Problemen met de van

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mustiloveJarig

Problemen met de van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 16:00

Hey, mijn paard gaat heel moeilijk op de van ik heb alles al geprobeerd.
Nu heb ik eindelijk een manier gevonden waardoor ze (wel binnen een halfuur of uurtje) op de van gaat.
Maar als ze in de van staat horen we haar heel de tijd ze staat dus denk ik heel onstabiel.
En ze komt er ook altijd uit met wonden aan haar gat wat heel raar is want er is echt niets scherp aan de van vanbinnen en zien ook nergens bloed terwijl ze eigenlijk wel bloed (niet heel hard natuurlijk).
Mensen die er eens mee hebben gereden omdat we ergens naartoe moesten zijden dat het in bochten naar links was dat je ze hoorde (dus waarschijnlijk onstabiel stond). Ze denken ook dat ze onder de baar door komt en gaat zitten dus. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? En weet iemand wat ik hier mee moet doen?

lemanthia

Re: Problemen met de van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:49

bedoel je een trailer?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:41

Volgens mij wel ja.

Mustilove, is het een tweepaards of een anderhalfpaardstrailer? Als het een tweepaards is, zit er dan een houten tussenschot of een flexibel kunststof tussenschot tussen? Sommige paarden hebben achter meer ruimte nodig om hun evenwicht goed te kunnen bewaren.
En hoe hoog zit de achterstang ten opzichte van je paard? Als die te hoog zit kan hij er inderdaad onderdoor duiken. Dan zou je hem lager meoten laten maken door een trailerbedrijf. Hoe zet je je paard eigenlijk vast? Staat hij erg kort, of juist erg lang? Heeft hij veel ruimte om naar voren of naar achteren te stappen?
Hoe is het als je een bocht naar links stapvoets neemt? Misschien moet er nog rustiger door de bochten worden gegaan.
Het is wel lastig hoor als ze niet lekker te vervoeren zijn, vindt maar eens uit hoe je dat oplost.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:48

Ik denk zomaar dat het over een klein vrachtwagentje gaat....
Is er al eens kritisch gekeken naar de rijstijl van de chauffeur? Rijdt die wel rustig genoeg en kun je de warme-chocomel-met-slagroom-op-je-dashboard-test doen en kom je dan aan zonder gemorst te hebben?

mustiloveJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:25

Ja sorry bedoel een trailer. En het is een 2paardstrailer met tussenschot zo in plastiek waar ze doorkunnen eigenlijk. En de baar is volgens mij wel op de juiste hoogte. En ze staat tussenin maar meer langs de korte kant omdat ze zeggen dat dat beter is. Is langer dan beter volgens jou? of beter korter? we rijden amper 30 km per uur dus daar zal het zeker en vast NIET aan liggen in de bochten gaan we echt enorm traag en we nemen die groot genoeg zodat het voor haar makkelijker zou gaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:40

Nee, ik zou haar zeker niet meer ruimte geven tussen de voor- en de achterstang. Dan heeft ze nog meer kans om op haar gat te gaan zitten zeg maar.

Je kan eens kijken of je een anderhalfpaards trailer kan lenen en kijken of ze het dan nog heeft. Sommige paarden hebben er echt problemen mee om zich staande te houden als ze hun achterbenen niet wijd kunnen zetten.

Staat ze in de trailer aan de linkerkant of aan de rechterkant? Heb je al eens geprobeerd hoe het is als er nog een paard bij staat?

Ik blijf wel vragen, maar ik probeer zo met je mee te denken en te zien of er een simpele oplossing voor jullie is.

mustiloveJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 20:27

Dat is niet erg leuk dat je mij wilt helpen.
En Ja ik kan wel eens kijken of ik het kan lenen.
En normaal stond ze altijd rechts maar heb vandaag is geprobeerd om ze links te zetten dat ging al iets beter.
En met een ander paard gaat het eigenlijk wel maar niet met het paard dat bij ons staat want daarmee maakt ze ruzie dus eigenlijk zoek ik een schetlander om er bij te zetten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:31

En zet je haar niet te kort vast?
Want ze heeft ruimte genoeg bij haar hoofd nodig om haar evenwicht te bewaren.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:41

Het is sowieso verstandig om bij een tweepaardstrailer als je één paard vervoert dat paard aan de linkerkant te zetten, dus dat doe je nu dan wel goed. Als je twee paarden vervoert is het het beste als je het zwaarste paard links zet.
Wegen lopen vaak naar buiten toe iets af en dat is minder fijn en minder stabiel om te staan. Zeker als er aan de linkerkant geen paard staat. Verder is het gevaarlijker als je wel in de berm komt die vaak wat lager ligt als het paard net aan die kant staat.

