Ik zal het even uitleggen.
Boris, mijn +/- 20 jarige Shetlander hengst, staat vanaf augustus 2013 op een nieuwe stalling, samen met zijn hengstenvriend (23 jr, shetlander) Johnny, en zijn nieuwe vriend Mellow (ruin, appaloosa, 13 jaar).
Johnny en Boris zijn al 4 jaar samen, en hebben altijd in vrede samengeleefd, alle seizoenen door. Op hun vorige stalling stonden zij samen, zonder contact of zicht op andere paarden.
Nu zij verhuisd zijn, staan er bij de buren paarden, en bij de andere buren ook. Wij zijn dus omringt met andere paarden, waaronder merries (soms met veulen). Natuurlijk is Mellow er ook bij gekomen, wat voor extra spanning zorgde.
Toen wij er kwamen staan, stonden er merries met veulens op het weiland naast ons. Boris was al de baas van de kudde, maar deze merries zorgden voor gevaarlijk gedrag bij mijn hengst.
Naar ons werd hij agressief, en Johnny was niet meer veilig in de wei, ik heb hem regelmatig met (ernstige) verwondingen van de weide gehaald.
Na meerdere poedertjes en middeltjes heb ik de dierenarts erbij gehaald, en die heeft mij Regumate gegeven, een vrouwelijk hormoon.
Met een vrij hoge dosis, heeft Boris de rest van het weideseizoen gemoedelijk bij de rest gestaan. Ideaal was het niet, hij was nog steeds te druk met de merries, maar hij liet Johnny en Mellow met rust en naar ons was hij de gewone Boris die we kennen.
Nadat de merries met veulens weer naar binnen gingen (de paarden van de andere buren staan 24/7 buiten, net als die van ons), hebben we Boris van de Regumate gehaald.
De hele winter is Boris weer de gewone Boris geweest, hij was lief, luisterde, speelde de hele dag door met zijn vriendjes en was echt dikke vrienden met Mellow.
Maar.. helaas.. sinds een paar weken staan de merries weer buiten, in het weiland naast ons.
Onze paarden staan nu op ongeveer een halve hectare grond (1 paard, 2 shetlanders).
We zijn direct weer met de Regumate begonnen, maar dit sloeg niet aan zoals ik gehoopt had.
Boris was nu Johnny en Mellow aan het opjagen. Hij zorgde niet voor verwondingen, maar de paarden waren de hele dag door aan het rennen.
Daarop heb ik Boris apart gezet, hij staat nu alleen op een apart stukje weiland. Dit gaat perfect, hij is naar ons gewoon de geweldige pony zoals ik hem ken.
Sinds een paar dagen geef ik hem monnikspeper (Hormoonbalans) van Puur bij, dit leek zo goed te gaan dat ik hem gisteren weer rustig bij de rest heb gezet. Hij bleef op een afstand, hinnikte helemaal niet naar de merries en leek er echt geen aandacht aan te besteden. 's Avonds zijn we nog gaan kijken en ze stonden er echt bij alsof er niets aan de hand was.
Helaas.. vanmiddag krijg ik een berichtje dat de paarden weer aan het rennen zijn.
Boris is Mellow en Johnny weer aan het opjagen, ondanks de hoge dosis Regumate en monnikspeper.
Naar mij (en andere mensen) is hij nog steeds vriendelijk, rustig en zichzelf, alleen wat alerter op andere paarden.
Jullie begrijpen dat ik inmiddels met mijn handen in het haar zit.
Ik wil niet dat de paarden de hele dag rennen, met alle gevolgen van dien. Ik wil dat ze relaxed op de weide kunnen staan.
Maar ik wil ook niet dat ik mijn paard apart moet zetten, omdat hij het veel fijner vind om bij andere paarden te staan.
Nu snap ik dat het verstandig is (voor de rust van de andere paarden, maar ook voor Boris zelf) om mijn pony de rest van het weideseizoen alleen in een aparte wei te zetten.
Misschien dat ik het weer kan proberen zodra ze weer op de hele weide mogen (2 hectare), dat is ongeveer eind mei.
Maar volgend seizoen wil ik dit probleem natuurlijk voorkomen, het veroorzaakt alleen maar stress, vooral voor Boris, die niet weet wat hij met zijn hormonen aan moet.
Nu sta ik voor verschillende opties, ga ik castreren? Is het verstandig om de andere hengst weg te doen (eerst lag het aan hem te liggen, maar nu jaagt hij ook de ruin op?), of zijn er nog andere opties?
Ik ben echt de wanhoop nabij, ik wordt er erg verdrietig van om mijn paarden zo gespannen en in de stress te zien, terwijl ze zichzelf niet zijn.
Wie kan mij helpen?

, ik ga er naar informeren.
Ook over chemisch castreren.
Ben ik erg mee geholpen.
maar ik heb geen dragende merrie.