B klasse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

B klasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 10:55

gisteren voor het eerst op wedstrijd geweest met mijn nog redelijk groene friese ruin.
Hi jwas erg braaf maar wel onder de indruk van alles. Voelde heel sterk maar zag en gelukkig niet zo uit.

proefjes gereden ging erg goed tuurlijk wat puntjes maar niet slecht voor de eerste keer.

Kreeg ik mijn protocol en zag dat ik een 4 had voor hoofd halshouding ontspanning. en ook een 4 voor mijn zit.
Nu heb ik een beperking in mijn rechterbeen dus ja die zwabbert soms een beetje heb ik helaas geen controle over en dan raak je wel eens uit balans.

Ik na de wedstrijd nog even gesproken met de jury omdat ik de 4 voor het paard wel heel zwaar vond. Kreeg het commentaar ja je hebt een fries en dat heeft voor en nadelen. ze vond hem te kort in de hals en daarom kreeg hij een vier. Ik zei sorry vind ik wel heel streng gejureerd voor een B proefje. Hij was wat gespannen maar kwam mooi naar beneden maar wilde net zijn neusje er niet uit doen.

Ik stond hier toch wel van te kijken voor een B proefje heb ik nou zn verkeerd beeld of is dit het nieuwe jureren? Ik weet niet beter dat je netjes op de letter moet rijden en natuurlijk is het fijn als ze de hand een beetje willen volgen maar volgens mij willen ze paarden zien die al alle knoppen erop hebben zitten.

Het was voor ons een meetpunt om te zien waar we staan dus ik ben heel tevreden met 174 en 171 en we trainen vrolijk verder.

maj0

Re: B klasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:58

Welkom in de jurysport :D

Ik vind dat het grootste nadeel van dressuur rijden. Het gaat er om wat de jury mooi vind.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:05

Ik sta er ook van te kijken hoeveel paarden in de B al mooi nageeflijk lopen en constant in de aanleuning zijn.. Van de ene kant wat vroeg omdat dit natuurlijk veel tijd kost, van de andere kant goed omdat het paard al beter kan dragen in een correcte hoofd-halshouding en het dus beter voor zijn rug is.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 11:06

wat ik jammer vindt is dat ze daar niet doorheen kon kijken werd vooral de nadruk gelegd op het feit dat hij een fries is en te kort in de hals was ze zag niet dat hij ook mooie stukjes had hals strekken en mooi de hand volgen is toch de B van beginners

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:08

Tja jury sport,
De een ziet graag een fries, de ander een sport paard de een houd er van dat het paard al gelijk in de oprichting loopt.
En de ander vind een lage halshouding mooi, het is gewoon een jury sport en ze zullen vooroordelen houden.
Je zal nooit perfect zijn voor de jury maar als ze fair jureren dan rij je vanzelf de punten en geven ze er niet om op wat voor paard je binnen komt als jij maar een goede proef tegen komt.
Ik start ook op een fries, en ik kreeg een 8 voor mijn galop met als commentaar (geweldige galop als hij met het neusje meer naar voren komt ziet het er nog veel mooier uit).
Je komt ze altijd tegen de personen die friezen niet mogen maar het wordt steeds minder.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:09

In de B kijken ze bijna alleen maar naar de nagevelijkheid. Is je paard niet nagevelijk kun je beter thuis blijven.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 11:09

Libbylove schreef:
Ik sta er ook van te kijken hoeveel paarden in de B al mooi nageeflijk lopen en constant in de aanleuning zijn.. Van de ene kant wat vroeg omdat dit natuurlijk veel tijd kost, van de andere kant goed omdat het paard al beter kan dragen in een correcte hoofd-halshouding en het dus beter voor zijn rug is.

tuurlijk dat is ook heel goed maar sommige kunnen dat nog niet voldoende. Ik ben blij met het resultaat maar heb wel het idee dat ik beter weer kan starten als hij alles van L2 beheerst hahha

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:09

Laura1982 schreef:
wat ik jammer vindt is dat ze daar niet doorheen kon kijken werd vooral de nadruk gelegd op het feit dat hij een fries is en te kort in de hals was ze zag niet dat hij ook mooie stukjes had hals strekken en mooi de hand volgen is toch de B van beginners

Vroegah hoefde een paard alleen licht in de aanleuning en was nagefelijkheid niet aanwezig.
ergens best jammer, maar de sport is qua prestatiegerichtheid sowieso erg veranderd.
Ik zie in de L1 al paarden hoog in de oprichting terwijl hier een paar jaar gelden nog bijna geen spraken van was.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 11:10

Princesj schreef:
In de B kijken ze bijna alleen maar naar de nagevelijkheid. Is je paard niet nagevelijk kun je beter thuis blijven.

dat geloof ik niet.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:11

Princesj schreef:

Totaal niet waar, ook als je paard niet volledig nagefelijk loopt rijd je je punten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:12

Jurysport.
Leuk en niet leuk.
Ik rij met mijn Draver in de B, en ze vinden hem leuk, maar als ik zeg dat het een Draver is was laatst een reactie:"Oh, maar deze is wel leuk".
Gewoon niks van aantrekken, sommige hebben nou eenmaal vooroordelen.
Zolang jij het goed vond en er goede werkpunten aanzitten, dan is het prima!