Jammer dat ze ruzie maakt met het andere paard dat bij jullie staat, dat was een makkelijke oplossing geweest. Om nou alleen voor haar vervoer er een shetlander bij te nemen is ook weer zo wat. Als het echt niet anders kan is het een oplossing, maar ik zou toch nog een paar keer proberen om haar links te zetten en eens zien of het dan verbetert.

Trouwens, nog gefeliciteerd!

mustiloveJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 09:39

Aah oke misschien daarmee dat het aan de linkerkant beter ging.
En ik zal haar volgende keer wat langer vastbinden.
Ja maar we gingen normaal gezien zoizo een schetlander nemen omdat ze niet kan alleen staan en dat ander paard waarschijnlijk terug naar haar eigenaren gaat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:25

ok een tweepaardstrailer dus.
Heb je haar ooit wel eens goed kennis laten maken met de trailer, daarmee bedoel ik dat je haar erop zet maar er ook weer af na een paar seconden en dan weer laden en er weer af?

Ze moet leren dat ze niet dood gaat daarbinnen en dat het leuk is ze er ook weer af mag. Probeer dat eens langszaam uit te bouwen tot je lekker relaxed op de trailer kunt staan zonder dat je verder de balk dichtdoet of weg moet.
Het klinkt nu namelijk alsof je een hele tijd bezig bent met laden en als ze er dan vervolgens opstaat gauw de klep dichtdoet en gaat. Dat gaat heel vaak niet werken, je zult dan waarschijnlijk elke keer weer iets langer bezig zijn met laden en het zal ook steeds slechter kunnen gaan tot ze echt niet meer wil.

Neem de trailer, haal alles eruit en ga dan oefenen, let wel heel goed op dat ze dan niet omdraait in de trailer maar wel gewoon achterwaarts eraf gaat. Neem snoepjes of biks in je zak en beloon haar als ze er in komt met 4 voeten, niet eerder en ook niet met voer lokken! Uitgebreid vertellen dat ze een braaf paard is en blijf zelf ontspannen.

Als dat goed en relaxed gaat dan schot erin en aan 1 kant (rechts) vast en de andere kant open laten zodat jij erdoor kunt lopen.
Schot helemaal opzij naar rechts zetten. Dan weer oefenen tot ze lekker rustig blijft.
Vervolgens schot klein beetje steeds weer opschuiven tot het midden en dan zou ze al heel wat beter en rustiger moeten zijn geworden ondertussen.

Als je dan gaat rijden zou je het schot met een stang van een 1.5 paardstrailer opzij kunnen zetten zodat ze meer ruimte heeft achter en kan omstappen voor balans.

mustiloveJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 10:34

Ja ik zet er haar nu elke dag op en weer af om haar er rapper te leren opgaan.
Ze gaat er ook al rapper op maar ze staat er altijd zo gestresst op terwijl we elke dag oefenen en ze eten krijgt en de chauffeur super traag rijd.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:26

Ik zou persoonlijk zelf pas weer gaan rijden met de trailer als het laden voor haar helemaal geen probleem meer is. Dat ze op de trailer staat zonder spanning. Je kunt dan in ieder geval de stress van het laden wegvinken op je lijstje.

