Hoe meer vertrouwen krijgen in "nieuw" paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Hoe meer vertrouwen krijgen in "nieuw" paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 17:41

:wave:

Ik rijd nu sinds, ik denk ruim 4 maanden een paard bij.
Hiervoor reed ik de pony van dezelfde eigenaresse.
Met die pony kon ik echt alles, ik kon er mee lezen en schrijven, ze was echt niet de makkelijkste, maar ik wist wat ik aan haar had.

Kaat is verkocht omdat wij eigenlijk allebei te lang voor haar werden en ze heeft echt het perfecte huisje gekregen. :) Voor Kaat kwam Cuvola terug.
Ik begin nu ook een fijne band met Cuuf te krijgen. Ze weet wat ze aan me heeft, herkent me, hobbelt op d'r gemakkie naar me toe als ik haar uit de wei haal en in de bak gaat het rijden heel fijn.

Probleem voor mij -in mijn hoofd- is dat ik als ik naar buiten wil met haar eigenlijk als het harder gaat dan draf het vertrouwen nog niet heb.
Ik ben gister met haar naar buiten geweest en we hebben nog even een sprintje getrokken in het weiland, maar ik merk aan mezelf dat ik het vertrouwen nog niet helemaal heb.
Ik heb er expres daarom al een martingaaltje aan gehangen, zodat ik in ieder geval nog kan sturen of de noodrem kan gebruiken (mevrouw speelt soms graag kameel :) ), maar toen ik de turbo even uit heb getest begon ze op een gegeven moment wat te stuiteren..
Snel teruggenomen, maar ik merk wel dat dat dan in mijn hoofd blijft spoken. 'Wat als...?'
Terwijl de rest van de buitenrit echt super ging, ik kon met een lang teugeltje langs de weg sloffen met haar en ze bleef de hele tijd netjes nagefelijk en goed aan de hulpen. Ik kan haar in stap, draf en galop netjes rondsturen op een groot stuk weiland, maar als ik haar laat gaan vind ik het toch nog wat eng.

De vraag is dus:
Hoe krijg ik het vertrouwen in het paard op een buitenrit en geef ik haar ook het vertrouwen?
Ik ben al heel blij dat ze aan de hulpen is, daardoor zit ik er toch wat fijner op. :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:46

Heel simpel.. jezelf niet meer afvragen 'wat als..'... :n

Want dan kan je dat overal wel bij af gaan vragen..:
-wat als iemand dronken achter het stuur zit en jij daar toevallig loopt..
-of wat als ik een miljoen win..
-of wat als ik morgen een ernstige ziekte blijk te hebben..

Zolang je niet weet wat er komt, heeft het ook geen zin om je af te vragen 'wat als..'..
Maakt het leven een stuk eenvoudiger.. ;)

upendo

Re: Hoe meer vertrouwen krijgen in "nieuw" paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 17:47

Haha, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. :Y)
Op die manier bedoel ik het ook niet zozeer.

Als ik het vertrouwen heb dat het alleen bij die paar vreugdehuppels blijft is het prima, maar de vorige eigenaresse zei dat ze in haar eentje niet het erf af kon omdat ze dan zou gaan staken.
Dat speelt in mijn hoofd ook al mee. :)
Met andere woorden, hoe krijg ik dat vertrouwen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:49

Je kunt haar in stap, draf en galop netjes rondsturen maar als je haar laat gaan vind je het toch nog wat eng. Klinkt prima toch? Gewoon lekker stappen, draven en galopperen, en haar laten gaan (ik neem aan dat je hier rengalop bedoelt?) als je eraan toe bent. Je rijdt het paard pas 4 maanden, dus tijd zat om verder te werken aan de vertrouwensband.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:49

Heb je daar al iets van gemerkt??
Zo niet, moet je je daar ook niet druk om maken.. want misschien komt het wel helemaal niet zo ver.. ;)

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:50

Doen jullie ook aan grondwerk? Dat kan de vertrouwensband ook goed versterken tussen jullie (beide). :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 17:52

Maflinger_S schreef:
Je kunt haar in stap, draf en galop netjes rondsturen maar als je haar laat gaan vind je het toch nog wat eng. Klinkt prima toch? Gewoon lekker stappen, draven en galopperen, en haar laten gaan (ik neem aan dat je hier rengalop bedoelt?) als je eraan toe bent. Je rijdt het paard pas 4 maanden, dus tijd zat om verder te werken aan de vertrouwensband.

