Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
http://www.agradi.nl/horze-transportbord-geel.htmhrosendal schreef:Bordje paardenvervoer en duidelijkheid.
De discussie is geëindigd met aanhalen van de verkeerde tekst EG-Transportverordening, waardoor de indruk gewekt wordt dat een particulier géén bordje paardenvervoer op trailer of wagen hoeft te hebben. FOUT!!!!!!
Voor ieder weg- en spoortransportmiddel van dieren i.c. paarden voor bedrijfs-, beroeps- of particulier gebruik, gelden altijd de algemene eisen uit Bijlage I van de Transportverordening nr. 1/2005 en DAARBIJ HOORT het volgende (Bijlage I, Hoofdstuk II, Transportverordening-EG):
BIJLAGE I TECHNISCHE VOORSCHRIFTEN
HOOFDSTUK II VERVOERMIDDELEN
2. Aanvullende bepalingen voor weg- en spoorvervoer
2.1. Voertuigen waarin dieren worden vervoerd, moeten op duidelijk zichtbare wijze voorzien zijn van een merkteken, waaruit de aanwezigheid van levende dieren blijkt.
Omdat het een EG-Transportverordening is, geldt dit wettelijk voorschrift in ieder van de 27 EG-lidstaten.
België vormt daarbij geen uitzondering(zoals een forumlid suggereert).
De nVWA(AID) geeft in de regel in eerste instantie een schriftelijke waarschuwing bij ontbreken van dit merkteken,
maar ze deelt ook boetes uit (boete bij schikking = 480 euro).
Nino94 schreef:Waar slaat die € 480 op?Jemig 480 euro, dom gedoe.
Maar ik zat al te denken, zouden sierstickers ook mogen?
Gewoon stickers zeg maar, anders bel ik wel even...
koeke schreef:Waar vind ik dat zo'n bordje verplicht is? In deze link lees ik iets anders:
http://www.zuidzijdetrailers.nl/index.p ... l=&start=8Nino94 schreef:Waar slaat die € 480 op?Jemig 480 euro, dom gedoe.
Maar ik zat al te denken, zouden sierstickers ook mogen?
Gewoon stickers zeg maar, anders bel ik wel even...
Heb zelf een bordje Achtung Turnierkrokodille op de trailer zitten, lijkt me duidelijk genoeg
hrosendal schreef:Bordje paardenvervoer en duidelijkheid.
De discussie is geëindigd met aanhalen van de verkeerde tekst EG-Transportverordening, waardoor de indruk gewekt wordt dat een particulier géén bordje paardenvervoer op trailer of wagen hoeft te hebben. FOUT!!!!!!
Voor ieder weg- en spoortransportmiddel van dieren i.c. paarden voor bedrijfs-, beroeps- of particulier gebruik, gelden altijd de algemene eisen uit Bijlage I van de Transportverordening nr. 1/2005 en DAARBIJ HOORT het volgende (Bijlage I, Hoofdstuk II, Transportverordening-EG):
BIJLAGE I TECHNISCHE VOORSCHRIFTEN
HOOFDSTUK II VERVOERMIDDELEN
2. Aanvullende bepalingen voor weg- en spoorvervoer
2.1. Voertuigen waarin dieren worden vervoerd, moeten op duidelijk zichtbare wijze voorzien zijn van een merkteken, waaruit de aanwezigheid van levende dieren blijkt.
Omdat het een EG-Transportverordening is, geldt dit wettelijk voorschrift in ieder van de 27 EG-lidstaten.
België vormt daarbij geen uitzondering(zoals een forumlid suggereert).
De nVWA(AID) geeft in de regel in eerste instantie een schriftelijke waarschuwing bij ontbreken van dit merkteken,
maar ze deelt ook boetes uit (boete bij schikking = 480 euro).
ik heb serieus nog nooit een paardentrailer gezien met zo'n bordje
Citaat:Formeel wordt uitgegaan van de regelgeving zoals vermeld in de Transportverordening 1/2005.
Let wel deze informatie gaat alleen op indien er sprake is van een ‘economisch activiteit’ en is dus niet van toepassing op particulieren. Ook is het voor particulieren niet verplicht om op de trailer een bordje te hebben.
bron: BOVAG.