Wat is een normale prijs voor pony in de 20?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fendimace

Wat is een normale prijs voor pony in de 20?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 00:05

Hoi! Ik ben nieuw hier op bokt en ik had een vraag waar ik heel erg mee zit, misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Ik wil heel graag mijn oude lievelingspony redden van een manege voordat hij naar de slacht gaat. Hij is zeker in de 20 jaar, ik denk dat hij zeker al richting 25 gaat.. Ik wil hem heel graag kopen alleen zit ik zo met de prijs. Hij gaat natuurlijk niet de slachtprijs ervoor vragen want hij weet dat er een emotionele waarde aan zit. Hij gebruikt hem ook nog een paar dagen in de week een half uurtje in de beginners lessen en hij gebruikt hem voor kinderfeestjes. Maar de manege is zo groot dat ze hem niet echt nodig hebben. Zoals hij zelf altijd zegt, 'alles is hier te koop'. Ik gun het hem het geld niet eens omdat hij zo dierontvriendelijk is maar ik MOET mijn oude lieve pony daar vandaan halen. Wat denken jullie dat hij hiervoor gaat/mag vragen?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Groetjes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 00:09

hij mag en kan er voor vragen wat hij wil.
de enige manier om daar achter te komen is het hem op de man af te vragen. slimmer is het om een bod te doen, maar je weet van te voren toch wel dat hij dat niet zal aannemen. en dat denk ik ook niet, gezien jou verhaal.

'van de slacht redden' klinkt leuk, maar er is toch (nog) helemaal geen sprake van de slacht? Daarbij zal zo'n manegehouder echt geen gezonde, nog bruikbare pony zomaar naar de slacht doen (slachten levert nl. vrijwel niets op), doet hij dat wel dan mankeert de pony wat en/of is hij op, en het spijt me, maar in 9 v/d 10 gevallen is zo'n beestje dan ook beter dood af.

wat een reele marktprijs is? veel oudjes worden gratis weg gedaan......

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 00:13

Hij kan en mag vragen wat hij wil. Als hij weet dat jij de pony graag wil zit de kans er in dat het de prijs alleen maar doet stijgen. Neem voor jezelf een bedrag in je hoofd wat je maximaal wil uit geven. En wat het paard jouw waard is. Dan doe je een bod natuurlijk niet gelijk het maximale maar zorg dat er ruimte is om te onderhandelen. Als je gelijk jouw maximum zegt kan je geen kant meer op. Dus begin laag en kijk of je er uitkomt.

Ik heb geen idee wat hij zou kunnen vragen. Misschien valt het best mee als hij er van af wil.

fendimace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 00:22

Ja dat snap ik ik bedoelde ook niet dat hij binnenkort al naar de slacht zou gaan, ik wil hem gewoon een lekkere verdiende oude dag geven al is het maar voor een jaar en hem dan uiteindelijk wanneer hij echt op is op een waardige manier in laten slapen zonder pijn of wat dan ook. Mijn vorige lievelings paard was namelijk een hele tijd kreupel, is zomers het land op gegaan en kon om een of andere reden niet meer opstaan. Toch is het ze gelukt om haar nog een trailer in te krijgen en naar de slacht te brengen terwijl het bijna niets waard is. Ik vind het dan zo verschrikkelijk als ze zo aan hun einde moeten komen. Dat wil ik voor zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 01:10

Ik kan je snappen hoor, en heel nobel van je dat je zoiets wil doen. Bedenk je wel dat een paard altijd geld en tijd kost, en zo'n oudje (met vaak de nodige mankementen, dieeten, etc.) vaak nog wel meer. Daarbij is het ook sneu als het paard alleen zou komen te staan, dus moet je dan ook voor een maatje zorgen.

Het ging mij meer om het 'redden van de slacht'. Dat heeft altijd zo'n, ja ik weet niet, zo van 'kijk mij nou goed zijn, ik heb een paard van de slacht gered'.

