Paard anstig & poept hele stal onder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JDexpl

Paard anstig & poept hele stal onder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 09:38

Hi

Mijn paardje van 2 jaar, is soms heel nerveus als het andere paard de stal uitgaat (is een stal op een weide). Maar aangezien mijn paardje geschoren is en op stal soms moet staan (regen - koude - & snachts) en de andere los loopt gaat hij als een gek te keer als het andere paard buiten staat. Met gevolg dat ik ELKE dag de hele stal kan uitmesten. Terwijl het andere paard maar 1x per week nodig is om alles uit te mesten. En het is geen oplossing om de andere binnen te laten, het is iemand anders paard en wil dat haar paard de hele dag buiten staat. Ik durf dan weer mijn paard niet buiten laten met zijn deken....omdat ik het andere paard ken en die het deken gaat kapot maken (in bijten, trekken ect)

Ik heb al geprobeerd houtvezels te leggen maar dit blijft gewoon het zelfde.....1 dag en het is smerig.
Tussen de twee stallen zitten tralies dus ze zien elkaar, is het een oplossing van er een want tussen te zetten?

btw: hij is geschoren omdat hij op training stond voor show.

Eske_B

Re: Paard anstig & poept hele stal onder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:41

Als ik het goed begrijp, blijft je paard alleen binnen? Niet zo raar dat ie gestressed raakt.
Wat vind je belangrijker, een gelukkig paard (dus lekker buiten en niet alleen achter blijven, wat doet een 2-jarige sowieso op stal?) of een deken?

Gewoon lekker naar buiten, en als die deken kapot gaat? Gewoon vervangen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:42

Vind het ook niet raar als zijn vriendje wel naar buiten mag en hij niet, koop dan een regendeken en gooi hem ook naar buiten....spuit em in met dat goedje tegen kribbebijten...hertshoornolie
Dan blijft die ander er misschien vanaf....
Laatst bijgewerkt door kally op 01-04-14 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:42

Gewoon buiten laten met deken.
Het geld wat je nu in bodem bedekking stopt kun je dan beter investeren in een nieuwe deken of zie ik dat verkeerd

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:44

Een 2 jarig paard dat geschoren is, in traing staat voor show en veel binnen staat? Goh, geen wonder dat het paard stress heeft, dat kan zo'n jong ding helemaal niet verwerken. Laat zo'n dier in een opfokstal staan waar het buiten staat met soortgenoten, ben je meteen van je mestprobleem af.

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 09:45

kally schreef:
Vind het ook niet raar als zijn vriendje wel naar buiten mag en hij niet, koop dan een regendeken en gooi hem ook naar buiten....spuit em in met dat goedje tegen kribbebijten...hertshoornolie
Dan blijft die ander er misschien vanaf....

Bedankt, wist niet dat een productje voor was? Ga ik eens nakijken. Bedankt!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:46

1 april zeker..

Een tweejarige hoort lekker buiten te spelen, zonder deken met vriendjes.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:46

Ti's nu toch warm genoeg om zonder deken buiten te zetten?

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 09:47

Angela schreef:
Een 2 jarig paard dat geschoren is, in traing staat voor show en veel binnen staat? Goh, geen wonder dat het paard stress heeft, dat kan zo'n jong ding helemaal niet verwerken. Laat zo'n dier in een opfokstal staan waar het buiten staat met soortgenoten, ben je meteen van je mestprobleem af.

Hij heeft enkel stress als het andere paard naar buiten gaat. Ik verkies geen opfokstal, omdat hij veel handelbaarder is. En hiervoor heb ik niet gepost dus aub on topic blijven ;-)

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 09:47

marjotje82 schreef:

Neen spijtig genoeg niet, enkel overdag kan ik hem uitdoen, staat hij ook buiten.
Maar snachts is het een probleem.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:48

marjotje82 schreef:

Mee eens, het is 15-20 graden. Je paard is geen porseleinen poppetje... Deken op/af en naar buiten die handel, mét vriendjes.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:48

Waarom scheer je een 2-jarige? En ze gaan niet dood van regen hoor? Daarbij horen paarden sowieso niet op stal...

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 09:48

MarlindeRooz schreef:
Waarom scheer je een 2-jarige? En ze gaan niet dood van regen hoor? Daarbij horen paarden sowieso niet op stal...

ONTOPIC blijven aub!!!!!!!!

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 09:49

EskeGirl schreef:
marjotje82 schreef:

Mee eens, het is 15-20 graden. Je paard is geen porseleinen poppetje... Deken op/af en naar buiten die handel, mét vriendjes.

