrag ten aller tijde corrigeren. Je moet het wel meteen in acht nemen! Bijt je paard opeens tijdens het opzadelen dan moet er bij jou een belletje gaan rinkelen: rug of zadel niet in orde; maar hij hoeft nog steeds niet te bijten. Corrigeer je dat negatieve gedrag niet heb je flinke kans dat je dadelijk met een paard zit dat heeft geleerd dat hij mag bijten (er komt immers geen correctie) ook als de oorzaak van het bijten al lang opgelost is. (bv. rug behandeld of zadel aangepast)

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 14:44

Ze krijgt bijna nooit klappen maar toen ze een klein meisje een blauwe plek had gebeten kreeg ze er dus wel 1 en vandaag ook weer.
Het is ook niet waarschuwingsbijten maar echt goed doorbijten.
Verder los ik het op met stem en ze snapt hem dondersgoed.
Ze is pas nog op haar rug nagekeken dat was allemaal goed.
Enige wat ik nog moet na laten kijken is haar schouderbladen dat is het laatste.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:52

tribeworld schreef:
Ze krijgt bijna nooit klappen maar toen ze een klein meisje een blauwe plek had gebeten kreeg ze er dus wel 1 en vandaag ook weer.
Enige wat ik nog moet na laten kijken is haar schouderbladen dat is het laatste.

Sorry dat ik het zeg, maar ze snapt het dus niet dondersgoed. Ze doet het namelijk nog steeds en het wordt steeds erger. Dit betekent dat ze nog steeds over grenzen gaat en die grenzen dus steeds vaker overschrijdt... Wellicht omdat ze iets wil aangeven en de omgeving die niet snapt wat ze wil aangeven. maar dan nog, bijten of trappen zijn voor mij een no-go. Hoe dan ook. Ik zou haar hormonen eens laten nakijken.

Toen mijn eigen ruin nog hengst was en twee jaar en duidelijk nog niet goed opgevoed (had hem 2 weken), had hij mij in twee weken tijd goed te pakken gehad. De tweede keer heb ik hem op heeeeeeeeeel duidelijk manier (en da's niet alleen stem) verteld dat ik hier niet van gediend was (lees, touw, musketton en lees duidelijk raak een aantal keren). Dat paard heeft nooit meer bewust (!) gebeten.

Ik denk dat je dus toch moet doen wat hierboven al werd verteld. 1 keer heeeeeeeeeel goed doorkomen (en dan niet alleen met stem) en daarna toch dierenarts laten controleren.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:20

Lara_Silver schreef:
Hoe wil je corrigeren met lichaamstaal als je paard je zojuist in je arm gebeten heeft? Ten eerste je bent geen paard, jou lichaamstaal kan nooit zo geavanceerd worden geuit dat het paard ook daadwerkelijk begrijpt dat je niet wil dat hij bijt; en ten tweede moet je negatief gedrag ten aller tijde corrigeren. Je moet het wel meteen in acht nemen! Bijt je paard opeens tijdens het opzadelen dan moet er bij jou een belletje gaan rinkelen: rug of zadel niet in orde; maar hij hoeft nog steeds niet te bijten. Corrigeer je dat negatieve gedrag niet heb je flinke kans dat je dadelijk met een paard zit dat heeft geleerd dat hij mag bijten (er komt immers geen correctie) ook als de oorzaak van het bijten al lang opgelost is. (bv. rug behandeld of zadel aangepast)

Ten eerste hoort een paard nooit in jouw ruimte te komen dus die hoor je al op te eisen. Daarbij als een paard je probeert te bijten kun je met een goede stemhulp en bv met een handgebaar (kan het helaas niet voordoen) al corrigeren. Dan hoef je dus niet te meppen. Dat zou ik in uiterste gevallen doen. Paarden zijn in staat onze vorm van communicatie te begrijpen meer dan wij in staat zijn hun vorm van communicatie te begrijpen. Dat is ook de reden waarom wij instaat zijn of moet ik zeggen hun in staat zijn met ons samen te leven.

xemmaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:28

gwn goed streng zijn dit mag ze echt niet doen. mensen wel even waarschuwen en verder weet ik er niet heel veel van. Bij mij op de manege is er ook een pony die gewoon bijt uit het niets. gelijk streng en boos zijn zorgen dat je niet heel onzeker overkomt . misschien vast zetten? als ze je bijt terwijl je een deken omdoet denk ik dat je dr dan beter vast kan zetten en als ze zich weer normaal gedraagt weer los doen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:35

Merries kunnen heel kriebelig op lijf zijn bij magnesium te kort, en "gemeen" reageren.Kan zich uiten op overgevoeligheid op huid en spieren.