Zo vreselijk is de slacht overigens echt niet. Heb je wel eens met eigen ogen gezien hoe een paard (of welk ander dier dan ook) op nette wijze in nederland wordt geslacht? Dat is letterlijk poef dood, letterlijk 1x knipperen met je ogen en paard/dier is dood, en voelt/merkt daar écht helemaal niets van. De snelste manier om een dier pijnloos te doden.
Mocht één van mijn eigen pony's echt iets mankeren en nog enigzins vervoerbaar zijn, zou ik die juist liever laten slachten dan laten inslapen. Uiteraard ligt dat ook per paard, situatie en eigenaar verschillend, maar om puur 'de slacht' zo te veroordelen is jammer. Heb meer oud-manege paarden geslacht zien worden, en die dieren waren er écht aan toe. :(:)

Ik weet niet of je zelf alles al een beetje op een rijtje hebt en bedacht hebt hoe je het gaat doen áls je het paard daadwerkelijk kan overkopen, maar dat zou ik me overigens eerst bedenken. Hoe ga je het bekostigen, waar haal je een maatje voor hem vandaan (echt een soortgenootje dus), waar ga je hem neerzetten, etc. en mocht dat allemaal geregeld zijn, dan zou ik me idd bedenken wat jij voor dat paard over hebt en de manegehouder je minimum bod doen. Zorg idd voor wat speling, bied niet meteen te hoog of je maximum bedrag. En ga alsjeblieft niet smeken 'goh ik wil 'm zo graag'.

Desnoods vraag je een boertje uit de buurt, of een goede kennis/vriend/familielid van je of die wil onderhandelen met de manegehouder over het paard. Die hebben geen emotionele band met het dier en kunnen het zakelijker bekijken. Hou het zo zakelijk mogelijk. In de trant van; 'ik bied je bedrag x voor paard y, paard y is op leeftijd, daardoor niet meer 100% inzetbaar in de manege, de prijs die ik jou bied zal je niet snel van iemand anders krijgen en bij de slacht al helemaal niet. wil je voor een mooi centje dit paard kwijt, dan is dit je kans'.

vooral NIET beginnen over 'redden' 'niet slachten', 'een mooie oude dag geven', etc. etc., dan laat je des te meer je emotie blijken. vaak zijn dergelijke personen daar helemaal niet gevoelig voor, en bovendien drijft het de prijs alleen maar op.

en hou er rekening mee dat de beste man dit paard misschien toch niet eens kwijt wil. want écht goede, lieve en brave manegepony's voor beginners/gehandicapten/kinderen etc. zijn vaak ook heel belangrijk voor manegehouders.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:04

JoyCiej007 schreef:

een goede manegepony, wat dit zo te lezen is gezien de inzet in beginnerslesjes en kinderfeestjes, is goud waard voor een manegehouder..

nine1987

Re: Wat is een normale prijs voor pony in de 20?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:12

Eigenlijk niks.. Maar als je m echt wil hebben, dan zou ik uiterlijk de slachtrprijs betalen..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:21

Polly schreef:
JoyCiej007 schreef:

een goede manegepony, wat dit zo te lezen is gezien de inzet in beginnerslesjes en kinderfeestjes, is goud waard voor een manegehouder..

De vraag is of je het dier er blij mee maakt.
Oude bomen moet je niet verplaatsen.
Dier is bij zijn vrienden en weet niet beter. Als je hem nu ineens op de wei zet, worden ze vaak onrustig en ongelukkig door de veranderingen. Hoe lief ook bedoeld, de vraag is of het het beste is voor het dier.

fendimace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 08:04

Bedankt voor de reactie's en adviezen! Ik heb alles eigenlijk al klaar staan hij kan dus zo komen. Ik heb al een paard in broek in waterland staan en dat is zijn oude buurtje, voordat hij naar die manege ging stond hij hier ook. Mijn eigen paardje is ook al op leeftijd dus ik ben de mankementjes enzo wel gewend. Ze komen bij ons ook elke dag gewoon buiten (paddocks) dus het is niet zo dat ik hm het hele jaar op het land zet, in de zomermaanden mogen ze wel lekker het land op met goed weer en een goed land. Ik denk dat ze volgende maand het land wel op mogen. En er zijn genoeg paardjes waar die mee zou kunnen staan, dit is in ieder geval al beter dan waar hij nu staat want daar komen ze 1 x per week met ze alle in de binnenbak en meer niet. Ook is er een heel lief meisje op stal die lekker buitenritjes met hm zou kunnen maken met het mooie weer dat eraan zit te komen. Dus hij komt zeker goed terecht :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:28

