Pony gebruikt mij als schuurpaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hippepony

Pony gebruikt mij als schuurpaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:38

Hoi bokkers!

Mijn verzorgpony gebruikt mij tijdens het opzadelen en afzadelen nog al vaak eens als schuurpaal. Ze schuurt dan met haar hoofd tegen mij aan. Ik dan val ik bijna om :') Hoe kan ik dit haar zo snel mogelijk afleren? Ik heb haar al eens een tik op haar neus gegeven, maar ik weet niet zeker of dat wel goed is... Hebben jullie tips :D ?

Alvast bedankt :)

MarliesV

Re: Pony gebruikt mij als schuurpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:41

Duidelijk nee zeggen en wegduwen elke keer dat ze het doet.

Vriendin van mij heeft ook zo'n paard wat dat mag van haar en die doet het dus ook bij een ander, nou mij niet gezien. Vreselijk irritant, met een beetje pech schuur je met de riempjes van je hoofdstel je kleding kapot en enige vorm van respect vind ik het ook niet. Goed dat je het wilt afleren!

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:43

Dat weg duwen probeer ik ook, maar dan wil dan bijna niet :P Nee zeggen de volgende keer maar proberen, bedankt! :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:47

Beide doen, dus nee zeggen met een duw er bij.

Die van mij heeft het ook wel eens geprobeerd, heb ik een keer 'per ongeluk' tegen mijn elleboog aan laten lopen toen ze dat deed. Klinkt hard maar ze leren het er wel van.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:48

Meestal kriebel ik even terug door over zijn hoofd te krabbelen. Als hij jeuk heeft mag hij best even met zijn hoofd langs mijn arm wrijven, maar niét met zijn hoofdstel om. Verder gewoon nee zeggen en eventueel je arm omhoog doen en met je vingers knippen. Hielp bij mij heel goed :) succes

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:53

Het moet altijd JOUW initiatief zijn en nooit die van het paard. Dat is een stukje opvoeding, respect voor jou hebben en duidelijk zijn naar het paard toe. Overleg dit ook met de eigenaar hoe h/zij dat doet.

Mijn paard weet inmiddels dat ik hem lekker kriebel over zijn neus na het rijden. Het gaat dan gewoon kriebelen onder het leer. Hij wacht ook netjes tot ik de neusriem los heb gemaakt. Vandaag zag ik veel vliegen rondom zijn ogen. Ik veegde ze weg en hij gaf toen aan dat het wel erg jeukte, ook geen probleem. Maar nooit je laten gebruiken als schuurpaal!

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:55

@marlies Bedankt voor je advies, zal het proberen! Misschien als ik hetzelfde doe, is ze er meteen van genezen...

@borrie Snapt je paard dan dat het wel mag zonder hoofdstel en niet met hoofdstel? Wat mij betreft doet ze het helemaal niet meer :D

@kala Okee ik snap het, dankjewel, ik zal haar eens lekker kriebelen, als ze braaf is geweest :)

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:55

Eigenlijk doet het paard dit omdat het te weinig respect voor je heeft. Hij geeft je een duw en jij verplaatst je voeten naar achteren. Dit is hoe paarden ook onderling de rangorde verdelen en diegene die zijn voeten naar achteren verplaatst heeft verloren en is dus een rang lager.
Jou taak dus om als leider op te treden en diegene te zijn die bepaalt wie zijn voeten waar heen mag verplaatsen. Dus het paard moet een stap opzij of achterwaarts doen voor jou. En respect hebben voor jou ruimte.

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:56

@evelien dit hebben de eigenaren mij ook meegegeven, als ze vervelend is, duidelijk nee of iets dergelijks zeggen en haar naar achteren duwen tot dat ze een paar stapjes naar achter zet, maar dat wil ze dus ook bij mij proberen?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:57

Duw hebben ze helemaal niet in de gaten joh, even flink met je zweepje wapperen.

