Een ontzettend moeilijke situatie van kopen en verkopen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saars

Een ontzettend moeilijke situatie van kopen en verkopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 13:34

Hallo iedereen!

Nadat ik mijn paardje bij een ongure handelaar had weggehaald (ik noem hem even X), met de belofte per contract dat ze bereid waren hem terug te kopen als het me niet zou lukken en bij de kostprijs veel beloofde uren begeleiding, trokken deze mensen zich hieruit terug. Ik heb nooit enige begeleiding gehad...

X ging het moment waarop me duidelijk zou worden dat ik er alleen voor stond, heel lang uit de weg. Zo lang, dat X voorstelde om me te helpen zoeken naar een nieuw paardje, voor de 'omruiling'. Echter bleek de enige voorwaarde voor het terugnemen van mijn paardje dat ik bij hém een nieuw paardje zou kopen. Ik was echter zelf ook al elders op zoek gegaan naar een nieuw paardje dat me beter lag, met de hulp van X... Toen werd er nog niets gezegd over dat de afspraak niet door zou gaan...

En natuurlijk, hoe kan het ook anders, vond ik een paardje dat perfect bij me past. Absoluut niet de perfecte timing, bleek achteraf dus al snel... Haar eigenaars zagen dat het ongelofelijk goed klikte, iets wat je niet vaak hebt bij een paardje. Pas daarna kwam aan het licht dat mijn huidige paardje niet terug zou kunnen naar X. Ik had de keuze tussen het zo laten en er een advocaat bij halen, wat me nog veel meer geld zou kosten, misschien zelfs ten koste van mijn paardje.

Toen ik druk bezig was met bedenken wat ik nu zou gaan doen, dacht ik zo min mogelijk aan het paardje waar ik naar was gaan kijken... Toen ik de advertentie nog eens wilde opzoeken, was die onvindbaar. Ik besloot die mensen op te bellen om te vragen of ze verkocht was en zo het hoofdstuk met heel veel pijn in het hart af te sluiten. Maar ze was niet verkocht... Ze was offline gehaald omdat die mensen haar het liefst aan mij zouden verkopen en ze mijn beslissing wilden afwachten... Ze hadden ook gezien wat ik had gevoeld... Dus ja... Ik moest en zou haar kopen...

Ik stond er alleen voor met een onbeleerd paardje dat niets afweet van omgang met paarden en mensen. Ook wilde ik eerst aankijken of hij niet te groot voor me was. Maar door zijn heftige karakter bleek dit al snel een struikelpunt (ik ben niet zo'n dapper paardenmeisje.)
Het is wel een schat van een paard en ik ben er vanaf de grond zoveel mogelijk mee bezig. Maar beleren? Nee, dat zal ik nooit durven. Toch heeft hij veel potentieel en is hij kerngezond... Ik heb hem bij aankoop namelijk ook klinisch laten keuren en hij heeft zijn jaarlijkse inentingen gekregen.
Na veel twijfelen en stress, heb ik hem dan toch maar zelf te koop gezet.

De aankoopprijs was voor mij 1000 euro. Als studente is dit niet weinig...
Als alles goed verloopt, onderhoud ik vanaf dit weekend tijdelijk twee paardjes, hopelijk met evenveel liefde en aandacht. Dit zal veel van me vergen, want ik werk dubbele uren hiervoor, natuurlijk. Maar ik heb het er absoluut voor over! Ik wilde zelf een paardje en ik moet ervoor werken! Dit is een ongelukkige samenloop van omstandigheden en ik zal me er niet door laten doen! Na veel rekenwerk bleek dat ik ze net kan onderhouden. Gelukkig kan ik voor onverwachte dierenartskosten terugvallen op mijn ouders.

Ik heb mijn eerste paardje te koop gezet voor 800 euro. Doordat ik al zoveel verlies heb gedaan met mijn huidige paardje (van geld en vertrouwen...) is dit mijn minimumprijs. Als je hem door de piste ziet paraderen, weet je ook dat hij dat waard is...

Nu heb ik een bod gekregen van 500 euro, en wanneer hij röntgenologisch goedgekeurd wordt, krijg ik daar nog 300 euro bovenop. Hij zou een goede thuis krijgen bij mensen die weten wat ze doen, en dat is het belangrijkste voor mij.

Maar is dit soort bod gebruikelijk? En is dit geen groot risico? Ik ben helemaal niet thuis in de wereld van paarden verkopen en kopen (geen familie van paardenliefhebbers), dus ik sta hier een beetje verloren.

