inenten is een drama

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

inenten is een drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 20:08

Hallo

passie mijn pony maakt altijd een enorme drama van het inenten. Hij stijgert/rentweg/slaat en de vee arts mag niet eens bij hem in de buurt komen..

Aangezien hij volgende maand weer aan de beurt is, schiet het me zo ineens binnen..

Iemand tips?

Onze veearts doet dan ook meteen de koeien en kalveren behandelen.. Maar doet passie altijd al eerst zodat hij niet nog een brandlucht (kalfjes onthoren) bij zich heeft..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:10

Ik ken er ook zo eentje.....en die heeft er ook pas weer 1 gehad.

Ik heb bij die DA gezien dat hij een blaaspijp gebruikt.
Paard op stal....even blazen door de pijp en de enting zit er in *\o/*
Hij schoot zo een veertje in het paard zijn kont die vervolgens gewoon stond te vloeken in zijn stal :')
Maar ja....het werkte wel _/-\o_

myk_en_shant

Re: inenten is een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:12

Heb ook zo'n draak op stal, praam om de bovenlip en ik heb een braaf lammetje.
Doe je dit niet, is ze echt in staat je plat te drukken tegen de muur.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:12

onthoren??
ik weet niet wat je veearts draagt? misschien eens een sjaal van jou om laten doen? en de veerarts een keer laten voeren ofzo?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:15

Bij het paard wat ik ken hoeft de DA ook niet in beeld te komen hoor.
Bij het zien alleen al word het dier 3 meter hoog en knort als een varken :')
Als de DA hem wil benaderen loopt meneer gewoon achteruit :')
Neemt geen snoepjes aan van enge dierenartsen.

Er zijn nu eenmaal paarden die het gewoon niet pikken.
Als die ene bij er niet stond had ik het ook niet geloofd

een praam????
Je krijgt niet eens een thermometer in zijn kont laat staan een praam om zijn neus :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:19

Heb je altijd dezelfde DA? Misschien is een andere DA een optie?

Ik heb beide pony's op een nieuwe stal door een nieuwe DA laten doen, de ene pony gaf nooit problemen (kende ik al jaren), de andere had ik pas dus kon ik niks van zeggen. Met beiden ging het goed, tot ze de DA het jaar erna terugzagen .. toen was er geen land meer mee te bezeilen.. De ene ging kaarsrecht de lucht in (had ie nog noooooit gedaan :+ en daarna ook nooit meer) en de andere ging bij voorbaat al lopen ..

Geen idee waarom, maar het was toch die DA want heb er toen een andere bijgehad omdat hij niet kon en het dringend was en die kon er gewoon een spuit inzetten, zelfde met de entingen van dit jaar (weer een andere wegens stalverhuis), helemaal geen probleem (en dat betreft oa een blind paard met angst voor vreemde mensen).

Zeg niet dat het dat is, maar misschien wel een optie om te overwegen?
(en zelf bij voorbaat al niet onrustig worden, al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:20

Onthoren, bedoeld ts denk ik onthoornen van de kalveren, dit is de kleine puntjes die ze krijgen (hoornen) deze worden weggebrand om te voorkomen dat ze grote hoorns krijgen.

Praam moet je ook omdoen voordat je paard in de gaten heeft dat da er is.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:22

Mijn merrie is ook zo'n aansteller... Die ent ik altijd zelf dan is er niks aan de hand.. Zodra ze de auto van de DA hoort.. Word ze al boos en staat ze met der reet naar de deur :')

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:42

Wellicht kan je DA ermee leven als je de enting zelf zet? (moet je dat wel aandurven...)

