Wat tegen vliegen tussen de achterbenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Wat tegen vliegen tussen de achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 14:34

Wat smeren/spuiten jullie op de uiers/tussen de achterbenen van je paard, als ze erg last hebben van vliegen/muggen aldaar, in de zomer?

Angela

Re: Wat tegen vliegen tussen de achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:03

Hoewel mijn paard er op die plek geen last van heeft zou ik zelf bij een paard dat daar wel last van heeft kiezen voor een eczeemdeken. Die sluiten daar nog redelijk af (niet geheel). Vliegensprays werken imo altijd erg kort (of gewoon helemaal niet), en om nou ieder uur te moeten sprayen is ook zo wat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:11

Een dikke laag uierzalf.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 18:44

Angela schreef:
Hoewel mijn paard er op die plek geen last van heeft zou ik zelf bij een paard dat daar wel last van heeft kiezen voor een eczeemdeken. Die sluiten daar nog redelijk af (niet geheel). Vliegensprays werken imo altijd erg kort (of gewoon helemaal niet), en om nou ieder uur te moeten sprayen is ook zo wat.

Een eczeemdeken heeft geen zin, die zit niet dicht op die plek. En een hele deken om doen om dat kleine stukje vind ik wat overdreven, Ik smeer er liever wat op waardoor ze geen last meer heeft van de vliegen. Ik doelde niet op een vliegenspray zoals de sprays die je op de rest van je püaard gebruikt. Hier wordt een creme gebruikt, die ik niet ken. Dus vroeg ik me af wat door andere mensen gebruikt wordt.

Uierzalf werkt misschien wel, maar volgens dierenarts niet goed om dat er elke dag weer op te smeren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:08

Waarom niet?
Ik smeer het er iedere zomer weer op.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:31

Ik gebruik afwisselend de citronella roller van Excellent en dazenspray rondom die plek bij mijn ruin. Ik scherm zijn koker af met mijn hand en houd het gebied zo stinkend dat er nog weinig vliegen zin in hebben. :) Ik doe het afwisselend om te voorkomen dat hij huidirritatie zou krijgen en ik spoel het hele gebied om de zoveel tijd ook helemaal schoon met water zodat het minder naar zweet ruikt en dus minder vliegen lokt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 13:48

Sizzle, dat deed iemand bij ons op stal ook elke dag, en uiteindelijk is het gaan irriteren. Dierenarts zei dat de huid door dat gesmeer heel dun is geworden op die plek.

Uierzalf heb ik sowieso niet veel mee, iedereen smeert het maar op van alles... alles wordt dichtgesmeerd, schijnt dus te kunnen zorgen dat de huid dun wordt... als er nog iets anders naar voren komt probeer ik liever iets anders uit denk ik.

Whild, en je ruin heeft daar nog nooit gevoelig op gereageerd?

hazehartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:42

Het ook goed schoonhouden. Vliegen komen af op zweterige, plakkerige plekjes.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:46

Derfen. Werkt tegen zomereczeem, maar heeft ook een hele goede vliegwerende werking (stinkt flink). Werkt ideaal en hoef je maar eens in de drie dagen te smeren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 18:53

Ik heb nog een klein flesje Derfen liggen ergens! Dat is niet schadelijk op zo'n plek?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:15

Wij doen alleen vliegenkappen ter bescherming van de ogen als het hier weer te keer gaat met de vliegen. De platvliegen maak ik een keer per dag of per twee dagen dood door ze kapot te knijpen en als de huid geïrriteerd is doe ik dun laagje uierzalf erop. Wel merk ik als er een dun laagje uierzalf op zit (doe dit dus maar af en toe) ze minder last hebben van met name die vervelende platvliegen. Die vinden dat niet prettig. Als het heel erg is doe ik wel eens DEED die ik nog heb vanuit vakantie in de tropen voorzichtig rond de ogen en tussen de tietjes en rond de koker. Dat werkt fantastisch.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:17

GamblersCup schreef:
Sizzle, dat deed iemand bij ons op stal ook elke dag, en uiteindelijk is het gaan irriteren. Dierenarts zei dat de huid door dat gesmeer heel dun is geworden op die plek.