Dus langzaam uitbouwen? :)

Casarell, ja, toen we wat verder van huis kwamen draaide ze om en liep ze wat te klooien. :)
Dus ik ben daarom lekker in de buurt van stal gebleven. :)

Glitfaxi, ik ben er geen uur in de bak mee bezig, maar ik ben er wel bewust mee bezig ja. :)
Een idee om dat dus uit te werken en er bewust mee bezig te gaan? :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:59

ja uhhm, tijd en vaker op buitenrit gaan?

Vertrouwen kan je alleen maar doen of niet doen lijkt me.. Al het andere is toch alleen maar schijn en heb je niet zoveel aan ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:00

Gewoon de tijd nemen om elkaar te leren kennen door te gaan grondwerken en te rijden en het buiten rijden langzaam uit te bouwen.

Da's de valkuil van iedere nieuwe relatie: denken dat het in de vorige relatie een stuk makkelijker was en dan voor het gemak maar even vergeten dat je daar in het begin ook hebt moeten zoeken :D.

Komt goed.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:04

upendo schreef:
Als ik het vertrouwen heb dat het alleen bij die paar vreugdehuppels blijft is het prima, maar de vorige eigenaresse zei dat ze in haar eentje niet het erf af kon omdat ze dan zou gaan staken.

upendo schreef:
Terwijl de rest van de buitenrit echt super ging, ik kon met een lang teugeltje langs de weg sloffen met haar en ze bleef de hele tijd netjes nagefelijk en goed aan de hulpen. Ik kan haar in stap, draf en galop netjes rondsturen op een groot stuk weiland, maar als ik haar laat gaan vind ik het toch nog wat eng.

Snap je nu dat ík het probleem niet snap? :')
Dus gewoon genieten van je paard, en je niet afvragen 'wat als..' :(:)
Bovendien.. waarom zou je een paard moeten 'laten gaan'.. ?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 18:08

Ik snap het, maar houd er wel rekening mee dat ik in een straal van ongeveer een kilometer van stal ben gebleven. Ik wil graag ook beter de buurt verkennen. :) :Y)

Omdat het voor haar ook wel eens lekker is. Ze staat in een groot weiland, maar niet dermate groot dat ze eens flink hard door het weiland kan rausen en omdat ik het op die pony ook geweldig vond wil ik dat met haar ook kunnen, puur omdat het gevoel alleen al geweldig is. :) :P

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:13

De enige manier om erachter te komen wat er gebeurt is om het te laten gebeuren. Je kan er niet blij mee zijn maar dan weet je wel wat er is.
Oké, geeft een deuk in je vertrouwen maar nu heb je helemaal geen vertrouwen in dát stukje van het rijden.

Ik weet bij mijn paard dóndersgoed wat hij kán doen. Ik kan hem overal laten gaan zo hard als ik wil of zoals als hij kan, maar NIET op een open grasveld, dan lig ik er gewoon naast(combinatie van keihard rennen en de hoogste/raarste en vervelendse bokken bij elkaar is grashappen..).
Ik vertrouw hem voor 100%, maar niet op een veld :')

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 18:19

_O-

Ik trommel de volgende keer m'n vriendin met d'r fotocamera op. :')

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:19

Geef het lekker de tijd en ga kilometers maken. Grondwerk, eens lekker spelenderwijs "klooien", het kan allemaal . Als jij je er prettig bij voelt, gaat je paard ook ontspannen. Wees duidelijk in je grenzen naar je paard toe. En neem wat lessen . Komt echt goed. Voor je het weet, maak je deze zomer nog geweldige buitenritten met haar.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:21

Tsja, je kan je blijven afvragen wat ze nou zou doen, maar je weet helemaal niet wat ze doet :')
Probleem alleen als je wel weet wat ze doet dat je daar dan gaat 'blokkeren'. Maar daar is aan te werken. Ik ben inmiddels met die van mij zo ver dat hij op gras kan stappen op buitenrit, dus we gaan het steeds verder uitbreiden naar een galopje :')

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:22

Dat bedoel ik.. gewoon doen en wel zien..
Als je het uit de weg gaat, zal dat stukje vertrouwen er ook nooit komen.. ;)

En bovendien.. wie zegt dat het niet aan de vorige eigenaar lag?
Misschien is die wel nog onzekerder dan jij en draait die om bij elk huppeltje..