Kan het paard niet in een opvoelbox (weet niet of je zoiets voor de koeien hebt staan toevallig)? Dan kan het paard in ieder geval niets bij de DA doen en kan de DA de enting veilig zetten.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:44

Gewoon zelf enten als de dierenarts je bij een ander paard laat zien hoe het moet en je jezelf inleest lukt het je wel. Desnoods een x op een sinaasappel of biefstuk oefenen het valt reuze mee

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:46

Samen de stal inlopen, jij doet het halster om (en blijft wat langer prutsen) en de DA zet meteen de spuit.
Zo gebeurt het bij mijn paard en dat is ook een enorm drama altijd.
Het paard eigenlijk overrompelen...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:48

Niet miepen, goed vasthouden en die man zijn werk laten doen.
Als paardlief een keer een fikse wond oploopt of koliek heeft, zal de dierenarts er toch ook gewoon zonder gevaar voor eigen leven mee aan de gang moeten kunnen ?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:50

Opvoeden! Zorg dat je grondwerk met hem doet, zodat jij duidelijk leider bent. Wij hebben er ook zo eentje staan op stal en die liet laatst weer een knap staaltje zien, gelukkig ging het al een stuk beter dan voorheen (omdat wij 'm zo nu en dan eens meepakken). Als jij het niet voor elkaar krijgt, dan kijken of er iemand anders is die het wel voor elkaar krijgt en zorgen dat je zelf uit de buurt blijft, meestal begint het geëmmer omdat de eigenaar erbij staat en doen ze niks als die uit de buurt is.
Even vooraf laten lopen zodat de energie eruit is kan ook geen kwaad (wel ruim van te voren doen).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:53

Ik heb er ook zo'n eentje op stal staan.
De praktijk vraagt aan de telefoon altijd ' is het de pony?' En dat doen ze niet voor niets :=
Praam, verdoven etc, niets helpt, ze flipt finaal en ook echt gevaarlijk. Tegenwoordig kan alleen de vrouwelijke dierenarts er nog min of meer in de buurt staan ( nadruk op in de buurt := ) en af en toe ram ik de spuit uit pure ellende maar in omdat ze het echt niet toestaat anders.

Zorg dat je een DA krijgt die hem vliegensvlug kan, en zorg er ook voor dat de situatie niet beladen is. Even lekker laten grazen, zelfeen kletsen met je dierenarts over allerlei onderwerpen, en dan ineens erin drukken wil nog wel eens helpen om ze te overtroeven.

Hier hebben we door de jaren heen al best flinke situaties meegemaakt met mijn bijna 25 jarige C pony'tje ( jaja.... Heb ik weer... Een ukkie en oudje die zo doet) en houd mijn hart vast als ze ooit echt medische hulp nodig heeft, want dat gaat ze NIET accepteren.
Maar inentingen blijft zo'n jaarlijks terugkerend ding, dus zorg voor een goede rustige arts, en ga niet teveel met hulpmiddelen klooien, dat maakt het vaak erger en beladen voor je paard

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:57

Wij hebben er ook eentje op stal. Die wordt tegenwoordig in de bil geprikt ipv in de borst. Liever heb je natuurlijk de borst, maar dit is zoveel minder stressvol voor hem. En het is tot nu toe altijd goed gegaan. Dan is het in een seconde piept, en anders wordt de toko afgebroken.
Bij een andere heb ik zelf moeten enten. Die stond in de wei, maar besloot zich toch aan te stellen ;) .

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:58

Angela schreef:
Wellicht kan je DA ermee leven als je de enting zelf zet? (moet je dat wel aandurven...)

Kan het paard niet in een opvoelbox (weet niet of je zoiets voor de koeien hebt staan toevallig)? Dan kan het paard in ieder geval niets bij de DA doen en kan de DA de enting veilig zetten.

Ik dacht ook meteen misschien kan je het zelf doen...
Ik zou hem niet in een opvoelbox zetten, dat word te traumatisch denk ik.
Een tijd geleden heb ik wel is Sedalin aan een paardje gegeven die als de dood op de trailer was, kan je je paardje niet iets rustgevends geven voordat de dierenarts komt?
Al weet ik eigenlijk niet of dit nog te verkrijgen is....