En hierna áltijd je paard uit je ruimte houden. Dan houdt dit ook op..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:58

Vreselijk irritant als een paard dit doet ja.. Mijn vorige paard deed dit ook wel eens, maar ik duwde hem dan gelijk weg met zijn hoofd en zei duidelijk nee (mijn paard is van jongs af aan opgevoed met duidelijke woorden dus daar reageert hij dan wel goed op). Ik zorgde dat ik zo snel mogelijk afzadelde en halster om en dan ging hij zichzelf aan de benen jeuken met z'n hoofd, maar wel pas in de wei of de bak waar hij zich kon rollen en jeuken, anders ging hij onderweg met lopen ook constant stilstaan en jeuken haha. Sowieso stond ik het niet toe als hij zijn tuig om had, omdat ik niet wilde dat hij daarmee ging schuren voor zichzelf geen pijn te doen of het tuig te beschadigen. Jeuken doet hij maar in zn eigen tijd :+ Als ik zag dat mijn paard jeuk had (was een eczemer), deed ik wel vaker even lekker kriebelen op de jeukende plekjes, maar altijd zodat ik controle hield, nooit inderdaad van hem uit. Schuren vond ik not done.. zijn me een paar kilo'tjes wat tegen je aan staan te duwen zeg pff..

Als je duidelijk bent en je grens aangeeft dat hij inderdaad respect voor jouw ruimte moet hebben en eenmaal doorheeft dat het niet mag, zal dit ook vrij snel over zijn dit gedrag
Ik zou zelf geen zweep gebruiken in deze situatie, terwijl het anders kan. Een zweep is in mijn ogen niet om ongewenst gedrag mee af te leren, dat doe je door duidelijk en consequent te zijn naar je paard toe en aan te geven waar de grenzen liggen. Maar dat moet natuurlijk iedereen zelf weten wat ze fijner vinden. Ik heb het in ieder geval niet nodig gehad
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 24-04-14 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:00

mijn paard schuurt na het rijden ook graag en weet nu dat als het hoofdstel af is en ik een
doek vast heb dat er dan over d'r hoofd geschuurd wordt,waar ze maar wil en wacht daarop

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:02

Hippepony schreef:
@marlies Bedankt voor je advies, zal het proberen! Misschien als ik hetzelfde doe, is ze er meteen van genezen...

@borrie Snapt je paard dan dat het wel mag zonder hoofdstel en niet met hoofdstel? Wat mij betreft doet ze het helemaal niet meer :D

@kala Okee ik snap het, dankjewel, ik zal haar eens lekker kriebelen, als ze braaf is geweest :)

Nouja, hij snapt dat ik hem pas krabbel als hij netjes met een halster vaststaat. Als hij eerder begint te klooien en me omver duwt brul ik wat naar m en dan zorgt ie maar dat ie stopt omdat ik óók kan duwen.
Zorg ervoor dat jij bepaalt wat er gebeurt en wanneer. Als je je paard een keer een tik moet geven is dat ook niet erg. Dan leert ie t tenminste

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:03

Mijn paard doet dat ook, alleen dan heeel voorzichtig en zachtjes haha dus dan vind ik het niet zo erg.
En ik denk indd zoals NeverGiveUp zegt gewoon met je zweepje wapperen, of je groot maken of een keer op de grond stampen en voortaan uit je ruimte houden, uiteindelijk lukt dit met iets kleins (ik doe het door met mijn vingers te knippen, dan weten mijn paarden dat ze op moeten letten, dat is zeg maar mijn eerste waarschuwing)
Wat je ook kunt doen is als hij het goed doet en dus niet tegen jou aanschuurt een borstel pakken en even lekker zijn hoofd borstelen tegen de jeuk, heb je ook nog een beloning dat hij jou niet als schuurpaal gebruikt! :)

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 16:10

Ik rij zonder zweep, dus dat gaat m niet worden. De volgende keer zal ik haar een tik geven. Het is echt vervelend, want als ik al bij haar in de buurt kom, begint ze meteen te schuren...