1 ontopic blijven aub! 2. Hij staat nu wel buiten zonder deken, enkel snacht is het een probleem.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:52

Is er een schuilstal of een andere schuilmogelijkheid in de wei?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:52

Met zo een post kan je net zo goed bukken en vragen wie er schoppen wil. :')

laat het dier toch gewoon lekker buit zoals het hoort.
Het zijn paarden hoor.....ze smelten niet zo maar.

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 09:53

EskeGirl schreef:
Is er een schuilstal of een andere schuilmogelijkheid in de wei?

Hi

Neen enkel de stal, maar die blijven meestal open staan (overdag ook). Maar dan blijven ze wel proper...

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:55

Laat hem ook gewoon buiten 's nachts eventueel met deken op, het wordt nu niet echt meer 's nachts.
En laat de staldeur open zodat hij erin kan als het te koud wordt voor hem, als ze vies zijn kan je ze weer poetsen :+ En vaker poetsen lijkt me niet erg als je daardoor een gelukkiger paard hebt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:56

Heel simpel.
Besteed je geld aan dekens (kan overdag prima zonder nu overigens) en zet hem gewoon buiten net als het andere paard. Anti bijt op de deken en klaar.

Of je laat hem binnen staan met een heleboel stress.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 01-04-14 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:56

Nou, die raad heb je dan nu toch?
Lekker buiten laten en kleuter laten zijn.
Dat is ook precies het verschil tussen een 2 jarige en een 10 jarige ;)
Maar dat moet jij zelf ook wel weten.......jij hebt je kleutertijd al gehad neem ik aan

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 09:57

quartel schreef:
Met zo een post kan je net zo goed bukken en vragen wie er schoppen wil. :')

laat het dier toch gewoon lekker buit zoals het hoort.
Het zijn paarden hoor.....ze smelten niet zo maar.

Met zo een post? Er staan zo veel 2 jarigen op training die kort in haren staan...is dat zo een Probleem? Ik vroeg daar niets over, het is om de situatie uit te leggen. Moeten de mensen eens normaal leren reageren en als ze het niet eens zijn gewoon niet reageren, want dat is niet waar het topic over gaat. Ik ga ook niet lopen liegen om jullie commentaren niet te krijgen. Sorry maar dit is hoe ik mijn paard voorbereid op een show en daar hebben jullie niets op te zeggen vind ik.
Ik vraag raad over het stal probleem, en heb er al 1 tip gekregen...en dat is waar ik op doel.

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 09:58

BelleTessa schreef:
Laat hem ook gewoon buiten 's nachts eventueel met deken op, het wordt nu niet echt meer 's nachts.
En laat de staldeur open zodat hij erin kan als het te koud wordt voor hem, als ze vies zijn kan je ze weer poetsen :+ En vaker poetsen lijkt me niet erg als je daardoor een gelukkiger paard hebt.

Dat hij vuil is vind ik niet erg :-) Ik wil gewoon niet dat hij ziek word of dat zijn deken aan stukken hangt.

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 10:00

quartel schreef:
Nou, die raad heb je dan nu toch?
Lekker buiten laten en kleuter laten zijn.
Dat is ook precies het verschil tussen een 2 jarige en een 10 jarige ;)
Maar dat moet jij zelf ook wel weten.......jij hebt je kleutertijd al gehad neem ik aan

Wel ik zie geen verschil tussen mijn 10jarige en mijn 2 jarige, zijn net alle twee kleuters.
De 10jarige word ook gek als de 2jarige even uit stal gaat om te gaan wandelen (aan de hand).

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:00

JDexpl schreef:
BelleTessa schreef:

Dat hij vuil is vind ik niet erg :-) Ik wil gewoon niet dat hij ziek word of dat zijn deken aan stukken hangt.

Snap ik, maar ziek wordt hij niet zomaar, en zijn deken ja.. dat risico is er als ze samen buiten staan. Antibijt erop las ik als tip, probeer het eens uit, misschien valt het hartstikke mee.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:01

Nah behalve dat een tweejarige nog veel te jong is, is het geen probleem. Verder heeft hij die deken op juist omdat hij het anders koud zou hebben,= de deken compenseert de vacht = hij kan dus naar buiten. Met deken koud is dan weer een verkeerde deken.
Dat je deken kapot gaat, tja. Moet je hem maar niet scheren.
Kortom, iets doe je niet goed. Neem tenminste aan dat je geen centrale verwarming in die stal hebt.