Edit: het bestaat nog het heet nu alleen anders: http://www.horsetopshop.com/Relaquine-O ... n%29-10-ml
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 07-04-14 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:59

Ik heb er ook een gaat nu goed als de dierenarts komt doe ik eerst grondwerk met hem.
Geen probleem meer gelukkig.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:06

hyppolyte schreef:
Opvoeden! Zorg dat je grondwerk met hem doet, zodat jij duidelijk leider bent. Wij hebben er ook zo eentje staan op stal en die liet laatst weer een knap staaltje zien, gelukkig ging het al een stuk beter dan voorheen (omdat wij 'm zo nu en dan eens meepakken). Als jij het niet voor elkaar krijgt, dan kijken of er iemand anders is die het wel voor elkaar krijgt en zorgen dat je zelf uit de buurt blijft, meestal begint het geëmmer omdat de eigenaar erbij staat en doen ze niks als die uit de buurt is.
Even vooraf laten lopen zodat de energie eruit is kan ook geen kwaad (wel ruim van te voren doen).

Met het opvoed-gedeelte ben ik het niet helemaal mee eens.
Mijn paard is zeer goed opgevoed , maar zodra er een spuit in de buurt komt flipt hij.
Verder doe ik veel grondwerk en ziet hij mij als leider.
Dus die fiets gaat helaas niet altijd op :j
Laatst bijgewerkt door veersche op 07-04-14 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:07

Hier ook een paniekzaaier 1e klas := hahaha ik denk dat de prikstress komt omdat ze ook een eczemer is.
Alles wat prikt veroorzaakt in haar denkwijze jeuk,dus dan maar protest 8)7 .Dan staan we met 2 à 3 man een fjordje vast te houden van nog geen 1.40m hoog :o maar sterk dat ze dan word!!!! :wow:

En zodra het prikkie klaar is is de rust ook meteen wedergekeerd %) pffff elke keer een mega gedoe om niks eigenlijk.Maarja zij denk het prikt en gaat vast flink jeuken dus wegwezen :') hahaa

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:46

@veersche, dan heb je toch nog niet het volledige leiderschap, anders zou je paard op jou vertrouwen dat er geen reden is om te flippen. Hoe meer je oefent, hoe beter het zal gaan. Desensibiliseren dus :j.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:03

@hypopolyte ik kan je verzekeren dat ik de baas ben. Maar als hij flipt van een vreemde en zo door het lint gaat ziet of hoort hij mij ook niet meer. Vergelijk het maar met een persoon wat helemaal doordraait, die ziet en hoort ook niks anders meer.
Mijn paard loopt me overal achterna, doet wat ik vraag, etc.

Sommigen zijn nu eenmaal panisch voor bepaalde dingen, helaas... Wat geen reden is om deze dingen te vermijden uiteraard. Gewoon zelf rustig blijven en net doen alsof er niks aan de hand is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:04

hyppolyte schreef:
@veersche, dan heb je toch nog niet het volledige leiderschap, anders zou je paard op jou vertrouwen dat er geen reden is om te flippen. Hoe meer je oefent, hoe beter het zal gaan. Desensibiliseren dus :j.

Nou, leg mij dan maar eens uit hoe dat moet... Als mijn paard van 800 kg nee zegt, dan is het nee...En laat het enten nou net een nee zijn bij hem...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:07

Als ze mij een naald in mn kont willen duwen zonder dat ik het zelf ook wil nou dan vlieg je echt aan de kant hoor hahahaha
Snap zo'n dier best dat het in paniek raakt :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:12

Zammie, daar is natuurlijk geen eenduidig antwoord op, maar wat je bijvoorbeeld al kunt doen is regelmatig vreemden meenemen en die aan hem laten zitten, dezelfde handeling uitvoeren als de DA (muv het daadwerkelijke prikken, hoewel je dat ook zou kunnen simuleren). Daarnaast blijft grondwerk daar aan de basis staan, ze weten dondersgoed wat ze wel en niet mogen bij welke persoon. Zeg niet dat elke eigenaar dat voor elkaar kan krijgen he.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:16

Zammie schreef:
hyppolyte schreef:

Nou, leg mij dan maar eens uit hoe dat moet... Als mijn paard van 800 kg nee zegt, dan is het nee...En laat het enten nou net een nee zijn bij hem...

Zonder dat ik het zelf gezien had, had ik het ook anders bekeken hoor :')
En ja, als het dier echt ziek word heb je inderdaad een probleem waar je niet blij van wordt -O-

Ik knijp mijn handen nog maar eens dicht met mijn sulletje :j