@Princesj, dat is niet waar.
Paar keer bijgeschreven bij B en de L, maar bij B gaat het meer om de figuren. Ze vinden het vaak fijner als ie wel constant is maar misschien niet helemaal 100% op de loodlijn, dan een paard dat wel zn kop netjes heeft maar de ruiter teveel met handen rijdt./
Mijn allereerste proef met Cal vond ik het belangrijker dat ik bleef zitten en netjes mijn oefeningen reed, dan helemaal netjes aan de teugel.
Werd beloond met 170 & 175. Geen winst, want hij schoot er een paar keer vandoor en was soms door de zenuwen iets te gehaast, maar nergens stond niet nagefelijk.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:16

Tja dat is helaas jurysport . Soms kunnen ze punten geven waarvan je denkt waarom!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:17

Dan rijden jullie zeker in een andere regio. Hier moet je paard gewoon nagevelijk lopen, anders kun je winst wel vergeten.

Paard moet gewoon netje op 2 teugels nagevelijk lopen met het neusje op de loodlijn. Storingen word je gewoon op afgerekend, wat jij ook ziet Ess_Romana. Neusje voor of achter de LL precies het zelfde. Als het over het algemeen in orde is en hij schiet een keer zullen ze het ook niet noteren, omdat je al een storing had.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:19

Ik rij in regio Achterhoek. Maar dat moet in feite niet uitmaken waar je rijdt.
Hier zijn ze echt meer van netjes rijden, op letter en uitvoeren, en bij de L wordt je er wel op afgestraft.

Cherdenise

Princesj schreef:

Klopt is hier ook zo

Lau

Met Pim liep hij de eerste en tweede proef niet nageflijk en was zeer gespannen en dit werd beloont met 169 en 170 prima punten voor de eerste keer!

Echter ging het dit weekend wel beter tijdens het losrijden schrok een paard en was ik alle ontspanning kwijt, hij liep als een giraf maar heel fair beloond met 175 en voor de tweede proef met 165 punten hij begon moe te worden en verloor de impuls. Verder kregen we wat storingen en reden we niet helemaal netjes meer ook sprong hij 3x verkeerd aan. Dus al met al vond ik het heel fair gejureerd.
Laatst bijgewerkt door Lau op 14-04-14 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:22

TS, als jij een beperking hebt kun je je hier gewoon voor laten keuren als het zo'n probleem is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:29

Ik vind een 4 in de B voor rechtgericht, ontspannen, in aanleuning gaande paard ook wel heel streng.
En een 4 voor houding en zit ook. Dat kan in de B niet vind ik.

Dan moet het wel zo vreselijk beroerd zijn geweest. Bijvoorbeeld steeds de teugels uit je handen trekken of door de teugel springen etc. Maar zo aan de punten te zien is dat niet zo. Met een 4 onderin moet je bijna verlies gereden hebben. Dat kan niet met ruim 170 punten.

4 voor houding en zit kan alleen als je er half naast hangt of vreselijk zaagt/aan de teugels hangt etc.
Anders niet. Ik heb ooit een 5 gegeven voor houding en zit maar dat was niet in de B dacht ik. Maar die mevrouw kon echt totaal niet onafhankelijk zitten, doorzitten ging niet en ze zat het paard echt in de weg.

Ik vind dit echt niet kunnen in de B hoor. Bezwaar maken heeft geen zin maar deze jury heeft wel een bijscholinkje nodig.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:34

Laura1982 schreef:
Libbylove schreef:

tuurlijk dat is ook heel goed maar sommige kunnen dat nog niet voldoende. Ik ben blij met het resultaat maar heb wel het idee dat ik beter weer kan starten als hij alles van L2 beheerst hahha

Dat zeg je nu wat gekscherend, maar dat is wel hoe je het moet bekijken. Als je een winstpunt krijgt in de B, betekent dat dat je een promotiewaardige proef hebt gereden. Oftewel, dat je klaar bent om te promoveren naar de volgende klasse. Dus wil je dikke winstpunten rijden, dan moet je in je training inderdaad al een stuk verder zijn dan wat je op wedstrijd kan laten zien.

Van wat ik hier (Zuid-Holland) voorbij zie komen in de B, kan ik zeggen dat het paard niet perse nagevelijk hoeft te zijn om winst te rijden. Het helpt uiteraard wel. Wat een jury vooral wil zien (en beloont!) is een constante aanleuning. Als die constante aanleuning dan ook nog nagevelijk is, scoor je uiteraard meer, maar als die aanleuning met het neusje er wat uit is, krijg je alsnog je punt wel (ervan uitgaande dat de rest ook in orde is uiteraard).

