Merrie in pensioen en afspraken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smurfje

Merrie in pensioen en afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 15:19

Hoi,

Wij zitten met een dilemma/probleem, en weten niet meer wat te doen.
Het betreft een situatie met iemand hier op bokt, gelieve geen namen te
noemen, Contact met de des betreffende bokker is via PB geprobeerd.
Bokker mag zichzelf kenbaar maken in dit topic, eerder gelieve GEEN namen te noemen!

Het volgende:
Er is een merrie door vrienden van mij met pensioen gezet. Deze merrie stond op een
stal waar zij eindelijk naar jaren zoeken daar de plek, goed stond. De merrie is door vele dierenartsen
onderzocht en behandeld voor haar longen. Van longspoelingen en andere medicatie aan toe.
Op een gegeven moment moet je een keuze maken, de desbetreffende stalling was totaal niet in de
buurt van het woonadres. Om de merrie een fijne tijd te geven, is deze via contract geschoken aan
iemand die veel plezier uit die merrie haalde.

Na tijd zeuren door deze dame heeft ze het paspoort in handen gehad, sindsdien is het allemaal wat
anders gaan lopen. Contact werd minder, het stukje staart waar een jaar geleden om is gevraagd, is nog
steeds niet ontvangen.

Een belangrijk punt in het contract was, dat de merrie ten aller tijde niet verplaatst mocht worden, dit
ivm. stress en eventuele consequenties na de verhuizing. Deze merrie is door 3 verschillende dierenartsen "afgeschreven" dat het een onhaalbare zaak is dat de merrie ooit weer goed zou kunnen functioneren. En als rijpaard zeker niet geschikt zou zijn. Af en toe een stukje het bos in, dat moet in goede conditie en omstandigheden nog wel te doen zijn.

Nu zijn we via dit forum erachter gekomen dat ze de merrie wilde laten dekken. Dit is toen der tijd afgeraden, omdat haar lijf hier helemaal niet voor geschikt is. Zowel haar long situatie, maar ook de stress zou het dier geen goed doen. Bevalling zou haar dood kunnen zijn. Dus is er contact gezocht met de verzorger van de merrie, en die liet totaal niets meer van zich horen. Elk vorm van contact was verbroken. En dan blijf je achter in het niet. Want tja die merrie, daar ben je gewoon het aller bangste voor. Echter stond er helaas niet in het contract iets over eventuele dekking. Dit omdat iedereen in deze situatie weet dat het totaal niet goed is, dus is dit helaas vergeten.

Sta je dan met je handen achter je rug gebonden te wachten. Tot dat we erachter kwamen dat dame in kwastie de merrie verhuisd heeft naar het dekstation om de merrie daar te laten dekken. Dus heeft ze in onze ogen het contract verbroken. Zonder dat we gelijk er boven op zijn gesprongen hebben we nogmaals contact op genomen met mevrouw. En weer helemaal niks. Dus inmiddels op advies van het Juridisch loket een aangetekende brief gestuurd. JL heeft het contract bekeken, en heeft aangegeven volledig in ons recht te staan om het contract te mogen ontbinden.

Aangetekende brief is ontvangen, maar enig antwoord bleef uit. Nu is er antwoord terug van mevr in kwestie. Zij geeft aan dat de brief compleet onterecht is, en dat zij niks gaat veranderen in de huidige situatie. Inmiddels staat de merrie dus nu gedekt en wel weer thuis. En dat geeft een ontzettend bittere nasmaak

Ik hoop dat ik alles heb opgeschreven, anders voeg ik dat later nog wel bij.

Nu het volgende, wat kunnen we hier nou het beste aan doen?
Ons gevoel zegt, in de auto stappen ernaar toe rijden. Paard ophalen, maar ja laten we het maar niet erger maken dan het al is.

pleh ;(

jst_lyske

Re: Merrie in pensioen en afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:25

Bah, wat een nare situatie zeg! Ik hoop voor de merrie dat ze dan gust blijft. Want als je zegt, waar is dan heb ik medelijden met de merrie. Maar is zij nog van jullie of van haar?

Haflingerkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:27

jeetje, wat een nare situatie.. ik zou doen wat het beste voor het paard is, maar aangezien ze al gedekt is, zou ik het ook niet weten..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:29

Jeetje, nu hopen dat ze niet drachtig is. -O- bah waarom denken mensen niet na zeg. :n

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:31

als je al van plan was om haar op te halen, hoe slim is dat dan om dat hier te melden terwijl je weet dat waar ze nu staat ook op bokt zit?
Verder geen tips van hier, denk dat je vriendin het zelf zal moeten regelen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:31

Merrie ophalen, laten spoelen door DA (eitje eruit) en zelf een ander plekje zoeken.

Dit kan en mag niet. Jullie hebben een contract.

Heeft zij zelf gereageerd of heeft die dame in kwestie ook contact met Juridisch loket gehad oid? Als je rechtsbijstandverzekering hebt...........nu meteen inschakelen en er een advocaat op zetten.

Actie!!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 15:32

de merrie is onder contract geschonken aan haar.

Vergeten te melden, de merrie is 19 jaar. en heeft nog nooit een veulen gehad.
In haar jongere jaren hebben ze wel geprobeerd te dekken, natuurlijke weg. Maar merrie
tolereerde de hengst niet.

Bokker in kwestie weet dat we het contract willen ontbinden, en daar hoort uiteraard ook bij dat we
de merrie komen ophalen. Zij heeft inmiddels ook juridische hulp ingeschakeld.

Wij hoopten er gewoon zo uit te komen, maar uitvechten in de rechtzaal zorgt er voor
dat de tijd dringt, en dus merrie steeds meer drachtig kan zijn.
Laatst bijgewerkt door smurfje op 14-04-14 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:32

Vreselijk dat ze aan zichzelf denken en niet in het belang van het paard!

Is het paard nog wat je vrienden officieel?
Dan gelijk ophalen en kijken wat de mogelijkheden nog zijn.

Ik weet niet hoe het zit met schenken en contracten.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:34

Tja lastige situatie , en wij kunnen er moeilijk over oordelen omdat we niet weten wat er precies i afgesproken ........

wel naar voor de merrie dat ze dit allemaal nog mee moet maken zeg

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:35

Dat is toch heel simpel? De huidige houder heeft bewezen onbetrouwbaar te zijn, zowel qua contact houden als qua contract naleven, dus ophalen dat dier...

Gini

Bah bah bah, het laatste stukje leven maar uit die merrie zitten trekken. Puur puur eigenbelang.
Ik kan je jammer geen tips geven TS. Ik zou in mijn woede waarschijnlijk alle verkeerde dingen doen.

Wat zijn volgens het juridisch loket de volgende stappen die je kan ondernemen?

Sjolvir

Je schrijft dat je de merrie hebt geschonken? Als in weggegeven?
Dan is ze dus niet meer in jouw eigendom en moet je wel heel goed (door notaris gemaakt en daar getekend?) contact hebben wil je daar nog voorwaarden aan vast hebben zitten, want verkocht (of weggegeven) is verkocht.

Neemt niet weg dat dit heel vervelend is als je je paard in goed vertrouwen aan iemand anders hebt gegeven.

Kan het zo zijn dat hun paard nu dusdanig is opgeknapt door goed huisvestings en verzorgings regime dat het paard slechts weinig problemen heeft?

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:36

Als in het contract duidelijk staat dat de merrie niet gedekt mocht worden, of überhaupt niet verplaatst mocht worden. Ook al is dit maar naar de buurman. Dan heeft zij een overtreding begaan, richting het contract met jullie en is het contract dus niet rechtsgeldig meer. Conclusie: de schenking is ongedaan. Ik zou mijn rechtsbijstand inschakelen. Je staat ijzersterk.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:38

jeetje wat een situatie,ik zou toch kijken of je contract niet kan laten ontbinden

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:39

jst_lyske schreef:
Als in het contract duidelijk staat dat de merrie niet gedekt mocht worden, of überhaupt niet verplaatst mocht worden. Ook al is dit maar naar de buurman. Dan heeft zij een overtreding begaan, richting het contract met jullie en is het contract dus niet rechtsgeldig meer. Conclusie: de schenking is ongedaan. Ik zou mijn rechtsbijstand inschakelen. Je staat ijzersterk.

