Ik heb sinds oktober een quarter hengst, hij is nu net 1 jaar geworden. Hij was altijd heel schuw naar andere mensen toe.
Ik had het gevoel dat hij niet lekker in zijn vel zat dus even de dierenarts laten komen, hij raadde aan om hem nog eens te ontwormen (was altijd netjes op tijd gedaan) zo gezegd zo gedaan. Twee dagen later (geen wormen in de mest gevonden) ontplooide hij helemaal en werd zelfzekerder. Hij begon zich echt als een hengst te gedragen waardoor hij niet meer bij de andere paarden (twee merrie's) in de wei kon. Jammergenoeg zit hij nu alleen in de weide naast de andere paarden. Hij overwint zijn angsten ipv ervoor weg te lopen. Bv vroeger liep hij weg voor mijn stiefpapa nu gaat hij ernaar toe om hem te bekijken en uit te testen.
Allemaal randinformatie die de situatie wat duidelijk maken
Ik wil hem zolang mogelijk hengst houden. Elke dag ben ik een uurtje met hem bezig. Poetsen, hoefjes uitkrabben, manen en staart ontklitten, inspuiten met ontklitter, hij kent het allemaal al.
En dan werk ik er ook nog mee in de piste. Hij kent al: volgen, halt, weggaan en terugkomen, halthouden en blijven staan terwijl ik wegga. Hij luistert goed maar hij heeft niet veel vertrouwen in mij. In enge situatie's (plastiek zakje, paraplu,..) sluit hij zich af van mij, negeert me. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en veelal word het antwoord 'vertrouwen winnen' gegeven maar hoe win je nu zijn vertrouwen?
Graag wil ik wat tips en eventueel simpele oefeningen die niet te belastend zijn voor een jaarling hoe ik beter kan omgaan met hem en zijn vertrouwen winnen
Liefs Brittney

edit; typo