Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Hoe fijn zou je het zelf vinden als jouw stoep iedere keer vol ligt met poep?
Fred_Kroket schreef:Schijt aan hebben![]()
![]()
Het is gewoon praktisch onmogelijk om voor elke drol af te stappen en die in de berm te schoppen... Dat je niets op de weg hebt te zoeken als je dat niet kunt doen met je (jonge) paard vind ik niet een goed argument. Je creëert zo gevaarlijke situaties door op te stijgen.
We zullen met z'n allen moeten proberen om te leven en te laten leven. Na elke buitenrit een drol opruimen... Het is nou eenmaal lastig, jij woont in een gebied met een bebouwde kom, en zij wonen in een bebouwde kom waar een stalling is...
Zolang jij je best doet dat je paard niet opritten onderkakt en je veilig bent voor je omgeving zou ik het zo laten. Je zou wel een keer als kennismaking langs kunnen komen met bijvoorbeeld een zak koemestkorrels om jezelf voor te stellen en uit te leggen dat het nou eenmaal gevaarlijk is om steeds op en af te stappen en dat je probeert om niet op hun oprit te rijden en dat je niet op de rijbaan rijd omdat het gevaarlijk is. Hier zijn 80 km wegen met fietspaden en ik heb een heel braaf paard maar ik ga daar natuurlijk niet op de rijbaan rijden...
Veel succes!
Dakario schreef:Mijn paard is doodsbang voor verkeer en ik wandel steeds samen met een vriendin zodat mijn paard steun kan zoeken bij ander verkeersmakke paard. (vriendin heeft atrose in been en kan niet op paard gewoon opstappen alleen met trapje) Bedoeling van wandelen is om haar schrik te verminderen. Met opstappen is ze nog gevoelig aan de flanken waardoor ik altijd met kruk opstap. Ik kan moeilijk de kruk overal meenemen met wandelen. Misschien binnen aantal jaren wanneer ze verkeersmak is kan ik wel de poep opkuisen.
Dakario schreef:ok dan zal ik proberen terug te gaan om drollen op te ruimen of aan kant te brengen (alleen in bebouwde kom).
Ik woon in België. Veel ruiters hier nemen constant de fietspad bij drukke banen. Weet iemand hier de Belgische wetgeving over gebruik van fietspaden door ruiters?
RianneH schreef:Officieel moet je op de rijbaan met je paard volgens mij. Daarnaast vind ik het een stukje fatsoen om er voor te zorgen dat je de mest in elk geval in de berm
Schopt. Dus ook al heb je een jong paard, afstappen en opschuiven. Als dit niet kan, hebt je met die combinatie niets te zoeken buiten stal.
Soms kan het behoorlijk wat goodwill kweken om
Later terug te komen met een vuilniszak en de mest op te ruimen. Maar ik begrijp dat jullie niet de enige zijn dus dat is lastig.
Al met al, ik zorg er in elk geval altijd voor dat de mest de berm in geschopt wordt zodat mensen er in elk geval geen last van hebben. Op de grote weg zou ik ook niet graag rijden, maar officieel mag je inderdaad niet op het fietspad rijden. Hier gelukkig genoeg 30km wegen en ruiterpaden in een typisch paardendorp.
linky schreef:Officieel hoort een paard op de rijbaan, maar hier (Noord-Nederland) rijden we zonder uitzondering op het fietspad en nog liever in de berm ernaast, juist vanwege de mest.
Later op de fiets of zelfs met de auto teruggaan lijkt me dan ook weer sterk overdreven. Volgens mij woont TS in een dorp op het platteland, daar zouden ze toch aan een beetje mest gewend moeten zijn.
. Maar ik zit toch echt niet te wachten op door de mest moeten fietsen hoor. Dan nog liever aan mijn autobanden als ik de keuze moet maken
In het bos kun je het wmb laten liggen (zolang je niet illegaal op paden komt waar ruiters niet mogen
) linky schreef:Jammer dat de mensen tegenwoordig zo weinig begrip hebben voor ruiters/paarden. Vroeger waren de mensen blij als je paard voor hun huis poepte, kon de mest mooi bij de rozen.
Nu is het ineens vies geworden.
TS ik zou met een jong paard nooit langs de openbare weg afstappen, dat kan pas levensgevaarlijk zijn als je paard zich b.v. los rukt en de weg op schiet.
Officieel hoort een paard op de rijbaan, maar hier (Noord-Nederland) rijden we zonder uitzondering op het fietspad en nog liever in de berm ernaast, juist vanwege de mest.
Later op de fiets of zelfs met de auto teruggaan lijkt me dan ook weer sterk overdreven. Volgens mij woont TS in een dorp op het platteland, daar zouden ze toch aan een beetje mest gewend moeten zijn.
Laatst zag ik in een dorp hier vlakbij poep op de stoep liggen, dat is wat mij betreft dan weer helemaal fout. Je gaat niet met je paard/pony op de stoep lopen.