Uierzalf heb ik sowieso niet veel mee, iedereen smeert het maar op van alles... alles wordt dichtgesmeerd, schijnt dus te kunnen zorgen dat de huid dun wordt... als er nog iets anders naar voren komt probeer ik liever iets anders uit denk ik.

Whild, en je ruin heeft daar nog nooit gevoelig op gereageerd?

Nee, want ik scherm zijn koker dus af, dus doet het flink aanbrengen op de plek er rondom. Ik zou persoonlijk zelf nooit iets anders dan water of iets heel neutraals zoals sudocreme op kokers of uiers en dergelijke smeren, de PH waarde van de huid daar is heel anders en veel gevoeliger dan de gewone vacht..
Het helpt echter wel als je het omcirkelt met vliegenspul, ik zie de vliegen er niet zo snel meer op landen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:30

De uier zelf smeer ik ook niet vaak in, maar meer de buiklijn en navel, die zit altijd vol met steekvliegjes.
Overigens is uierzalf ooit bedacht voor uiers (logisch).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-04-14 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:32

GamblersCup schreef:
Ik heb nog een klein flesje Derfen liggen ergens! Dat is niet schadelijk op zo'n plek?

Ik smeer het er omheen, al weet ik niet zeker of het kwaad zou kunnen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 16:21

Langere vliegendekens, waardoor er meer bedekt is en het meer wappert! Ik heb de sweet itch hoody die vrij lang valt, ter vervanging van een exceemdeken!

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:36

Hier iemand met hetzelfde probleem alleen heeft zij wel last van zomereczeem. . En heeft dus al een deken met buiklanding op maar nu prikken de mugjes haar net achter de flap dus op de uier iemand hier ook misschien een idee voor?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:47

Colinda20 schreef:
Hier iemand met hetzelfde probleem alleen heeft zij wel last van zomereczeem. . En heeft dus al een deken met buiklanding op maar nu prikken de mugjes haar net achter de flap dus op de uier iemand hier ook misschien een idee voor?

Nee, volgens mij is er gewoon geen deken die alles bedekt. :n

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:50

Mijn merrie had vorig jaar de bloedstrepen van haar uiers af lopen.
(staat al onder exceem deken, alle paarden hier zijn aangekleed omdat ze anders opgegeten worden).
Wat hier het beste werkte was hele laag sudocreme, dat is wit en die troep blijft ook goed zitten en lang wit.
Zo gingen er veel minder beestjes op haar uier zitten, wat zwarter is dan de beige omgeving en allicht daardoor extra aantrekkelijk.
(oh en halve bus gif over mijn pony heen gegooid, maar dat werkte minder goed dan het wit maken van het uier)

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:55

S Jolie dat is nog een optie om te proberen;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:05

Ik zou de uier ook zeker niet met gif/vliegenspray inspuiten, daar is de huid heel gevoelig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:08

simodi schreef:
Ik zou de uier ook zeker niet met gif/vliegenspray inspuiten, daar is de huid heel gevoelig.

Gewoon de deken flinke dosis meegeven, maar die rotinsecten geven er weinig om.
Steken eerst, dan probleem toch al dat je paard lek geprikt wordt.
Wit verven werkte hier nog het best.
(Ben grootverbruiker in sudocreme)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:10

Tegen die hele kleine mugjes werkt uiteindelijk gewoon echt niks. Op momenten dat ze heel heftig zijn zet ik mijn paarden gewoon niet meer buiten ....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 21:22

Ze kunnen hier zelf naar binnen als ze dat willen, en dat doen ze dan ook. Maar ik heb liever iets waardoor ze gewoon lekker buiten kunnen grazen zonder gek te worden van de vliegen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:28

Inderdaad van die hele wolken met van die mugjes als je er zelf in staat wordt je ook helemaal gek.
rotdingen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:34

Laatst bijgewerkt door criollo_yess op 26-04-14 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt