Moeilijkere schriktraining

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SienenIvo

Moeilijkere schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:36

Hallo,

Ik ben eigenlijk opzoek naar een moeilijkere schriktraining voor mijn haflinger.
Het probleem is dat ie van niet veel bang is.. Dus nu is de vraag eigenlijk of jullie idee'tjes hebben voor het moeilijker te maken?
Voor vuur,zeil,plastic, etc. is ie niet bang. Dus mijn ideeën zijn een beetje op..

Jullie nog iets speciaals?

Alvast bedankt!

Sien

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:41

betonmolen, vlaggen, boormachine, grasmaaier, smalle doorgangen, over sponsjes lopen, over matras lopen, door plastic flessen met het gekraak?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:43

maaike2800 schreef:
betonmolen, vlaggen, boormachine, grasmaaier, smalle doorgangen, over sponsjes lopen, over matras lopen, door plastic flessen met het gekraak?

Betonmolen kan ik proberen!
Dankjewel!
De rest is een ''eitje'' voor hem.. :')

maaike2800

Re: Moeilijkere schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:44

sissen van een leeglopend luchtbed oid? klappertjes pistool?

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:44

Heb je al eens gezocht naar Trec, Horse Agility of Working Equitation?
Het is niet echt schriktraining, maar wie weet zitten er wel leuke hindernissen bij voor jullie.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:45

kschulte schreef:
Heb je al eens gezocht naar Trec, Horse Agility of Working Equitation?
Het is niet echt schriktraining, maar wie weet zitten er wel leuke hindernissen bij voor jullie.

Zal ik eens opzoeken! Bedankt!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:45

maaike2800 schreef:
sissen van een leeglopend luchtbed oid? klappertjes pistool?

Vind ie ook niet eng..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:49

Ontploffende ballonnen.
Verder kan je dingen combineren. Van zeiltjes is die niet bang, maar ook niet wanneer iemand er wild zwaaiend mee van achter een muurtje komt? Daar schrikt mijn paard meestal van. Van dingen die plots ergens van achter tevoorschijn komen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:49

Dat is toch met de bedoeling dat hij het niet eng gaat vinden? Dus dan heeft een schriktraining weinig nut voor jullie. Je kan er wel gewoon oefeningen van maken zodat hij dat met ogen toe kan en dat je zelf ook weet, moest je in zo'n situatie komen dat hij dat niet erg vind. Bijvoorbeeld een zeil, bruggetjes, poortjes, wapperende vlaggen, linten waar je onderdoor moet,... En dan eventueel combinaties maken, zeil op een bruggetje met linten erboven oid.
Ik zou me eerder richten op de uitdaging groter maken, dan iets vinden waar hij schrik van heeft.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:50

Rotjes, door een tent met rook heenlopen?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:51

Nodig de lokale motorclub eens uit :)

JonnaLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:52

Hem zelf ballonnen laten knappen met z'n hoef?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:52

Leen schreef:
Dat is toch met de bedoeling dat hij het niet eng gaat vinden? Dus dan heeft een schriktraining weinig nut voor jullie. Je kan er wel gewoon oefeningen van maken zodat hij dat met ogen toe kan en dat je zelf ook weet, moest je in zo'n situatie komen dat hij dat niet erg vind. Bijvoorbeeld een zeil, bruggetjes, poortjes, wapperende vlaggen, linten waar je onderdoor moet,...
Ik zou me eerder richten op de uitdaging groter maken, dan iets vinden waar hij schrik van heeft.

Dat is juist de bedoeling. Dingen vinden die het eng vind,dus waar ik op kan oefenen dat ie ze niet eng vind. Maar mijn inspiratie is op,na alles wat ik al heb geprobeerd..

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:52

tjaakje schreef:
Nodig de lokale motorclub eens uit :)

Hahahah :)
Schrikt ie ook niet van.. :)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:53

JonnaLP schreef:
Hem zelf ballonnen laten knappen met z'n hoef?

Dat heb ik niet niet geprobeerd! Dankjewel!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:54

Gini schreef:
Ontploffende ballonnen.
Verder kan je dingen combineren. Van zeiltjes is die niet bang, maar ook niet wanneer iemand er wild zwaaiend mee van achter een muurtje komt? Daar schrikt mijn paard meestal van. Van dingen die plots ergens van achter tevoorschijn komen.

Maakt geen indruk op hem.. Zelfs niet als je er achteraan loopt of opeens er achter door komt gescheurd.. :D

Katje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:07

Alles wat ik wou opnoemen staat er al :) toch fijn dat je een paard heb waarbij je moet zoeken naar de enge dingen ;)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 16:12

Katje1981 schreef:
Alles wat ik wou opnoemen staat er al :) toch fijn dat je een paard heb waarbij je moet zoeken naar de enge dingen ;)

Hahahah,langs de ene kant wel :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:13

Niet specifiek hier meer op trainen, maar lekker naar buiten gaan en dealen met wat je er tegenkomt. :)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 16:18

TurdusMerula schreef:
Niet specifiek hier meer op trainen, maar lekker naar buiten gaan en dealen met wat je er tegenkomt. :)

Maar dat is eigenlijk het enigste wat ik nog kan doen met hem.. Rijden lukt niet echt meer ( hij is te oud) & dat was eigenlijk nog iets waar ik van dacht dat zo nog leuk voor hem zijn..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:20

Goed van je dat op zoek bent naar alternatieven. Maar er is méér!

Verdiep je eens in clickeren, vrijheidsdressuur, grondwerk bv. via Parelli, academische rijkunst (grondwerk), enz. :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:21

Kan je dan niet iets van grondwerk met hem gaan doen? Kan je allerlei leuke oefeningen doen, zonder erop te hoeven en zonder dat het heel belastend is.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:23

Dan lekkere lange wandelingen maken met hem, lekker erop uit. Als hij wat ouder is zal hij alles wel meegemaakt hebben en misschien ook wat minder energie hebben om zich druk te maken.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:24

SienenIvo schreef:
TurdusMerula schreef:

Maar dat is eigenlijk het enigste wat ik nog kan doen met hem.. Rijden lukt niet echt meer ( hij is te oud) & dat was eigenlijk nog iets waar ik van dacht dat zo nog leuk voor hem zijn..

Heb je misschien al aan vrijheidsdressuur gedacht? Dat hoeft niet perse de truckjes zoals zitten, liggen,... zijn. Maar dat kunnen ook kleine dingen zijn zoals kusjes geven, voorwerp zoeken/aangeven, voedsel negeren, hand aanraken (dat kan je dan uiteindelijk heel hoog en laag doen), met doekjes zwaaien, kleuren herkennen (wit en blauw bijvoorbeeld uit elkaar laten houden, als je dan blauw zegt dat hij blauw aanraakt),... Er is heel veel mogelijk, maar ik denk dat je nu wel heel erg veel uit de kast moet gaan halen om hem 'te laten schikken'. Hij zal gewoon een heel relaxt paard zijn wat zich niet veel aantrekt van andere dingen in zijn omgeving. Bij vrijheidsdressuur gaat hij dan ook echt moeten meedenken met je, dat houdt ze ook mentaal jong.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 16:25

TurdusMerula schreef:
Goed van je dat op zoek bent naar alternatieven. Maar er is méér!

Verdiep je eens in clickeren, vrijheidsdressuur, grondwerk bv. via Parelli, academische rijkunst (grondwerk), enz. :)

Dankjewel voor de info! :)