Heb mijn 24 jarige deze week voor 200 euro verkocht :)

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:36

Er is een groot verschil tussen de manegewaarde en de leeftijdwaarde.
Als manegepony is hij idd goud waard, als ik naar de leeftijd ga kijken zou ik er niet meer dan de slachtwaarde voor betalen.

Ik ben bang dat hij deze pony niet voor een klein prijsje weg zal doen.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:46

Je kunt vragen of je de pony voor een symbolische bedrag zou mogen over nemen om hem een fijn pensioen te bieden.
Je hoort dan vanzelf of de pony verkocht kan worden of niet. Verder kun je dan afspreken mocht hij nog niet weg gaan jij het eerst gebeld zou willen worden als hij wel klaar is om weg te gaan.
Zo kun je netjes afspraken maken. Want ik heb niet echt het idee dat je al overlegt hebt met de manege eigenaar. Dit lijkt mij wel de netste oplossing denk ik....

fendimace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 08:59

Ja ik ben wel al langs geweest, en heb toen gevraagd of hij te koop was en of ie hm kwijt wou. Toen zei hij 'ja alles is hier te koop' dus dat hij wel weg kon en dat ie ging nadenken over de prijs en we later even terug moesten bellen om een afspraak te maken om weer langs te komen :) maar ze hebben zoooo veel van die lieve brave manege paardjes, dat ze denk ik niet eens door hebben dat hij er niet meer is..

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:09

Ik zou in gesprek gaan en een vraagprijs uitlokken.
Maar ik zou er niet meer voor geven dan 4 a 500 euro.
Een oud redelijk gezond paardje kan eenmaal op rust heel hard achteruit gaan vergis je daar niet in.
En het is een gewoonte dier en zeker op oudere leeftijd verplaatsen kan wel eens een niet zo goed resultaat hebben als jij denkt.
Maar goed als je het goed doordacht hebt kun je er voor gaan en overleggen met de eigenaar.
Ik gok dat hij er nog zo'n 750 euro minimaal voor wil hebben.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:19

Voor mijn oudje van toen 28 heb ik €200- betaald en ik kreeg er een gratis halster en een goed zadel bij voor €50-.Ik kocht haar als 26 maar later zag ik in het paspoort dat ze 28 was.Ze is ook x manege pony.Ze is supergezond.Ik las iets over oude bomen en verplaatsen maar ze heeft iets van 20 jaar op de zelfde manege gestaan.Maar geen enkel probleem gehad.Ze was heel snel gewent.Het is nu wel een lang verhaal geworden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:17

Polly schreef:
JoyCiej007 schreef:

Zie dan ook deze post van mij:
JoyCiej007 schreef:
en hou er rekening mee dat de beste man dit paard misschien toch niet eens kwijt wil. want écht goede, lieve en brave manegepony's voor beginners/gehandicapten/kinderen etc. zijn vaak ook heel belangrijk voor manegehouders.

Precies dit eigenlijk, zo bedoelde ik het ook, alleen kwam dat wellicht niet zo over:
MaluH schreef:
Er is een groot verschil tussen de manegewaarde en de leeftijdwaarde.
Als manegepony is hij idd goud waard, als ik naar de leeftijd ga kijken zou ik er niet meer dan de slachtwaarde voor betalen.

Ik ben bang dat hij deze pony niet voor een klein prijsje weg zal doen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:20

wat een kl**tzak dat hzo'n pony zn hele leven werkt voor die vent, en dat hij hem dan liever naar de slacht brengt dan naar jou..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:24

femo schreef:
wat een kl**tzak dat hzo'n pony zn hele leven werkt voor die vent, en dat hij hem dan liever naar de slacht brengt dan naar jou..