Dus.. aanpakken die hap.. en dan bedoel ik eigenlijk jezelf.. :')

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 18:24

Les heb ik al met haar Jetta, maar dat is dressuurmatig in de bak. :) Instructeur haar paard staat te ver weg om eens mee te gaan en met meer paarden mee is ze heel braaf. :)

Ik sleep die arme vriendin komende tijd wel mee, als die in de buurt blijft weet ik in ieder geval dat er niets met het paard gebeurt mocht ik eraf knallen. :') 'NEE! EERST HET PAARD!

Hahahaha, superassie, dan ben ik maar verwend met de paarden waar ik op reed.
De pony wilde niet in haar eentje weg maar dat was het haha :P

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:26

Nou die van mij gaat sinds kort niet meer alleen naar buiten EN flipt zodra hij gras onder zn voeten heeft :')
Dus als jij haar gewoon in alle gangen braaf kan rondsturen verwacht ik geen problemen als je haar een lekker laat gaan :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:27

upendo schreef:
Haha, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. :Y)
Op die manier bedoel ik het ook niet zozeer.

Dat speelt in mijn hoofd ook al mee. :)
Met andere woorden, hoe krijg ik dat vertrouwen.

Dat heeft dan vooral aan de vorige eigenaar gelegen, alleen al het feit dat jij er na een korte periode een buitenrit mee kunt maken zegt al genoeg. Dan ga je gewoon stappen buiten, lekker vertrouwen verder opbouwen. En als jij denkt dat er wat gebeurt dan gebeurt het vaak ook want dan breng je spanning over.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:51

Voor een paard is het helemaal niet zo 'leuk' om hard te gaan. Hard betekent in principe paniek/ vluchten etc. Dus waarom zou je het doen?

bennie839Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:03

Hallo,

Probeer eens grondwerk te doen of vrijheidsstrijd dressuur dat is echt op vertrouwen en als je het vertrouwend op de grond hebt heb je dat ook zeker op je paard !

Groetjes Bente

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:05

Met je instructeur naar buiten gaan en daar oefenen op tempocontrole en stophulpen. Het paard moet binnen twee tellen stil kunnen staan. Pas als het paard goed aan de hulpen is, laat je haar zo hard mogelijk draven. Check of ze nog scherp luistert door af en toe vaart te minderen. Doet ze dit keurig en ben je overtuigd van haar gehoorzaamheid, ga over in een rustig galopje. Eventueel onder toeziend oog van je instructeur. Beloon, wees blij en ga de volgende keer verder. Neem de tijd, vertrouwen komt te voet....

(Het eventuele staakprobleem los je anders op, maar kijk maar eerst of ze daar echt last van heeft)

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:11

Vertrouwensband opbouwen kost tijd, maar als jullie een klik hebben dan komt het uiteindelijk vanzelf. Idd lekker gaan rijden en doen waar je je goed bij voelt, dan merk je straks dat je steeds een stapje meer `aandurft`.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:19

Ach wat zeur je... Ik durf nog geen eens in galop buiten met mijn tank :+ ..

Haha nee ik snap wat je bedoel hoor. Ik heb mijn pony ook een maand of 4 en loop nog achter op jou ;) ik zou al heel blij zijn met een galopje buiten.. :o

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:43

Ik hoor hier niet spreken van lessen, les nemen is de enige goede oplossing.
Je zegt ik heb er al een martingaal aangehangen eigenlijk als voorzorg, niet doen dus een martingaal is geen voorzorgsteugel het is een hulpteugel en bedoelt om even hulp te bieden bij het beleren.
Ik weet dat veel mensen er constant mee rijden maar daar is een hulpteugel niet voor bedoelt.
Je zegt ook dat je met een lang teugeltje lans de weg kon sloffen, sloffen is niet paardrijden, je geeft op zo'n moment niet echt leiding.
neem les.