Alle tips zijn welkom! Het zou leuk zijn als ik hier de voorstellen die ik krijg kan neerzetten, zodat ik me wat zekerder voel bij mijn keuzes.

Ik weet dat ik verkeerde keuzes heb gemaakt, maar ik doe mijn best. Ik heb niet de gemakkelijkste jeugd achter de rug en wilde iets te snel zelfstandig dingen regelen. En ja, dan loop ik natuurlijk eerst eens flink met mijn hoofd tegen de muur...

Bedankt voor het lezen!

CM_

Re: Een ontzettend moeilijke situatie van kopen en verkopen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:40

Ik vind het een raar bod om eerlijk te zijn.
Enigzinds begrijpelijk , maar de keuring kost rond de 500 euro, de meeste mensen kopen een dergelijk paard zonder te keuren, omdat het risico een stuk kleiner is voor die lage prijs..
Maar ja , als je m kwijt kan : doen !
Want in deze tijd zit je erg lang te kijken met "project"paarden

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:42

En wanneer ie afgekeurd wordt nemen ze m alsnog maar dan voor 500? Wie betaalt de keuring?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:44

Blij zijn met de 500 euro en hem verkopen. Je geeft zelf al aan dat je het niet breed genoeg hebt voor twee paarden, denk eens in wat twee maanden stalgeld kosten. Met een beetje pech duurt het langer voordat je em kwijt bent. Allemaal kosten die je niet meer terug kunt verdienen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:45

Als je prijs 800,00 euro is zou ik met dit aanbod akkoord gaan.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 23:58

Bedankt voor alle antwoorden!
Ik denk er heel erg over na, kreeg er een knoop in mijn maag van, pff...

Nu, ik was aan het bespreken met haar hoe het verder zou lopen, maar ze werd heel snel erg kort in haar antwoorden. Ik geef veel om mijn paardje, dus ik ben wat voorzichtig. Zeker gezien de situatie waarin ik hem heb gekocht...

Ik vroeg of ze hem ter plaatse wilde laten keuren, eerst door plaatselijke, dan door eigen veearts, maar ze wilde absoluut hem eerst meenemen en dan laten keuren, om me dan het laatste geld door te storten...

Morgen komt mijn ongelukkig getimede tweede paardje aan. Ze is afkomstig van een echte paardenliefhebber die graag werkt met moeilijke paarden om ze een kans te geven. Ik zal eerst eens bij hem polsen. Als ik hem ken, maak ik al makkelijker een prijsje dan bij een vreemde.

Ik ben waarschijnlijk te achterdochtig om een paardje te verkopen, maar ik kijk het nog even aan. Hij staat absoluut niet in de weg. Ik werd vandaag begroet met de gebruikelijke hinnik en die zal ik straks toch heel erg missen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 00:08

Dam heeft ze je paard.. en laat ze nooit meet wat van je horen.. :/ ik vind het eng als je toch om je eerste paard geeft! Wacht nog even, zet hem op bokt, marktplaats en sporthorses en wie weet wat je tegen komt !

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 03:09

Ik had ook dat gevoel bij haar. Zo'n ongemakkelijk gevoel dat je zegt 'loop je er nu niet weer in?'
Ik ben zo bang om weer bedrogen te worden door mijn eigen ervaring nu.
Zelfs nu kan ik niet slapen, terwijl ik blij zou moeten zijn dat mijn paardje morgen komt.
Straks blijf ik met mijn onzekerheid zitten en kan ik ook niet met dit paardje overweg. Of straks blijkt ze helemaal anders te zijn als de eigenaar er niet bij is. Ik zie namelijk dat ze heel veel aan elkaar hebben.
Ik hoop zo erg dat ik straks weer wat rustiger kan ademhalen. Ik laat mijn eerste paardje veel liever nog een half jaar staan, liever wat op mijn tanden bijten financieel dan mentaal!

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 03:18

Nooit een paard van je erf laten gaan voor je de centen in je tas hebt! En ik denk dat je eigen gevoel bij deze koper ook al genoeg zegt...
Als je tevreden bent met 500 euro, en ermee kunt leven dat je die laatste 300 euro nooit gaat zien kun je hem verkopen, maar anders zou ik het niet doen.
Veel plezier met je nieuwe paard!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 03:22

Wat een rare verkoper....
Ze kan toch laten keuren door een onafhankelijke dierenarts?
Ik zou het niet eens durven vragen zo werkt dat nu eenmaal niet en vind het best brutaal...