Pardon?! :wow: 8)7 :n

Vind je dit zelf een normale reactie?
:oo

Veel manegehouders zorgen écht wel (sommigen op hun eigen manier en het verschilt natuurlijk wel) goed voor hun paarden en pony's hoor, want die dieren moeten namelijk geld in het laatje brengen, en met zieke/kapotte dieren valt geen geld te verdienen :n
Wel hebben manegehouders vaak een wat meer zakelijkere instelling. Financieel moet ook alles kunnen en kloppen natuurlijk.

En wat in vredesnaam is dat toch met het woordje 'slacht', wat blijkbaar zoveel weerzin bij sommige zwakke zieltjes opwekt?!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:27

@joycidj007, Ja, ik vind het een vrij normale reactie.

ik vind dat als je toch al zulke oude manege pony's houdt die altijd hard hebben gewerkt, je niet zonder pensioen (mits gezondheid) zomaar naar de slacht kunt brengen. hun hele leven zijn ze uitgemolken en hebben ze moeten werken, stuiterende kindjes op de rug moeten dragen, en dan word het paard liever naar de slacht gedaan dan nar een goed huisje?

nee, dat komt er bij mij niet in. overigens ben ik niet tegen slacht.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:39

Ja maar lees nou eens terug. TS spreekt van de slacht, maar geeft daarna aan dat daar eigenlijk niet echt sprake van is. Tenminste, nog niet.

En pensioen........ menig oud manegepony maak je blijer met af en toe een rustig rondje rijden nog, dan 'gezellig op pensioen' onder het mom van 'in een weide gooien, tutten en verder stil laten staan'. Niet dat TS dat van plan is, maar rust roest, helemaal voor zulke harde werkers.

Daarbij; hoe realistisch is het, als je als manegehouder met vaak toch een flink aantal paarden en pony's, voor alle oudjes en/of kapotte manegepaarden een 'goed tehuisje' met 'fijn pensioen' moet vinden? Dat gaat je in deze tijd écht niet lukken. En dan wat, moeten ze de paarden dan maar zelf houden en van een 'fijn pensioen' voorzien? Weet je wat dat kost? Een paard wat wel vreet en schijt, een box bezet houdt, DA kosten nodig heeft, onderhouden moet worden etc. etc. maar die voor de manege geen geld meer in het laadje kan brengen?

Bekijk het nou eens niet van de particuliere hobbyhouderij kant, maar van de zakelijke en financiele kant.

En daarbij komt dus nog dat het paard wat TS op het oog heeft, gewoon nog meedraait in de manege (en dus geld verdiend). Zij het wat minder, maar hij loopt nog wel. TS kan wel doodleuk zeggen 'ja maar ze hebben écht wel genoeg paarden op de manege hoor, 1tje kunnen ze er wel missen', maar dat gaat natuurlijk bijna niet op. Ken zat maneges waar ze ruim 50 of meer paarden hebben en óók wat oudere paarden, maar van dat aantal zijn er vaak maar een handjevol geschikt voor het échte beginners/kinder/gehandicaptenwerk.

Een gehandicapte kun je echt niet zomaar op ieder paard zetten. Uiteraard ligt dat ook aan de klant en zijn/haar beperking, maar ik heb een klein meisje á la 'kasplantje' gekend die enkel en alleen veilig kon 'rijden' op een 30 jaar oud manege pony'tje die braaf wat rondjes rondliep en dat echt niet vervelend vond. Daar werd ze dan met een heel heis- en takelsysteem op getakeld en dan werd ze op de pony bevestigd middels een speciaal tuig. Haar op een andere pony of paard zetten die óók in dezelfde les v/d gehandicapten meereed, zou geen veilige en verantwoorde optie zijn geweest.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:46