Wat dan nog overblijft is de trailer, omgevingsgeluiden, beweging, rijstijl, onvoldoende balans van het paard zelf.. etc.. daar zal je dan mee aan de slag moeten. Steeds wat anders wegvinken, je komt dan vanzelf de oorzaak tegen, waardoor je de uitdaging op kunt lossen.

mustiloveJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 20:08

Maar het probleem is dat ik als ik niet op da van kan niet kan gaan rijden

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:10

Het kost ook gewoon tijd.
Als je telkens niet te lange trailerritjes hoeft te maken zou ik gewoon doorgaan, das de enige manier om te wennen.

mustiloveJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 19:38

Oke dankje voor de tips en soms tips om ze er op te krijgen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:36

Wat doet ze precies als ze er niet op wil? Hoe hebben jullie het tussenschot staan met laden? Krijgt ze een hooinet in de trailer? Is het een trailer met een klep waar ze op moet lopen of moet ze een hoge stap nemen om erin te komen? Hoe laden jullie haar nu?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 06:43

hoe ben je zelf met laden (althans de persoon die haar naar binnen brengt). Geeft deze persoon het vertrouwen om door te lopen?

* die persoon moet gewoon doorlopen, niet inhouden op de laadklep of in de ingang van de trailer.
* zeker niet omdraaien naar het paard

Ik heb eigenlijk nauwelijks problemen zelfs als de paarden op oudere leeftijd (uit de opfok) voor de 3e keer geladen worden (als veulen naar de keuring en als halfjarige naar de opfok). Afgelopen week ook twee paarden en binnen vijf minuten konden wij na aanvang van het laden vertrekken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:56

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:39

mustiloveJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 23:02

Ze stopt gewoon en doet niets meer en blijft zo effe staan en loopt dan achteruit en het heeft geen zin dat je er aan zit te trekken want ze is toch sowiso sterker als mij. En het tussenschot staat zo open zodat ze meer plaats heeft en ze moet niet zo veel omhoog het is redelijk plan om erop te stappen. Nu proberen we met eten haar te lokken en per stap dat ze zet een hap geven (wortel) en dat lukte maar alleen als we niet wegreden want toen we echt weg moesten ging ze er helemaal in en net als ik ze wou vastmaken liep ze weer helemaal achteruit en zo 3 keer na elkaar dus dat ging dan ook niet echt goed. En als ik gewoon doorloop dan stopt ze gewoon al 10 meter voor ze de van ziet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:43

zet de trailer dan eens zo neer dat ze niet te ver achteruit kan lopen. Neem een lange leadrope en laat haar wijken voor druk, zodra ze jouw kant op komt laat je de druk los. elke stap belonen met voedsel gaat niet werken, voedsel krijgt ze pas in de trailer niet eerder. Het loslaten van de druk (dus NIET trekken maar druk vragen, dat is een heel groot verschil) is de beloning.

Heb je het ebook al gelezen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:54

Die van mij heeft echt exact hetzelfde. (Alleen dan met de bochten naar rechts) Op het laden na dan want daar loopt hij zo in zijn eentje op. :)
Bij mij heeft enkel nog gewerkt het schot er helemaal uit en dan is er niks aan de hand..
Maar zodra het schot er weer is, flexibel of niet zodra het te smal is beginnen de problemen weer. Heb er nog geen andere oplossing voor kunnen bedenken helaas..

Ik lees even mee :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:41

SB, je kan het proberen met het schot schuin, als je dat aan de achterkant vast kan zetten en dan met een lange balk erachter, i.p.v. twee korte balken. Dan houdt je toch wat ruimte over om spullen kwijt te kunnen. De meeste paarden met jouw probleem willen met hun achterbenen wijd staan om hun balans te bewaren. Dat het dan voor wel smaller is, maakt dat soort paarden meestal niet uit. Het is alleen jammer dat je dan geen twee paarden kan vervoeren, wat toch ook vaak de bedoeling is van een tweepaards-trailer of tweepaards-vrachtwagentje.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:51

In de vrachtwagen gaat het wel. Soms wat gebonk maar gaat redelijk goed omdat hij hier breder in staat dan in een tweepaardstrailer met schot. Schot schuin zetten hebben wij toen dus altijd gedaan. :j maar zou wel fijn zijn als het probleem ook ooit helemaal opgelost zou zijn zodat ik hem evt in een tweepaardstrailer met twee paarden zou kunnen vervoeren. :j al vraag ik me af of je dat een paard ooit aangeleerd ga krijgen..