wie verantwoordelijk voor beestjes op paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fanta2

wie verantwoordelijk voor beestjes op paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:17

lekkere titel maar goed, heb enkele pensionklanten die vrijwel niet veel komen,weinig verzorging geven aan hun paard, maar die gisteren geconstateerd heeft dat er iets in de manen zit bij haar paard, ik doe af en toe weleens de pony s poetsen maar niet iedere dag daar heb ik ook geen tijd voor,maar ze zegt dat het spul duur is waar je ze mee moet wassen en dat ze er van baalt dat haar paard beestjes heeft maar moet ik dat dan betalen als eigenaar van de pensionstal? ik zorg dat iedere dag de stallen schoon zijn maar ik weet niet waar die vandaan komen die beestjes

Manon_1

Re: wie verantwoordelijk voor beestjes op paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:19

Het lijkt me dat je niet van een pensionhouder kan verwachten dat hij/zij ook nog je paard gaat poetsen toch? Ik ben blij dat mijn paardje elke dag een net stalletje heeft en lekker buiten komt met z'n vriendjes. Mocht er iets mis zijn (wond oid) vind ik het wel fijn als ik even een belletje krijg maar dat gaat hier eigenlijk ook als vanzelf. De rest is echt eigen verantwoordelijkheid van de eigenaar vind ik!

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:19

Apart heb je zelf gekeken wat voorn beestjes het zijn want misschien kun je dan verder kijken

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:21

Ik vind dat je als eigenaar van de pensionstal daar niet voor hoeft op te draaien.
Beestjes zijn er nou eenmaal, en ongelukjes kunnen nou eenmaal gebeuren. Dan mag de eigenaar van mijn pensionstal wel heel veel goedjes en zalfjes betalen. Ik vind het al heel wat dat je ze af en toe poetst.
Als zij niet genoeg naar hun paard omkijken, dan moeten ze geen paard nemen (vind ik)!
En anders vaker komen, dan hadden ze het eerder gezien, en er wat aan kunnen doen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:21

Wat zijn het voor beestjes? Sommigen zijn besmettelijk, andere niet.
Lijkt me sowieso niet dat jij het als pensionhouder moet betalen, of het moet al bewezen zijn dat het komt door je voer/stro/verzorging oid.

Hier ook een pensionklant met een luizen-paard. Verzorgster en ik hebben uiteindelijk samen de rekening gedeeld van het middeltje; 9 euro. Eigenaresse vond het te duur... (komt ook bijna nooit, dus ziet niet hoeveel last het paard ervan heeft). Dan is die 4,50 euro best besteed volgens mij :).

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:23

Ik ben het met Manon eens!

Als er iets mis is met mijn paard dan wordt ik eerst gebeld. Tenzij het zo erg is, dan word eerst de DA gebeld en dan ik. Deze manier vind ik ook de meest normale manier van handelen, zo werd dat ook op de manege gedaan waar ik hiervoor stond

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:25

nou ik doe ze af en toe weleens wat aandacht geven en poetsen omdat ik het wel zielig vind,maar ik heb niet de manen of zo aan het kammen geweest en heeft lange manen, en als zij komt doet ze dat wel met allerlei sprays enzo vandaar dat ze het zag het zijn een beetje witte spikkeltjes, maar goed ik weet ook niet het wat het is mijn paarden hebben niks

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:22

Klinkt als luis zoals je het beschrijft en daar kan niemand wat aan doen. Zowel jij niet, de eigenaar niet en andere pension klanten niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:30

Je hoeft als pensionhouder niet op te draaien voor de medische kosten die bij een paard van een ander komen kijken. Ik vind het alleen not done als je als eigenaar geen stappen onderneemt, luis is een teken van slechte weerstand, komt dit dier in aanraking met andere paarden? Straks nemen die het over en als je gaat behandelen moeten eigenlijk alle paarden die in contact staan worden meegenomen in die behandeling.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:31

Ze moet zelf gewoon spul kopen. Niet doen is verwaarlozing, kun je zelfs de DB voor bellen. (is hetzelfde als bij katten en honden een vlooienplaag niet bestrijden)

Sebacil is trouwens helemaal niet zo duur, geen enkele reden om het beest met luis te laten lopen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:40

Ik zou het zelfs andersom stellen. Als zij niet goed voor haar paard zorgt en er iets aan doet, is ze verantwoordelijk als het overgaat naar de anderen......

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:41

Als op jouw stal de medische kosten inbegrepen zijn wil ik ook wel bij jou komen staan :j
Kan ik mijn verzekering opzeggen en als ik wil kan ik alle dagen vrij zijn :')

Ik vind het al heel wat dat je die dieren ook nog eens gaat staan poetsen.
Eigenaar lekker zelf op laten lossen hoor en er op staan dat andere dieren die er mee in contact staan ook behandeld gaan worden anders heb je je eigen paarden ook zo vol zitten.

Het is wel rot voor die eigenaar dat ze dan wat vaker naar haar paard moet om te behandelen :')
Maarja......als je de verantwoording niet wilt dragen moet je er geen kopen :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:47

Ik zou wel even in de gaten houden of het niet besmettelijk is.
Heb je met je eigen borstels de andere paarden lopen te poetsen?
Straks krjg je er nog van langs dat het jou schuld is omdat je hebt lopen poetsen en daar door misschien je eigen paarden ook nog besmet.