Heb je aan lease gedacht eventueel?

Ik hoop dat je ondanks alles een beetje kunt slapen en morgen toch een leuke dag hebt

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 03:28

Schuimpie: ik denk dat ik gewoon niet gelukkig zal worden van een verkoper die op zo'n manier handelt. Ze wil enkel door haar eigen dierenarts laten keuren en die kan niet ter plaatse komen wegens te ver.
Gentlegiant: ze werd inderdaad ook best wel brutaal. Ik heb zelf namelijk allerlei voorstellen gedaan om het zo simpel mogelijk te regelen, maar daar kwam een simpele 'nee' als reactie op.

Ik denk dat ik het maar zal laten vallen en morgen even een berichtje stuur met dat ik over het aanbod zal nadenken.

Mijn paardjes komen toevallig naast elkaar te staan. Morgen krijgt hij evenveel aandacht als de nieuwkomer :)
Maar om dat te kunnen ga ik toch echt de computer moeten afsluiten en proberen slapen.
Bedankt voor de tips, iedereen!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 03:38

schuimpie schreef:
Nooit een paard van je erf laten gaan voor je de centen in je tas hebt!

Precies en dat driedubbel!!! Nooit maar dan ook nooit je paard meegeven voordat er compleet betaald is. Ze kan hem echt wel door een DA in de buurt laten keuren. En wil ze dat niet zal ze of in haar eigen omgeving moeten gaan zoeken, of een concessie moeten doen daarin en dus maar niet door eigen DA laten keuren. Maar ik snap het verhaal van 500 en 800 en rontgenkeuren niet helemaal. Een complete keuring incl rontgenfoto's zit al snel op een 500 euro. Wie betaald dat bij afkeuren??? En imo bij zulke bedragen gaan je dan de kosten boven het gewin. Lees als koper neem je dan het risico en laat hem alleen klinisch keuren, aangezien rontgen zo duur is, anders is de keuring duurder dan het paard zelf.

Ik zou idd diegene waar jij nu je nieuwe paardje van gekocht hebt eens vragen, en hem anders hier op Bokt of een andere verkoopssite zetten. Maar trap dus nooit in het sprookje van meenemen en dan pas laten keuren en betalen. Dat is vragen om problemen.
Laatst bijgewerkt door rina op 23-03-14 03:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 03:39

Je moet jezelf er wel prettig bij voelen meid, anders ga je er nooit vrede mee krijgen.
Ken je niemand met een weitje waar je het paard neer kan zetten tot dat je een geschikte koper vind?

Mijn moeder zoekt nog een paard voor bij de tinker maar kan op het moment geen aanschafs prijs betalen en zoekt een lease paardje waar ze alle kosten voor draagt maar daar heb jij denk ik weinig aan

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 04:18

Ik zie dat je in België woont, niet echt om de hoek.
Nu ken ik verder de leeftijd, ras etc van het paard niet maar ik vind persoonlijk 800 al vrij weinig ookal is het een "probleempaard", zeker als je aangeeft dat ie potentie heeft. Maar goed, voor een snelle verkoop zal het waarschijnlijk wel helpen, echter heb je dan al snel kans op handelaren of wat vagere types. Zoals iedereen hier al zegt, geef je paard niet mee aan degene van de röntgenologische keuring tenzij je met 500 euro kan leven. Als je paard eenmaal weg is zie je de rest van het geld wrs nooit meer en inderdaad, wat als hij afgekeurd wordt, wie betaald dat?
Ik kan je een naam geven van iemand in midden NL waar ik nooit mijn paard aan zou verkopen, echter heb ik zelf op een kleinschalige hobby handelsstal gereden in midden NL waar we dagelijks paarden beleren en ook vrij wat paarden hebben gehad die weinig in handen zijn geweest. Ik weet dat die man het hele land door rijdt om paarden op te halen. Vrijwel alle paarden gaan vanuit daar naar particulieren, maar het ligt er natuurlijk ook maar net aan of je zelf denkt je paard naar zoiets te kunnen verkopen. Mocht je er meer informatie over willen kan ik je dat via PB zeker geven!

Anders dan dat, is idd evt (uit) leasen niet een idee? Dat je iemand zoekt die verstand heeft van beleren en hem zo iig in het begin "even kwijt bent" zonder er (veel) kosten voor te hebben maar hij wel beleerd wordt? En misschien heeft zo iemand uiteindelijk ook wel interesse om hem (voor een redelijk bedrag) over te kopen, zeker als je misschien in het begin al vermeld dat ie uiteindelijk voor verkoop gaat..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 06:56

Ik zou zeggen: verkopen. Hoewel het voor jou als student een enorm verlies is, kun je het risico niet nemen dat je straks maanden lang voor 2 paarden moet betalen. Neem je verlies en ga genieten van het paard waarmee het wel klikt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:08

Ik weet niet hoe oud ie is ( lees er overheen?) maar ik vermoed wel klaar om te beleren gezien TS aan geeft dat niet te durven.

800 euro is in Belgie voor een onbeleerde met een heftig karakter wel degelijk veel geld in deze tijd. 200 euro bij en je kan eentje vinden die beleerd is. :)

TS: als je gevoel nee zegt, dan niet doen. Hij kan idd niet ergens op een weide tijdelijk?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:26

Ts, ik ben best benieuwd naar je paard en zou best eens rond willen vragen voor je, maar je hebt hem niet in je profiel en niet in de advertenties?

Verder word ik er een beetje boos van.. 800 euro is het bod...een keuring kost al meer en dan zo proberen het paard voor minder te krijgen (Want reken maar niet dat die keuring gaat plaatsvinden, hoor...en je paard verdwijnt zo de handel in). Heeft het paard goede papieren erbij? Je zou hem ook op een duitse site kunnen proberen te verkopen..hier in DL brengen paarden over het algemeen meer op, en kun je ook rustig die 1000 vragen (Dan kun je altijd nog zakken naar 800).

Of je zoekt iemand in de buurt die hem wel wil doorrijden/beleren. Zijn vast meiden die zelf geen paard mogen, maar het wel heel leuk vinden. Als je het nu kunt opbrengen en het blijkt dat het echt een leuk paard wordt kun je hem dan voor een betere prijs verkopen en met betere kansen voor hem.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:50

Ik zou hem, hoe krap je ook zit.
Nooit aan die "geïnteresseerde" verkopen op die manier en hem gewoon ergens op de wei gooien.
Het verhaal is gewoon niet kloppend.
Als ze werkelijk zo geïnteresseerd was hadden ze echt wel mee gedacht en niet overal Nee op gezegd en het paard willen hebben.
Je hoort zoveel soortgelijke verhalen dat paarden weg zijn en ineens verdwijnen dat bij mij de bellen al gaan rinkelen.
Heb je geen info over je paard, leeftijd, hoogte, uitgebreide beschrijving.
Ik ben van Brabant dus richting Belgische grens.
Ik heb veel ervaring met zulke paarden.
Mijn eigen staan bij een boer die handelt en heb Veel van dit soort paarden klaar gemaakt en kom er altijd goed vanaf.
Heb ook nog contact met enkele kopers en ze doen het super.
Misschien kan ik helpen?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 14:12

Wow! Wat leuk dat er mensen me willen helpen met de verkoop van mijn paardje! Denken jullie dat ik hem dan misschien beter op de Boktmarkt zet? Ik heb de indruk dat er in Nederland eigenlijk meer mensen zijn die écht goed zijn voor hun paarden. Als je bedenkt dat mijn beide paardjes geen goede start gemaakt hebben in hun leven...

@Rina: ik begrijp het verhaal ook niet. Ze heeft geen geld voor een hoger bod, maar wel voor een keuring én mij daarop extra geld geven. Dat klopt helemaal niet, toch...

@Gentlegiant: ik heb inderdaad gezocht naar een ander plekje, maar ik vond niet echt iets wat geschikt is. Ook wil ik hem zijn enige veilige plekje niet afnemen. Het is zo leuk om de stress van hem te zien afglijden als hij in zijn stal mag staan eten. :+:
Ook voor Blacky94, leasen lijkt me inderdaad wel een goed idee, maar ze liggen hier niet voor het rapen. Er zijn vooral veel jonge ruiters die een verzorgpaardje zoeken, en daar is hij niet echt geschikt voor, natuurlijk :+

@Ayasha: hij wordt dit jaar 9 jaar en is dus alleen qua gedrag een veulen :o
De meningen over de prijs zijn verdeeld. Voor een goede thuis wil ik er nog eens 200 afdoen, maar daar stopt het wel. Je krijgt er straks winst op als je hem laat slachten... #)

Die vrouw met haar rare bod heeft dan ook effectief 600 euro geboden, maar ik denk dat ik het bod niet zal aannemen. Ik denk dat ze hier morgen met een trailer staat en dat ik nooit meer iets van haar of mijn paard zal horen... Toen ik vanmorgen met 'm stond te knuffelen wist ik dat dit niet de juist keuze is voor mij en voor hem.