Verder: een rotschop geven wanneer ze zoiets doet. Dreigen ala, maar meteen doorbijten een no go

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 20:42

Vandaag gezien dat je rechtsvoor niet zuiver loopt dus ga dat zobiezo in de gaten houden.
Ze heeft met dat meisje bijten toen een flinke knal gehad en vanmiddag ook.
Ben totaal niet van slaan maar dit kan niet.
Ze heeft dit echt nooit gedaan en al helemaal niet naar mij toe.
Kinderen heeft ze een bloedhekel aan dat merk ik met alles aan der dus kinderen mogen er niet bij komen.
Ze staat trouwens veel buiten en samen met haar maatje die beiden heel dominant zijn maar samen is het Siamese tweeling.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:43

Soraya10 schreef:
Lara_Silver schreef:

Ten eerste hoort een paard nooit in jouw ruimte te komen dus die hoor je al op te eisen. Daarbij als een paard je probeert te bijten kun je met een goede stemhulp en bv met een handgebaar (kan het helaas niet voordoen) al corrigeren. Dan hoef je dus niet te meppen. Dat zou ik in uiterste gevallen doen. Paarden zijn in staat onze vorm van communicatie te begrijpen meer dan wij in staat zijn hun vorm van communicatie te begrijpen. Dat is ook de reden waarom wij instaat zijn of moet ik zeggen hun in staat zijn met ons samen te leven.

Het gaat er niet om wat een paard hoort te doen, het gaat er om wat een paard doet. Horen te doen dat is een menselijke redenering, die niet op gaat voor paarden. Een paard met pijn kan heel rap zijn, zeker als het ongemak eerst nog niet merkbaar was en je plotseling aan de pijnlijke plek komt. Wij zijn beiden in staat een deel van de communicatie te begrijpen, daar zou ik het echt bij houden, een deel en niet meer.

Het gaat in dit geval om het voorkomen van een ongewenste gewoonte. En een paard dat reeds gebeten heeft zal met een stemhulp echt niet begrijpen dat zijn actie ongewenst was. Met een klap die direct op de beet volgt wel. Hebben ze al een keer een klap gehad, dan is voor de meeste paarden een 'denk er aan' genoeg. Of een 'terug' als dmv wijken voor de druk hebben geleerd uit jou ruimte te blijven. Of een beetje druk op het touw als je wil dat ze naast je blijven aan het touw. Maar dat is allemaal training, ook noodzakelijk, maar niet van toepassing hier.

Dat zijn geen korte en krachtige correcties die in staat zijn ongewenst gedrag in de wieg te smoren. Ze mogen hier best laten zien dat ze het ergens niet mee eens zijn of pijn hebben, daar let ik op en dat neem ik in acht, maar daarvoor hoef ik geen tanden of hoeven tegen me aan, dat straf ik direct af.

TS, ik denk dat je paard toch iets onder de leden heeft, zeker aangezien het gedrag er zo plotseling is gekomen.

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:44

Ik zou haar laten controleren, want het kan zijn dat ze ergens last van heeft.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:05

mssn ook even naar het bikini lijntje laten kijken, mssn zit er daar iets half dubbel of zooooo
mensen mensen hier hoor je nog al wat hoor

tribeworld schreef:

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:47

Een paard bestaat uit meer dan een rug en schouders, dit soort gedrag heeft vaak te maken met disbalans in organen, zoals eierstokken en lever. Kan versterkt worden in voorjaar door hengstigheid in combinatie met voedzame weides waar het lichaam ook aan moet wennen. Ik zou er een goede osteopaat naar laten kijken.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 23:05

Ze staat nu sinds 2 weken weer op de weide.
Hengstig is ze nog niet geweest meestal is ze rondt juni hengstig.
Osteopaat is pas geweest was allemaal goed.
Was van plan morgen de da te bellen ook voor dat ze rechtsvoor niet goed loopt.