Je kan wel sterk staan maar een proces kost jaren dus wat heb je er aan , het beste is dat beide partijen er zelf uit gaan komen ................. Lukt dat niet moet je een hele lange adem hebben

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:41

Dat is dan in deze casus het probleem: TS heeft in het contract niet staan dat het paard niet gedekt mocht worden. Dus contractueel heb je niets aangezien een schenking overdracht van het eigendom is, dus de wederpartij is nu eigenaar van het paard. Mijn proffesionele kijk is dat jij niet heel sterk staat en dat er grote kans is dat je zult verliezen

Mijn juridische advies is: bel de rechtsbijstand of ga naar het Juridisch Loket. misschien zien zij wel een opening via het hippisch recht. Gewoon privaatrechtelijk heb je naar mijn idee geen kans van slagen

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 15:42

Sjolvir schreef:
Kan het zo zijn dat hun paard nu dusdanig is opgeknapt door goed huisvestings en verzorgings regime dat het paard slechts weinig problemen heeft?

Dat is het hele punt dat de merrie daar moet blijven staan. Omdat ze daar gelukkig stabiel is.

Contract ontbinden hebben we dus gedaan. Via aangetekende brief. Daarna instappen en merrie is juridisch gezien niet helemaal mogelijk.

En als tegen reactie hebben wij dus ontvangen dat de brief waarin de ontbinding staat, dus volledig onterecht is. en dat de redenen ongegrond zijn. Dus ze geen andere plannen hebben om met de merrie om te gaan.

Dus nu onze vraag wat te doen?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:48

Ik snap je laatste zin niet zo goed. Leg eens uit?

Jullie vinden dat ze zich niet aan contract houdt, zij vindt van wel? Ondanks dat ze de regel heeft gebroken om het paard te verhuizen?
Zij vindt dat dat haar goed recht is??

En hoelang staat het paard daar nu al?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 15:52

@ dimple

Zij heeft van ons een brief ontvangen, dat ze zich niet aan de afspraken houd die er in het contract staan. Op op die grond wij dus het contract gaan ontbinden. Nu hebben wij van haar een brief ontvangen, waarin zij aangeeft dat de redenen ongegrond zijn. en dat we geen recht hebben om het contract te ontbinden, En zij dus niet van plan is hierin mee te werken.

Het paard is nu een jaar onder haar zorg. Contract is voor onbepaalde tijd geldig

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:53

Op welke grond hebben jullie het contract ontbonden? Dat kan enkel als er een dit contractueel mogelijk is. Dat is, op basis van de gegevens die jij hier nu openbaart, niet zo. Dus juridisch sta jij gewoon niet sterk.

Contract voor onbepaalde tijd geldig is een non-juridische term. Jij hebt, dmv schenking, de eigendom overgedragen aan de wederpartij. Tenzij er een ontbindende voorwaarde in staat, kan je de overeenkomst niet ontbinden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:55

Is het een optie als je het contract hier plaatst en de namen vervangt door XXX of zo?

Dan weten we wat meer en kunnen we wellicht beter helpen?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:01

Ik kan je juridisch niet helpen maar betreur het om te lezen dat ze daadwerkelijk overgegaan is tot het laten dekken van de pony.
Heb het destijds ook gelezen hier op bokt.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 16:01

contract plaatsen is helaas niet mogelijk. meer omdat het voor nu is afgeraden door het JL.
Komt later in het proces wel. Maar voor nu niet handig.

Dus zoals het nu staat, maakt het geen bal uit dat je een contract hebt. Je schenkt het paard, en die gene kan en mag er gewoon alles mee doen wat ze wilt. Ondanks dat je hebt afgesproken dat de merrie niet verhuisd mag worden?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:05

Makkelijk zat. merrie gaan halen, laten spoelen en er zijn best wel meer fijne huisjes waar de merrie zich goed zal voelen.
Even goed zoeken dan vind je wel iets en dan maar even stress van de verhuizing dan straks met nog meer problemen zitten.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:07

Maar zoals ik het begrijp is de merrie niet daadwerkelijk verhuisd, alleen tijdelijk op het dekstation gezet? Ik denk dat dit niet valt onder het verhuizen. Anders zouden ze bij een noodgeval niet eens met de merrie naar de kliniek kunnen zonder het risico te lopen het contract te breken.