Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hielkebro schreef:ik zeg ook maar wat. maar is het geen idee om paard aan longe te zetten, longe door ring en jij houdt de andere kant vast en naar achteren lopen ?
xJitskee schreef:Vanachter een computer is het lastig te zeggen waar het probleem zit, en hoe je het op kan lossen.
Het kan angst zijn, niet vast willen staan, geen geduld,etc.
Wat ik je aanraad is eens een goede grondwerkles te nemen, dit heeft bij mijn paard heel goed geholpen. Zij rukte zich los (ook als ze aan het touw mee moest lopen) als ze ergens geen zin in had. Na één lesje merk ik al heel goed verschil!
snowlove schreef:Als ik je verhaal zo hoor dan is het blinde paniek en geen opzet, en dan denk ik dat ik mee ga met de eerste twee reacties. Je werkt dan aan een soort gewenning, waardoor druk normaal zal worden voor haar. Achteruit of opzij stappen o.i.v. Druk vindt ze wel goed? En druk op het touw als jij degene bent die het touw vast houdt?
Moos99 schreef:snowlove schreef:Als ik je verhaal zo hoor dan is het blinde paniek en geen opzet, en dan denk ik dat ik mee ga met de eerste twee reacties. Je werkt dan aan een soort gewenning, waardoor druk normaal zal worden voor haar. Achteruit of opzij stappen o.i.v. Druk vindt ze wel goed? En druk op het touw als jij degene bent die het touw vast houdt?
Dit is allemaal geen probleem. We doen veel grondwerk en ze doet alles voor je. Dit gebeurd alleen als ze vast staat.
Lutske schreef:Van een bruin stotouwtje een lus maken om de ring. Dan het halstertouw daaraan vast maken, trekt ze zich los, geen probleem strotouwtje knapt en direct weer vastzetten, is veel minder paniek als ze het halster kapot trekt.
Op een gegeven moment gaat ze er aan wennen.
Heeft bij mij geholpen!
Moos99 schreef:Lutske schreef:Van een bruin stotouwtje een lus maken om de ring. Dan het halstertouw daaraan vast maken, trekt ze zich los, geen probleem strotouwtje knapt en direct weer vastzetten, is veel minder paniek als ze het halster kapot trekt.
Op een gegeven moment gaat ze er aan wennen.
Heeft bij mij geholpen!
Goede tip dankjewel!
Moos99 schreef:hielkebro schreef:ik zeg ook maar wat. maar is het geen idee om paard aan longe te zetten, longe door ring en jij houdt de andere kant vast en naar achteren lopen ?
Misschien een optie idd! Als ik zelf met haar werk vanaf de grond heeft ze geen probleem met druk. Ook als ik haar wanneer ze vast staat zelf naar voren vraag of druk uit oefen etc. Ze doet het alleen bij druk die ze voelt wanneer ze zelf haar hoofd omhoog wilt doen.
Citaat:Ook zo een paard gehad en daar moet je mee leren omgaan. Op de trailer kon hij gewoon staan, maar nooit echt strak zetten. Op de poetsplaats deed ik de touwen aan elkaar zodat hij er achter stond...bleef overigens altijd wel rustig staan, maar met vaststaan ineens paniek als het hoofd geblokkeerd was...
Pas op dat ze met losbreken niet ineens achterover slaan of voorover en hun nek breken. Vasthouden bij de smid, maar er bij zijn was bij mijn paard genoeg, met touwtje over de nek. Vastzetten en smidje laten werken ging niet. Verschillende keren behoorlijke nare losbreekmomenten meegemaakt..vastzetten is ook erg onnatuurlijk voor een vluchtdier, respecteer het maar, als het verder een braaf en makkelijk hanteerbaar paard is.
Citaat:het is idd een goede tip om het halster heel te houden, maar je lost het probleem er niet mee op.
Het paard leren nageven op druk werkt wel echt en kan elk paard leren ook jouw paard dus.
En dat kan al bij de eerste training, moeilijker dan dat is het niet.
steek er dus een beetje energie in , in het opleren van je paard, dat is nutiger dan enkel oplossingen te bedenken die het probleem een beetje omzeilen.
Moos99 schreef:Citaat:het is idd een goede tip om het halster heel te houden, maar je lost het probleem er niet mee op.
Het paard leren nageven op druk werkt wel echt en kan elk paard leren ook jouw paard dus.
En dat kan al bij de eerste training, moeilijker dan dat is het niet.
steek er dus een beetje energie in , in het opleren van je paard, dat is nutiger dan enkel oplossingen te bedenken die het probleem een beetje omzeilen.
oneens, want als het touwtje dan meteen kapot knapt, merkt het paard toch ook dat de druk niet erg is omdat ze daarna meteen bevrijd wordt? Dat is ook een manier van ergens naar toe werken dus ik vind het zeker niet alleen het probleem omzeilen. Uiteraard is dit een tussen stap, niet een oplossing.
Joolien schreef:Soms wil ik wel eens zeggen op bokt 'luister nu maar echt naar aeolusnr1 want die weet wel waar hij over praat' dus nu doe ik dat ook. Neem zijn advies ten goede, hij heeft mij ook tips gegeven over een paard wat moeite heeft met druk en dat was echt heel snel verbeterd