Yvon2034

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:11

Ik zou ook de dierenarts laten komen, dat lijkt me wel het beste... (Ben zelf een leek op dit gebied maar de dierenarts heeft er veel verstand van)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:13

Laat dit paard inderdaad goed medisch controleren TS. Nu weet ik natuurlijk niet wat recent allemaal gecontroleerd is, maar als het alleen om de rug van het paard gaat dan heb je te beperkt gekeken ;)

Paard dus goed laten controleren (zowel uit- als inwendig). Mocht daar echt niks uit komen dan kan je er van uit gaan dat dit probleem puur licht in onduidelijkheid in jullie samenwerking. Ik weet niet hoeveel verstand je hebt van grondwerk, maar als medisch alles is uitgesloten en/of het paard medisch weer helemaal in orde is, lijkt het me een goede zaak om een goede grondwerk-instructeur in de arm te nemen. Dan kan je met hulp aan de slag gaan om duidelijke regels af te spreken met je paard en jullie onderlinge positie te bepalen.

edit: wat is trouwens haar verdere schema? Hoe heeft ze van de winter gestaan (gezien je schrijft dat ze pas sinds 2 weken weer op de wei komt)? Hoeveel tijd binnen/buiten, hoeveel contact met soortgenoten, welk voer en hoeveel en wat heeft ze verder moeten doen qua werk? En dan zowel afgelopen winter als nu, nu ze weer de wei op gaat?

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 23:34

Ze staat minimaal 10 uur per dag buiten met 1 ander paard ze kan helaas bij niks anders in staan omdat ze heel dominant is(blijft doorvechten) dit gaat overigens super.
Contact met andere paarden is ze zien elkaar de hele dag door in de paddocks of op stal en haar maatje dan waar ze bij in staat.
Ze staan de winter op de rijbak en begin april tot Max oktober op zand en gras.
(Ze kan Max 4 uur op gras met koliek).
Ze staat nu stil op goed veel hooi en 1 kilo onderhoudsbrok over 2 keer verdeeld.
Ze is op de foto gezet vanwege een bult op haar rug wat niks bleek te zijn gelukkig.
Heb vorige jaar een compleet bloedonderzoek gehad vanwege een tumor in haar hals die nu weg is.
Heb helaas al het nodige met haar meegemaakt vaste klant bij de da.
Ze eet nog goed kan nog steeds een feestje bouwen buiten is allemaal geen probleem.
Kinderen moet ze gewoon niet die drukte heeft ze geen zin in.
En qua omgaan met haar weet ik niet of ik iets fout doe de rest is niet zo die gedragen zich voorbeeldig.
ze is heel veel in de hand kan haar samen met haar maatje naar de wei brengen geen probleem ook terug niks geen problemen.
Dit is echt iets van de laatste tijd.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:44

Bloed na laten kijken, als de osteo al is geweest.

Waarom heeft ze geen zin in de drukte van die kinderen?

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 23:52

Ze zijn geen een van alle kinderen echt gewend geweest.
Nu sinds 1 jaar komen er geregeld kinderen op het terrein( onder de 12 jaar).
En je merkt met al onze eigen paarden dat ze niet zo goed weten wat ze er mee moeten.
De 1 gaat achter in stal staan en de andere is er al aangewend en vind het nu wel best.
En die van mij begon met chagi doen en dreigen tot echt bijten.
Kinderen zijn vaak druk heen en weer rennen lachen gieren.
Zelfs als ze iets te eten willen geven doet ze haar oren al plat in de nek.
Daarom mogen ze nu niet meer bij haar komen en je merkt aan der dat ze dan rustig is.
En krijgt de rest wat lekkers geef ik haar het zelf anders krijg ik dat weer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:06

Er zijn meer dieren die niet weg zijn van kinderen, dus het is prima als je kinderen bij haar weghoudt.
Maar gezien ze niet zuiver loopt, kan daar goed een oorzaak liggen. Paarden met pijn kunnen heel sjagrijnig worden van pijn (net als mensen) Prima dus dat vandaag een d.a komt.

Als een paard plots zo sjagrijnig wordt terwijl er al jaren op dezelfde wijze mee wordt omgegaan, kun je er tamelijk zeker van zijn dat er een lichamelijke oorzaak is. Bespreek het dus met de d.a.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:12

Heeft de merrie geen last van haar hormonen /eierstokken? Hoe is haar hengstigheid? Word er mee gereden, hoe is haar gedrag dan?

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:18

Ik herken dit gedrag in mijn pony.
Die begon eerst narrig te doen met singels, en toen ook met het poetsen van de buik en flanken.
Toen heeft ze me een keer geschopt, en later ook echt keihard gebeten.
Bleek dat het zadel te klein was en dus erg zeer deed bij haar.
Terwijl er een zadelpasser voor was geweest al. Dit keer een andere zadelpasser en die vertelde dat hij te klein was.
Nu een nieuw zadel, en wordt het gedrag al iets minder. Maar natuurlijk zit het er nu wel ingebakken tussen d'r oren dus heeft het gewoon veel tijd nodig voordat ze weer relaxed kan zijn met opzadelen.