Aan welke kant van het paard moet ik eigenlijk lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa99

Aan welke kant van het paard moet ik eigenlijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:45

Hallo allemaal!

Ik had toenet een discussie met een vriendin en ik heb nog steeds niet echt een antwoord over de discussie.

Mijn vriendin zei dat je altijd aan de linkerkant van het paard moet lopen.

Ik was het hier niet mee eens, mij lijkt dat het niet uit maakt, ik zou zeggen dat je kijkt aan welke kant van de weg je loopt, of als je bijvoorbeeld lang andere paarden loopt dat je daar gaat lopen. Een paard heeft misschien een voorkeur aan welke kant hij het het fijnste vind waar iemand loopt maar er zijn toch geen regels dat je perse aan de linkerkant moet lopen?

Ik ben benieuwd wat het nu werkelijk is en hoop dus ook dat jullie mij kunnen helpen.

En mods, sorry als het verkeerd staat maar ik dacht dat dit de juiste plek was.

Alvast bedankt,
Lisa

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:48

Het maakt niks uit waar je loopt, alleen omdat ooit iemand vroeger heeft beslist dat het links moet zijn, wordt iedereen dat zo geleerd.
Dat is net zo als dat je aan de linkerkant op zou MOETEN stappen en dat rechts absoluut niet mag.. Is iets uit de riddertijd.

Wel is het natuurlijk zo dat de paarden daardoor gewend zijn dat je links loop en links opstapt, dus het zou kunnen dat ze dat raar vinden als je dat opeens rechts gaat doen.

Akke_sSpring

Re: Aan welke kant van het paard moet ik eigenlijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:49

Het is juist praktisch dat je aan beide kanten van je paard kan lopen en op kan stijgen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:50

Maakt niet uit, hou de afwisseling erin.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:51

Ik heb ook altijd geleerd om links te lopen, en de paarden die ik heb gehad/gereden etc die waren dat ook gewend. Kwamen altijd rechts van me lopen (ik denk dat dat bij de meeste paarden wel zo is trouwens). Het voelt ook gek om een paard links van me te hebben.. het is iets vanzelfsprekends, ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht. :')

Rechts opstappen gaat hem alleen niet worden bij mij _O-
Laatst bijgewerkt door Rosie op 29-03-14 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:51

Standaard is jij links, paard rechts.

Voor mezelf: ik vind het prettig als mijn paard zowel links als rechts fatsoenlijk naast me kan lopen. Zodat ik naar omstandigheden kan kiezen wat het beste uitkomt. Ook als je een keer bijvoorbeeld 2 paarden tegelijk naar de wei wil brengen, is het prettig als de een links loopt, en de ander rechts.

Bij mij moet het paard ook netjes achter me kunnen lopen, of zelfs iets vooruit zonder dat hij gaat drammen of op mijn hakken komt. Dat valt prima te leren, hoewel paard achter je altijd iets riskanter is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:52

xTammyy schreef:
Het maakt niks uit waar je loopt, alleen omdat ooit iemand vroeger heeft beslist dat het links moet zijn, wordt iedereen dat zo geleerd.
Dat is net zo als dat je aan de linkerkant op zou MOETEN stappen en dat rechts absoluut niet mag.. Is iets uit de riddertijd.

Wel is het natuurlijk zo dat de paarden daardoor gewend zijn dat je links loop en links opstapt, dus het zou kunnen dat ze dat raar vinden als je dat opeens rechts gaat doen.

Ja je zwaard zat aan de rechterkant en die zat in de weg als je rechts zou opstappen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:53

Enige dat ik doe is mijzelf tussen het 'gevaar' en paard inlopen, dus bv tussen verkeer en paard.
Maar verder maakt het niets uit, al loop ik zelf eindelijk altijd aan de linkerkant door gewoonte.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:20

saskiakefie schreef:
xTammyy schreef:

Ja je zwaard zat aan de rechterkant en die zat in de weg als je rechts zou opstappen.

Nee, het zwaard werd links gedragen. Anders kun je hem niet met je rechterhand trekken. En ja, rechts hangend zou hij bij links opstappen in de weg zitten... Bij links opstappen dus juist niet, zwaard hangt nl aan de buitenkant.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:54

Ben ook wel van mening dat je aan beide kanten je paard moet kunnen vast houden. Zelfde als dat de plaats waar het paard moet lopen(schuin achter, achter, hoofd-schouder, schouder-schouder) niet vast zou moeten staan. Je zou als geleider het paard overal moeten kunnen plaatsen.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:58

Kwestie bij mij van, als er iets gebeurt en hij loopt rechts kan ik hem beter in bedwang houden omdat rechts mijn goede kant is en ik daar de meeste spiertjes heb :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:59

Ik vind dat je gelijk hebt TS. Ik loop ook aan de meest praktische kant hoor. Momenteel loop ik even links (en paard dus rechts, ik houd 'm met m'n rechterhand vast) omdat ik m'n linkerhand gebroken heb en daar niet veel mee kan. Maar normaal gesproken loop ik rechts, ten eerste omdat ik linkshandig ben maar ook omdat mijn paard, als hij er tussenuit wil, hem altijd naar rechts peert. En als ik daar dan loop kan ik 'm tegenhouden. Als je aan de linkerkant zou lopen en hij wil weg kán hij ook weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 03:08

De regel dat je links van je paard moet lopen en opstijgen komt nog uit de tijd van de cavalerie. De doorsnee soldaat was rechtshandig en dan kon hij het zwaard makkelijker trekken, en zat het zwaard bij het opstijgen van links niet zo in de weg.

Voor het paard is het makkelijker en fijner als je van beide kanten op- en af- kunt stijgen en van beide kanten het paard leidt. Echter is het best wel lastig als je al jaren van links opstijgt, dit ineens van rechts te doen. Afstappen dito.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 05:26

Ik loop aan de kant van het paard waar eventueel iets engs te vinden is. Het paard springt eerder weg van iets engs, als er naartoe. Als aan beide kanten iets engs te vinden is, dan loop ik net iets voor het paard.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 05:57

Slaat dit ook op opzadelen? :+ Ik tilde het zadel er ooit eens aan de rechterkant op en werd meteen afgekat dat t links moest, eh sorry? :')

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 09:45

Oke, ik dacht al. Ik ga ook altijd tussen het gevaar en het paard inlopen, meestal inderdaad ook wel links. Ik heb in ieder geval een antwoord, ik begon echt aan mezelf te twijfelen welke kant het was ik ben blij dat ik het al die tijd toch goed heb gedaan *\o/*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:49

Lisa99 schreef:
Oke, ik dacht al. Ik ga ook altijd tussen het gevaar en het paard inlopen, meestal inderdaad ook wel links. Ik heb in ieder geval een antwoord, ik begon echt aan mezelf te twijfelen welke kant het was ik ben blij dat ik het al die tijd toch goed heb gedaan *\o/*

Wat zou je zeggen als ik je zou zeggen dat er geen "goed" of "fout" is? De regel dat je links van je paard moet staan stamt nog uit de cavalerie en is lang achterhaald!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:50

EmmaVZ schreef:
Slaat dit ook op opzadelen? :+ Ik tilde het zadel er ooit eens aan de rechterkant op en werd meteen afgekat dat t links moest, eh sorry? :')

_O- dat maakt toch geen ene donder uit? Afwisseling is zelfs beter voor de rug xD zelfde geld voor opstijgen, het opstijgen is gewoon ooit bedacht aan de linker kant zodat de sabel niet in het paard prikte. Geloof niet dat het nu nog gaat gebeuren of je moet wel hele rare dingen vanplan zijn :+

Ik loop gewoon aan de kant dat op dat moment het beste aanvoelt en het paard het beste op reageert. Is toch meestal wel links omdat dat op mijn eerste manege er bijna letterlijk in geramd is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:50

EmmaVZ schreef:

Juist handiger om het van rechts te doen, zie je meteen of daar alles goed zit en hoef je alleen maar om te lopen om hem links vast te maken.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:58

Het links en rechts lopen wissel ik vaak af, paard vindt t allebei best. Opzadelen en opstijgen doe ik altijd links, omdat ik dat zo aangeleerd heb en het daardoor heel raar voelt als het vanaf de rechtse kant moet. :P

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:00

Als ik met het paard loop,loopt hij eigenlijk altijd links van mij als we op het erf lopen. Maar ik ben dan ook zo linkshandig als de pest :j :')
hij kan wel aan beide kanten lopen en dat gebeurt dan ook onder andere als we buiten zijn, afhankelijk van de situatie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:05

Cassidy schreef:
De regel dat je links van je paard moet lopen en opstijgen komt nog uit de tijd van de cavalerie. De doorsnee soldaat was rechtshandig en dan kon hij het zwaard makkelijker trekken, en zat het zwaard bij het opstijgen van links niet zo in de weg.

Voor het paard is het makkelijker en fijner als je van beide kanten op- en af- kunt stijgen en van beide kanten het paard leidt. Echter is het best wel lastig als je al jaren van links opstijgt, dit ineens van rechts te doen. Afstappen dito.

Inderdaad, vanuit de cavalerie zijn deze regels ooit bedacht. Het is echter raadzaam om alles twee-zijdig aan te leren. Goed voor je eigen coördinatie en dat van je paard.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:16

Cassidy schreef:
EmmaVZ schreef:

Juist handiger om het van rechts te doen, zie je meteen of daar alles goed zit en hoef je alleen maar om te lopen om hem links vast te maken.

Als we het dan toch over links en rechts hebben, je kan m toch ook gewoon rechts vastmaken, tenzij je een western zadel hebt? :+

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:28

Het wordt eigenlijks standaard geleerd alles vanaf de linkerzijde te doen.

Ik doe met bepaalde dingen bewust niet volgens het boekje, zoals het lopen en opzadelen.

Met lopen is het soms praktischer of veiliger om aan de rechterkant te lopen.

En met opzadelen leg ik net hoe ik het zadel in mijn armen heb het zadel erop.
Zo leert het paard dat het zadel ook van de andere kant erop gelegd kan worden en hier dus niet angstig van wordt.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:28

Ik let dus eigenlijk nooit op waar ik loop, als mijn paard weg wil gaat die toch wel weg .