@joyciej007. Als het niet anders kan is het een ander verhaal. maar dat is in dit geval niet zo. ik snap zelf ook wel dat het onmogelijk is voor een manege houder om alle ponys op stal te houden. maar een beetje hart voor je beest moet kunnen. dat het je werk is betekend het niet dat je harteloos naar je dieren moet omkijken. als het beestje een goede thuis aangeboden krijgt, en iemand denkt alsnog aan het geld ipv een goed huis? nah, dan vind ik je een naar persoon.

ik ken overigens genoeg manegehouders die er eerst werk van hebben gemaakt. en daarna pas deze beslissing moesten maken (slacht)

oh, en ik noem af en toe rondhobbelen ook pensioen ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:45

femo schreef:
@joycidj007, Ja, ik vind het een vrij normale reactie.

ik vind dat als je toch al zulke oude manege pony's houdt die altijd hard hebben gewerkt, je niet zonder pensioen (mits gezondheid) zomaar naar de slacht kunt brengen. hun hele leven zijn ze uitgemolken en hebben ze moeten werken, stuiterende kindjes op de rug moeten dragen, en dan word het paard liever naar de slacht gedaan dan nar een goed huisje?

nee, dat komt er bij mij niet in. overigens ben ik niet tegen slacht.

Zo'n pony kost al snel 150 a 200 euro in de maand (voer, DA, hoefsmid, water, stro,afschrijving gebouw, werknemers, verzekeringen etc etc).
Als de manege eigenaar 3 exemplaren heeft lopen die niet meer kunnen werken, dus geen geld voor hun eigen onderhoud verdienen , is dat een hele smak geld.
Daar ga je als ondernemer het schip mee in.

Dus een manege houder zal moeten kiezen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:51

Eigenlijk wat de "gek" ervoor geeft....
Hij is niet veel waard gezien de leeftijd. Slachtprijs zou emotieloos reëel zijn.

Maar emotineel gezien is hij voor jou veel waard. De eigenaar weet dat, en zal daardoor de prijs opschroeven.

Dus de keus ligt bij jou.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:56

femo schreef:

Ik vind slacht een 'veiligere' oplossing dan een goed thuis zoeken. Ik heb ook ooit een oude, niet bruikbare merrie compleet met verhaal voor een symbolisch bedrag verkocht, 100.000 beloften gehad dat ze haar nooooooooit meer weg zouden doen en ze lekker van haar pensioen mocht genieten, nou vergeet het maar. Ik ben inmiddels al door 3 (!!!) nieuwe eigenaren benaderd omdat mijn gegevens in het paspoort stonden en ze maar niet snapten waarom datgene wat zij wilden maar niet wou lukken. Beest is gewoon op hoge leeftijd voor een klein prijsje (zo klein dat keuren blijkbaar de moeite niet was) doorverkocht als voormalig sportpony (wat ze zeker niet was). Ik heb spijt als haren op mn hoofd dat ik haar niet heb weggebracht.
Het vertrouwen is dus ook dusdanig geschaad dat als er hier een weg moet omdat hij oud of niet mer bruikbaar is en ik ze zelf niet aan kan houden dat ze ook gaan hemelen. Er zitten zoveel rotte appels in paardenland die niet te vertrouwen zijn..
Overigens verkoop ik dieren die niet geschikt zijn maar wel een redelijke leeftijd hebben wel hoor maar de hele oudjes gaan alleen weg met de pootjes omhoog.

fendimace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 19:54

Nou dat zou ik sowieso nooit doen omdat het al vanaf kleins af aan mn grootste droom is om hem een heerlijke oude dag te geven, ik heb namelijk echt leren paard rijden op hem. En ik ben dan natuurlijk niet van plan om hem helemaal stil te laten staan want ik snap wel dat als ze zo in dat ritme zitten van zoveel beweging dat het dan alleen maar achteruit kan gaan als ze ineens niets meer doen. Dat is ook helemaal niet de bedoeling en ik weet precies hoe die is en wat zijn makken zijn dus ik merkt het snel genoeg als het niet goed met hem gaat. Ik dacht alleen misschien heeft iemand ervaring met oudere pony's van manege's kopen en wat dan ongeveer de prijs was zonder dat er een emotione waarde aan zat. :)