Gister was het dan zo ver. Omdat ik het heel leerzaam vond wil ik het graag met jullie delen.
Helaas kon ik niet met mijn eigen paard rijden maar gelukkig mocht ik het paard van bokker pattypaard lenen. Haar paard kreeg zo een mooie zadelcheck. Zo wonnen we beide een beetje natuurlijk!
Kort over mij:
Ik heb ruim 7 jaar geleden een zwaar ongeval gehad en hierbij een 3 dubbele hernia en een gebroken nek opgelopen. Rugproblemen zijn voor mij dus meer regel dan uitzondering. Met Fysiotherapie, Craniosacrale therapie en flexchair rijd ik weer helemaal pijnvrij! Helemaal recht zit ik helaas nog niet maar ik werk er heel hard aan. Ik ben al enorm vooruit gegaan maar ik blijf wat problemen houden in mijn bekken.
Kort over Chickie:
Chickie is dus van Pattypaard. Ze is 7 jaar en word vooral dressuurmatig gereden en uitgebracht in de L2. Ik heb haar vaker gereden dus ik stapte niet op een geheel onbekend paard.
Vooraf werden er van de rug van Chickie en van mij warmteopnames gemaakt:

De witte plekken geven aan dat het paard nog aan het herstellen is van een vorige keer dat er gereden is. Hij kon hier nu al uit opmaken dat het zadel niet geheel passend is. Ook stelde hij al meteen vast dat de ruiter die normaal reed, meer op rechts zat.
En dan ik:

Een normaal beeld van een rug een rust is een een geel oppervlak met een groene lijn waar de ruggengraat zit. Ik voldoe niet helemaal

Over mij zegt hij:
Citaat:Voor het rijden geeft de rug een onrustig en gespannen beeld met in het midden duidelijk een koude ( slecht doorbloedde) plek. Het SI gewricht geeft rechts een hogere temperatuur dan links.
Toen moest ik 10 minuten rijden. Zo goed mogelijk verdeeld links en rechtsom.
Ik reed gewoon op mijn gemakje. Immers een koud paard waar je maar 10 minuten op gaat zitten ga ik niet super fanatiek aan rijden natuurlijk.
Na het rijden maakte hij eerst een thermografie van het zadel:

Hier is duidelijk zichtbaar dat ik meer op rechts heb gezeten!
En toen van Chickie:

Ook hier is wederom duidelijk te zien dat ik te veel op mijn rechterzitbeenknobbel zit.
En toen van mijn rug:

Wonderbaarlijk he! Hij schrijft het volgende:
Citaat:Na het rijden geeft de gehele rug een rustiger beeld, de koude plek in het midden van de rug is verdwenen en het SI gewricht is meer in balans.
Tijdens het rijden is het bekken van de ruiter is iets gekanteld naar rechts omlaag, de ruiter compenseert dit met de lange rugspier links.
Hij constateerde dus precies waar ik aan werk met mijn therapie en mensendieck dat mijn bekken gekanteld is.
Heel mooi vind ik het wel om te zien dat paardrijden dus gewoon echt goed is voor mijn rug!
De balans moet nog beter worden om het paard gelijkmatig te belasten.
Ik vond het een hele leerzame meting en hij was echt heel rustig en wist veel te vertellen over het paard en het functioneren van het lichaam en de inwerking van een ruiter en zadel.
Zodra het kan ga ik het zeker eens met mijn eigen paardje doen! Hopelijk ben ik dan ook nog verder door ontwikkeld in mijn houding en zit!

. Eigenwijs is ook wijs, dat blijkt wel weer!
) terwijl je je kleren nog aan hebt, complete bulshit
en als hij die gemaakt heeft van je naakte rug, dan had je een 20minuten tot half uur je kleren uit moeten hebben
. Vind vooral de conclusie over jouw rug echt wonderbaarlijk.... En ik weet dus wel degelijk waar ik over praat aangezien ik me verdiept heb in de materie en in de praktijk ook aan de slag ben geweest. Thermografie is maar heel beperkt inzetbaar onder goed gecontroleerde omstandigheden. Ik vond het, naar mate ik me de thermografie meer eigen ging maken, niet kunnen om het om deze manier in de markt te zetten en daarom ben ik gestopt.