TS: hoe het bij jou gegaan is, kunnen wij zo vanachter de PC niet beoordelen. Ik kan dus ook niet zeggen of die 4 terecht is of niet. Maar het zou goed kunnen, dat omdat hij wat gespannen was, en Friezen zich vaak graag opkroppen, dat het als geheel er wat opgekropt uitzag. Dan zag het er voor de jury misschien uit alsof jij je paard heel graag daar met z'n hoofd in de krul wilde rijden en heeft ze dat afgestraft. Maar 174 voor de eerste keer op wedstrijd is helemaal niet dramatisch hoor. Gewoon lekker blijven oefenen en kilometers maken. Dan verlies je die spanning vanzelf! En zoals gezegd werd hierboven, je kan dispensatie aanvragen voor je been.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 11:38

Ik heb 17 mei een afspraak in Ermelo voor dispensatie pas. ik kan bv niet doorzitten en heb niet voldoende kracht in mijn been om de hulpen te geven en daar heb ik een zweep voor.

suzanne.f je verwoord precies mijn gedachten. Ik hing er niet naast of de andere dingen die je benoemd alleen zwabbert mijn been soms ongecontroleerd. Ik wil het plezier niet verliezen vandaar mijn vraag hier.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:39

Bij ons is dat ook zo, je kunt puntjes sprokkelen door netjes op de letter te rijden, en een volte die ook echt rond is. Stelling en buiging. Maar een winstpunt hoef je niet te verwachten.
Geldt zelfs al bij de jeugdklasse, worden afgerekend |( met 165 bij proefje bij een oefencrosswedstrijd. En na mijn mening ging het niet echt slecht, alleen de aanleuning was weg, maar de onderdelen van de proef waren netjes. We zijn met een haflinger en dat drukt ook punten. :
Proefje rijden leuk voor de kinderen, oudste dochter doet niet meer mee, moet eerst perfect lopen het heeft toch geen zin. Je wordt afgescheept met 167 punten en je hebt je best gedaan en ging echt zo slecht niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:42

Laura1982 schreef:
suzanne.f je verwoord precies mijn gedachten. Ik hing er niet naast of de andere dingen die je benoemd alleen zwabbert mijn been soms ongecontroleerd. Ik wil het plezier niet verliezen vandaar mijn vraag hier.

Nee dat begrijp ik. Afgelopen weekend heb ik wel 149 punten in de B uitgedeeld maar daar ging dan ook echt heel erg veel mis. En dan nog heb ik 5-en onderin gegeven.

4-en komen onderin echt zelden voor. Dan moet het wel echt heel erg slecht gaan.
En dan kan je nooit een totaal aan punten van dik 170 hebben. Kan gewoon niet.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 11:42

Ik had geen spanning Gelukkig en begrijp je punten heel goed en weet hoe het eruit moet zien maar ik ga er niet aan rukken en plukken zo van geen gel*l in de krul. en snap dat vanaf de pc moeilijk beoordelen is. Ik vroeg het me gewoon af wat tegenwoordig verwacht wordt omdat ik mijn beeld miss bij moet stellen en we trainen vrolijk verder ik ben tevreden over het resultaat. vond alleen de twee 4 heel heftig.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:43

Ik denk dat er ook heel verschil tussen regio's in Nederland zit.

Het was heel interessant om te schrijven bij de Almelose-Ruiterdagen, omdat er zowel ruiters als jury's uit het hele land komen. Ik heb toen ook met een aantal mensen gesproken, waaronder een amazone uit Twente die altijd winst had en zelfs prijzen reed, maar met de Ruiterdagen nog niet eens een winstpuntje had gehaald. Aan de andere kant hoorde ik juryleden klagen over het niveau en na een blik op de rijvereniging bleek dan vaak dat ze uit het oosten van het land kwamen. Geen leuk gegeven als je in Twente of de Achterhoek woont, maar wel iets om over na te denken, zeker voor de KNHS.

@Laura1982
Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent met een B-proef, maar helaas kan niemand hier oordelen of het terecht was of niet, omdat niemand erbij was. Niet de moed opgeven en volgende maand weer een keertje starten. Je kunt er niet slechter van worden, alleen maar van leren!

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:00

Ik had laatst ook zo een situatie. Vorige maand was mijn paard erg onrustig en liep ze regelmatig met haar hoofd in de lucht. Ik had toen Volledig Terecht geen winstpunten (176 en 178) punten. Lagere punten had ik ook terecht gevonden. Deze maand liep mijn paard echt heel fijn. Ze liep het grootste deel van de proef nagefelijk, wel vrij opgericht. Op een paar kleine puntjes na ging de proef naar mijn idee heel goed. Toch had ik minder punten dan vorige maand (172 en 174). Het is dus maar net wat voor jury je heb en wat die graag wil zien. Bij de laatste jury kon je de proef alleen halen als het paard constand nagefelijk liep. Geen idee of de eerste jury te soepel was of de tweede te streng.

Gewoon op nieuw proberen en de verbeterpunten uit de beoordeling meenemen in de training.
Laatst bijgewerkt door Voque48 op 14-04-14 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt