paard op de weg of op het fiets pad.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

paard op de weg of op het fiets pad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:29

Ik rij altijd buiten, en nu hebben ze een tijdje geleden bij een 80 km weg in de beurt een fiets pad naast de weg gelegd, het resultaat daar van is dat er op de weg nog harder wordt gereden omdat er nu geen fietsers meer in de weg rijden, dus ik rij met me paard die 100 meter over het fiets pad.

Ik stapte langs een huis waar een ouder echtpaar druk aan het tuinieren was en die dame riep dus boos naar me, ''ga van dat fiets pad af, is geen paardenpad''. waarop ik antwoorde dat ik het te gevaarlijk vind om hier op de weg te rijden. toe zei die vrouw'' ik moest dan maar thuis blijven''. ik heb antwoord dat ik net zo goed een deelnemer ben van het verkeer en ik hier best mag rijden.
En ben met een stalen gezicht niet omkijkend door gereden.

Maar is dat wel zo, mag ik wel op het fiets pad of moet ik gewoon op de weg. er is wel berm genoeg zou ik normaal ook gaan rijden maar me paard heeft een peesblessure en dat fiets pad is van beton dus mooi vlak om te rijden.
Laatst bijgewerkt door koetjeboe op 10-04-14 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovemyponys5

Re: paard op de weg of op het fiets pad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:31

Volgensmij moet je op de weg.weet het nie zeker ik volg even

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:31

Officieel moet je idd over de weg.

Maar puur voor de veiligheid pak ik ook liever het fietspad :o

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:32

Larissbruil schreef:

Nou niet op een 80 kilometer weg hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:32

Als wij buitenritten gaan maken met de manege gaan wij meestal op de weg.
Maar als het bijv. een drukke weg is gaan wij meestal op het fietspad.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:35

Sissi87 schreef:
Larissbruil schreef:

Nou niet op een 80 kilometer weg hoor

officieel wel helaas.... wat betreft de regels voor paarden zouden ze dat mijn inziens gelijk moeten/mogen trekken met brommers/scooters.

TS, groot gelijk dat je op het fietspad bent gaan rijden hoor, veel veiliger voor zowel jou en je paard als voor de automobilisten

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:35

Officieel moet je op de rijbaan maar soms moet je kiezen voor veiligheid en op het fietspad gaan.
Dus op een 80 km hoef je niet te rijden. Dat is zeer gevaarlijk

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:37

Officieel hoor je volgens mij op de weg, op mijn ruiterbewijs staat in de gedragsregels: 'Fiets- of voetpaden zijn er alleen voor fietsers of wandelaars.'

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:37

je moet gewoon op de weg hoor alleen bij een 80 kilometer weg op het fietspad.
In de bebouwde kom kun je een bekeuring krijgen als je over het voetpad rijd mag niet.
Je bent een bestuurder.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:39

Ik d8 dat het alleen binnen de bebouwde kom verplicht was niet erbuiten?

leroyy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:41

lady62 schreef:
je moet gewoon op de weg hoor alleen bij een 80 kilometer weg op het fietspad.
In de bebouwde kom kun je een bekeuring krijgen als je over het voetpad rijd mag niet.
Je bent een bestuurder.

je bestuurt toch ook een fiets? of zie ik dat nou verkeerd

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:42

Je ben bestuurder dus officieel hoor je op de weg (ook 80 km weg). Nu zal de politie daar niet moeilijk over, omdat verkeersveiligheid voor gaat. En op het fietspad rijden zal dan ook gedoogd worden.

Voor het rijden van paard gelden dus dezelfde regels als het rijden van een auto.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:43

he hoe zit het nu, dus in de buiten bebouwde kom, en een 80 km weg op het fietspad, en binnen bebouwde kom gewoon op de 50 km weg ook al is er een fiets pad

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:44

Alle giswerk ten spijt, een ruiter hoort op de rijbaan, punt, uit! Dit staat zo in de wet en iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen.

Punt is dat iedere weldenkende oom agent je zal adviseren om op het fietspad te gaan rijden (beter is de berm, maar dat moet maar net kunnen).
Bedenk dus wel dat je als ruiter dus te gast bent op het fietspad en als fietser mag je, naar mening, verwachten dat ruiters letten op de fietsers.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:45

Marcella schreef:
Je ben bestuurder dus officieel hoor je op de weg (ook 80 km weg). Nu zal de politie daar niet moeilijk over, omdat verkeersveiligheid voor gaat. En op het fietspad rijden zal dan ook gedoogd worden.

Voor het rijden van paard gelden dus dezelfde regels als het rijden van een auto.

mm duidelijk, dus die oudje hadden wel gelijk. nou jammer voor ze maar blijf er stug op het fiets pad rijden......of ik moet een keer levens moe zijn........

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:46

ikke schreef:
Alle giswerk ten spijt, een ruiter hoort op de rijbaan, punt, uit! Dit staat zo in de wet en iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen.

Punt is dat iedere weldenkende oom agent je zal adviseren om op het fietspad te gaan rijden (beter is de berm, maar dat moet maar net kunnen).
Bedenk dus wel dat je als ruiter dus te gast bent op het fietspad en als fietser mag je, naar mening, verwachten dat ruiters letten op de fietsers.

ja dat is vanzelf sprekend lijkt me toch, je houd altijd rekening met andere weg gebruikers, ik ga meestal ff de berm in als ik een fietser tegen kom

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:46

koetjeboe schreef:
Marcella schreef:

mm duidelijk, dus die oudje hadden wel gelijk. nou jammer voor ze maar blijf er stug op het fiets pad rijden......of ik moet een keer levens moe zijn........

:')

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:50

Paarden horen op de weg tenzij de situatie het niet toelaat. Ik kan moeilijk de a4 op met mn paard, pak toch echt wel t fietspad.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:58

Vitaquilla schreef:
Paarden horen op de weg tenzij de situatie het niet toelaat. Ik kan moeilijk de a4 op met mn paard, pak toch echt wel t fietspad.

A2? zat rijbanen, kunnen ze op de bordjes aangeven dat het een "paardenrijbaan" is :') >;)

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:00

ik was laatst gaan wandelen met mn maat en ik kwam 2x dezelfde politieman tegen, de eerste keer wandelde ik op het fietspad en de 2x op het voetpad omdat er fietsers en brommers afkwamen. het enigste wat de politieman deed was ons begroeten.
Volgens de wet moet je idd op de baan rijden, maar ik kies gewoon het veiligste.
Heb nog nooit negatieve reacties gekregen van de mensen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 16:32

Ik ben ook nog nooit eerder aan gesproken, ik ga altijd heel netjes om met me mede weg gebruikers, als ze ergens poept stap ik af om het met me voet de goot of de berm in te drukken. was ook wel een beetje verbaast.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:55

ik rij zelf altijd op het fietspad, maar je moet volgens mij op de weg rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:25

koetjeboe schreef:
Ik ben ook nog nooit eerder aan gesproken, ik ga altijd heel netjes om met me mede weg gebruikers, als ze ergens poept stap ik af om het met me voet de goot of de berm in te drukken. was ook wel een beetje verbaast.

Je hebt aan de andere kant natuurlijk ook mensen die altijd overal over moeten zeiken omdat ze gewoon iets te zeiken moeten hebben.

Ik heb het eens meegemaakt dat we met een groep op het strand waren, allemaal eigen paarden, en voor een van de paarden was het de eerste keer. Dat paard vond het doodeng en ondanks dat de ruiter echt wel een stukje kon rijden, had die best wat te stellen met het paard.
Stonden er ook een paar wandelaars te zeiken dat wanneer je je paard niet kon houden, je niet op het strand moest komen, dat was levensgevaarlijk (detail: zij waren, buiten ons groepje, de enige levende wezens in de verre omtrek!).
Een van ons heeft die wandelaars toen op niet te missen wijze duidelijk gemaakt dat wanneer je een paard wil leren dat de zee OK is, je dat paard wel een keer de eerste keer mee op het strand moet nemen en dit was die eerste keer.
Wandelaars zijn met de staart tussen de poten afgedropen...........

chamionJarig
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:50

Ach mensen kunnen soms zo zeuren. Maar het is inderdaad te gek dat je eigenlijk verplicht op de rijbaan moet rijden terwijl die rijbaan een +80 km per uur baan is.
De nieuwe wijkagent in de buurt van de manege was een beetje een regelneef en die wilde dat we het toch deden. Hebben we hem op een paard gezet, halstertouw eraan vast, daarnaast een ervaren (en vooral verkeerssmak) paard en hup die weg op. Meneer scheet behoorlijk in zijn broek. En vanaf dat moment gedoogd hij het. Maar of we wel de berm in willen, als die er is, op het moment dat er fietsers of wandelaars tegen komen (wat we dus al deden)

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:08

Je hoort op dezelfde plek als een trekker. Op de weg dus. Ik rij alleen op zondag buiten en dan zoek ik de rustigste plek op. Als er veel fietsen zijn ga ik liever niet op het fietspad, om commentaar te voorkomen. Als het even kan rij ik daar in de berm.