@IHN, ik denk dat ik hem straks maar op de Boktmarkt zet! Je andere idee is ook zeer goed! Ik kan hem al zadelen en hij verdraagt het bit. Ik zal zelf, als ik mijn angsten wat aan de kant zet, proberen van hem zoveel mogelijk te leren. Maar erop ga ik niet, daarvoor vraag ik inderdaad misschien eens rond!
Zomaar een 'verzorgster' nemen, vind ik riskant. Hij is onvoorspelbaar en ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat er iets gebeurt... Ook omdat er hier, zoals ik eerder zij, vooral tieners een paardje zoeken.

@LukieBradley: bedankt voor je lieve en eerlijke antwoord! De informatie komt er in de advertentie! *\%/*

Vandaag staat mijn kleine arabiermeisje naast de grote (en zéér jaloerse) paardenvent *\o/*
Paard was zich drukker aan het maken erover dan pony, zo typisch :D
Er is zo'n 16 cm verschil in schofthoogte tussen de twee... Dat zegt al heel veel over mij, niet? :o

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:22

Nooit, nooit je paard meegeven. Ook niet voor een halve vraagprijs (borg) ! Dit is niet de normale manier. Vaak worden de paarden beneden de 1000 euro niet gekeurd en neemt men het risico. En zeker voor 500 euro. Dit lijkt een oplichter. Niet doen. Advertentie zetten op MP of Bokt en gewoon verder zoeken naar een andere geïnteresseerde !
(Ook al zou je de papieren in je bezit houden, op het moment dat je je paard mee geeft ben je geen eigenaar meer en heb je niks meer te zeggen !!) Dit is niet de manier om je paard te verkopen.....

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:23

Ik nam voor 600 euro geloof ik wel afscheid van een groene 9-jarige met een lastig karakter en een verleden. Afrekenen, inladen en vergeten. Slachtprijs ligt rond de 300 dus daar zal hij heus niet belanden.
Laten staan kost je niet alleen iedere maand tijd en geld, maar wat als daar nog extra kosten voor bijvoorbeeld koliek bijkomen?

Bijrijder/lease etc zou ik met zo'n dier al helemaal niet aan beginnen, dan hou je de verantwoording en op zo'n constructie gaan de echt ervaren mensen (en die heeft zo'n dier nodig) echt niet afkomen. Dat is vragen om ellende!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 14:44

WendyLotte: zo denk ik er ondertussen ook over. Althans, denken doe ik veel te veel. Ik volg dus maar mijn gevoel.
Gomir: ik begrijp wat je zegt. Gelukkig heb ik familie die me wil helpen bij onverwachte kosten. Ook staan ze op een zeer voordelige stalling waar ze toch alle luxe hebben en kan ik vaak extra uren werken bovenop mijn weekendwerk!
En 'afrekenen, inladen en vergeten'... Dat zou ik niet over mijn hart krijgen. Ik geef veel om hem. Ik weet alleen dat hij het béter kan hebben dan bij mij. Dan moet ik zorgen dat dat zeker zo is! :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:17

Ik zou de 600 euro ook in mijn zak steken. Prima prijs voor dit paard als je het mij vraagt. Of een paard het 'beter' krijgt weet je toch nooit, ook niet als iemand mooie verhalen heeft.

Iemand die 600 euro wil uitgeven aan een ruim volwassen paard dat nog niks kent ziet er echt wel iets in.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 15:24

Hmm, sallandval... Ik weet het niet... Ze wilde hem röntgenologisch laten keuren (bij mij is enkel klinisch onderzoek gebeurd), maar enkel wanneer hij daar al stond en door haar eigen veearts... Dat is toch wel raar... Ik twijfel toch aan haar bedoelingen met hem... :/

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:30

Precies, dat is ook mijn gedachte. Als ze echt wat in hem zag had ze niet zo gedaan als ze nu doet. Imo wilde die hem voor 500 wel meenemen, en TS had naar de rest kunnen fluiten. Als ze die 500 al had gekregen, durf nl bijna wel te wedden dat die met een uitrede was gekomen bij ophalen van het paard.

TS zoek gewoon verder naar een goed baasje voor hem. En idd maak een advertentie hier op Bokt Markt.