Nu ik er over nadenk... Ze doet het alleen als ze een hoofdstel in heeft, niet als ze een halster om heeft.

Bedankt Helmer voor je uitgebreide berichtje :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:13

Je kan toch even een zweepje pakken :')

Je hoeft niet eens een tik te geven. Gewoon wapperen in jou 'bubbel' dan kiest paardlief er zelf voor om een mep tegen zijn neus te krijgen of maar gewoon netjes uit de buurt te blijven.

Veel duidelijker dan dat geduw waar ze vaak amper op reageren.

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 16:21

Ik wil graag zonder zweep rijden en dan moet ik zeker als zij staat te schuren denken:
"Verdorie, waar is dat zweepje, ah daar is ie, nu wapperen!"
Dan ben ik alweer te laat. Dus dat lijkt mij niet handig, snap je?

Ik geef haar wel gewoon een tik. Niet hard, maar dat ze wel schrikt. Bedankt voor alle reactie's :)

mikzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:47

wat ik heb geleerd bij een cursus grondwerk, is terugschuren. Even met je schouder tegen de hals van t paard duwen. In de meeste gevallen houden ze op met schuren, wel heel consequent zijn!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:51

evelien_89 schreef:
Eigenlijk doet het paard dit omdat het te weinig respect voor je heeft. Hij geeft je een duw en jij verplaatst je voeten naar achteren. Dit is hoe paarden ook onderling de rangorde verdelen en diegene die zijn voeten naar achteren verplaatst heeft verloren en is dus een rang lager.
Jou taak dus om als leider op te treden en diegene te zijn die bepaalt wie zijn voeten waar heen mag verplaatsen. Dus het paard moet een stap opzij of achterwaarts doen voor jou. En respect hebben voor jou ruimte.

De mijne doet het toch echt wegens jeuk :+ En hij mag het ook van mij, als hij eerst 'vraagt' en zacht doet. En als hij stopt wanneer ik dat wil. Gaat prima :)

Als je het helemaal af wil leren ts, dan gewoon elke keer straffen als hij het doet. Door inderdaad een tik te geven bijvoorbeeld. Wel consequent zijn anders heeft het geen zin.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:57

Wij hebben ons "schuur" paard geleerd te wachten tot zijn handdoek er is en dat werkt perfect. Ik doe zijn hoofdstel af, houd de handdoek voor hem en hij schuurt zijn gezicht lekker af in de handdoek, waarna ik ook de stukken doe die ik nog af wil drogen bij hem. Ideaal!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:03

Met een vinger in z'n wang (dus achter zijn mondhoek) prikken :j Even hard en kort. Langer indien hij nog niet ophoudt. Of anders inderdaad tegen je elleboog laten botsen.
Zorg dat je ten alle tijden gewoon je persoonlijke ruimte behoud en verdedigt. Ik heb een jong paard en ben dit nu ook aan 't leren :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:04

Het gewoon echt niet pikken. Haar telkens wegduwen en boos worden. Keer op keer.

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 17:14

Beetje offtopic, maar wat zouden alle paarden denken als ze dit zouden lezen :+

Bedankt voor de vele reacties, had ik niet verwacht! Ga dit weekend of maandag weer naar d'r toe en weet nu hoe het moet, hopelijk helpt het :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:18

Devon mag zich schuren als het hoofdstel af is, dit weet hij inmiddels, maar als hij het met hoofdstel wil doen zeg ik EH en trek ik aan de teugel.
meestal is eh al voldoende.
Hoofdstel is ook het eerste wat ik afdoe en dan mag hij zich schuren aan de houten rand van de zadelkamer.
Als hij het bij mij wil doen dan heeft ie een elleboog tegen z'n snufferd of een knal samen met een EH erbij.
als je dit consequent toepast weten ze het op een gegeven moment wel hoor

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:10

Met een duidelijke toon "nee" zeggen. Als het schuren een gewoonte is kan het wel een tijdje duren voordat het afgeleerd is ;)