Eerst maar eens uitzoeken wat het is.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:01

Wij hebben het ook een keer gehad. Op een kleine pensionstal met drie eigenaars. Wij hebben alle paarden behandeld en alle dekens dekjes enz enz. Wij hebben de kosten gedeeld over het aantal paarden dat er toen stond namelijk vier. Een eigenaar had er twee paarden staan. Je weet nooit hoe een paard aan dit soort beestjes gekomen is, en dus ook niet wie er verantwoordelijk is. Zijn het besmettelijke beestjes dan zou ik zeggen, alles behandelen en de kosten delen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:06

Mijn pony heeft vlooien op het moment, dan worden ook alle pony's ingespoten, nu hebben wij een eigen weiland, maar waar ze vandaan komen? Iedere eigenaar behandeld het eigen paard, wel is het goed om alle paarden even goed te checken ivm overspringen van luizen en vlooien.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:10

Mijn pony thuis heeft mijt.Ik kom 1 keer per week op de manege en heb het wel doorgegeven van de mijt.Ik pas goed op dat ik geen kleding en schoenen aan heb waarmee ik ook bij mijn pony kom.Maar ik wist niet dat ze het had,dus ik heb voor die tijd weleens de paardenjas van thuis aangehad.Ik heb het toch doorgegeven want je weet maar nooit.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:15

Nee dat moet je als pensionhouder niet betalen.
Zulke dingen zijn toch echt voor de eigenaar. Als het besmettelijk is zul je wel als stalhouder maatregelen moeten treffen zodat andere paarden niet aangestoken worden. Ik zou ze dus allemaal nakijken en dan de paarden en spullen niet meer bij elkaar laten.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 09:26

ik zal het eens overleggen al weet ik dat ze al aangaf er geen geld voor te hebben, en geen tijd om te komen behandelen

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:29

fanta2 schreef:
ik zal het eens overleggen al weet ik dat ze al aangaf er geen geld voor te hebben, en geen tijd om te komen behandelen

Dan zou ik haar verantwoordelijk stellen voor eventuele besmetting aan andere paarden.
Of haar jouw laten betalen om het dier te behandelen.
Ik zou het niet voor niks doen want het kost best wat werk.

Als je niet voor een paard kan/wil zorgen moet je er geen nemen.
Sommige mensen zijn echt wel te makkelijk imo.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:29

Als de eigenaar niet kan/wil betalen zul je helaas als stalhouder wel moeten je zit ook met je andere paarden natuurlijk. Andere klanten zullen dat niet pikken. Wat je kan doen is gewoon tijdelijk de stalhuur van haar verhogen zodat ze het op afbetaling betaald. Als jij ook nog de behandeling moet doen zou ik dat toch ook wat voor bij rekenen hoor. Je hebt van die mensen die graag profiteren van een ander daar moet je ook rekening mee houden.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:37

hoe doet ze het dan als haar paard een keer koliek krijgt of erger, jou op laten draaien voor de kosten want zij heeft het geld niet.
Sorry haar paard haar kosten lijkt mij.
Als mijn paard iets mankeert betaal ik het ook zelf dan kan ik ook niet zeggen tegen de staleigenaresse jij verzorgd hem dus jij betaald maar.
Nee zij draait zelf voor de kosten op en dan moet ze haar verantwoording ook nemen voor de behandeling, maar dat is mijn mening

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 09:46

ja deze is toevallig net wel een bijzondere hoor, heeft overal wat van en haar paard doet nooit wat verkeerd, nou pas al hele stal verbouwd omdat ie lelijk deed naar de buurvrouw, en omheining gesloopt van de paddock ha ha heb er wel werk aan aan dat paardje, maar goed volgens mij kent ze m niet goed genoeg en hij vind aandacht erg leuk, maar ze komt niet veel, en alles voor een habbekras, als ik naar een pensionstal ging kijken kreeg ik een prijs wat ik maandelijks moest betalen, zij kwam gewoon bieden zeg maar, ik geef er zoveel voor per maand, toen dacht ik al van nou zal ik daar wel aan beginne? Maar goed wilde t toch proberen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:08

Als jij ook nog de verzorging op je zou moeten nemen,zou te gek worden. Jij hebt je eigen paarden en diegene heeft haar paard. Ik zou zeggen je zorgt dat het paard behandeld word,want als er besmetting is naar andere paarden komen die kosten voor jouw rekening. Een paard kan altijd wat krijgen,daar is de eigenaar zelf verantwoordelijk voor. (uitzonderingen daar gelaten). Anders een hoger bedrag eisen als jij extra moet verbouwen en dergelijke door haar paard?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:14

ik zou haar voor een keuze stellen of behandelen of wegwezen, je brengt zo ook andere in 'gevaar' de besmetting te krijgen als het besmettelijk is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:58

fanta2 schreef:
ja deze is toevallig net wel een bijzondere hoor, heeft overal wat van en haar paard doet nooit wat verkeerd, nou pas al hele stal verbouwd omdat ie lelijk deed naar de buurvrouw, en omheining gesloopt van de paddock ha ha heb er wel werk aan aan dat paardje, maar goed volgens mij kent ze m niet goed genoeg en hij vind aandacht erg leuk, maar ze komt niet veel, en alles voor een habbekras, als ik naar een pensionstal ging kijken kreeg ik een prijs wat ik maandelijks moest betalen, zij kwam gewoon bieden zeg maar, ik geef er zoveel voor per maand, toen dacht ik al van nou zal ik daar wel aan beginne? Maar goed wilde t toch proberen

Begrijp ik nou goed dat zij minder betaald dan de andere pensionklanten? Als dat uitkomt ga je hele scheve gezichten krijgen! En als jij zomaar de kosten gaat verhogen moet ik nog maar zien of ze daarmee over de brug komt of een gigantische achterstand laat oplopen. Als ik de verhalen zo hoor is paardlief ook geen doetje, als ze straks niet meer komt opdagen heb je er een kostganger bij. Hoe lang staat ze eigenlijk al bij jou?